Wat kan oude moeder best doen met spaargeld ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat kan oude moeder best doen met spaargeld ?
"bij overlijden betaalt die aan de erfgenamen terug."
kan wel eens tot familieruzies leiden, en tot niet terugbetalen
kan wel eens tot familieruzies leiden, en tot niet terugbetalen
Bijkomend probleem is dat één van de kinderen in de schulden zit (door oa vorige partners) en nu nog in een omgeving die niet echt 'gezond' te noemen is. Vandaar dat ons moeder daar niet wil toe bijdragen.
Zelf sta ik er wel op dat als er iets gebeurt het steeds netjes en fair zou zijn. Ik stelde aan ons moeder al voor om zijn schulden rechtstreeks af te betalen maar blijkbaar zou hij aangeven dat 'dat na zijn dood toch automatisch opgelost is'.
Die geblokkeerde rekening, hoe zit dat in mekaar ?
Een rekening voor derdenbeding gaat waarschijnlijk maar enkel tot meerderjarigheid ?
Zelf sta ik er wel op dat als er iets gebeurt het steeds netjes en fair zou zijn. Ik stelde aan ons moeder al voor om zijn schulden rechtstreeks af te betalen maar blijkbaar zou hij aangeven dat 'dat na zijn dood toch automatisch opgelost is'.
Die geblokkeerde rekening, hoe zit dat in mekaar ?
Een rekening voor derdenbeding gaat waarschijnlijk maar enkel tot meerderjarigheid ?
- er een vervaldag wordt afgesproken (bv. de 21ste verjaardag van de begunstigde) waarop de begunstigde zelf titularis wordt van de rekening en vrij over de spaartegoeden kan beschikken.
Bron gevonden door Google.
https://belastingen.vlaanderen.be/sp-1 ... e-erflater
Edit Die rekening staat op naam van moeder. Doe dit aub bij een andere bank. Waarborg is maar €100.000 per persoon en per bank.
Bron gevonden door Google.
https://belastingen.vlaanderen.be/sp-1 ... e-erflater
Edit Die rekening staat op naam van moeder. Doe dit aub bij een andere bank. Waarborg is maar €100.000 per persoon en per bank.
Bij sterfgevallen en erven gebeuren de raarste toestanden en ruzies onder de kinderen.
Ondanks uw goede intenties zou ik mij er niet teveel mee inlaten, en alles op zijn beloop laten en het geld gewoon op de zicht of spaarrekeningen laten staan, en geen ingewikkelde constructies opzetten. Je gaat toch nooit voor ieder goed kunnen doen in de meeste gevallen.
Alleen zorgen dat er niet " iemand " is die de rekeningen vroegtijdig kan plunderen met één of andere volmacht,want dan heb je nadien mizerie.
Als er 400.000 euro op rekeningen staat, te verdelen onder 4 kinderen betaald ieder kind 6.000 euro successie, zodat er nog ruim 94.000 euro netto te erven is voor elk kind.
In het andere geval kan je altijd eens bij een notaris info vragen ( is gratis ) wat je kan doen, als de probleemstelling of de onderling verstandhouding tussen de kinderen ( toekomstige erfgenamen) groter of minder goed is dan dat je hier nu schetst en of als je moeder behandelingsonbekwaam zou zijn en er een voogt of gevolmachtigde kan aangeduid worden. Openheid in geldzaken ( in en uitgaven bijhouden ) is in deze heel belangrijk om het vertrouwen onderling niet te schenden.
De notaris kan ook de kinderen samenroepen om een overeenkomst te laten opmaken waar ieder zich in kan vinden.
Alles heeft zijn voor en nadelen, en aan elk voordeel is meestal ook een nadeel aan verbonden.
Is beetje koffiedik kijken omdat we de juiste onderlinge familiale toestand niet exact kennen.
De notaris kan je in elk geval toch beter wegwijs maken in die materie.
Ondanks uw goede intenties zou ik mij er niet teveel mee inlaten, en alles op zijn beloop laten en het geld gewoon op de zicht of spaarrekeningen laten staan, en geen ingewikkelde constructies opzetten. Je gaat toch nooit voor ieder goed kunnen doen in de meeste gevallen.
Alleen zorgen dat er niet " iemand " is die de rekeningen vroegtijdig kan plunderen met één of andere volmacht,want dan heb je nadien mizerie.
Als er 400.000 euro op rekeningen staat, te verdelen onder 4 kinderen betaald ieder kind 6.000 euro successie, zodat er nog ruim 94.000 euro netto te erven is voor elk kind.
In het andere geval kan je altijd eens bij een notaris info vragen ( is gratis ) wat je kan doen, als de probleemstelling of de onderling verstandhouding tussen de kinderen ( toekomstige erfgenamen) groter of minder goed is dan dat je hier nu schetst en of als je moeder behandelingsonbekwaam zou zijn en er een voogt of gevolmachtigde kan aangeduid worden. Openheid in geldzaken ( in en uitgaven bijhouden ) is in deze heel belangrijk om het vertrouwen onderling niet te schenden.
De notaris kan ook de kinderen samenroepen om een overeenkomst te laten opmaken waar ieder zich in kan vinden.
Alles heeft zijn voor en nadelen, en aan elk voordeel is meestal ook een nadeel aan verbonden.
Is beetje koffiedik kijken omdat we de juiste onderlinge familiale toestand niet exact kennen.
De notaris kan je in elk geval toch beter wegwijs maken in die materie.
Dus doordat er 4 kinderen zijn vallen de successierechten nog mee: per kind 3% op de eerste 50.000 en 9% er boven (tot 250.000).
Maar dat geld laten staan aan 0.11 % interest is toch niet echt ok ?
Stel dat er 100.000 op een ME12 rekening wordt overgeschreven, wat gebeurt er dan bij een overlijden ?
Maar dat geld laten staan aan 0.11 % interest is toch niet echt ok ?
Stel dat er 100.000 op een ME12 rekening wordt overgeschreven, wat gebeurt er dan bij een overlijden ?
Aangezien het een spaarrekening is blokkeert de bank dan de rekening tot de erfenis, al dan niet via een notaris, geregeld is. Het tegoed op de rekening wordt daarna vrijgegeven aan de erfgenamen. Je zal dus normaal geen 12 maanden moeten wachten.
De vraag is wel wat er met de opgebouwde rente zal gebeuren. Aangezien ze het in de markt zetten als een rekening met enkel basisrente zou je de rente moeten krijgen verrekend tot op de dag van overlijden. Een eventuele getrouwheidspremie is, dacht ik, verloren.
Dat van die verloren getrouwheidspremie klopt helemaal hoor.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
-
JanPeeterss
- Jr. Member

- Contacteer:
Ben ik de enige die deze reactie niet begrijpt?Nakal schreef: ↑1 juni 2018, 18:55 Is een deel van het geld al niet van de kinderen? Gemeenschappelijk geld waarvan ze nu het vruchtgebruik heeft.
Ooit eens horen zeggen ontkleed je niet voor je gaat slapen.
Een lening aan een van de kinderen of kleinkinderen om een huis te kopen. Laten registreren (€50) bij overlijden betaalt die aan de erfgenamen terug.
Toch niet zo moeilijk. Is een voorschot op de erfenis. Bij het openvallen van de erfenis,wordt het voorschotgedeelte verrekend en in mindering gebracht. Stel 51.000 euro voorschot op erfenis.JanPeeterss schreef: ↑4 juni 2018, 17:15Ben ik de enige die deze reactie niet begrijpt?Nakal schreef: ↑1 juni 2018, 18:55 Is een deel van het geld al niet van de kinderen? Gemeenschappelijk geld waarvan ze nu het vruchtgebruik heeft.
Ooit eens horen zeggen ontkleed je niet voor je gaat slapen.
Een lening aan een van de kinderen of kleinkinderen om een huis te kopen. Laten registreren (€50) bij overlijden betaalt die aan de erfgenamen terug.
Erfenis is 400.000 euro te verdelen door vier. De eerste 3 ontvangen elk 117.000 en de vierde 49.000 euro.
Bij overlijden vader was er geld op de rekening. Elk van de kinderen heeft recht op een deel in naakte eigendom. Moeder soms ook op een deel, en op het deel van de kinderen het vruchtgebruik. Op het moment van overlijden krijgen de kinderen geen cent in handen.
Op dat deel zijn al erfenis rechten betaald dus daar op moet er niet meer betaald worden.
http://www.notarishendrickx.be/juridisc ... chtgebruik
Op dat deel zijn al erfenis rechten betaald dus daar op moet er niet meer betaald worden.
http://www.notarishendrickx.be/juridisc ... chtgebruik
Met moeder naar de notaris.
Alles op lijsten.
Kijken welke fiscale mogelijkheden er eventueel zijn.
bvb wat wil moeder al schenken.
Mijns inziens het enige correcte advies dat men kan geven.
Alles op lijsten.
Kijken welke fiscale mogelijkheden er eventueel zijn.
bvb wat wil moeder al schenken.
Mijns inziens het enige correcte advies dat men kan geven.
Estate Guru believer.
Eigenaardig dat de meest voor de hand liggende oplossing nog niet geopperd werd:
Zoveel mogelijk zelf opdoen. Twee keer winst. Zelf nog max. de vruchten plukken van de eigen inspanning en gegarandeerde rust in de familie na overlijden.
Op die leeftijd zeer zeker niet meer de "adviezen" van de bankgieren volgen om uw spaargeld (langdurig) bij hen te parkeren.
Hun enige doel is het spaargeld van de bejaarden in huis te houden en nadien de erfgenamen binnen te halen met het spaarpotje.
Zoveel mogelijk zelf opdoen. Twee keer winst. Zelf nog max. de vruchten plukken van de eigen inspanning en gegarandeerde rust in de familie na overlijden.
Op die leeftijd zeer zeker niet meer de "adviezen" van de bankgieren volgen om uw spaargeld (langdurig) bij hen te parkeren.
Hun enige doel is het spaargeld van de bejaarden in huis te houden en nadien de erfgenamen binnen te halen met het spaarpotje.
Denk niet dat vraagsteller er gelukkig mee gaat zijn.Cronos schreef: ↑5 juni 2018, 09:27 Eigenaardig dat de meest voor de hand liggende oplossing nog niet geopperd werd:
Estate Guru believer.
Inderdaad, ging er verkeerdelijk van uit dat het ging om wat er het beste was vanuit het standpunt van de moeder.
Na zijn aanvankelijke vraagstelling nog eens gelezen te hebben blijkt het voornamelijk te gaan over het optimaliseren van de toekomstige erfenis (en die zoveel mogelijk intact te houden en te optimaliseren?). Gezien mijn leeftijd redeneer ik automatisch van boven naar beneden ipv andersom (Alhoewel mijn beide ouders nog leven en in dezelfde leeftijdsklasse rondhuppelen als de moeder van TS, gelukkig heb ik ook geen "programmerende" exen zodat tenminste dit syndroom mij bespaard is gebleven
).
Annuleer mijn voorgaande opmerking dan ook maar.
Na zijn aanvankelijke vraagstelling nog eens gelezen te hebben blijkt het voornamelijk te gaan over het optimaliseren van de toekomstige erfenis (en die zoveel mogelijk intact te houden en te optimaliseren?). Gezien mijn leeftijd redeneer ik automatisch van boven naar beneden ipv andersom (Alhoewel mijn beide ouders nog leven en in dezelfde leeftijdsklasse rondhuppelen als de moeder van TS, gelukkig heb ik ook geen "programmerende" exen zodat tenminste dit syndroom mij bespaard is gebleven
Annuleer mijn voorgaande opmerking dan ook maar.
Eerst berekenen hoeveel moeder nog minimaal nodig heeft om comfortabel te leven. Het bedrag daarboven schenken aan de kinderen in volle eigendom mét onderhoudsclausule (als fall-back). Ofwel niet registreren en dus 0% belastingen op betalen, in welk geval moeder nog 3 jaar dient te leven te rekenen vanaf de schenking, ofwel meteen laten registreren en spontaan 3% betalen. Definitief vrijgesteld van successierechten in dit laatste geval.