Waarde "Morningstar" ratings ?
TIP
Waarde "Morningstar" ratings ?
De laatste dagen men fondsen in bezit eens doorgelicht en gelukkig zit ik maar met één negatief fonds, namelijk:
BlackRock Global Funds - New Energy A2 EUR
en dit dan nog voor een verwaarloosbaar bedrag daar het in men Keytrade fund plan zit.
Echter, toen ik dit fonds eens wou doorlichten op de Morningstar-site, viel ik bijna van men stoel, dit fonds krijgt 3 sterren met de volgende rendementen:
10j: -10.10%
5j: -6.12 %
3j: - 17.5%
YTD: - 4.3 %
Dan vraag ik me toch serieus de waarde af van zulke ratings!
BlackRock Global Funds - New Energy A2 EUR
en dit dan nog voor een verwaarloosbaar bedrag daar het in men Keytrade fund plan zit.
Echter, toen ik dit fonds eens wou doorlichten op de Morningstar-site, viel ik bijna van men stoel, dit fonds krijgt 3 sterren met de volgende rendementen:
10j: -10.10%
5j: -6.12 %
3j: - 17.5%
YTD: - 4.3 %
Dan vraag ik me toch serieus de waarde af van zulke ratings!
Re: Waarde "Morningstar" ratings ?
De Morningstar Rating laat in één oogopslag zien hoe een fonds ten opzichte van vergelijkbare fondsen heeft gepresteerd, rekening houdend met het risico en de verrekende kosten.
Dus dat wil zeggen dat je nog geluk hebt want andere fondsen die in alternatieve energie beleggen zoals
Delta Lloyd L New Energy B doen het nog slechter.
Zie hier voor een volledig overzicht van die categorie.
Dus dat wil zeggen dat je nog geluk hebt want andere fondsen die in alternatieve energie beleggen zoals
Delta Lloyd L New Energy B doen het nog slechter.
Zie hier voor een volledig overzicht van die categorie.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is wel interessant om het langetermijn overzicht te bekijken: of je nu kijkt op 3, 5 of 10 jaar, alle "hernieuwbare energie" fondsen staan serieus negatief.
Enkele jaren geleden werden die fondsen nog gepromoot als DE opportuniteit voor de toekomst.
En inderdaad, de star rating van Morningstar is slechts een mathematische vergelijking met categoriegenoten. Daarom is de kwalitatieve rating veel interessanter. Maar zowiezo zegt de Morningstar rating zelden iets over de opportuniteit om in een bepaalde categorie te investeren, dat moet je nog altijd zelf uitmaken.
Enkele jaren geleden werden die fondsen nog gepromoot als DE opportuniteit voor de toekomst.
En inderdaad, de star rating van Morningstar is slechts een mathematische vergelijking met categoriegenoten. Daarom is de kwalitatieve rating veel interessanter. Maar zowiezo zegt de Morningstar rating zelden iets over de opportuniteit om in een bepaalde categorie te investeren, dat moet je nog altijd zelf uitmaken.
Inderdaad ja. Of hoe maatschappelijke tendenzen kunnen verschillen van beurskoersenrobokat schreef:Is wel interessant om het langetermijn overzicht te bekijken: of je nu kijkt op 3, 5 of 10 jaar, alle "hernieuwbare energie" fondsen staan serieus negatief.
Verwacht ik ook. Daarom heb ik deze week stukken van BlackRock Global Funds - New Energy A2 EUR aangekocht.
Ja inderdaad, zelfde met fonds dat ik begin jaar heb aangekocht SAM Smart Energy (http://www.morningstar.be/be/snapshot/s ... F0GBR04H13" onclick="window.open(this.href);return false;). Ook 3 sterren.
Had wel op voorhand alles goed overwogen, en tot de conclusie gekomen dat dergelijk fonds weinig zou opbrengen en met redelijke kans zelfs voor verlies, maar dit is echt een persoonlijke keuze om in die sector te investeren.
Ik heb sindsdien nog wat meer info gezocht, en blijkbaar brengt het in deze sector meer op om zelf selectief te investeren in aandelen van een aantal specifieke hernieuwbare energiespelers, maar daar heb ik zelf niet voldoende tijd voor.
Had wel op voorhand alles goed overwogen, en tot de conclusie gekomen dat dergelijk fonds weinig zou opbrengen en met redelijke kans zelfs voor verlies, maar dit is echt een persoonlijke keuze om in die sector te investeren.
Ik heb sindsdien nog wat meer info gezocht, en blijkbaar brengt het in deze sector meer op om zelf selectief te investeren in aandelen van een aantal specifieke hernieuwbare energiespelers, maar daar heb ik zelf niet voldoende tijd voor.
Mijn beslissing om erin te investeren was niet zuiver financieel maar ook omdat ik door die bedrijven te ondersteunen mee wil bouwen aan een schonere en betere wereld.
Zo'n fondsen met alternatieve energie koop ik niet meer. Destijds 11 jaar geleden eens gekocht bij Ohra(nu Delta LLoyd) en ik maak nog steeds zo'n 60% verlies. Ik denk dat het beter is aandelen Ecopower of Groenkracht te kopen, dan heb je jaarlijks een rendement.
Ik vermoed dat alternatieve energie nu meer wind (!) in de zeilen gaat krijgen door de hele discussie over kernenergie. Duitsland bijvoorbeeld gaat al zijn kerncentrales sluiten tegen 2022.
En enkele dagen eerder had zwitserland reeds hetzelfde besloten,
http://www.20min.ch/ro/news/suisse/story/21812421" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.20min.ch/ro/news/suisse/story/21812421" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik moet erbij zeggen dat regeringen hun standpunt daarin nogal eens wijzigen. We hebben het al gezien met de Belgische en Duitse regeringen.
Op korte termijn heeft deze beslissing van (oa) Duitsland vooral een positieve invloed op de 'oude' energiebronnen (steenkool, olie, gas). Het is bijna paradoxaal te noemen
Maar ook wel logisch aangezien er nog een aanzienlijk rendementsverschil zit tussen hernieuwbare groene energie en de traditionele energiebronnen. Eens dat verschil is dichtgefietst ziet de toekomst er rooskleurig uit 
Of ik heb er serieus overgekeken, of je moet er voor ingelogd zijn, maar bij de meeste fondsen staat er precies geen kwalitatieve rating.robokat schreef:Is wel interessant om het langetermijn overzicht te bekijken: of je nu kijkt op 3, 5 of 10 jaar, alle "hernieuwbare energie" fondsen staan serieus negatief.
Bizar, in de overzichtslijst staat het BGF fonds als "superior", als je doorklikt is het "unrated". Maar inderdaad, veel ratings heeft Morningstar nog niet toegekend aan de alternatieve energie sector, blijkbaar weinig vraag vanuit hun klanten.
Wel nog een artikel gevonden over ETFs (trackers) in de alternatieve energie sector, met al even negatieve rendementen als hun fondsenbroeders.
http://www.morningstar.be/be/332/articl ... ijtje.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar is geen enkel fonds/tracker er ooit in geslaagd om op langere termijn (>5 jaar) enig positief rendement te genereren. Dan maakt een goede rating uiteraard weinig uit.
Ik denk dat je ook in de komende jaren niet direct veel betere rendementen mag verwachten. De sector draait voor een belangrijk deel op subsidies, subsidies die overheden over heel de wereld nu net sterk terug schroeven. En andere geldbronnen, zoals de banken, houden nu ook de vinger op de knip waardoor veel investeringen in nieuwe projecten vertraging oplopen of stilliggen.
Wel nog een artikel gevonden over ETFs (trackers) in de alternatieve energie sector, met al even negatieve rendementen als hun fondsenbroeders.
http://www.morningstar.be/be/332/articl ... ijtje.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar is geen enkel fonds/tracker er ooit in geslaagd om op langere termijn (>5 jaar) enig positief rendement te genereren. Dan maakt een goede rating uiteraard weinig uit.
Ik denk dat je ook in de komende jaren niet direct veel betere rendementen mag verwachten. De sector draait voor een belangrijk deel op subsidies, subsidies die overheden over heel de wereld nu net sterk terug schroeven. En andere geldbronnen, zoals de banken, houden nu ook de vinger op de knip waardoor veel investeringen in nieuwe projecten vertraging oplopen of stilliggen.
De aandelen in alternatieve energie kunnen toch niet blijven dalen. Eens moeten ze terug stijgen.
Er zijn meer mensen die ze nu koopwaardig vinden want BlackRock Global Funds New Energy Fund stond in april 2011 op nummer 9 in het overzicht van de meest gekochte fondsen van Rabobank.
Er zijn meer mensen die ze nu koopwaardig vinden want BlackRock Global Funds New Energy Fund stond in april 2011 op nummer 9 in het overzicht van de meest gekochte fondsen van Rabobank.