Wat voorrang: buffer op spaarrekening of pensioensparen?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Wat voorrang: buffer op spaarrekening of pensioensparen?
hey, ik weet niet of ik het in het juiste topic plaats, maar ik heb even jullie advies nodig...
Ik werk nu ongeveer twee jaar en heb ongeveer vier maanden loon op een spaarrekening staan. Maar dit jaar heb ik met betrekking tot aanslagjaar 2009 500 euro belastingen moeten betalen. Aan pensioensparen doe ik nog niet, dus dat zou wat schelen op de belastingen. Nu vind ik 870 euro in één keer wel een groot bedrag op korte termijn. Ik weet wel dat het rendeert op lange termijn. Ik ben nu nog aan het twijfelen om dit jaar toch nog 870 euro in één keer in pensioensparen te steken en toch nog van een belastingsvermindering te profiteren volgend jaar of pas te beginnen met het pensioensparen in januari via een maandelijkse doorlopende opdracht en zo telkens maar een klein bedrag kwijt te zijn. Ik zou zo wel volgend jaar opnieuw een grote som aan de belastingen moeten, maar zou dan volgend jaar toch aan de beoogde spaarbuffer van zes maanden loon.
Dus, met andere woorden, mijn vraag: Pas beginnen met pensioensparen wanneer je de spaarbuffer hebt opzij gezet of zo rap mogelijk ermee starten?
bedankt
Ik werk nu ongeveer twee jaar en heb ongeveer vier maanden loon op een spaarrekening staan. Maar dit jaar heb ik met betrekking tot aanslagjaar 2009 500 euro belastingen moeten betalen. Aan pensioensparen doe ik nog niet, dus dat zou wat schelen op de belastingen. Nu vind ik 870 euro in één keer wel een groot bedrag op korte termijn. Ik weet wel dat het rendeert op lange termijn. Ik ben nu nog aan het twijfelen om dit jaar toch nog 870 euro in één keer in pensioensparen te steken en toch nog van een belastingsvermindering te profiteren volgend jaar of pas te beginnen met het pensioensparen in januari via een maandelijkse doorlopende opdracht en zo telkens maar een klein bedrag kwijt te zijn. Ik zou zo wel volgend jaar opnieuw een grote som aan de belastingen moeten, maar zou dan volgend jaar toch aan de beoogde spaarbuffer van zes maanden loon.
Dus, met andere woorden, mijn vraag: Pas beginnen met pensioensparen wanneer je de spaarbuffer hebt opzij gezet of zo rap mogelijk ermee starten?
bedankt
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Re: Wat voorrang: buffer op spaarrekening of pensioensparen?
Je bent niet verplicht de volle 870 euro te storten hé! Het is het maximum-bedrag, maar het moet niet zoveel zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Minder storten = minder belastingsvoordeel.Zolang je nog thuis woont zou ik het volledige bedrag storten en mij niet teveel zorgen maken over 4 of 6 maanden spaarbuffer.Frisse Freddy schreef:Je bent niet verplicht de volle 870 euro te storten hé! Het is het maximum-bedrag, maar het moet niet zoveel zijn.
dat is niet het geval, ik woon niet meer thuisDavy V schreef:Minder storten = minder belastingsvoordeel.Zolang je nog thuis woont zou ik het volledige bedrag storten en mij niet teveel zorgen maken over 4 of 6 maanden spaarbuffer.Frisse Freddy schreef:Je bent niet verplicht de volle 870 euro te storten hé! Het is het maximum-bedrag, maar het moet niet zoveel zijn.
Toch zou ik reeds dit jaar starten met pensioensparen, al geraak je niet meer aan het max. bedrag van 870 euro. Eind december begin januari kun je die spaarbuffer dan wel weer terug aanvullen, 13de maand, eindejaarspremie, intresten of andere premies.
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
Men raad aan 6 tot 12 maand loon opzij te hebben voor in gevallen van nood.
Zeker als je alleen woont is een grotere buffer comfortabeler.. Je weet nooit wat er gebeuren gaat..
Als je dit jaar nog voor pensioensparen kiest en je doet dat voor 870 euro krijg je volgend jaar 30 à 40% terug van de belastingen.
Of te wel minimum 261 minder belastingen te betalen plus nog wat gemeentelijke opcentiemen extra "korting".
Wat men hier over het algemeen aanraad is een fonds geen verzekereing en dan nog wel het ARPE fonds van Argenta.
Kan je nagaan brengt tot op heden het beste op.
Let wel op het einde van de rit, dus aan je pensioen moet je 10% fictief kapitaal dat je gewonnen zou hebben met pensioensparen
terugstorten aan vadertje staat. Fictief wil hier zeggen dat ze ervan uitgaan dat je jaarlijks 4,75% intrest genoten hebt.
Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik eerst sparen om een goed huis te kopen. Huurgeld is veelal verloren geld.
En als je buffer goed genoeg is, dan kan je aan pensioensparen denken.
Zeker als je alleen woont is een grotere buffer comfortabeler.. Je weet nooit wat er gebeuren gaat..
Als je dit jaar nog voor pensioensparen kiest en je doet dat voor 870 euro krijg je volgend jaar 30 à 40% terug van de belastingen.
Of te wel minimum 261 minder belastingen te betalen plus nog wat gemeentelijke opcentiemen extra "korting".
Wat men hier over het algemeen aanraad is een fonds geen verzekereing en dan nog wel het ARPE fonds van Argenta.
Kan je nagaan brengt tot op heden het beste op.
Let wel op het einde van de rit, dus aan je pensioen moet je 10% fictief kapitaal dat je gewonnen zou hebben met pensioensparen
terugstorten aan vadertje staat. Fictief wil hier zeggen dat ze ervan uitgaan dat je jaarlijks 4,75% intrest genoten hebt.
Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik eerst sparen om een goed huis te kopen. Huurgeld is veelal verloren geld.
En als je buffer goed genoeg is, dan kan je aan pensioensparen denken.