Waarop kan dit land besparen?
Re: Waarop kan dit land besparen?
Idd, gebruik belasten ipv bezit. Maar een gemiddelde belasting moet er dus uit. De vertegenwoordiger die 60k kilometer per jaar doet met zijn wagen zal serieus mogen bijbetalen. En dat kan gerust x4 worden zodat diegenen die amper de baan op gaan minder belast worden. In theorie althans want ik zou de buitenlanders die ons wegennet frequenteren ook ( meer) doen leggen.Zwiertje schreef: ↑19 november 2020, 16:45Dat verandert niets aan mijn visie. Jij refereert naar een heel andere discussie: gebruik belasten ipv bezit.
Al rij jij 1 km per jaar met een Ferrari: in België kost de autorijder gemiddeld 3x meer dan hij betaalt.
Ik neem hier geen stelling in over kindergeld. Het gaat me erom dat de discussie 'minder uitgaven' versus 'meer belastingen' vaak artificieel is.
Net als bij het vorige punt neem ik hier geen stelling in over de ziekteverzekering. Ik zeg enkel: voor Jan Modaal is de impact van meer besparingen door de overheid is niet per definitie kleiner dan de impact van meer belastingen.
Het is verder wel de bedoeling dat, als je een sector ( ziekteverzekering) saneert, je het helemaal doet en niet enkel 1 onderdeel ervan.
Godsdienst kan bij het vak geschiedenis gevoegd worden. In het ASO hadden we vroeger 1 uur godsdienst en 2 uur geschiedenis per week. Laat die 2 vakken samensmelten onder de noemer geschiedenis en ga van 3 ( samen) naar 2 uur.sintorama schreef: ↑19 november 2020, 17:02Ben ik het niet mee eens. https://www.youtube.com/watch?v=DTepA-WV_oE&t=250sedward schreef: ↑19 november 2020, 16:52 Ik zou graag alle overheidsuitgaven betreffende godsdienst (katholieke, protestantse, anglicaanse, Israëlische, orthodoxe, islamitische, boeddhistische, levensbeschouwelijke en vrijzinnige organisaties) zien verdwijnen: lonen erediensten en vergaderingen evenals de bijdragen aan de gebouwen.
Ook moet men godsdienst als leervak in het onderwijs laten vallen.
Legaliseer cannabis en THC olie.
Geef een vergunning aan een aantal kwekers en verkoop de weed via vergunde shops of zet als overheid desnoods zelf een verkoop op. Een goudmijn wenkt.
Geef een vergunning aan een aantal kwekers en verkoop de weed via vergunde shops of zet als overheid desnoods zelf een verkoop op. Een goudmijn wenkt.
Als ik het goed voorheb ben je voor je ouders in dat jaar ook niet langer als kind ten laste voor de belastingen ondanks het feit dat je dat wel was tot oktober ... ook dat is een foutje in het systeem ... het ene heft het andere op.Hyakari schreef: ↑19 november 2020, 15:12 Ik herinner me nog dat ik na mijn studies, begon te werken in de maand oktober.
Ik heb toen drie maanden eigenlijk kunnen werken aan een bruto-loon. Immers, de belastingen worden berekend op jaarbasis, en in dat eerste jaar van mijn beroepscarrière had ik maar 3 maanden gewerkt (oktober-december) zodat ik nauwelijks boven de belastingvrije som uitkwam. De daaropvolgende jaren was het feest uiteraard gedaan.
Uiteraard heb ik toen niet geklaagd, maar ik heb dat steeds ergens een 'foutje in het systeem' gevonden.
Dat je nauwelijks boven de belastingsvrije som uitkwam is logisch aangezien belastingen op jaarbasis worden bekeken. Of pleit je voor een maandelijkse fiscale aangifte ?
Transfers naar Wallobrux. Meer dan 6.000.000.000 euro per jaar.
1.000 euro per Vlaming per jaar.
Ben je getrouwd, 2 kinderen en Vlaming: dat is dan 4.000 euro per jaar.
Elke Sinterklaas opnieuw en opnieuw en opnieuw...
1.000 euro per Vlaming per jaar.
Ben je getrouwd, 2 kinderen en Vlaming: dat is dan 4.000 euro per jaar.
Elke Sinterklaas opnieuw en opnieuw en opnieuw...
Afschaffen van godsdienst in het onderwijs in een discussie over waarop een land kan besparen ?pukkie007 schreef: ↑19 november 2020, 17:12Godsdienst kan bij het vak geschiedenis gevoegd worden. In het ASO hadden we vroeger 1 uur godsdienst en 2 uur geschiedenis per week. Laat die 2 vakken samensmelten onder de noemer geschiedenis en ga van 3 ( samen) naar 2 uur.sintorama schreef: ↑19 november 2020, 17:02
Ben ik het niet mee eens. https://www.youtube.com/watch?v=DTepA-WV_oE&t=250s

De uren godsdienst afschaffen of samenvoegen bij geschiedenis tot daar aan toe maar dat uur dat vrijkomt zal in een ander vak besteed worden, ik heb alvast een suggestie : "leer kinderen met geld omgaan" zodat ze niet dezelfde weg opgaan als onze staat en een groot deel van de ouders, nl. meer uitgeven dan wat er binnenkomt.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Of heeft andere bezigheden dan TV-gapen ...
En die worden ook niet betaald door de belastingbetaler, dus waarom zou ik betalen voor geo zijn hobby?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik geef gewoon aan, dat subsidies afschaffen aan alle godsdiensten, niet impliceert dat er niks over die godsdiensten verteld mag worden in het onderwijs. Geen spijkers op laag water zoeken, geebee. 

Collectieve loonsverlaging voor ambtenaren, inclusief leerkrachten, zorgpersoneel, treinbestuurders etc naar normale hoogten.
Al dan niet gestaafd met een werklastmeting, er zouden er nogal veel schrik krijgen....
Beperken uitkeringen in de tijd, sociale tenten ter beschikking stellen in plaats van sociale woningen.
Mensen responsabiliseren dus
Al dan niet gestaafd met een werklastmeting, er zouden er nogal veel schrik krijgen....
Beperken uitkeringen in de tijd, sociale tenten ter beschikking stellen in plaats van sociale woningen.

-
- Newbie
Ik verschiet er soms van hoe ze hier met miljoenen en miljarden goochelen. Je zou denken dat de regering de broeksriem moet aanhalen door de corona, maar nee, er wordt nog meer met geld gegooid dan vroeger. Bijgedrukt of zo? Of hebben ze ergens een verborgen kas?
Corona is juist een excuus om de geldsluizen open te zetten en de miljarden rond te strooien.
Akkoordedward schreef: ↑19 november 2020, 16:52 Ik zou graag alle overheidsuitgaven betreffende godsdienst (katholieke, protestantse, anglicaanse, Israëlische, orthodoxe, islamitische, boeddhistische, levensbeschouwelijke en vrijzinnige organisaties) zien verdwijnen: lonen erediensten en vergaderingen evenals de bijdragen aan de gebouwen.
Ook moet men godsdienst als leervak in het onderwijs laten vallen.
Ik heb een gekeken naar de federale begroting van vorig jaar, en het is duidelijk dat het onevenwicht tussen inkomsten en uitgaven vooral in de sociale zekerheid zit.
https://bosa.belgium.be/sites/default/f ... 19_bis.pdf
Uitgedrukt als % van het bbp halen we 15,8% sociale bijdragen op, terwijl de sociale uitkeringen 26% bedragen. Waarvan 1,1%pt werkloosheidsuitkeringen, dus die beperken zal weinig oplossen.
Het lijkt dus logisch om aan die kloof van 10%pt te werken, daar is het grootste potentieel.
Dat kan op twee manieren : meer sociale bijdragen innen door meer mensen te laten werken, ofwel besparen op de grootste uitgaven, en dat zijn dan wellicht de overheidspensioenen.
Veel alternatieven zijn er federaal niet
https://bosa.belgium.be/sites/default/f ... 19_bis.pdf
Uitgedrukt als % van het bbp halen we 15,8% sociale bijdragen op, terwijl de sociale uitkeringen 26% bedragen. Waarvan 1,1%pt werkloosheidsuitkeringen, dus die beperken zal weinig oplossen.
Het lijkt dus logisch om aan die kloof van 10%pt te werken, daar is het grootste potentieel.
Dat kan op twee manieren : meer sociale bijdragen innen door meer mensen te laten werken, ofwel besparen op de grootste uitgaven, en dat zijn dan wellicht de overheidspensioenen.
Veel alternatieven zijn er federaal niet
Het gaat er in beperken niet persé om de kost te verlagen, het gaat erom dat je meer mensen aan het werk dwingt en dat je daardoor meer inkomsten krijgt
-
- Hero Member
- Contacteer:
Neen bedankt. Ik heb al gegeven. Mijn pensioen komt al twaalf (67-55) jaar later dan wie in enkele jaren geleden mocht vertrekken, voor dik 300€ netto per maand minder.
Ik ben vrij zeker dat er verder aan gemorreld zal worden hoor. Het volstaat om naar de budgetposten van de sociale zekerheid te kijken om dat te beseffen...
Als die al objectief kon gebeuren, dan ken ik toch ook een niet onaanzienlijke groep die er na werklastmeeting geld zou moeten bijkrijgen...Al dan niet gestaafd met een werklastmeting, er zouden er nogal veel schrik krijgen....
Een langzame migratie naar een individueel kapitalisatiepensioen, dat zou ik wel zien zitten...
Bij werkloosheidsuitkeringen ga je misschien wel iets halen, maar niet veel. Vooral verschuivingen naar ziekte-uitkeringen vrees ik, als de ervaring in o.a. Nederland ons iets leert. Het is in tegenstelling tot wat velen denken geen grote post en het vet is al voor een stuk van de soep.Beperken uitkeringen in de tijd,
Los van je manier van voorstellen vallen hier wel enkele kruimels te halen allicht.sociale tenten ter beschikking stellen in plaats van sociale woningen.

[/quote]
De grootste uitdagingen worden pensioenen in het algemeen en de efficiëntie van het gehele medisch systeem.