Wat is je plan bij volgende correctie en de mogelijke bear market die erop volgt? En wat daarna?
TIP
Re: Wat is je plan bij volgende correctie en de mogelijke bear market die erop volgt? En wat daarna?
Helaas niet: de BEL20 stond in 2007 op > 4500
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Wat is je plan bij volgende correctie en de mogelijke bear market die erop volgt? En wat daarna?
Wie koopt nu ook de Bel20? Totaal geen diversificatie.
In die grafiek is volgens mij geen rekening gehouden met dividenden. De BEL20 is een prijsindex, geen returnindex.
Men moet toch ook rekening houden met de echte inflatie (>< gezondheidsindex) ?zappiduppi schreef: ↑21 december 2018, 13:18 In die grafiek is volgens mij geen rekening gehouden met dividenden. De BEL20 is een prijsindex, geen returnindex.
Denk dat die 2 elkaar ongeveer compenseren.
Je gaat de bel20 toch niet als referentie nemen voor de beurs? Het bestaat uit amper 20 aandeeltjes enkel uit België.SparSpaar schreef: ↑21 december 2018, 14:24Men moet toch ook rekening houden met de echte inflatie (>< gezondheidsindex) ?zappiduppi schreef: ↑21 december 2018, 13:18 In die grafiek is volgens mij geen rekening gehouden met dividenden. De BEL20 is een prijsindex, geen returnindex.
Denk dat die 2 elkaar ongeveer compenseren.
1) Het gemiddeld dividendrendement van de BEL20 lag het afgelopen decennium veelal hoger dan de inflatie, en gelet op de aanhoudend lage inflatie en gedaalde beurskoersen zal dat niet snel veranderen.
2) Indien dividend geherinvesteerd worden, moet ook het 'samengesteld dividend' worden meegerekend. Op lange termijn heeft dit een enorm effect.
En zoals anderen al zeiden: de BEL20 is geen representatief voorbeeld. Ze biedt geen spreiding qua geografie (enkel Belgische aandelen), weinig spreiding qua sectoren (een aantal sectoren, vooral financiële dienstverlening, zijn oververtegenwoordigd in de index) en geen spreiding qua bedrijfsgrootte (kleine bedrijven presteren historisch gezien beter dan grote).
Ik heb 2008 niet meegemaakt dus die ervaring heb ik helaas niet op zak.SparSpaar schreef: ↑21 december 2018, 12:24Dat is toch in tegenspraak met wat de jongste dagen in De Tijd te lezen was (Noels, Morgan e.a.).jvdc schreef: ↑21 december 2018, 10:10
Persoonlijk zie ik elke daling als een koopkans en hoe langer je wacht met bijkopen, hoe meer kans dat de koersen zich terug herstellen. Weten wanneer de bodem bereikt is is erg moeilijk, maar ik geloof wel dat elke koers-top vroeg of laat terug bereikt wordt.
Ik ben dus eerder in versnelde accumuleerfase momenteel. Mogelijk koop ik dan niet op de bodem, maar alleszins met een mooie premium ten opzichte van de top.![]()
Heb je 2008 meegemaakt ?
Heb zelf toch de helft verkocht.
Daarentegen is er toch geen enkele garantie dat een daling zoals die van 2008 zich opnieuw zal voordoen. Misschien is de bodem ondertussen al bereikt en gaan we vanaf nu weer lange tijd (langzaam) bergop.
Wat Noels ea. schrijven zal me worst wezen. Je zal waarschijnlijk evenveel experts vinden die het omgekeerde beweren, maar die minder aandacht krijgen in de media. Ik zie al die opinies eerder als ruis waar je door moet kijken (of als je er toch iets mee wilt doen, doe dan (zoals Owlus schreef) net het omgekeerde van wat de kranten schrijven).

Op 15 december heb ik deze thread nieuw leven ingeblazen. We waren toen in een serieuze korrektie die zich in de dagen daarna nog verder uitdiepte en juist geen bearmarkt bereikte.
In de maanden daarna zijn de markten terug met 20% en meer gestegen.
Voor zij die een markttimingstrategie hebben: "buy the dip", "buy low, sell high", "momentum strategie", "strategie gebaseerd op het 200daags gemiddelde",....
beschrijf in het kort je strategie.
1. Met hoeveel % hebben jullie het aandelengedeelte van je portefeuille verhoogd in december?
2. Met hoeveel % hebben jullie het aandelenpercentage terug verlaagd in April[ /b]
Vorige week was er een dip van zo'n 5% tov de piek in April.
3. Hoeveel heb je tijdens deze dip van vorige week bijgekocht?
Voor zij die een markttimingstrategie hebben: "buy the dip", "buy low, sell high", "momentum strategie", "strategie gebaseerd op het 200daags gemiddelde",....
1. Met hoeveel % hebben jullie het aandelengedeelte van je portefeuille verhoogd in december?
2. Met hoeveel % hebben jullie het aandelenpercentage terug verlaagd in April[ /b]
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
B7H4long schreef: ↑16 mei 2019, 06:03 Op 15 december heb ik deze thread nieuw leven ingeblazen. We waren toen in een serieuze korrektie die zich in de dagen daarna nog verder uitdiepte en juist geen bearmarkt bereikte.
Ik beschouw mezelf als een bogleheads light aanhanger. Afwijken van die filosofie doe ik oa. in de zin dat ik mijn etf's in een dip probeer te kopen en dat ik meer koop van regio's die ondergewaardeerd zijn. Van die eerste afwijkende strategie heb ik nog geen spijt gehad. Die tweede afwijking daarentegen heeft me voorlopig nog geen goed gedaan aangezien de VS de laatste jaren blijft outperformen.
1. Gemiddeld koop ik driemaandelijks bij, maar bij de eindejaarsdip heb ik er drie ineens gekocht (op 19/12, 21/12 en 11/1).
2. Niet verlaagd want ik doe buy & hold
3. Niets, wegens geen geld meer over behalve mijn noodfonds.
Zie mijn reactie in de post boven de jouwe en die van 21/12 als bewijsmateriaal dat ik eerder positief dan negatief gestemd ben tijdens dips.

Edit: sorry voor de vette tekst. Het lukt me niet die af te zetten.