Wat als... crash bij overschakeling dynamisch naar defensief fonds?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Wat als... crash bij overschakeling dynamisch naar defensief fonds?
Hey allemaal!
Ik ben sinds vandaag nieuw lid en ik ben sinds een aantal weken 25 jaar.
Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel om toch eens te beginnen aan pensioensparen, met als keuze: een pensioenspaarfonds of een pensioenverzekering.
Daarbij had ik natuurlijk een hoop vraagtekens, met bovenstaande als grootste vraagteken.
Ik zou graag investeren in een pensioenspaarfonds (de meeste "agressieve", aka de dynamische).
Op deze leeftijd (25 jaar) lijkt op lange termijn investeren in een dynamisch pensioenspaarfonds
tot leeftijd 45-50-55 jaar wel okee.
Maar stel dat er nu een crash/ crisis is als je de overschakeling wilt maken van een dynamisch pensioenspaarfonds
naar een defensief pensioenspaarfonds?
Is het dan toch beter om te investeren in een combi van fondsen en verzekeringen?
Ik ga sowieso ook eens langs bij Argenta omtrent deze vragen.
Elke opinie en ervaring hiervan is alvast welkom !
Groetjes
Ik ben sinds vandaag nieuw lid en ik ben sinds een aantal weken 25 jaar.
Op de een of andere manier kreeg ik het gevoel om toch eens te beginnen aan pensioensparen, met als keuze: een pensioenspaarfonds of een pensioenverzekering.
Daarbij had ik natuurlijk een hoop vraagtekens, met bovenstaande als grootste vraagteken.
Ik zou graag investeren in een pensioenspaarfonds (de meeste "agressieve", aka de dynamische).
Op deze leeftijd (25 jaar) lijkt op lange termijn investeren in een dynamisch pensioenspaarfonds
tot leeftijd 45-50-55 jaar wel okee.
Maar stel dat er nu een crash/ crisis is als je de overschakeling wilt maken van een dynamisch pensioenspaarfonds
naar een defensief pensioenspaarfonds?
Is het dan toch beter om te investeren in een combi van fondsen en verzekeringen?
Ik ga sowieso ook eens langs bij Argenta omtrent deze vragen.
Elke opinie en ervaring hiervan is alvast welkom !
Groetjes
Re: Wat als... crash bij overschakeling dynamisch naar defensief fonds?
Een dynamisch pensioenspaarfonds heeft 70% aandelen en 30% obligaties, een defensief is misschien 50/50.
Waarom zou je willen omschakelen?
waarom zou je omschakelen na een crash?
Hieronder een grafiek van 2 fondsen die gelijkaardig zouden moeten zijn aan de Argenta pensioenspaarfondsen. Het zou je een idee kunnen geven wat de impact zou zijn als je een de laatste jaren een defensief fonds zou gehad hebben.
Waarom zou je willen omschakelen?
waarom zou je omschakelen na een crash?
Hieronder een grafiek van 2 fondsen die gelijkaardig zouden moeten zijn aan de Argenta pensioenspaarfondsen. Het zou je een idee kunnen geven wat de impact zou zijn als je een de laatste jaren een defensief fonds zou gehad hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Wat als... crash bij overschakeling dynamisch naar defensief fonds?
Doe ook deze overwegingen gezien jouw jonge leeftijd:
-mogelijks kan je een hoger rendement halen buiten het stelsel van de pensioenfondsen; ondanks gunstig via de belasting.
De pensfondsen moeten voldoen aan een boel regels waardoor hun beleggingsruimte beperkt is. Mogelijks zijn er andere fondsen buiten dit stelsel die het op langere termijn(jouw jonge leeftijd) een gunstiger opbrengst hebben; ook al verreken je hierin jouw belastingaftrek.
Verder is vadertje staat erg wispelturig....in jouw nog lange carrière kunnen de regels voor o.a; pensioensparen nog dikwijls veranderen.
-ben jij al helemaal gesetteld? Mssch eerst sparen voor vastgoed...
-mogelijks kan je een hoger rendement halen buiten het stelsel van de pensioenfondsen; ondanks gunstig via de belasting.
De pensfondsen moeten voldoen aan een boel regels waardoor hun beleggingsruimte beperkt is. Mogelijks zijn er andere fondsen buiten dit stelsel die het op langere termijn(jouw jonge leeftijd) een gunstiger opbrengst hebben; ook al verreken je hierin jouw belastingaftrek.
Verder is vadertje staat erg wispelturig....in jouw nog lange carrière kunnen de regels voor o.a; pensioensparen nog dikwijls veranderen.
-ben jij al helemaal gesetteld? Mssch eerst sparen voor vastgoed...