Wat na 8 jaar bij een Tak21
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Wat na 8 jaar bij een Tak21
Hallo,
Misschien een domme vraag, ik weet het niet ... maar goed, kan ze maar stellen.
Als ik het goed begrepen heb dien je na 8 jaar geen 15% taks te betalen voor het bedrag dat je eventueel wenst af te halen van een TAK21. Klopt ? Maar wat als je na die 8 jaar bv. opnieuw een bepaalde som spaart, erbij zet, ... hoe gaat dat dan ? Moet je dan bv. opnieuw 8j wachten voor dat nieuw gestort geld ?
Bv. na 8j 10000 € gespaard. Na die 8 j zet je er nog eens 2000 € op.
dank voor alle opbouwende raad - info
groet,
Misschien een domme vraag, ik weet het niet ... maar goed, kan ze maar stellen.

Als ik het goed begrepen heb dien je na 8 jaar geen 15% taks te betalen voor het bedrag dat je eventueel wenst af te halen van een TAK21. Klopt ? Maar wat als je na die 8 jaar bv. opnieuw een bepaalde som spaart, erbij zet, ... hoe gaat dat dan ? Moet je dan bv. opnieuw 8j wachten voor dat nieuw gestort geld ?
groet,
Re: Wat na 8 jaar bij een Tak21
Dat is een heel goede vraag, maar het antwoord is dat alle stortingen na die 8 jaar automatisch vrijgesteld zijn van rv.manneke schreef:Hallo,
Misschien een domme vraag, ik weet het niet ... maar goed, kan ze maar stellen.![]()
groet,
Dus die 2000 kan je de dag na de storting reeds afhalen zonder rv.
Zo maak ik mij al lang de bedenking om eventueel een (paar ) zulke takken (21 ) te openen , met een heel klein bedrag op, en zo mogelijk slechts na 8 jaar er meer op te zetten. Zo kan je onmiddellijk vrijstelling rv genieten van de bedragen die je eventueel zou storten, en heb je enkel 8 jaar als voorzorg zo'n tak 21 geopend met een symbolisch bedrag op.
Wel rekening houden met de taks van 1,1% op de storting die je ALTIJD zult moeten betalen, soms neemt de kantoorhouder die taks wel ten laste
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als velen deze 'truc' gaan gebruiken, zal er dan niet gauw een aanpassing van de voorwaarden komen?paul schreef:
Zo maak ik mij al lang de bedenking om eventueel een (paar ) zulke takken (21 ) te openen , met een heel klein bedrag op, en zo mogelijk slechts na 8 jaar er meer op te zetten. Zo kan je onmiddellijk vrijstelling rv genieten van de bedragen die je eventueel zou storten, en heb je enkel 8 jaar als voorzorg zo'n tak 21 geopend met een symbolisch bedrag op.
Wel rekening houden met de taks van 1,1% op de storting die je ALTIJD zult moeten betalen, soms neemt de kantoorhouder die taks wel ten laste
Kantoorhouders die de taks van 1,1 % ten laste nemen? Waar vind je die?
Af en toe vind je er toch : zelfs in hun reclame, maar dan vermelden ze er wel bij "tot uitputting van het voorziene budget"Tope schreef:Als velen deze 'truc' gaan gebruiken, zal er dan niet gauw een aanpassing van de voorwaarden komen?paul schreef:
Mogelijk zal de kantoorhouder bij een tak 23 eerder geneigd zijn om de taks ten laste te nemen,het kan ook zijn dat het afhankelijk is van het feit of de kantoorhouder denkt van een 'grote vis' aan de haak te kunnen slaan
Indien je 8 jaar geduld moet hebben, om je truuk te kunnen gebruiken, denk ik niet dat er echt veel 'misbruik' van gemaakt wordt.
Toch wel opletten! Na 8jaar ben je dan wel vrijgesteld van die 15% RV, maar hou er rekening mee, dat sommige tak21 verzekeringen de eerste 3 tot 5 jaren na storting uitstapkosten aanrekenen.
Hector, welke fondsen berekenen na 8 jaar nog uitstapkosten?
Je moet het opzoeken in de algemene voorwaarden.vital1 schreef:Hector, welke fondsen berekenen na 8 jaar nog uitstapkosten?
Zo staat het bvb in de algemene voorwaarden van Allianz Invest For Life:
Uitstapkosten
1. Geen uitstapkosten éénmaal per jaar en tot maximaal 10% van de stortingen, vanaf één jaar na de eerste storting.
2. In de andere gevallen: 0,05% van de opname per resterende maand tot het einde van de periode van
de eerste 5 jaar volgend op de storting.
3. Is het niveau van de Spot Rate 8 jaar op de dag van uw aanvraag tot opname groter dan 120% van het niveau
van de Spot Rate 8 jaar die gold op het ogenblik vande storting(en) of op het einde van elke periode van
8 jaar na de storting(en), of bedraagt het niveau van de Dow Jones Euro Stoxx 50 op de dag van de aanvraag
tot opname minder dan 90% van het niveau geobserveerd op het ogenblik van de storting(en), dan mag
Allianz in het belang van alle verzekeringnemers een vergoeding afhouden overeenkomstig artikel 30
§2 van het K.B. van 14 november 2003.
Van lange termijvisie gesprokenpaul schreef:

Idem, als je van plan bent uit een tak21 te stappen, is het interessant om die niet helemaal op te doeken (volledige afkoop) maar een beperkt bedrag te laten staan. Baat het niet, dan schaadt het niet (behalve bij HM, daar zijn de kosten veel te hoog) en misschien wordt die rekening ooit terug een opportuniteit.
Een ander iets waar je moet voor oppassen is dat de grootbank-verzekeraars tak21's verkopen met een loopduur van 8 jaar + 1 dag. Zo verlies je natuurlijk het voordeel qua RV. En ben je verplicht terug instapkosten te betalen, zodat ze nog eens goed aan je kunnen verdienen.
Vermijd dus alle tak21 producten met een dergelijke korte looptijd en ga steeds voor de producten die bvb. doorlopen tot je 100ste verjaardag.
ok, bedankt allemaal voor deze opbouwende reacties !! Zo heb ik het graag.
groet,
groet,
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Das een goede tip!Een ander iets waar je moet voor oppassen is dat de grootbank-verzekeraars tak21's verkopen met een loopduur van 8 jaar + 1 dag. Zo verlies je natuurlijk het voordeel qua RV. En ben je verplicht terug instapkosten te betalen, zodat ze nog eens goed aan je kunnen verdienen.
Heb vandaag mijn makelaar gesproken, en bij hem nog steeds geen instapkosten of 1,1 taks op het Invest For Life gamma van Allianz. (En dit is al 3jaar zo)Tope schreef:Als velen deze 'truc' gaan gebruiken, zal er dan niet gauw een aanpassing van de voorwaarden komen?paul schreef:
KBC life capitalvital1 schreef:Hector, welke fondsen berekenen na 8 jaar nog uitstapkosten?
Heb ik tot scha en schande toevallig gelezen een paar jaar nadat ik een contract had getekend. Daar hadden ze natuurlijk niets van gezegd.
Zelf na bvb 20 jaar moet je 0.5% uitstapkosten betalen.
Strontbankje tot en met
Lukske, ik heb ook een Life Capital contract bij KBC en heb recent uitgezocht hoe en wat bij uitstappen. Het is niet helemaal juist wat je zegt.
- zodra het contract 8 jaar oud is, is er geen RV meer verschuldigd.
- z0dra de stortingen 8 jaar oud zijn vervallen ook de uitstapkosten van 0,5%.
hoe moet ik dan het volgende interpreteren?vital1 schreef:Lukske, ik heb ook een Life Capital contract bij KBC en heb recent uitgezocht hoe en wat bij uitstappen. Het is niet helemaal juist wat je zegt.
http://kbc-pdf.kbc.be/verzekeringen/pf_ ... tal_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een bevestiging van KBC via email. Ik heb op het contract verschillende stortingen gedaan. Daarom dat ik het hun vroeg.
Vraag het zelf ook eens bij KBC. Mocht dan blijken dat jij wel altijd 0,5% moet betalen, laat dat dan weten.
Vraag het zelf ook eens bij KBC. Mocht dan blijken dat jij wel altijd 0,5% moet betalen, laat dat dan weten.