Waarom ligt betalingsverkeer stil in het weekend?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Waarom ligt betalingsverkeer stil in het weekend?
Bij overschrijvingen gebeurd er niks zaterdag en zondag.
Gaan de serverfarms/het netwerk ook naar de zee uitrusten ofwat?
Ik kan begrijpen af en toe downtime door maintenance maar dit is Anno 2020 niet te snappen.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Gaan de serverfarms/het netwerk ook naar de zee uitrusten ofwat?
Ik kan begrijpen af en toe downtime door maintenance maar dit is Anno 2020 niet te snappen.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Waarom ligt betalingsverkeer stil in het weekend?
Als je 'betaalt' dan wel gratis of niet en je hebt instantoverschrijvingen dan werkt dit ook tijdens het weekend anders is het geduld uitoefenen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Antwoord van Rabobank op dezelfde vraag gesteld in 2012:
"In het weekend worden geen betalingsbestanden verwerkt omdat de verrekeningscentra niet geopend zijn. Alhoewel de praktische verwerking van betalingsbestanden uiteraard bijna volledig automatisch verloopt is het belangrijk dat de banksystemen operationeel zijn en dat er op de betalingsbestanden de benodigde controles worden uitgevoerd. Daartoe moeten er medewerkers van de bank beschikbaar zijn voor de controle en ondersteuning van de betalingsuitwisselingen. Omdat het systeem voor het uitwisselen van betalingen tegenwoordig grotendeels Europees gericht is (met de invoering van de SEPA betalingen) moeten de afspraken voor de verwerking van de gegevens voor alle aangesloten banken dezelfde zijn. Daarom werd ervoor gekozen om in het weekend geen gegevens uit te wisselen."
"In het weekend worden geen betalingsbestanden verwerkt omdat de verrekeningscentra niet geopend zijn. Alhoewel de praktische verwerking van betalingsbestanden uiteraard bijna volledig automatisch verloopt is het belangrijk dat de banksystemen operationeel zijn en dat er op de betalingsbestanden de benodigde controles worden uitgevoerd. Daartoe moeten er medewerkers van de bank beschikbaar zijn voor de controle en ondersteuning van de betalingsuitwisselingen. Omdat het systeem voor het uitwisselen van betalingen tegenwoordig grotendeels Europees gericht is (met de invoering van de SEPA betalingen) moeten de afspraken voor de verwerking van de gegevens voor alle aangesloten banken dezelfde zijn. Daarom werd ervoor gekozen om in het weekend geen gegevens uit te wisselen."
Naar fraudebestrijding toe lijkt me het toch wel noodzakelijk dat er bepaalde parameters en verrichtingen opgevolgd worden. Kan enkel door personeel en dus niet in het weekend.
Zoals Timo al zei : met een flitsbetaling ligt er niets stil. De vraag is niet meer van toepassing als je dit systeem gebruikt.
En anders zou ik het eens aan Ludo vragen hier op het forum :-)
En anders zou ik het eens aan Ludo vragen hier op het forum :-)
- fluffypinkfish
- Newbie
- Contacteer:
Als het over een betaling gaat tussen twee verschillende banken, is de bottleneck niet de IT systemen, maar dat die betaling ook financiële conseqenties heeft voor de banken zelf.
Een bedrag op een zichtrekening bij bank A is namelijk een schuld van de bank tegenover de klant. Bij de transactie verdwijnt de schuld van bank A en wordt omgezet in een schuld van bank B tegenover een andere klant. Bijgevolg moet bank A betalen aan bank B. Dat kan via fysiek geld, rekeningen bij elkaar of rekeningen bij de Europese Centrale Bank (ECB). Banken bundelen deze transacties graag op het einde van de "werkdag" (gebeurt dus niet in het weekend). Er zullen dan zowel transacties van bank A naar bank B zijn als van bank B naar bank A, en het uiteindelijke netto-bedrag dat getransfereerd moet worden zal veel minder zijn (het zogenaamde netting proces). Het is dan ook mogelijk dat één van de banken een tekort aan cash heeft en "overnight" (van één werkdag tot de andere) zal moeten lenen van andere banken of van de ECB . Sommige banken hebben dan weer cash te veel op het einde van de dag en zullen dat geld uitlenen. Het hele proces leeft dus op het ritme van de "business day".
Al dit is inderdaad aan het veranderen met de instant-betalingen. Maar dat heeft dus nadelen voor de banken: geen netting meer.
Een bedrag op een zichtrekening bij bank A is namelijk een schuld van de bank tegenover de klant. Bij de transactie verdwijnt de schuld van bank A en wordt omgezet in een schuld van bank B tegenover een andere klant. Bijgevolg moet bank A betalen aan bank B. Dat kan via fysiek geld, rekeningen bij elkaar of rekeningen bij de Europese Centrale Bank (ECB). Banken bundelen deze transacties graag op het einde van de "werkdag" (gebeurt dus niet in het weekend). Er zullen dan zowel transacties van bank A naar bank B zijn als van bank B naar bank A, en het uiteindelijke netto-bedrag dat getransfereerd moet worden zal veel minder zijn (het zogenaamde netting proces). Het is dan ook mogelijk dat één van de banken een tekort aan cash heeft en "overnight" (van één werkdag tot de andere) zal moeten lenen van andere banken of van de ECB . Sommige banken hebben dan weer cash te veel op het einde van de dag en zullen dat geld uitlenen. Het hele proces leeft dus op het ritme van de "business day".
Al dit is inderdaad aan het veranderen met de instant-betalingen. Maar dat heeft dus nadelen voor de banken: geen netting meer.
-
- VIP member
- Contacteer:
Leuk en aardig maar mijn NLD rekening (ING) laat 60 sec later een "boeking" zien, in het weekend, in een vreemde valuta. De werkelijke afrekening volgt later maar de reservering is semi direct te zien. De IT is er maar blijkbaar betalen de banken er niet voor in BE 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Dat zal dan wel niet van een gewone overschrijving van een bankrekening naar een andere zijn; zeker niet internationaalHenkie1984 schreef: ↑6 augustus 2020, 15:01 Leuk en aardig maar mijn NLD rekening (ING) laat 60 sec later een "boeking" zien, in het weekend, in een vreemde valuta. De werkelijke afrekening volgt later maar de reservering is semi direct te zien. De IT is er maar blijkbaar betalen de banken er niet voor in BE![]()
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bij ING België is iedere overschrijving een instant overschrijving vanuit een particuliere rekening. Dus alles direct zichtbaar en direct overgeschreven.
Als de bank van de bestemmeling ook in het systeem meedraait kan je zelfs naar bv Duitsland een instant overschrijving hebben op een zondag... Dat heb ik al gehad.
Als de bank van de bestemmeling ook in het systeem meedraait kan je zelfs naar bv Duitsland een instant overschrijving hebben op een zondag... Dat heb ik al gehad.
-
- Hero Member
- Contacteer: