Waarom futures ipv opties gebruiken?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Waarom futures ipv opties gebruiken?
Opties lijken mij voordeliger dan futures omdat je nooit verplicht bent die te liften. Wanneer en waarom zou je toch de voorkeur geven aan het gebruik van futures? Geven beiden uiteindelijk niet hetzelfde resultaat?
Wat zijn daarnaast de populairste opties of futures als je op de daling van de eurostoxx 50 of 600 wil speculeren.
Wat zijn daarnaast de populairste opties of futures als je op de daling van de eurostoxx 50 of 600 wil speculeren.
Re: Waarom futures ipv opties gebruiken?
opties die je koopt hebben een verwachtingswaarde die langzaam leegloopt naar de eindvervaldag. Futures hebben geen eindvervaldag en lopen ook niet leeg. Opties kopen is veiliger vermits je verlies beperkt is tot je inzet, futures dan ook weer niet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je mss een min of meer reëel voorbeeld geven hoe die opties veranderen van waarde naar de eindvervaldag toe zodat ik het wat beter begrijp.Afax65 schreef:opties die je koopt hebben een verwachtingswaarde die langzaam leegloopt naar de eindvervaldag. Futures hebben geen eindvervaldag en lopen ook niet leeg. Opties kopen is veiliger vermits je verlies beperkt is tot je inzet, futures dan ook weer niet.
Hebben futures overigens ook geen eindvervaldag?
Als je verwacht dat een aandeel dat waarde 100€ heeft sterk gaat stijgen kan je bvb een optie met uitvoerpremie 105 in de toekomst kopen.
Stel dat je een optie waarde 105 koopt, dan betaal je de verwachtingswaarde. Is de vervaldag dichtbij dan zal je bvb maar 1€ of minder moeten betalen, je doet dus winst als het aandeel op vervaldag boven de 106 staat. Koop je de optie 105 op lange termijn, dan gaat men in theorie sowieso uit van een stijging en zal je bvb 10€ voor deze optie moeten betalen. Je doet dan winst vanaf 115€. Hoe langer je de optie hebt en hoe dichter deze bij vervaldag komt, hoe minder deze dus waard.
Je ziet dat hier je inleg je maximum verlies is.
Een future werkt met ticks. Als voorbeeld zal ik de AEX nemen. Deze staat nu rond de 410. Indien je daar instapt kan je die eindeloos aanhouden (je dient wel een reserve op je bankrekning aan te houden). Per tick dat de aex stijgt win je 200€, maar per tick dat hij daalt verlies je ook 200€. Je verlies is dus maximum 82.000€, je winst onbeperkt.
Ja kan ook op dalingen spelen, dan verkoop je de future zonder deze te hebben ipv aan te kopen. Zo kan je ook put kopen op aandelen ipv call opties, dan speculeer je op de daling.
Als je interesse hebt zoek wat op internet voor info, maar BESEF eerst waarmee je bezig bent. Bepaalde broker hebben schaduwportefeuille zodat je daat wat kan onderzoeken.
Heb zelf veel verloren, ook optieconstructies waren niet echt een succes. Ik blijf er dus al meer dan 5 jaar af.
Wat wel soms aan te raden is, is om bvb opties te verkopen ter indekking als je de aandelen bezit.
De uitleg lijkt wss voor velen niet echt evident, maar dat is het ook niet, vooral niet om het in 10 zinnen samen te vatten ;-).
Succes.
Stel dat je een optie waarde 105 koopt, dan betaal je de verwachtingswaarde. Is de vervaldag dichtbij dan zal je bvb maar 1€ of minder moeten betalen, je doet dus winst als het aandeel op vervaldag boven de 106 staat. Koop je de optie 105 op lange termijn, dan gaat men in theorie sowieso uit van een stijging en zal je bvb 10€ voor deze optie moeten betalen. Je doet dan winst vanaf 115€. Hoe langer je de optie hebt en hoe dichter deze bij vervaldag komt, hoe minder deze dus waard.
Je ziet dat hier je inleg je maximum verlies is.
Een future werkt met ticks. Als voorbeeld zal ik de AEX nemen. Deze staat nu rond de 410. Indien je daar instapt kan je die eindeloos aanhouden (je dient wel een reserve op je bankrekning aan te houden). Per tick dat de aex stijgt win je 200€, maar per tick dat hij daalt verlies je ook 200€. Je verlies is dus maximum 82.000€, je winst onbeperkt.
Ja kan ook op dalingen spelen, dan verkoop je de future zonder deze te hebben ipv aan te kopen. Zo kan je ook put kopen op aandelen ipv call opties, dan speculeer je op de daling.
Als je interesse hebt zoek wat op internet voor info, maar BESEF eerst waarmee je bezig bent. Bepaalde broker hebben schaduwportefeuille zodat je daat wat kan onderzoeken.
Heb zelf veel verloren, ook optieconstructies waren niet echt een succes. Ik blijf er dus al meer dan 5 jaar af.
Wat wel soms aan te raden is, is om bvb opties te verkopen ter indekking als je de aandelen bezit.
De uitleg lijkt wss voor velen niet echt evident, maar dat is het ook niet, vooral niet om het in 10 zinnen samen te vatten ;-).
Succes.
-
- VIP member
- Contacteer:
Heb zelf put opties gekocht (kostten me ongeveer 4% van mijn port) en voel me daar kiplekker mee. Had vorige week nog een mega winstpositie maar kon niet verkopen (Europees systeem: men moet wachten op de vervaldag). Ook goed (gecompenseerd door stijging beurskoersen). Heb al die tijd toch goed kunnen slapen. Samen met goud een ideale indekking.
Je kan een optie toch verkopen voor de vervaldag?Leemans-broertje schreef:Heb zelf put opties gekocht (kostten me ongeveer 4% van mijn port) en voel me daar kiplekker mee. Had vorige week nog een mega winstpositie maar kon niet verkopen (Europees systeem: men moet wachten op de vervaldag)
-
- VIP member
- Contacteer:
In beginsel ja, maar je moet een koper vinden ...omega6 schreef:Je kan een optie toch verkopen voor de vervaldag?Leemans-broertje schreef:Heb zelf put opties gekocht (kostten me ongeveer 4% van mijn port) en voel me daar kiplekker mee. Had vorige week nog een mega winstpositie maar kon niet verkopen (Europees systeem: men moet wachten op de vervaldag)
In normale tijden zorgt de marktmaker voor voldoende aanbod aan beide zijden, maar als de koers de pan uit rijst, zoals vorige week, dan past hij.
Om op een vorige vraag van je te antwoorden: enkele weken voor de vervaldag valt de koers reeds op haar 'normale' waarde.
Hier wordt met een ding geen rekening gehouden: volatiliteit. Futures zijn veel beter bij een hoge volatiliteit, dan opties. Verliezen zijn dan ook veel makkelijker te managen, ook buiten reguliere handelstijden.
Ik ben nog altijd een voorstander van opties omdat deze (bij langlopende) langer aangehouden kunnen worden zonder heel veel stress te krijgen als het even de verkeerde richting uitgaat na je aankoop. (voorkeur voor langlopende en uitoefenprijs en huidige prijs ver uit elkaar)
Je zegt dat je een future "eindeloos" kan aanhouden. Een future heeft toch steeds een einddatum dacht ik?Afax65 schreef:Een future werkt met ticks. Als voorbeeld zal ik de AEX nemen. Deze staat nu rond de 410. Indien je daar instapt kan je die eindeloos aanhouden (je dient wel een reserve op je bankrekning aan te houden). Per tick dat de aex stijgt win je 200€, maar per tick dat hij daalt verlies je ook 200€. Je verlies is dus maximum 82.000€, je winst onbeperkt.
Voordat een future afloopt kan je hem doorrollen naar zijn opvolger, kost je de spread tussen verkoop en aankoop plus eventuele makelaars kosten.
Dat doorrollen, hoe doe je dat in de praktijk bij bvb Keytrade en Binck?vortex schreef:Voordat een future afloopt kan je hem doorrollen naar zijn opvolger, kost je de spread tussen verkoop en aankoop plus eventuele makelaars kosten.
Leuk dat je iets wil leren maar zou je niet beter zelf een mimimale inspanning doen ipv hier 101 vragen te stellen? Bij Keytrade hebben ze alvast een FAQ over futures, een helpdesk, een gratis demo download waar je 20 dagen gratis kan oefenen met oa futures, gratis infosessies en de mogelijkheid om virtuele portefeuilles aan te maken.
Ik had bij Keytrade de FAQ over futures al gelezen en daar zeggen ze alleen dat ze op de einddatum je positie sluiten als je het zelf niet doet, dus niks over doorrollen.vortex schreef:Leuk dat je iets wil leren maar zou je niet beter zelf een mimimale inspanning doen ipv hier 101 vragen te stellen? Bij Keytrade hebben ze alvast een FAQ over futures, een helpdesk, een gratis demo download waar je 20 dagen gratis kan oefenen met oa futures, gratis infosessies en de mogelijkheid om virtuele portefeuilles aan te maken.
Echt waar, als je 1 minuut Googled heb je een antwoord op je vraag. Voor je gaat vragen waarop je moet Googlen, probeer deze zoektermen eens "future doorrollen" of rolling futures" of "future roll". Je sluit dus de future en opent er een voor de volgende maand.