Wat er eind augustus/begin september op het gebied van termijnrekeningen op stapel staat?
TIP
Re: Wat er eind augustus/begin september op het gebied van termijnrekeningen op stapel staat?
Ik koop er misschien maar ik ben dan ook geen kat. Graag kleine letters , roepen op de overheid hoeft niet.
Re: Wat er eind augustus/begin september op het gebied van termijnrekeningen op stapel staat?
3.20% op 10j vind ik nu niet zo slecht... Ja er is meer te verdienen met beleggen, maar voor kapitaalsgarantie lijkt me dit wel OK?Dieteren schreef: ↑22 augustus 2025, 13:01 De modaliteiten van de nieuwe staatsbonnen zijn bekend (1j - 1.90% / 10j - 3.20%). Ook hier benieuwd naar reacties van de banken. Ik vermoed dat deze richting structured notes / obligaties / fondsen zullen toewerken. Het vergelijken en afwegen kan beginnen.
En in noodgeval eventueel te verkopen, niet?
Er is een grootverchil tussen een zerocoupon obligatie die onder pari is uitgegeven en waarbij de rente is vervangen door het verschil in uitgifteprijs en de prijs die je krijgt op de eindvervaldag. B.v. uitgifte 92 en op eindvervaldag 100.
Op deze obligaties is de winst inderdaad belastbaar.
Een 0% coupon obligatie die uit gegeven wordt aan 100% of meer is iets anders.
Bij deze obligatie is er n.l. voor degene die hem bij uitgifte koopt geen winst te behalen op de eindvervaldag.
Voorbeeld:
uitgifte prijs 101 (zoals tijdens de deflatieperiode 2021-2022) en 0% coupen. In 2023 komt er inflatie en de rente stijgt. D.w.z. de bovengenoemde 0% obligatie daalt in waarde, b,v, naar 96%. Degene die deze obligatie op de secundaire markt koopt, hoeft er bij verkoop tussentijds of op eindvervaldatum aan 100%, geen belasting over te betalen omdat de ingecalculeerde rente tussen uitgiftedatum en eindvervaldag een negatieve rente is.
Bij deze obligatie is er n.l. voor degene die hem bij uitgifte koopt geen winst te behalen op de eindvervaldag.
Voorbeeld:
uitgifte prijs 101 (zoals tijdens de deflatieperiode 2021-2022) en 0% coupen. In 2023 komt er inflatie en de rente stijgt. D.w.z. de bovengenoemde 0% obligatie daalt in waarde, b,v, naar 96%. Degene die deze obligatie op de secundaire markt koopt, hoeft er bij verkoop tussentijds of op eindvervaldatum aan 100%, geen belasting over te betalen omdat de ingecalculeerde rente tussen uitgiftedatum en eindvervaldag een negatieve rente is.
Beself wel dat die rente bruto is, dus slechts 2,24% netto.MeOnline schreef: ↑22 augustus 2025, 16:283.20% op 10j vind ik nu niet zo slecht... Ja er is meer te verdienen met beleggen, maar voor kapitaalsgarantie lijkt me dit wel OK?Dieteren schreef: ↑22 augustus 2025, 13:01 De modaliteiten van de nieuwe staatsbonnen zijn bekend (1j - 1.90% / 10j - 3.20%). Ook hier benieuwd naar reacties van de banken. Ik vermoed dat deze richting structured notes / obligaties / fondsen zullen toewerken. Het vergelijken en afwegen kan beginnen.
Verder is het als je naar rente over rente kijkt ook een slecht, je krijgt na 10 jaar slechts 22,4%, terwijl dat met rente over rente 24,8% moet zijn.
En tussentijds verkopen is ook niet leuk als de rente door de stijgende inflatie omhoog gaat, want dan krijg je er de eerste 5 jaar een stuk minder voor terug.
Wat is die kapitaalsgarantie in de praktijk nog waard met de huidige staatsschulden?MeOnline schreef: ↑22 augustus 2025, 16:283.20% op 10j vind ik nu niet zo slecht... Ja er is meer te verdienen met beleggen, maar voor kapitaalsgarantie lijkt me dit wel OK?Dieteren schreef: ↑22 augustus 2025, 13:01 De modaliteiten van de nieuwe staatsbonnen zijn bekend (1j - 1.90% / 10j - 3.20%). Ook hier benieuwd naar reacties van de banken. Ik vermoed dat deze richting structured notes / obligaties / fondsen zullen toewerken. Het vergelijken en afwegen kan beginnen.
Wat is die kapitaalsgarantie in de praktijk nog waard met de huidige staatsschulden?MeOnline schreef: ↑22 augustus 2025, 16:283.20% op 10j vind ik nu niet zo slecht... Ja er is meer te verdienen met beleggen, maar voor kapitaalsgarantie lijkt me dit wel OK?Dieteren schreef: ↑22 augustus 2025, 13:01 De modaliteiten van de nieuwe staatsbonnen zijn bekend (1j - 1.90% / 10j - 3.20%). Ook hier benieuwd naar reacties van de banken. Ik vermoed dat deze richting structured notes / obligaties / fondsen zullen toewerken. Het vergelijken en afwegen kan beginnen.
Beter spreiden dan.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Wil je aub stoppen met verkeerde info te geven.JOKER247 schreef: ↑22 augustus 2025, 19:03 Er is een grootverchil tussen een zerocoupon obligatie die onder pari is uitgegeven en waarbij de rente is vervangen door het verschil in uitgifteprijs en de prijs die je krijgt op de eindvervaldag. B.v. uitgifte 92 en op eindvervaldag 100.
Voorbeeld:
Met de meerwaardetaks moet je wel 10% taks betalen op de meerwaarde tussen aankoop en verkoopprijs.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Stop jij eens lekker met je onzin. Wie zegt dat er meer dan 10.000 winst perjaar mee wordt gemaakt?KleineSpaarder schreef: ↑22 augustus 2025, 19:22Wil je aub stoppen met verkeerde info te geven.JOKER247 schreef: ↑22 augustus 2025, 19:03 Er is een grootverchil tussen een zerocoupon obligatie die onder pari is uitgegeven en waarbij de rente is vervangen door het verschil in uitgifteprijs en de prijs die je krijgt op de eindvervaldag. B.v. uitgifte 92 en op eindvervaldag 100.
Voorbeeld:
Met de meerwaardetaks moet je wel 10% taks betalen op de meerwaarde tussen aankoop en verkoopprijs.
Je begint duidelijk tekenen van dementie te vertonen bij het rekenen K. Spaardertje.
Als men staatsbonss via de bank koopt en deze op een effectenrekening aanhoudt, worden ze toch op naam geregistreerd bij het agentschap voor de staatsschuld of kunnen ze worden overgedragen aan erfgenamen of begunstigden zoals gewone anonieme aandelen die op een effectenrekening worden aangehouden?
-
- Newbie
- Contacteer:
Alle kasbons en effectenrekening moeten op naam verkocht worden tegenwoordig in België. Indien u erfbelasting wil vermijden moet u ze aankopen op naam van uw kinderen.
Bij deze. Bij de Giro 3 euro kosten al koop je voor een paar honderdduizend per order. Bij Bolero 0,12% kosten per 10.000. Bij 70.000 0,10% kosten. Geen T.O.B. Misschien behalve bij die van de EU, even checken.
PS Nog wel even checken of ze aan 100 of hoger uitgegeven zijn.
0% obligaties
DE0001102408 15/08/2026 netto 1,8% (Giro) 0f 1,82% Bolero bij koers 98,205
DE0001141836 10/04/2026 netto 1,74% bij koers 98,839
IT0005437147 01/04/2026 netto 1,72% bij koers 98,785
IT0005454241 01/08/2026 netto 1,59% bij koers 98,275
EU000A1U9944 02/03 2026 netto 1,7% bij koers 99,12
EU000A3KTGV8 01/07/2026 netto 1,97% bij koers 98,337
DE0001345908 05/11/2026 netto 1,99% bij koers 97,65 (EU inv. Bank)
Een effectenrekening is niet "verkocht". Is natuurlijk op uw naam maar b.v. de aandelen die erop staan zijn niet op naam.weegschaal schreef: ↑Gisteren 12:58 Alle kasbons en effectenrekening moeten op naam verkocht worden tegenwoordig in België. Indien u erfbelasting wil vermijden moet u ze aankopen op naam van uw kinderen.
Wat met een staatsbon, is het anders?
als je met aandelen die niet op naam staan bedoeld wat op je effectenrekening staat (aan toonder is volgens mij afgeschaft) de waarde van wat op je effectenrekening staat moet je aangeven in de erfenisaangifte na overlijden van de eigenaar van de effectenrekening, dus daar betaal je ook erfenisbelastingen op.