Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wat is je beleggingscarriere?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Wat is je beleggingscarriere?

• Citeer

Bericht door B7H4long » 4 juli 2019, 11:06

De meeste beleggers gaan door een reeks van fases in hun beleggingcarrière. Van het initiële sparen, over de eerste stappen met obligaties en aandelen naar het definiëren van een beleggingsstrategie; actief of passief; Eventueel worden er ook meer exotische instrumenten zoals opties, turbos, cryptocurrencies, enz. toegevoegd. In het verhaal komt er dikwijls ergens nog vastgoed bij; om zelf in te wonen of te verhuren.

Door vooruitschrijdend inzicht is bij velen de huidige strategie niet meer diegene waarmee je gestart was.
Beginnende beleggers kunnen veel leren uit de ervaring van zij die al langer bezig zijn.

Laten we onze beleggingscarriere delen in deze thread …..

(vragen om meer uitleg zie ik zeker als nuttig in deze thread,
het zou wel goed zijn als we de persoonlijke aanvallen en schampere opmerkingen achterwege kunnen laten)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Re: Wat is je beleggingscarriere?

• Citeer

Bericht door B7H4long » 4 juli 2019, 13:42

De beleggingscarrière van B7H4long

Als tiener; regelmatig sparen en dit dan gebruiken voor grote aankoop zoals een eerste auto. Inkomsten van vakantiewerk gedeeltelijk gespaard en gedeeltelijk verbruikt

Sparen verder gezet in de eerste jaren van mijn professionele carrière. Om een hoger rendement te halen de eerste stappen gezet met de aankoop van een paar fondsen; EuroBonds, Europese aandelen, alsook sectorfondsen in technologie en consumer goods herinner ik me. Ook dieper ingelezen rond verschillende strategien: sectorrotatie; value; “moat”, “dogs of dow”, …. en meer.

In die periode ook pensioenspaarverzekering opgestart: de gelden toen gespaard compounden nu nog aan 4,75% - zonder RV. Daarna overgestapt naar pensioenspaarfonds. Dicher bij mijn pensioen zal ik terug naar pensioenspaarverzekeringen gaan.

In mijn volgende job was een deel van mijn verloning in bedrijfsaandelen. Daaruit geleerd dat de volatiliteit van individuele aandelen voor mij niet gewenst was. Deze individuele aandelen verkocht zo snel ik kon en iShares S&P 500 Index in de plaats gekocht.

Ergens onderweg een huis gekocht, erin gewoond, daarna verhuurd en het vele jaren later terug verkocht met een IRR van 6,2% alles inbegrepen (aankoopprijs, taksen, verbouwingen, belastingteruggave, (fictieve) huurgelden) ....

Ivm mijn obligaties geleerd dat ik daar een hoge kost betaalde tov de intrest die naar beneded. Een tijdje individuele bedrijfs en staats obligaties gekocht – maar als individu heb je niet echt toegang tot de goede uitgiften – later dus over gegaan naar obligatie ETFs, in combinatie met termijnrekeningen, en spaarboekjes.

Altijd moeilijk gevonden om te beslissen wanneer te verkopen en iets nieuw te kopen. Nooit een goede glazen bol gehad. Tijdens een periode mijn hoop gezet op Mixfondsen om mijn portefeuille te “balanceren”. Na een tijdje beseft dat ik veel betaalde voor weinig extra.

Ook in mijn aandelenbeleggingen vereenvoudiging uitgevoerd: van veel fondsen naar een paar, van dure aktieve fondsen naar goedkope passieve fondsen. Van random samenstelling naar een bewuste asset allocatie. (bedankt Rick Ferri voor "All about Asset Allocation") Ook veel geleerd ivm taxatie en andere kosten. Als resultaat bvb mijn IVV fonds omgezet naar ierland-gedomicileerd fonds, dan naar een kapitaliserend iers fonds om dan naar IWDA te gaan.

Tijdens deze omzetting veel geleerd over en van de Boglehead’s Philosophy en gezien dat het – zeker voor mij - werkt.

Uitgekomen op mijn huidige strategie die ik nu al langere tijd aanhou, op een heel lazy manier. De tijd die ik nu aan mijn hobby “beleggen” spendeer heeft niet zoveel te maken met mijn persoonlijke portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 4 juli 2019, 17:04

Interessant en bewonderenswaardig initiatief. :)

Ikzelf heb mij anders ook een heel slechte glazen bol aangeschaft, vanaf het begin extreem troebel en nooit verbeterd.

Zoals de meesten zeker begonnen met wat ik op verjaardagen enz. kreeg op een spaarboekje te zetten. Ik had zo'n appeltje voor de dorst spaarboekje van Argenta omdat ik een cadeautje kreeg als ik dat opende en eentje bij de toenmalige ASLK.
Later mijn loon ook voor het grootste deel op een spaarboekje, redelijk snel ingezien dat kosten laag houden (=onder je stand leven) heel belangrijk was om financieel wat vooruitgang te boeken. Wanneer ik mijn loonzakje erdoor draaide aan wat men toen 'leven' noemde (uitgaan en met geld smijten dus), was het leeg en stond daar niks tegenover. Ik ben dus duidelijk geen ezel want heb me meer dan eens aan die steen gestoten maar ik ben me niet blijven stoten. Ook altijd zeer geïnteresseerd geweest in het aandelen spel, van kleins af, maar in het begin te gefocust op de koersen zonder zicht proberen te krijgen op het onderliggende. Na de crash van '87 dacht ik dat dit het uitgelezen moment was om in te stappen. Ik besefte wel dat ik er geen jota van snapte en het heeft tot '89 of '90 geduurd alvorens ik mijn eerste aandelen durfde te kopen. Afgezet en gekloot door de bankman, heb dat hier al eens beschreven, zo ging dat in die tijd.
Daarna in de bankfondsen gestapt die mij veel geld gekost hebben. Begon het nu allemaal een beetje te snappen door heel veel beursboekjes te lezen (80% alleen maar goed om de kachel mee aan te maken trouwens) en wist dat ik veel te veel kosten betaalde (2 à 3% op mijn ingelegd kapitaal zowel bij winst als verlies!!!) zodat dit nooit voor een fatsoenlijk rendement kon zorgen. Mijn ogen zijn pas helemaal open gegaan door bij Buffett's 4 peilers terecht te komen en te leren een boekhouding te lezen. Het beste boek dat ik ooit gelezen heb en mij het meeste begrip van de beurs bijbracht is The Intelligent Investor.
Ik heb nu enkel nog maar individuele aandelen en 1 ETF die ik al jaren heb en waarvan ik er bijkoop wanneer de prijs juist is. Altijd op zoek naar een interessant aandeel, het laatste vond ik iets minder dan een jaar geleden en gekocht bij de jaarwisseling. Nu 40% winst en zwaar aan het twijfelen om te verkopen hoewel onderliggend alles nog goed zit, maar 40% op 7 maanden is niet niks natuurlijk, en zo is het altijd wat. Cash heb ik ook natuurlijk, relatief veel zelfs op dit moment omdat een aantal in mijn portefeuille veel te duur zijn om op dit moment cash in te steken, gereserveerd voor als ik op een opportuniteit stoot of de markt een bokkensprong maakt zoals in december met een aandeel dat ik op het oog heb.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 5 juli 2019, 09:13

Eerste aandelen toen ik 10 jaar was schat ik. Sony, in volle dotcom mania :D. Dat was toen zelfs nog op papier.

En dan vele jaren later beginnen met werken en je woont nog thuis en kunt elke maand een smak sparen. Aandelen beginnen kopen. Had ook al veel spaargeld dus had geen zin om daar bij te blijven potten. Ben in 2009 beginnen werken dus timing zat goed.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

Blackbelt
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Blackbelt
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Blackbelt » 5 juli 2019, 11:20

Toffe vraag.

Eerste ervaring met de beurs toen ik ca 10 jaar was.
Mijn grootvader was belegger en toonde me in de krant welke aandelen hij had.
Ik moest ook elke dag kijken, en als de koers over een waarde ging moest ik hem bellen, en kreeg ik een stukje van de winst.
Zelf mijn eerste aandelen (AMAX) gekocht toen ik 16 was met geld van een vakantiejob, en dat op een jaar verdubbeld. Mijn eerste hifi mocht ineens wat meer kosten.

En dan continue wel een paar aandelen in portefeuille gehad, paar successen (Petrofina), maar ook een paar keer mijn broek gescheurd (Superclub).

Via een mooi optieplan dat tijdens de crisis van 2008 gestart werd ineens een boost van mijn vermogen gekregen, en nu actief belegd in
- vastgoedaandelen (WDP, VGP)
- biotech (the usual and less usual suspects)
- paar fondsen, maar vrij divers (PureValueCapital, Marihuana, DWS, Flossbach), gedeeltelijk ook bij een private banker.
- paar bel20 aandelen

Ik merk vooral dat ik met de zelfgekozen aandelen de grootste winsten maak, zelfs als daar eens dikke tegenvallers in zitten.
Wat ik vooral aan mezelf merk is dat ik de individuele lijnen wel op volg, maar vooral kijk naar het totaal. Een tegenvaller (Balta, Thromob, Bone) houdt me echt niet uit mijn slaap.

Ik ben nog aan de opbouw bezig, en zie dat het goede rendement nu meer voor de opbouw zorgt dan wat ik er bij steek ieder jaar. Leuk gevoel.
Het geeft me een bijzonder comfortabel gevoel om ieder jaar iets minder afhankelijk te zijn van mijn jobinkomen en toekomstig pensioen.

Ook mijn kinderen probeer ik financieel op te voeden, en ik verdeel ook af en toe wat, en ondersteun ze als ze iets willen kopen.

fandango
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer fandango
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door fandango » 5 juli 2019, 22:31

Beleggingscarrière zeg je? ...

Ik was een jaar of zeventien denk ik toen ik wel eens wou weten hoe dat met die beurs en zo allemaal in elkaar zat. Warrants op BEFUSD gekocht. Met veel geluk na enkele weken verkocht met wat winst. Ma en pa begrepen helemaal niet wat ik aan het doen was, anders hadden ze me dat terecht nooit laten doen...

Na mijn studententijd héél lang op kot blijven plakken, héél zuinig. Een paar losse flodders in aandelen zonder overkoepelende strategie. Mijn ouders zonder veel succes basisbegrippen van financiële geletterdheid proberen bijbrengen. Gelukkig luisteren ze de laatste tijd beter :-)

Lang gespaard om een huisje te kunnen kopen, maar intussen gingen de prijzen x3 en bleef het onbereikbaar. Enkele jaren 2 jobs gewerkt, huis gekocht en zwaar in renovatie geïnvesteerd.

Eén job stopgezet. Financieel een zeer grote stap terug, maar de druk van 2 jobs en een renovatie was te groot. De deur hier dichtgetrokken en een paar maand in het buitenland gaan wonen waar ik maten had. Daar een firma van de grond proberen krijgen. Superervaring, maar helaas vooral geld aan ingestoken. Wel een fantastische vriendin aan overgehouden :-)

Enkele jaren héél veel op en af gereisd. Dat kost geld. Veel in mijn huis geïnvesteerd, en in haar. Sparen kwam er niet van. We wonen nu al even samen in België. Nu ze hier werkt sparen we 50% van ons inkomen, binnenkort meer.

De grote lijn van ons financieel plan ligt vast. We plannen het deze zomer uit te schrijven. Dit bericht is daar een aanzet toe.

De firma genereert intussen wat inkomsten en investeert in een appartementje voor kortverhuur in de hoofdstad van ons tweede thuisland, met hefboom.

We plannen geen kinderen. Ons surplus aan loon gaat integraal naar aandelen met een eenvoudige bogleheads-strategie. Bij 100000€ evalueren we mogelijke aanpassingen richting buy and hold van individuele aandelen. Niet om de markt te kloppen, wel om een stuk tegenpartijrisico uit te schakelen.

Herbalanceren zien wij anders dan anderen. Bij een buitenkansje willen we opportunistisch kunnen schuiven van aandelen naar agressief gefinancierd vastgoed tot maximaal 50/50. Met beperkte aansprakelijkheid uiteraard. Op mijn oude dag gaat alle vastgoed dat we niet zelf gebruiken buiten in het voordeel van aandelen.

Het meest exotische is onze strategie voor (git)zwarte zwanen. We hebben landbouwgrond met een klein huisje, alweer in ons tweede thuisland. De landbouwgrond verpachten we. Het pachtcontract laat ons de keus tussen betaling in geld of voedingswaren. In goede tijden wordt dit ons buitenverblijf, in héél slechte tijden een toevluchtsoord ver van het gewoel.

100% aandelen en agressief vastgoed is risicovol, maar deze strategie past bij wie we zijn. We hebben nu al genoeg. Onze behoeften aan eten, wonen, ziekenzorg, sociaal contact, cultuur zijn zo goed mogelijk ingedekt. We houden voeling met wie het minder breed heeft door te leven van één mediaanloon. De beleggingshorizon stopt ook niet als we dood gaan. So what als onze beleggingen fluctueren?

Als één van ons sterft houdt de langstlevende de helft van de beleggingen, en het vruchtgebruik van gezinswoning, buitenverblijf en appartement. Het vruchtgebruik op de aandelen gaat naar goede doelen, volgens het principe van het effectief geven. Lees zeker eens het wikipedia-artikel daarover ("Effective altruism")! Als nummer twee sterft krijgen de goede doelen vruchtgebruik op wat rest van ons vermogen.

Wat denken jullie van deze strategie?

gpv1
VIP member
VIP member
Beste antwoorden: 1
Contacteer:
Contacteer gpv1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door gpv1 » 6 juli 2019, 11:56

De eerste keer dat de beurs en aandelen ter sprake kwamen met anderen was toen ik 18 was (in 1999), met klasgenoten in een café. Het ging toen over de steile opgang van de beurzen en over Lernout & Hauspie.

Het moet ergens rond 2001 of 2002 geweest zijn toen ik mijn eerste aandeel kocht: Omega Pharma. Geïmponeerd door de sympathieke en energieke Coucke en zijn verbluffende resultaten besloot ik in te stappen. Toen wist ik al dat ik een systeem in elkaar zou kunnen steken waarmee ik de beurzen zou kloppen voor de rest van mijn leven. Die gedachte was zó sterk dat ik er nooit aan getwijfeld heb dat ik het zou kunnen. Het was de evidentie zelve. Mijn vader was actief in verzekeringen en zelf had ik tijdens mijn middelbaar de richting Boekhouden-Informatica gedaan, dus ik had wel enige affiniteit met financiën. Het boekhoudgedeelte op school was intensief: volledige boekhouding + leren werken met het toen populaire softwareprogramma Cubic. Nu moet ik wel zeggen dat ik ondertussen al véél vergeten ben wat boekhouding betreft. Vraag mij niet hoe je een factuur moet boeken want ik weet het al lang niet meer. Ik heb dat ook niet voortgezet in hoger onderwijs.

Ik kan me ook niet meer precies herinneren hoe mijn belegging in Omega Pharma uitgedraaid is, maar ik denk dat ik ongeveer met status quo verkocht heb. Nadien zijn nog beleggingen in o.a. Option en Jos A. Bank Clothiers gevolgd, maar die brachten allemaal niet het verhoopte resultaat.

In 2003 begon ik te beleggen (dacht ik - achteraf gezien was het pure casino) in OTCBB- en Pinksheets-aandelen omdat er daar zo dacht ik enorme winsten te behalen waren. Dat waren geen volwaardige bedrijven maar eerder zelfstandigen die wat uitprobeerden en beursgenoteerd waren [EDIT: ik ben hier natuurlijk verkeerd; ze zijn eigenlijk niet beursgenoteerd (dat is net het hele punt van OTC), maar het lijkt wel zo]. Het minste goede nieuws dat ze uitbrachten kon al genoeg zijn voor gigantische koersstijgingen (en meestal gevolgd door gigantische koersdalingen). In 2004 ben ik daar mee moeten stoppen want de verliezen waren enorm. Alhoewel mijn vader woest was op mij was ik zelf toch blij met de ervaring, want ik wist nu hoe het niét moest en het zorgde ervoor dat ik risico-avers werd. De jaren daarop bleef het vrij stil bij mij op beleggingsvlak.

In 2008 begon ik dan een zeer uitgebreid onderzoek met behulp van Morningstar en Lipper om te zien welke fondsen op lange termijn de beurs geklopt hebben, zeker tijdens de moeilijke periode 2001-2002. Dat bleken uiteindelijk maar bijzonder weinig fondsen te zijn. Een van de fondsbeheerders waar ik enorm in geïnteresseerd was was het Spaanse Bestinver, dat een value-strategie aanhield. Toen ik hen eens een mail stuurde met een vraag werd ik zonder dat ik het vroeg geabonneerd op al hun nieuwsbrieven en rapporten. Daar heb ik veel uit geleerd. Een belangrijke parameter voor hen bij het selecteren van aandelen was de price-to-free cash flow ratio. Ik wist niet wat vrije kasstroom was, hoe het berekend werd (op school werd er wel aandacht besteed aan de cash flow, maar het begrip vrije kasstroom kwam nooit ter sprake) en het heeft tot 2010 geduurd eer ik wist hoe het in elkaar zat en ik er zelf mee aan de slag kon. Eind 2008 begon ik een portefeuille die tot op heden een succes is geworden en waarmee ik uiteindelijk de beurs heb kunnen kloppen (waar ik dus nooit ook maar 1 seconde aan getwijfeld heb). In het begin kocht ik gewoon Bestinver's aandelen die het sterkst gedaald waren. Vanaf 2010/2011 begon ik mij te focussen op aandelen met een hoog vrije kasstroom-rendement - in het begin vaak nog aandelen uit de Bestinver-stal, later via eigen research van bedrijven op een hoop beurzen.

Vanaf 2017 werden mijn resultaten minder en leek mijn methode niet meer te werken. In 2019 dan de stap gezet naar 'quality investing' waarbij de kwaliteit van de bedrijven van primair belang is, en dan pas de waardering.

De voorbije 20 jaar heb ik ook een enorm aantal boeken gelezen over beleggen in aandelen, iets waar ik ook veel aan gehad heb.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 7 juli 2019, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash

Kevva
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevva » 7 juli 2019, 09:19

Ik ben al van jongs af aan geïnteresseerd in geld, het moet van rond mijn 12de zijn dat ik fantaseerde hoe ik geld kon verdienen met geld (intresten en dividenden). Ik ontving elke maand een beetje spaargeld en dat spaarde ik op.
Op mijn 14de kreeg ik dan mijn eigen zichtrekening en bankkaart en achter de rug van mijn ouders begon ik rond mijn 16de kasbonnen te kopen, die leverden toen nog 3%/jaar op, als je het 2 jaar vastzette zelfs 4%. Met mijn klein opgebouwd kapitaaltje aan zakgeld (€1500 tot €2000), verjaardagen en communies begon ik dus op een veilige manier te beleggen.

In 2007 had ik een relatie, dat duurde 2 jaar (tot september 2009). De vader van mijn toenmalig vriendinnetje was teamleider van de ICT-afdeling van ING België (analist/programmeur van opleiding en doorgegroeid). Die man zat dagelijks achter zijn computer naar grafieken te kijken en had ook wel geavanceerde software die je niet zomaar gratis kan downloaden. In het begin verborg hij het wel maar toen ik hem eens vroeg van 'Wat is dat?' begon hij alles uit te leggen. Op dat moment begon ik wel naar hem op te kijken omdat hij zoveel wist!
Hij voegde er aan toe (we spreken over april 2007) dat ik beter geen aandelen zou kopen en het geld dat vrijkwam uit mijn kasbonnetjes beter zou investeren in grondstoffen. Het was toen dat ik voor het eerst de zin 'De beurzen staan hoog gewaardeerd' hoorde. Hij investeerde voornamelijk in goud en zilver en heb ooit eens een bedrag van 32.000 euro zien staan op zijn scherm.
Ik volgde zijn raad op en investeerde die vrijgekomen centen in een fonds (30 mijnen over de hele wereld) via KBC. Achteraf gezien was dat niet direct een goeie zet, ik betaalde toen 2% instapkosten en eigenlijk heb ik op dat fonds nooit winst gemaakt. (Ik wist ook niet hoe ik in godsnaam in grondstoffen moest gaan handelen).
Ben toen in zo'n step-up formule gestapt via KBC, en buiten een paar luttele % meerwaarde heb ik daar ook niet meteen iets aan gehad.
De vader van mijn liefje zei toen al van 'Ik zou nooit beleggen via KBC' waarop ik antwoordde 'Bij ING waarschijnlijk?' waarop hij mij terug antwoordde 'Dat ook niet, banken rekenen hoge kosten door. Ik doe alles via Binck bank en Keytrade'.
Toen vielen daar 2 namen waarvan ik in mijn hele leven nog nooit had gehoord. Ik hoorde het donderen in Keulen en mijn ouders die zeiden van 'Begin daar niet aan!'
Maar het was sterker dan mezelf, ik vroeg een account aan bij Binck Bank.

De eerste stap naar aandelen was in 2008. Om wat te experimenteren kocht ik een aandeel van Fortis en ééntje van Dexia. Ik had een budget van €2000 en verdeelde dat mooi in elk de helft, €1000/aandeel. Die aandelen waren fors gekelderd en mijn logica was van 'Wat stevig daalt, zal ook weer flink stijgen en als het verdubbeld heb ik €4000 op zak.
Helaas, mijn 'schoonvader' zei toen van 'Verkoop die brol maar, trouwens nu moet je van aandelen blijven!', maar dat waren mijn centen en ik durfde geen verlies nemen en toch wilde ik beleggen. Die kasbons was ik beu en die fondsen leverden ook al niets op. (Durfde ook nooit vragen, welk aandeel moet ik kopen. Hij sprak enkel maar over grondstoffen op dat moment).
En toen liep het fout, beide banken gingen over de kop...
In 2009 liep de relatie stuk en daarmee ging ook het advies en de gesprekken die ik de voorbije 2 jaar heb gehad verloren.
Einde van een tijdperk en dus stopte ik met 'beleggen'.

In 2011 keerde ik terug, op een forum had ik over OTCBB gelezen. Daar werden aandelen gepumpt door een zekere 'MONK'. Ik volgde dit een tijdje op en alles ging daar stijgen.
Ik logde dus snel in in mijn Binck-account en vulde snel zo'n formulier in om toegang te krijgen tot de OTC-markt, ondertussen vond ik ook een formulier om lijnen te schrappen in je account.
OTCBB werd goedgekeurd en ik begon. Ik belegde voor €800 in een aandeel en dat aandeel schoot 80% hoger in een week tijd. Toen dacht ik dat ik het gevonden had.
Alle aandelen die 'MONK' aanprees kocht ik! Ik had plots 4 van die OTC-aandelen. Maar toen ging het ook fout, 'MONK' bleek verkocht te hebben op het hoogtepunt en de andere volgers stapten er ook uit.
Ik bleef weer over met verlies!
Verlies op dat moment was €4600 (€2000 in BEL20 en €2600 in OTC). En weer stopte ik!

Maar de interesse bleef hangen. Ik las wat mee op Spaargids en zag iets zoals het Keyplan bij Keytrade. Dus Kevva opende eind 2014 een Keyplan. In het voorjaar had ik alweer wat BEL 20'ers gekocht. Ik maakte voor mezelf op dat ik me enkel ging beperken tot bedrijven waar ik van gehoord heb en dat ik OTC voor goed achter me laat.
Ik breidde mijn portfolio uit met het mixerfonds (toen nog MK) omdat ik me in alles herkende, dan het flexerfonds en uiteindelijk de trackermixer.

We zijn 2019 (5,5 jaar later) en ik hou me er nog altijd aan.
In het begin veel tegenslagen gehad en een beetje als een kip zonder kop zitten handelen maar uiteindelijk heb ik bijgeleerd).

Natal
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Natal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Natal » 7 juli 2019, 11:21

Er was eens ....een zonnige dag in 1996. Het geld van de vakantiejob was gestort en een sympathieke graaiende verkoper bij KBC was blij dat ik mee opbrengst wou dan een klassiek spaarboekje. Die dag heb ik - op goed geluk en zonder veel kennis van zaken - mijn eerste fonds gekocht. Japanese Swiss Basket was het. Na 3 jaar heb ik dat fonds verkocht met 35% winst. En daarmee was mijn eerste stap gezet. Vele jaren en vele KBC-fondsen zijn nog gevolgd. Een heel pak vrij succesvol, en een aantal tegenvallers. Maar door de band genomen bleef het resultaat positief.

Ondertussen werd er ook meer gelezen over beleggen .... uit boekjes, magazines, op websites en fora werd info opgedaan. Verkoop niet met verlies tenzij je zeker wil zijn van je verlies. De kosten van de fondsenaanbieders worden steeds hoger en romen je winst af waardoor jij met de knabbels blijft zitten en zij de grootste winst pakken. Tegen 2008 werd de complete portefeuille zowat opgeruimd en dat maakte dat ik de crash grotendeels ontlopen ben. Call me Lucky :-)

Eind 2009 opnieuw gestart. Geen KBC, maar wel Rabobank .... Carmignac Patrimoine. Defensiever dan mijn eerste portefeuille. Alles gaat goed en er worden weer extra fondsen bijgekocht via Rabobank. Ondertussen zijn we 10 jaar verder .... is Carmignac buiten gegooid. Zitten er nog enkele die onder mijn verwachtingen blijven te wachten om de deur uit te vliegen. Maar we blijven positief met voorlopig enkel fondsen. Ach ja, Rabobank is gestopt met fondsen en dus zit alles ondertussen bij Keytrade. Dat was een bank waar ik toch al even klant was. Dus no big deal. En ja, ondertussen loopt er ook al even een Keyplan. Zo gaat een maandelijkse bonus van het werk meteen naar de investeringskant.

Wat brengt de toekomst. We wachten rustig af. Kapitaal wordt momenteel een stuk in renovatie van de woning geïnvesteerd en zo nu en dan een prachtige reis. Enkel investeren is ook geen leven, en zonder kinderen hoef je ook niet te sparen voor na je dood. Een deel van het spaargeld staat klaar voor de volgende investeringsronde. Wanneer die er aan komt .... Joost mag het weten, bij een volgende correctie gaat er weer een eerste schijf in. Bij daaropvolgende correcties wordt dit verder gezet.

Het beleggingsplan zegt eigenlijk niet zo veel:
Wanneer koop je ... na een correctie
Wat koop je .... fondsen, Holdings, of ETF's (omdat B7H4long daar blij van wordt)
Wanneer verkoop je .... niet, behalve als een investering zwaar onder de verwachting blijft, of het uit financiële noodzaak moet
Asset-allocatie .... variabel .... was een tijd 60/40 in voordeel van aandelen, is momenteel 40/60 maar zal wellicht daartussen blijven. We houden geen rekening met leeftijd, wel met totaal kapitaal

En we leven nog lang en gelukkig ...

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 7 juli 2019, 11:31

Eigenlijk is het allemaal begonnen bij mij toen ik toevallig tijdens het surfen op de site van mrmoneymustache (MMM) terecht kwam, een site over FIRE (financial independence, retire early). Direct bijna al zijn artikels gelezen denk ik want het idee van vroeg op pensioen gaan en kunnen doen wat je wilt met je dagen leek mij wel wat :). Uiteindelijk op de site van jlcollinsnh terecht gekomen en zijn stock series gelezen. Zowel MMM als jlcollinsnh leken het vooral te hebben over iets dat indexbeleggen heette: een manier om zonder zelf aan stock picking te doen 80% van de beleggers te verslaan over de lange termijn.

Dit was allemaal erg US-focused dus hoewel ik de principes wel begreep na het lezen van hun artikels wist ik niet echt hoe ik dit in de praktijk in België moest omzetten dus een paar jaar heeft mijn geld gewoon zitten accumuleren op mijn spaarrekening terwijl ik verder zocht. Uiteindelijk toevallig op de site van nomorewaffles terecht gekomen en zijn ETF strategie gelezen: http://www.nomorewaffles.com/2014/07/my ... portfolio/. Hier werd echt concreet uitgelegd welke ETF's ik moest kopen en waarom. Direct een account bij binckbank aangemaakt en al mijn spaargeld lump sum in IWDA gestoken. Dit was in 2015 ergens en ik koop nog steeds om de zoveel tijd braaf mijn pakketje IWDA (al heb ik nu ook 10% EMIM). Ook veel gehad aan de site van bogleheads, de bogleheads wiki en de quotes van John Bogle en Warren Buffett. En mijn aandelen zijn sinds 2015 al een 30% gestegen dus mag niet klagen.

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 7 juli 2019, 11:51

Mijn carrière is nogal kort.

1) Ik was twaalf. Mijn grootvader, een toen recent gepensioneerde postbode, kocht een paar aandelen (o.a. Belgacom en Dexia als ik me goed herinner) voor mij en stortte elk jaar het dividend door. Hij was de enige in de familie die met beleggen bezig was, mijn ouders zagen (en zien) de beurs als een saai casino. Zijn strategie was simpel: als het Belgisch was en een hoog dividend uitkeerde, kocht hij het. Niet de beste strategie ooit, maar toch zeer rendabel op lange termijn. Geduld is belangrijker dan expertise, blijkbaar.

2) Ik was twintig. Had een mooi spaarboekje verzameld via weekend- en vakantiewerk, envelopjes van de familie en dergelijke meer. Wou daar 'iets meer' mee doen en ben beginnen lezen over beleggen. Heb toen enkele holdings gekocht (o.a. GBL) en een paar losse aandelen zoals Solvay. Mijn selectiecriteria waren simpel: bedrijven die ik kende en die een mooi dividend uitkeerden. Gekocht met weinig kennis van zaken, maar uiteindelijk wel zeer rendabel gebleken. Nog maar een bewijs dat geduld op de beurs belangrijker is dan expertise ;)

3) Ik was 23 en las The Intelligent Investor en de jaarlijkse briefjes van Buffett. Zette me op weg om me meer in beleggen te verdiepen en hielp me om eindelijk een beleggingsfilosofie te vinden waar ik me echt comfortabel bij voelde: waardebeleggen. Begon ook met pensioensparen.

4) Ik was een jaar of 26-27 en mijn netto-dividenden waren voor het eerst een extra maandloon. Op zich niet heel betekenisvol, maar voelde voor mij toen aan als een overwinning. Rond deze tijd begon ik ook meer en meer te lezen over ETF's. Hoewel ik niet geloof dat mijn eigen beleggingen het wezenlijk beter gaan doen dan een simpele IWDA, besloot ik toch om actief te blijven beleggen. Ik vond het te leuk en te leerrijk.

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 7 juli 2019, 12:42

Als kind hadden we een spaarboekje bij de ASLK, en we stonden niet stil bij wat dingen opbrachten.
Tot het loon van mijn moeder verplicht bij de Kredietbank gestort moest worden. Er werd door de bediende gezegd dat kasbons misschien iets interessants waren. En dus kochten mijn ouders kasbons, en ook voor ons kon er met een beperkt bedrag 1 af.
Een jaar later kwamen die vrij, en ging hun geld terug naar het spaarboekje. Ik ben nog een tijdje blijven doorgaan met nieuwe kasbons te kopen. Maar toen ook die minder interessant werden (minder dan 7% !) ben ik daar onder druk van mijn ouders ook mee gestopt. Geen idee over welk jaar we spreken, maar ik vermoed eind de jaren '80.

Halverwege het jaar 2000 overhaalde een vriend me om bij Belfius 3 fondsen te kopen. Daar ging ik mega-winsten mee scoren !
Ik kende er niets van, en goedgelovig als ik was heb ik me deze, hoofdzakelijk techfondsen, aangeschaft. 1 jaar later heb ik ze verkocht, met een groot verlies.
Begin 2007 (qua timing kunnen mijn eerste aankopen tellen ;) ), heb ik me laten overhalen om een fonds van de Bank van de Post te kopen. De neerwaartse bewegingen eind 2007 en in 2008, waren niet goed voor mijn gemoed. Begin 2009 (dus veel te vroeg) heb ik ze verkocht, deze keer gelukkig met een kleine winst van een paar euro.
Weer gingen er jaren voorbij, en mijn beperkte spaarcenten stonden op een spaarboekje en een Tak-21 (First). Ondertussen was ik al een aantal jaren een lening aan het afbetalen, dus veel kwam er niet meer bij.

Toen Ethias met de First-rekening moest stoppen, en je dit kon afkopen (het eerste aanbod) was er in mijn familie grote paniek. We moesten dit doen ! Want anders zouden we al ons geld kwijt zijn. Het zou een 2e Dexia of Arco worden, waarbij we niet meer aan ons geld konden ???.
Mijn financiële geletterdheid was niet veel beter dan die van mijn ouders, en dus besliste ik om toch maar op het aanbod in te gaan. Per slot van rekening had ik hier hard voor moeten werken.
In de bib had ik enkele boekjes gehaald over beleggen in het algemeen en via fondsen, en ik geloofde er wel in. Dus stapte ik medio april 2015 goedgelovig naar mijn bank. Daar werden me op een zeer agressieve manier neutrale en defensieve dakfondsen verkocht, en dat ineens voor het hele bedrag. Mijn geopper dat het wel ineens voor een heel groot bedrag was, wilden ze niet horen. Op weg naar huis werd ik al misselijk van het bedrag aan instapkosten dat ik had betaald, en hoeveel winst ze wel niet moesten maken om die al terug goed te maken. Maar het gevolg laat zich raden.... Ze kenden maar 1 richting, en dat waren zuidelijke regionen... Ik sliep er niet meer van. In januari 2016 heb ik de helft verkocht, en de andere helft in juni. In totaal een verlies van bijna 2 maanden loon !
Enkele maanden later bestonden de fondsen niet meer !

Ik gaf de moed niet op, want ik geloofde er wel in. Ondertussen had ik al wat meer erover gelezen, had ik MijnKapitaal en Spaargids ontdekt, en een rekening geopend bij Rabobank. Hier kocht ik enkele fondsen, met wisselend succes. Maar eigenlijk liep ik de winnaars achterna. Het moest beter kunnen. Dus opende ik in de zomer van 2015 ook een Keyplan, en had er heel defensieve fondsen ingestopt. Alleen, die daalden ook. Dus weer geen groot succes :-\. In het voorjaar van 2016 ben ik op basis van de screenings van MijnKapitaal aandelenfondsen gaan selecteren. Geleidelijk aan ben ik die beginnen kopen, en in de zomer van 2016 heb ik de defensieve fondsen verkocht. Sindsdien doet mijn Keyplan het schitterend :D.

Na de verkoop van die dakfondsen, had ik bij mijn bank ook enkele vastrentende producten gekocht. Van die opbrengst was ik zeker.
Enkelen zijn op vervaldag gekomen, en vervangen door andere. Maar ik heb hier op Spaargids ook termijnrekeningen leren kennen, en er eind 2015 en begin 2016 toch nog enkele kunnen afsluiten die een mooi percentage geven.
Eind 2017 heb ik mijn bank ingeruild voor Argenta (voor het dagdagelijkse) en DB waar de vastrentende producten staan. Ik wou dat mijn transferkosten terugbetaald werden, en kon bovendien ook genieten van hun acties. Mooi meegenomen :D.

Bij Medirect heb ik ook nog enkele losse fondsen, en bij Keytrade en Binck enkele aandelen.
Bij deze laatste zat er in het begin geen structuur achter. Ik kocht, zonder goed te weten waarom. En ook hier met wisselend succes.

Sinds een dik jaar heb ik ook een plan, waar ik me aan houdt. Een hele geruststelling :D. Nu kijk ik zelfs maar 1x/maand of ik fondsen bijkoop en welke. Ik weet welke aandelen en fondsen ik wil, en soms doet een opportuniteit zich voor en koop ik iets. Maar ik doe het rustig aan, en voel me er goed bij.
Ondertussen zijn we enkele jaren verder, heb ik veel boeken en tijdschriften gelezen, heb ik cursussen en lezingen gevolgd van de Vfb, en kan ik zeggen dat ik al mijn verliezen uit het verleden heb goedgemaakt. Ik heb veel leergeld betaald, maar ook ontzettend veel bijgeleerd. Er is een heel nieuwe wereld voor me open gegaan. In vergelijking met dik 4 jaar geleden, voel ik me nu veel geruster, en heb ook geleerd om met beursschommelingen om te gaan en deze als opportuniteiten te zien.
Het was een boeiende en leerrijke reis, die zeker nog niet ten einde is :D.

JesseH
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JesseH
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JesseH » 7 juli 2019, 14:19

Mijn beleggingscarrière is bijna twee jaar oud. :D

Begonnen met inlezen voor ik echt begon te werken, en met mijn eerste lonen twee aandelen gekocht (Volkswagen en AB Inbev). Het initieel plan was om elke maand voor €750 een nieuw aandeel te kopen. Dit deed ik op basis van koopadviezen van "kenners". Op het einde van vorig jaar serieus wat verlies gemaakt (zoals zoveel mensen), en bij nader inzien toch ook veel bedrijven gekocht waar ik eigenlijk ook veel te weinig van wist.

Bedrijven als BAM, Fugro en Sipef ben ik dan ook terug gaan verkopen (door de peteractie van Binck kon ik dit doen zonder transactiekosten te betalen), en vervangen door stabielere bedrijven en holdings zoals Resilux, Kinepolis en AvH. Op dit moment heb ik een aandelenportefeuille van 16 aandelen waar ik best tevreden over ben.

Daarnaast ook begin dit jaar begonnen met pensioensparen. Ik probeer op die manier op drie fronten te "sparen". Via aandelen waar ik een termijn van 10 jaar heb opgezet, een deel via het klassieke spaarboekje voor wanneer ik het nodig heb, en een deel voor de echt lange termijn via pensioensparen.

applesien
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door applesien » 7 juli 2019, 20:04

Ik begon in 1999 met aandelen, vooral technologie. Gelukkig had ik nog niet veel spaargeld maar ben fractioneel toch wat armer geworden door oa L&H, Worldcom etc etc.
Teruggekeerd naar de beurs eind 2007 en opties leren kennen. Helaas aan koperskant, nu werd mijn verlies toch al wat groter.
Heb ook een tijdje de betere beleggers gevolgd maar helaas bleken dat apen. Nadien waren het dan weer dolfijnen.
Nu ben ik helemaal los en short en koop alles wat vast of los zit, opties, turbo's, cfd's of zelfs futures, noem maar op.
Mijn verlies maak ik toch niet meer goed.

Wimpie85
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Wimpie85
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wimpie85 » 7 juli 2019, 21:55

@annetje: bedankt voor het delen van je uitgebreide verhaal!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy