Wat met obligatiefondsen in 2013?
TIP
Eind 2012 zijn de obligatiefondsen, in mijn portefeuille, 20% van hun waarde verloren.
Edit:
Zet die trend door in 2013?
Er wordt al meerder jaren gezegd dat obligaties aan hun einde zitten.
Zit de winst voor 2013 dan eerder in aandelen?
Daarom ben ik deze poll begonnen om jullie visie even te polsen
Eind 2012 zijn de obligatiefondsen, in mijn portefeuille, 20% van hun waarde verloren.
Edit:
Zet die trend door in 2013?
Er wordt al meerder jaren gezegd dat obligaties aan hun einde zitten.
Zit de winst voor 2013 dan eerder in aandelen?
Daarom ben ik deze poll begonnen om jullie visie even te polsen
Laatst gewijzigd door Jhn op 2 januari 2013, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Re: Wat met obligatiefondsen in 2013?
Obligatiefondsen zijn voor mij een meerjaren plan. Ik kijk naar 2017
wat 2013 gaat doen weet ik niet, ik weet alleen dat ik blijf inkopen.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De bubblevorming in obligaties is nu al een paar jaar bezig. Wanneer die bubble uiteindelijk gaat barsten is moeilijk te voorspellen. Het zal dan ook eerder een 'leeglopen' van de bubble worden, dan wel een echte explosie. Voor heel wat beleggers die individuele obligaties aanhouden zal het immers niet zoveel uitmaken. Die mensen kopen een obligatie om jaarlijks een coupon te krijgen en krijgen hun geld mooi terug op eindvervaldag. Wat de koers tussentijds doet, zal hen worst wezen. Voor echte obligatiehandelaren en bij uitbreiding obligatiefondsen is die koers wel van belang. Daarom lijkt het mij van belang om je obligatiefondsen dit jaar op de voet te volgen. Zo gauw als je ziet dat de koersen serieus beginnen dalen: verkopen. Anders kan je ze nog wel een tijdje in portefeuille houden. Hou ook de rentestand in het oog: als deze ietsje begint te stijgen, kan de leegloop wel eens snel beginnen.
Inderdaad Stabilo86, voor die reden ben ik deze poll begonnen.
Dit mooi plaatje kan heel vlug in een eindigen!
Dit mooi plaatje kan heel vlug in een eindigen!
Inderdaad, ik kan u nog zo een paar voorbeelden geven, maar de vraag hier is: gaat die curve dezelfde richting uit in 2013?
Gaan we de winst cashen? sell?
Komen er nog mooie tijden? hold?
Komer er nog zeer mooie tijden? buy?
Gaan we de winst cashen? sell?
Komen er nog mooie tijden? hold?
Komer er nog zeer mooie tijden? buy?
Je mag het niet veralgemenen. Voor kwalitatieve bedrijfsobligaties zal er altijd een markt zijn... staatsobligaties van de sterke landen zie ik wel somber in. High Yield & Emerging Debt, ik denk dat die hausse ook nog zal blijven duren.
@Jhn Een daling van 20? Dat is wel veel, mag ik vragen welke fondsen dat zijn?
Of en wanneer de bubbel barst is onmogelijk te voorspellen, de ECB staat niet echt te trappelen om de rente te verhogen maar er moeten natuurlijk nog wel kopers zijn van obligaties en aan de huidige rente...
Onlangs nog gelezen: http://www.nytimes.com/2012/12/28/busin ... .html?_r=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Of en wanneer de bubbel barst is onmogelijk te voorspellen, de ECB staat niet echt te trappelen om de rente te verhogen maar er moeten natuurlijk nog wel kopers zijn van obligaties en aan de huidige rente...
Onlangs nog gelezen: http://www.nytimes.com/2012/12/28/busin ... .html?_r=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Snap ik niet.Jhn schreef:Eind 2012 zijn de obligatiefondsen, in mijn portefeuille, 20% van hun waarde verloren.
Ik heb ook enkele obligatiefondsen in portefeuille.
De slechtste heeft >8% winst, de beste 25% winst.
Ze hebben het allemaal geweldig goed gedaan!
Is dat zo? Als ik naar de grafieken van mijn obligatiefondsen kijk op lange termijn, zi ik daar weinig 'bubble' in. Misschien wel iets 'te snel' gegaan de laatste jaren, maar dat is nog iets anders dan een 'bubble'.Stabilo86 schreef:De bubblevorming in obligaties is nu al een paar jaar bezig. Wanneer die bubble uiteindelijk gaat barsten is moeilijk te voorspellen.
Ik denk dat je het effect - dat er zeker wel is - van de rente op de koers van de obligaties ook niet moet overdrijven. Ik wil best wel geloven dat de obligatiefondsen enkele percenten moeten inleveren als de rente stijgt, maar ik zie geen reden waarom die fondsen dan plots > 10% gaan dalen.Stabilo86 schreef: Hou ook de rentestand in het oog: als deze ietsje begint te stijgen, kan de leegloop wel eens snel beginnen.
Zo denk ik er ook over. Voorspellingen op korte termijn (wat gebeurt er in 2013) zijn zinloos. Als je dergelijk schommelingen op korte termijn gaat proberen te counteren, vrees ik dat je mooie winsten op lange termijn gaat laten liggen.Henkie1984 schreef:Obligatiefondsen zijn voor mij een meerjaren plan. Ik kijk naar 2017wat 2013 gaat doen weet ik niet, ik weet alleen dat ik blijf inkopen.
persoonlijk denk ik dat obligatiefondsen ook een beetje over hun beste heen zijn , wat niet wil zeggen dat een goed activafonds met een mix van zowel bedrijfs als landenobligaties en cash wel nog kunnen renderen in de komende jaren . Mensen zullen een obligatie(fonds) wel nog altijd aanzien als een veilige belegging .
Er zijn toch indicaties dat de grootste stijging van obligatiefondsen achter de rug is. Tenminste bij de fondsen die zich op concentreren op euro obligaties. Je ziet dat fondsbeheerders zich stilaan gaan indekken tegen rentestijgingen. Ik las bv. dat ze bij Ethna volledig zijn ingedekt.
Ook (westerse) High Yield lijkt wel het beste achter de rug te hebben, hoewel je die perfect in portefeuille kan houden.
Wereldwijd zijn er echter nog genoeg opportuniteiten. Je kiest dan ook best voor obligatiefondsen die wereldwijd beleggen, zodat de fondsbeheerder de mogelijkheid heeft om uit te wijken.
Zelf ben ik al een heel tijdje bezig met obligatiefondsen die in groeilanden beleggen, maar dat bouw ik langzaam op (telkens de euro wat sterker staat, zoals nu). Door goed te spreiden over verschillende fondsen, kan je een sterke diversificatie inbouwen en het hogere risico beperken.
Ook (westerse) High Yield lijkt wel het beste achter de rug te hebben, hoewel je die perfect in portefeuille kan houden.
Wereldwijd zijn er echter nog genoeg opportuniteiten. Je kiest dan ook best voor obligatiefondsen die wereldwijd beleggen, zodat de fondsbeheerder de mogelijkheid heeft om uit te wijken.
Zelf ben ik al een heel tijdje bezig met obligatiefondsen die in groeilanden beleggen, maar dat bouw ik langzaam op (telkens de euro wat sterker staat, zoals nu). Door goed te spreiden over verschillende fondsen, kan je een sterke diversificatie inbouwen en het hogere risico beperken.
Ik merk dat veel obligatiefondsen zo'n 'getrapte' grafiek hebben. Periodes met een zeer sterke stijgingen wisselen af met min of meer vlakke periodes. Ik zie het op lange termijn, en als het lange termijn rendement goed blijft, hou ik ze in portefeuille, ook al blijven ze eens een jaar (of twee) ter plaatse trappelen.robokat schreef:Er zijn toch indicaties dat de grootste stijging van obligatiefondsen achter de rug is.
Het lijkt me niet eenvoudig om die periodewissels in te schatten, en ik vermoed dat ik (persoonlijk) er niet in zou slagen om de winst te verhogen door op de gepaste tijden te kopen en verkopen.
Ik bekijk momenteel om mijn obligatie-positie toch te versterken maar dan vooral via emerging markets. Wel gelijkaardig ook met een versterking in Amerikaanse aandelen. Dit vind ik 2 prioriteiten bij het begin van dit jaar.
Kan je enkele voorbeelden geven van die wereldwijde fondsen en fondsen in groeilanden?robokat schreef: