Wat te doen bij onze situatie?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Wat te doen bij onze situatie?
Beste,
Ik schets even kort onze huidige situatie:
Huur: 750/maand
Loon: 3500 euro netto
Gemiddeld spaargeld per maand: 2000 euro
Spaargeld: 100.000
Bouwgrond: 160.000
Huis van 200m2: 240.000?? (werken met verschillende aannemers en waar mogelijk helpen)
Mogelijkheid 1:
We dachten eerst aan een bedrag van 250.000 op 20j te lenen (maandelijkse aflossing ongeveer 1300 euro)
De bouw zo ver mogelijk afwerken als het budget toelaat en de rest nadien verder doen. (Het huis moet niet volledig pico-bello te zijn om er al in te trekken, zo blijft de lening ook wat lager en kunnen we met hetgeen we over houden geleidelijk aan verder werken)
Mogelijkheid 2:
Eerst koopt mijn vriendin al de bouwgrond en investeert 75.000euro. Ze leent 90.000 en betaalt maandelijks ongeveer 450euro al af.We sparen een bepaalde tijd goed verder door (dan zullen we nog 1500 kunnen sparen ipv 2000 per maand). We hebben dan nog 25.000 spaargeld.
Na verloop van tijd lenen we dan samen voor onze woning terug een goede 150.000 euro.
Ik schets even kort onze huidige situatie:
Huur: 750/maand
Loon: 3500 euro netto
Gemiddeld spaargeld per maand: 2000 euro
Spaargeld: 100.000
Bouwgrond: 160.000
Huis van 200m2: 240.000?? (werken met verschillende aannemers en waar mogelijk helpen)
Mogelijkheid 1:
We dachten eerst aan een bedrag van 250.000 op 20j te lenen (maandelijkse aflossing ongeveer 1300 euro)
De bouw zo ver mogelijk afwerken als het budget toelaat en de rest nadien verder doen. (Het huis moet niet volledig pico-bello te zijn om er al in te trekken, zo blijft de lening ook wat lager en kunnen we met hetgeen we over houden geleidelijk aan verder werken)
Mogelijkheid 2:
Eerst koopt mijn vriendin al de bouwgrond en investeert 75.000euro. Ze leent 90.000 en betaalt maandelijks ongeveer 450euro al af.We sparen een bepaalde tijd goed verder door (dan zullen we nog 1500 kunnen sparen ipv 2000 per maand). We hebben dan nog 25.000 spaargeld.
Na verloop van tijd lenen we dan samen voor onze woning terug een goede 150.000 euro.
Re: Wat te doen bij onze situatie?
Even zeer zakelijk en reëel, en absoluut niet romantisch:
Wie of wat zegt er dat u en uw vriendin zullen samen blijven?
Vooraleer zich af te vragen welke mogelijkheid te overwegen in uw/jullie situatie, is het best eventjes vast te leggen wat er gebeurt als jullie uit elkaar zouden gaan. Dat lijkt me nu de eerste prioriteit.
Zoals gezegd: absoluut niet romantisch, maar wel zeer reëel, om toekomstige eventuele problemen te vermijden. Wat niet wil zeggen dat ik niet hoop dat de relatie met uw vriendin nog zeer lang mag blijven duren.
Wie of wat zegt er dat u en uw vriendin zullen samen blijven?
Vooraleer zich af te vragen welke mogelijkheid te overwegen in uw/jullie situatie, is het best eventjes vast te leggen wat er gebeurt als jullie uit elkaar zouden gaan. Dat lijkt me nu de eerste prioriteit.
Zoals gezegd: absoluut niet romantisch, maar wel zeer reëel, om toekomstige eventuele problemen te vermijden. Wat niet wil zeggen dat ik niet hoop dat de relatie met uw vriendin nog zeer lang mag blijven duren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Even inpikken op wat Pisa schreef.
Bent u op de hoogte, dat bij mogelijkheid 2 (dus: "vriendin koopt de grond") nadien 'standaard' ALLES wat op die grond gezet wordt, ook al wordt dat 100% door U betaald, automatisch van HAAR is?
Haar grond = alles wat erop gebouwd wordt is van haar, ongeacht of jij kan bewijzen dat jij het betaalde.
Dat kan natuurlijk allemaal netjes beschreven en dus omzeild worden via 'n notaris, maar het is maar dat u het weet...
Je zou de eerste niet zijn die zich zo laat vangen.
Bent u op de hoogte, dat bij mogelijkheid 2 (dus: "vriendin koopt de grond") nadien 'standaard' ALLES wat op die grond gezet wordt, ook al wordt dat 100% door U betaald, automatisch van HAAR is?
Haar grond = alles wat erop gebouwd wordt is van haar, ongeacht of jij kan bewijzen dat jij het betaalde.
Dat kan natuurlijk allemaal netjes beschreven en dus omzeild worden via 'n notaris, maar het is maar dat u het weet...
Je zou de eerste niet zijn die zich zo laat vangen.
Ik sluit mij aan bij Fakkel.
Die tweede situatie vereist zeer veel afspraken en is vrij complex. Hetgeen Fakkel bedoelt heet natrekking en heeft inderdaad als gevolg dat alles wat op haar grond stond van haar wordt. Je zal nog wel een vergoeding krijgen als je kan bewijzen dat jij met eigen penningen/gelden hebt bijgedragen.
Situatie 1 is al een stuk minder gecompliceerd.
Maak dus maar eerst goede afspraken. Je wil niet weten hoeveel vodden ruzies over geld veroorzaken.
Die tweede situatie vereist zeer veel afspraken en is vrij complex. Hetgeen Fakkel bedoelt heet natrekking en heeft inderdaad als gevolg dat alles wat op haar grond stond van haar wordt. Je zal nog wel een vergoeding krijgen als je kan bewijzen dat jij met eigen penningen/gelden hebt bijgedragen.
Situatie 1 is al een stuk minder gecompliceerd.
Maak dus maar eerst goede afspraken. Je wil niet weten hoeveel vodden ruzies over geld veroorzaken.
de prijs voor een bouwgrond vind ik gewoon waanzinnig,
misschien eens kijken over de taalgrens zou ik denken
misschien eens kijken over de taalgrens zou ik denken
Is er een specifieke reden dat je vriendin die grond zou kopen ipv jullie samen ?
Uit wat ik begrijp heeft je vriendin een grotere investeringsbasis dan jijzelf (geld dat ze zou kunnen investeren in bouwgrond).
Zoals hierboven vermeld is het echter niet opportuun om je vriendin dan dat geld te laten investeren in de bouwgrond en een lening op haar naam te nemen. Je zit met het feit dat je bij eventueel split-up een hele resem problemen met verdeling gaat krijgen. Eenmaal bebouwd wordt bouwgrond namelijk altijd minder waard dan onbebouwd enz.
Daarnaast zit je vriendin al met een lening en zal je voor de woning dus enkel bij die bank het krediet voor de woning zelf kunnen aangaan. Niet meteen interessant naar onderhandelingen toe.
Optie 2 lijkt me persoonlijk dan ook een slechte keuze.
Gewoon voor optie 1 gaan. Voor de gemoedsrust kan je altijd bij de notaris laten opmaken dat je vriendin x euro uit eigen middelen heeft geïnvesteerd en dat zij bij verkoop dit geld sowieso gerecupereerd wil zien.
Zoals hierboven vermeld is het echter niet opportuun om je vriendin dan dat geld te laten investeren in de bouwgrond en een lening op haar naam te nemen. Je zit met het feit dat je bij eventueel split-up een hele resem problemen met verdeling gaat krijgen. Eenmaal bebouwd wordt bouwgrond namelijk altijd minder waard dan onbebouwd enz.
Daarnaast zit je vriendin al met een lening en zal je voor de woning dus enkel bij die bank het krediet voor de woning zelf kunnen aangaan. Niet meteen interessant naar onderhandelingen toe.
Optie 2 lijkt me persoonlijk dan ook een slechte keuze.
Gewoon voor optie 1 gaan. Voor de gemoedsrust kan je altijd bij de notaris laten opmaken dat je vriendin x euro uit eigen middelen heeft geïnvesteerd en dat zij bij verkoop dit geld sowieso gerecupereerd wil zien.
Dergelijke constructies( grond van één partner ) blijven altijd risico's inhouden.
Of je doet alles samen, of je doet niets. Samen uit, samen thuis.
Of je doet alles samen, of je doet niets. Samen uit, samen thuis.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Optie 1, zonder enige twijfel. Misschien een nuttige bemerking in de rand, een klein extra-argumentje. Lenen voor bouwgrond en fiscale aftrek gaan niet goed samen...
Zoals Fropskottel stelt kan je de lening voor een bouwgrond fiscaal niet inbrengen.
Mijn partner en ik stonden voor gelijkaardige keuze: lenen voor grond en huren of lenen voor grond+woning. De prijzen van bouwgronden gaan volgens mij niet dalen. De energiepeil-voorschriften voor nieuwbouw worden elk jaar strikter en bijgevolg ook duurder, het bouwen op zich zal er ook niet goedkoper op worden. Lenen kost geld dat je anders in uw woning kan investeren. De intrestvoeten staan momenteel laag, wie zegt dat dit over 3 jaar nog zal zijn?
Mijn partner en ik stonden voor gelijkaardige keuze: lenen voor grond en huren of lenen voor grond+woning. De prijzen van bouwgronden gaan volgens mij niet dalen. De energiepeil-voorschriften voor nieuwbouw worden elk jaar strikter en bijgevolg ook duurder, het bouwen op zich zal er ook niet goedkoper op worden. Lenen kost geld dat je anders in uw woning kan investeren. De intrestvoeten staan momenteel laag, wie zegt dat dit over 3 jaar nog zal zijn?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik zou haar die nu eerst laten kopen aangezien zij het geld ervoor heeft.
Nadien kunnen we samen de rest doen, wat toch nog enkele jaren zal duren.
Nu samen kopen, waar ik niets aan investeer is vreemd
We laten nadien toch alles opmaken bij de notaris.
Maar gaan de banken dan niet moeilijk doen als we opnieuw komen lenen??
Alleen willen ze nu nog niet gemakkelijk het hele bedrag laten lenen aangezien we te veel tijd nog nodig hebben om alles op te nemen (je krijgt meestal maar een jaar) en provisiekosten zijn hoog...
Alleen willen ze nu nog niet gemakkelijk het hele bedrag laten lenen aangezien we te veel tijd nog nodig hebben om alles op te nemen (je krijgt meestal maar een jaar) en provisiekosten zijn hoog...
Eventjes een tussendoorvraagje : hoe oud zijn jullie nu ? Niet dat het iets uitmaakt maar toch voor de nieuwsgierigheid...
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben 30 en zij is 28
Het is vreemd dat je haar eerst alléén de grond laat kopen, haar eigen spaargeld 72.000 euro erin laat investeren, en bijkomend nog een lening ten hare laste van 90.000 euro en misschien??? jaren nadien samen lenen voor het gebouw.Neverlosehope schreef:Ik zou haar die nu eerst laten kopen aangezien zij het geld ervoor heeft.
Je zal ook moeten opletten dat er op de gekochte bouwgrond geen bouwverplichting rust binnen de X jaar.
Het lijkt me dat je daarin geen enkele verantwoordelijkheid wil nemen, als intussen de relatie spaak loopt,en het gebouw er nog niet staat, zit zij wel met de gebakken peren,( een stuk grond in volle eigendom, zonder gebouw erop) en jij muist ervan onder..
In het positieve geval,als je toch samen een gebouw er wil opzetten, op haar grond,zal jij later als je op zeker wil spelen, de helft van de grond van haar moeten overkopen,met schatting en registratie en notariskosten tot gevolg, en je zal de 50% van de waarde van de grond dan ook aan haar moeten betalen.Doe je dit niet, dan is het huis eigendom van diegene van wie eigenaar is van de grond.Dit staat zo in de wet.
Lijkt me allemaal zeer onverstandig de constructie die je in gedachten hebt.
Laatst gewijzigd door ludo op 20 juli 2016, 22:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Jouw vriendin koopt de bouwgrond???Neverlosehope schreef: Mogelijkheid 2:
Stel de relatie stopt over 10 jaar, dan zal de rechter oordelen dat het huis van haar is want het is haar grond! Bouwgrond koop je met 2 niet alleen