vrijstelling roerende voorheffing op dividenden voor niet-inwoners?
TIP
vrijstelling roerende voorheffing op dividenden voor niet-inwoners?
De situatie: ik haal mijn inkomsten grotendeels uit dividenden op aandelen, maar heb nu besloten om niet langer in België te verblijven (Thailand smaakt me nogal).
Nu is mijn vraag, ik betaal 27% roerende voorheffing op het dividend van mijn aandelen, maar bestaat er een manier om daar vrijstelling op te verkrijgen? Ik weet dat je een aantal belastingen kan vermijden als je in een ander land gevestigd bent, dus dat zou zeker interessant zijn.
Nu is mijn vraag, ik betaal 27% roerende voorheffing op het dividend van mijn aandelen, maar bestaat er een manier om daar vrijstelling op te verkrijgen? Ik weet dat je een aantal belastingen kan vermijden als je in een ander land gevestigd bent, dus dat zou zeker interessant zijn.
Re: vrijstelling roerende voorheffing op dividenden voor niet-inwoners?
Kort antwoord: neen. Iedereen moet die (vanaf dit jaar 30%) bronheffing betalen.
Er zijn wel manieren, maar tenzij je >€1m liggen hebt om te investeren in 1 aandeel ga je die niet kunnen gebruiken.
Misschien heb je wel financiële instrumenten die je kunnen helpen, maar zal beetje afhangen van aandeel tot aandeel.
Er zijn wel manieren, maar tenzij je >€1m liggen hebt om te investeren in 1 aandeel ga je die niet kunnen gebruiken.
Misschien heb je wel financiële instrumenten die je kunnen helpen, maar zal beetje afhangen van aandeel tot aandeel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zijn dit enkel Belgische aandelen? Zijn er DBV verdragen gesloten tussen België en het bronland? Heb je DBV attesten ondertekend? Dit zou de buitenlandse heffing kunnen verlagen.Sanem2 schreef:De situatie: ik haal mijn inkomsten grotendeels uit dividenden op aandelen, maar heb nu besloten om niet langer in België te verblijven (Thailand smaakt me nogal).
Met betrekking tot je vraag zolang je een natuurlijk Belgische persoon bent moet je roerende voorheffing betalen.
Indien je geen inkomen hebt kan je wel een (klein) gedeelte er van opgeven in je personenbelasting.
Hoe werkt dit dan?Roo schreef:Er zijn wel manieren, maar tenzij je >€1m liggen hebt om te investeren in 1 aandeel ga je die niet kunnen gebruiken.
Via een vennootschap kan je een vrijstelling bekomen van de bronheffing, wanneer voldaan is aan bepaalde voorwaarden. De meeste Europese landen hebben bepaalde voorwaarden daarvoor (> 10 of 5% van de aandelen van de "dochter" bezitten, of een originele aankoopwaarde van €1m van de participatie).pleh schreef:Hoe werkt dit dan?Roo schreef:Er zijn wel manieren, maar tenzij je >€1m liggen hebt om te investeren in 1 aandeel ga je die niet kunnen gebruiken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Participation_exemption
http://www.1819.be/nl/subsidies/aftrek- ... -inkomsten (in België is het minimaal €2.5m, andere buitenlandse Europese vennootschappen hanteren een lagere aankoopwaarde)
Simpel voorbeeld, België heeft een verlaagd tarief roerende voorheffing van 15% in bepaalde gevallen. Privé worden inkomsten belast aan 30% RV. Als je nu veel geld hebt, dan breng je €4m euro in in een Belgische vennootschap. Die investeer je, en daarop krijg je een dividend van 5% op 1 aandeel (= €200,000 per jaar).
Als je deze persoonlijk zou aanhouden zou je €60,000 belasting betalen (30% van €200,000). Via een vennootschap heb je een vrijstelling van de bronheffing, en de vennootschap declareert vervolgens een dividend van €200,000. Daarop betaal je 15% RV -> €30,000 belasting. Zo spaar je €30.000 uit.
Op dezelfde manier kan je ook een gehele vrijstelling bekomen van de buitenlandse (bv. Franse of Amerikaanse) bronheffing. Daar is het dubbel interessant dus.
mja, mijn Belgisch paspoort opgeven zie ik nog niet direct zitten, tenzij iemand een land weet waar je snel en goedkoop een nieuw kan krijgenpleh schreef:Met betrekking tot je vraag zolang je een natuurlijk Belgische persoon bent moet je roerende voorheffing betalen.
Indien je geen inkomen hebt kan je wel een (klein) gedeelte er van opgeven in je personenbelasting.

ah ik heb geen inkomen buiten mijn dividenden, hoe kan ik dat (klein) gedeelte inbrengen in mijn belastingaangifte?
aangenomen dat ik in aanmerking zou komen voor de vrijstelling, hoe pak ik dat dan best aan?Roo schreef: Via een vennootschap kan je een vrijstelling bekomen van de bronheffing, wanneer voldaan is aan bepaalde voorwaarden. De meeste Europese landen hebben bepaalde voorwaarden daarvoor (> 10 of 5% van de aandelen van de "dochter" bezitten, of een originele aankoopwaarde van €1m van de participatie).
specifiek gaat het hier over
1) aandelen in een burgerlijke maatschap naar Belgisch recht
2) dat heeft certificaten in een stichting naar Nederlands recht
3) dat heeft aandelen in een Belgisch investeringsfonds
4) dat heeft aandelen in een Belgisch bedrijf
kan ik de aandelen in nummer 1) inbrengen in een vennootschap?
in welk land zet je dan best dat vennootschap op? en waar woon je dan best?
Thailand heeft zeker zijn charme als investeerder, maar ik was al naar Dubai aan het kijken als definitieve woonplaats wegens 0% belastingen
Aan welke voorwaarde is voldaan? De aandelenparticipatiedrempel, of de aankoopwaardedrempel?
Als je effectief zoveel kapitaal hebt bespreek je dat best eens met je fiscaal advocaat?
Als je effectief zoveel kapitaal hebt bespreek je dat best eens met je fiscaal advocaat?
Als je geen andere inkomsten hebt, dan vul je als Belg je belastingbrief in en hierbij geef je je dividenden aan. Normaal is de 30% roerende voorheffing bevrijdend en hoef je dat niet te doen.
Als je echter geen beroepsinkomsten hebt (bvb student, ocmw, rentenier...), kan je een stuk van die rv terugkrijgen, omdat je zoals iedereen een bedrag vrijgesteld van belastingen krijgt. Je hoeft niet alle dividenden aan te geven. Je kan via tax-calc of DVV simulaties doen om te zien tot welk bedrag je mag aangeven om het maximum eruit te halen.
Enkele jaren geleden moest je hiervoor Deel II van de belastingbrief opvragen. Nu kan je het terugvinden in Deel I.
Als je echter geen beroepsinkomsten hebt (bvb student, ocmw, rentenier...), kan je een stuk van die rv terugkrijgen, omdat je zoals iedereen een bedrag vrijgesteld van belastingen krijgt. Je hoeft niet alle dividenden aan te geven. Je kan via tax-calc of DVV simulaties doen om te zien tot welk bedrag je mag aangeven om het maximum eruit te halen.
Enkele jaren geleden moest je hiervoor Deel II van de belastingbrief opvragen. Nu kan je het terugvinden in Deel I.
Ik copy paste even de website van test-aankoop:Sanem2 schreef:mja, mijn Belgisch paspoort opgeven zie ik nog niet direct zitten, tenzij iemand een land weet waar je snel en goedkoop een nieuw kan krijgenpleh schreef:Met betrekking tot je vraag zolang je een natuurlijk Belgische persoon bent moet je roerende voorheffing betalen.
ah ik heb geen inkomen buiten mijn dividenden, hoe kan ik dat (klein) gedeelte inbrengen in mijn belastingaangifte?
Goed om te weten is dat u er vanuit fiscaal oogpunt soms belang bij kunt hebben om inkomsten waarop reeds R.V. werd ingehouden en die u dus niet verplicht bent aan te geven, toch in uw aangifte op te nemen:
-Als u een zeer klein inkomen hebt, meer bepaald minder dan het bedrag dat voor u sowieso is vrijgesteld van belasting. Het kan zowel gaan om een jongere van boven de 18 als om een alleenstaande (brug)gepensioneerde.
...
In die gevallen bent u de R.V. die aan de bron werd ingehouden, eigenlijk niet verschuldigd, en kunt u dat geld via de aangifte deels of volledig recupereren.
Ik heb het als student nog ingevuld op de papieren versie. Ik zou denken dat met tax-on-web je je dividenden aangeeft in het juiste vak en dat de software dit automatisch correct in rekening neemt.
Dit vind ik de beste tip die ik hier gelezen heb.Roo schreef:
Iedere situatie is uniek en volgens mij kan enkel een fiscalist je de beste optimalisatie voorstellen.
het gaat hier over NIET inwoners van Belgie. Dan ben ik nog niet zo zeker dat men de RV kan recuperen. Op die manier kan men Belgie via het buitenland leegzuigen, misschien met een groot inkomen uit het buitenlandpleh schreef:Ik copy paste even de website van test-aankoop:Sanem2 schreef:
mja, mijn Belgisch paspoort opgeven zie ik nog niet direct zitten, tenzij iemand een land weet waar je snel en goedkoop een nieuw kan krijgen
Goed om te weten is dat u er vanuit fiscaal oogpunt soms belang bij kunt hebben om inkomsten waarop reeds R.V. werd ingehouden en die u dus niet verplicht bent aan te geven, toch in uw aangifte op te nemen:
-Als u een zeer klein inkomen hebt, meer bepaald minder dan het bedrag dat voor u sowieso is vrijgesteld van belasting. Het kan zowel gaan om een jongere van boven de 18 als om een alleenstaande (brug)gepensioneerde.
...
In die gevallen bent u de R.V. die aan de bron werd ingehouden, eigenlijk niet verschuldigd, en kunt u dat geld via de aangifte deels of volledig recupereren.
Ik heb het als student nog ingevuld op de papieren versie. Ik zou denken dat met tax-on-web je je dividenden aangeeft in het juiste vak en dat de software dit automatisch correct in rekening neemt.
( normaal wordt rekening gehouden met het "wereld"inkomen. )
Roo schreef:Als je effectief zoveel kapitaal hebt bespreek je dat best eens met je fiscaal advocaat?
ik heb de regel dat als ik een vraag stel, ik graag het antwoord al weetInversor schreef:Iedere situatie is uniek en volgens mij kan enkel een fiscalist je de beste optimalisatie voorstellen.
je kan het allemaal zelf beginnen opzoeken, maar in mijn ervaring krijg je op een forum op dit snel het juiste antwoord, of toch een hint in de goede richting
het probleem met fiscalisten
1) ze worden per uur betaald, en geen beetje. ik heb zo meerdere fiscalisten verschillende keren de meest simpele fiscale concepten zien uitleggen aan hun klant
2) veel van wat ze doen is copy paste werk, met wat kleine correcties. en daar durven nog wel eens fouten in kruipen
3) het zijn ook maar mensen, zelfs topambtenaren kunnen vaak geen antwoord geven op de meest onnozele vragen omdat de materie zo complex is
wat mijn oorspronkelijke vraag betreft, na verder onderzoek lijkt het erop dat het niet de moeite zal zijn
dus een uurloon uitgespaard, waarvoor dank
daarvoor is het SPAARgids he, om te besparen
als je enkele uren kan besparen aan een uurloon van ( minstens ) 400 euro + 21 % btw dan heb je veel bespaard.
Eigenlijk hebben wij het verkeerde beroep gekozen
Want inderdaad de adviezen van die pipos fiscalisten zijn niet onfeilbaar, zeker omdat de fiscus regelmatig zaken anders begint te interpreteren.
fiscaal advocaten in belgie die volgen s het amerikaans systeem tariferen : rekenen in veelvouden van 5 minuten
Een mail van een regel lezen ( = 5 minuten ), en dezelfde mail nog eens in een regel beantwoorden ( = 5 minuten ).
Denk dat er bij die pipos soms 100 minuten in een uur zijn
als je enkele uren kan besparen aan een uurloon van ( minstens ) 400 euro + 21 % btw dan heb je veel bespaard.
Eigenlijk hebben wij het verkeerde beroep gekozen
Want inderdaad de adviezen van die pipos fiscalisten zijn niet onfeilbaar, zeker omdat de fiscus regelmatig zaken anders begint te interpreteren.
fiscaal advocaten in belgie die volgen s het amerikaans systeem tariferen : rekenen in veelvouden van 5 minuten
Een mail van een regel lezen ( = 5 minuten ), en dezelfde mail nog eens in een regel beantwoorden ( = 5 minuten ).
Denk dat er bij die pipos soms 100 minuten in een uur zijn
Je hoeft niet naar Dubai te gaan wonen om 0% belasting te betalen.
Je kan evengoed in het taksvrije Portugal je verblijfplaats kiezen (= meer dan 6 maanden daar wonen)
Voor ambtenaren geldt die vrijstelling nooit. Die betalen altijd belastingen in hun eigen land.
Er bestaan genoeg boeken over het legaal ontwijken van belastingen. Bij Kluwer kan je er wel enige vinden die nuttig kunnen zijn, zoals :
http://shop.wolterskluwer.be/shop/nl_BE ... ELBDO12001
Je kan evengoed in het taksvrije Portugal je verblijfplaats kiezen (= meer dan 6 maanden daar wonen)
Voor ambtenaren geldt die vrijstelling nooit. Die betalen altijd belastingen in hun eigen land.
Er bestaan genoeg boeken over het legaal ontwijken van belastingen. Bij Kluwer kan je er wel enige vinden die nuttig kunnen zijn, zoals :
http://shop.wolterskluwer.be/shop/nl_BE ... ELBDO12001
Valt allemaal te zien hoe, hoeveel en van waar je inkomsten verkrijgt. Sommige landen zijn goed voor het ontvangen van een buitenlands pensioen, in anderen worden kapitaalsinkomsten weinig belast. Fiscale concurrentie ten top.
Het moet niet altijd enkel goed zijn voor de multinationals.
Dubai is m.i. geen slechte keuze om een tijdje te wonen, zeker "als basis" om Azië en het Midden-Oosten te verkennen. De meeste landen zijn makkelijk toegankelijk zonder té lang vliegen.
Daarnaast: Malta, Cyprus, Portugal, UK, UAE, Monaco, Gibraltar, Andorra, Zwitserland, Spanje zijn allemaal tax havens op bepaalde vlakken, en voor bepaalde inkomsten.

Dubai is m.i. geen slechte keuze om een tijdje te wonen, zeker "als basis" om Azië en het Midden-Oosten te verkennen. De meeste landen zijn makkelijk toegankelijk zonder té lang vliegen.
Daarnaast: Malta, Cyprus, Portugal, UK, UAE, Monaco, Gibraltar, Andorra, Zwitserland, Spanje zijn allemaal tax havens op bepaalde vlakken, en voor bepaalde inkomsten.
En wij wel?Sanem2 schreef: 3) het zijn ook maar mensen, zelfs topambtenaren kunnen vaak geen antwoord geven op de meest onnozele vragen omdat de materie zo complex is
Ik dank u voor het vertrouwen dat u in ons als collectief stelt