Wat zijn aanvaardbare belastingen?
Re: Wat zijn aanvaardbare belastingen?
Klopt, de achterpoortjes moeten toe. Dus die 45% moet naar beneden, zodat een bonus van 1000 euro nog de moeite loont om u extra in te spannen.
Ik heb een bonus in opties, wordt éénmalig belast aan iets van een 30% en staan dan een jaar geblokkeerd. Heb al iedere keer na een jaar kunnen verkopen aan een hogere koers zodat die 30% belasting eigenlijk maar 10% was. Ook voordelig voor de werkgever want hij moet geen belasting betalen op deze bonus, in tegenstelling tot een cash bonus.
*edit* ik betaal enkel in december (loon + eindejaarspremie) al meer belastingen dan mijn vriendin op een heel jaar dus dit systeem is inderdaad volledig van de pot gerukt en dit is geen aanvaardbare belasting. Iedereen die vindt dat er extra "bijdrages" (dus belastingen) moeten komen, is crimineel. Dit land moet besparen, punt.
*edit* ik betaal enkel in december (loon + eindejaarspremie) al meer belastingen dan mijn vriendin op een heel jaar dus dit systeem is inderdaad volledig van de pot gerukt en dit is geen aanvaardbare belasting. Iedereen die vindt dat er extra "bijdrages" (dus belastingen) moeten komen, is crimineel. Dit land moet besparen, punt.
Je wil alle achterpoortjes sluiten en vervolgens open je er weer een nieuwe, dan blijft het ook maar duren. Vlaktaks op alle vormen van inkomen is veel simpeler, transparanter en verreist een pak minder administratieve rompslomp bij zowel bedrijven, overheid en particulieren. Je kan dan enkel nog discussie hebben over het inboeken van verliezen of onderhoudskosten. Ik snap niet waarom iemand hier iets op tegen kan hebben. Het moet allemaal veel gestroomlijnder. En liefst niet aan een vlaktaks van 45%.
Edit: Ik heb zelf een heleboel van die voordelen, zoals zovelen hier vermoed ik, elk jaar is dat langs alle kanten een hele operatie om via vanalles en nog wat aan voordelen of alternatieve verloningen toch maar op een min of meer aanvaardbare belastingsvoet te komen. Om vervolgens door anderen met de vinger gewezen te worden omdat ‘de staatsfinanciën leeggezogen worden’ door mensen zoals ik. Goedkope kinderopvang e.d. die ik nooit zal krijgen maar zij dan weer wel is slechts een vergetelheid. Zo polariseer je een samenleving en creëer je geen enkele incentive om mensen te overtuigen dat hard werken loont. Zo geraak je als samenleving nergens.
Inderdaad alle achterpoortjes afschaffen. Alle inkomen belasten.
Waarom eerst alle achterpoortjes afschaffen om er dan een nieuw te creëren voor de "bonus"?
De volgenden zouden allen evenveel belastingen moeten betalen: hem die 27k loon heeft en 3k bonus, hij die 30k loon heeft en hij die 12k loon heeft en 18k bonus.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Besparen okefoopah schreef: ↑19 november 2020, 14:50 Ik heb een bonus in opties, wordt éénmalig belast aan iets van een 30% en staan dan een jaar geblokkeerd. Heb al iedere keer na een jaar kunnen verkopen aan een hogere koers zodat die 30% belasting eigenlijk maar 10% was. Ook voordelig voor de werkgever want hij moet geen belasting betalen op deze bonus, in tegenstelling tot een cash bonus.
afschaffen maar die bonus en voordelen oke
een ander zeker moet maar inleveren.
Estate Guru believer.
Ik werk hard om die bonus te verdienen, die is deel van het loonpakket dat ik onderhandeld heb en dus recht op heb, is trouwens afhankelijk van effectief behaalde resultaten en kan even goed nul zijn. Slaat uiteraard nergens op om te pleiten om die af te schaffen. De overheid verdient trouwens een aardige duit aan mijn bonussen.
Lijkt me vrij onvoorstelbaar om in een land met quasi de hoogste belastingen ter wereld te beweren dat het probleem te weinig inkomsten is. Het probleem zijn de te hoge uitgaven, dus de facto besparen vooraleer we opnieuw gaan belasten. Ik kan zo 20 posten opnoemen waar volgens mij bespaard kan worden (ook voordelen die ik zelf krijg en niet nodig vind), maar het probleem in dit land is dat voor iedere post wel een lobbygroep actief is dicht bij een kabinet en dit dus achter de schermen kan tegenhouden, als het al niet de kabinetten zelf zijn owv angst voor de kiezer.
Conclusie voor België: eeuwig stijgende belastingen, vooral betaald door de middenklasse die er het hardst voor moet werken. Kan je het die groep dan verwijten dat ze de achterpoortjes opzoeken om minder bestolen te worden door een klein groepje onbekwame corrupte politiekers ? Dan hadden diezelfde dieven het maar waterdicht moeten maken, maar dat gaat meestal niet omdat dat ofwel onwettig is ofwel omdat hun vriendjes dan in het vizier komen.
Dit geld in veel gevallen ook voor mensen met firmawagens (ook wel salariswagens genoemd).Ik werk hard om die bonus te verdienen, die is deel van het loonpakket dat ik onderhandeld heb en dus recht op heb, is trouwens afhankelijk van effectief behaalde resultaten en kan even goed nul zijn. Slaat uiteraard nergens op om te pleiten om die af te schaffen. De overheid verdient trouwens een aardige duit aan mijn bonussen.
Feit is dat die wagens een pak geld opbrengen voor de staat onder de vorm van BTW en belastingen maar door vele mensen (zonder firmawage) als het grootste probleem aller tijden aanschouwd worden.
Ik ben zo een bezitter van een salariswagen en ik wil die gerust wegdoen als dat loon correct gecompenseerd wordt maar dat lijkt praktisch onmogelijk door de belachelijk hoge loonkost in Belgie.
En dat is dan ook de reden dat bedrijven deze salariswagens geven.
Een eerlijke vlaktaks op inkomen uit arbeid en kapitaal lijkt mij dan ook het eerlijkst maar we moeten echt af van het idee dat iedereen evenveel zou moeten krijgen ongeacht of ze moeite doen of niet.
Mensen die hard werken, risico's nemen en ondernemen mogen van mij gerust meer verdienen zolang ze ook een eerlijke belasting betalen.
-
anonymous
Nog een ideetje?
Het kindergeld omkeren.
=> Dus ipv per kind geld te krijgen en meer belastingsaftrek, wordt de belasting verhoogd.
=> Voor alle andere zaken is het "de vervuiler betaalt"! Al eens berekend hoeveel impact 1 kind heeft op het milieu
Het kindergeld omkeren.
=> Dus ipv per kind geld te krijgen en meer belastingsaftrek, wordt de belasting verhoogd.
=> Voor alle andere zaken is het "de vervuiler betaalt"! Al eens berekend hoeveel impact 1 kind heeft op het milieu
Minder dan een volwassene. Veel minder.
-
anonymous
Je vergeet dat die kleine ook volwassen wordt na een tijd en op zijn beurt ook andere kinderen voortbrengt? etc etc
Hopelijk zijn er nu voldoende kinderen zodat er genoeg werkenden zijn op het moment dat je hun hulp nodig hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Waar kan ik tekenen?
Die ziekenhuizen zal wel meevallen. Zolang er zieken zijn, zullen er genezers zijn. Veel hypochonders zullen wel een andere hobby moeten zoeken.
Leger kan volledig gratis, beter en als check op de democratie. Iedereen kan 3 weken per jaar bijdragen aan lands- en grensverdediging, klein bier vergeleken met de 9+ maanden die je nu ten dienste van de roverheid staat. Het is dan ook ineens gedaan met andere mensen ver weg de duivel aan te doen omdat een bonobo in brussel of parijs dat zo beslist.
Ambtenaren en politie zijn sowieso overbodig en, erger, contraproductief. Nooit zoveel criminaliteit gehad en nooit zoveel blauw-gerokte smurfinnen, maar wat wil je als je de criminelen met de scheepsladingen naar hier haalt om voor jezelf een bestaansrecht te creëren.
Dus, waar kan ik dat kruisje zetten?
Over welke achterpoortjes gaat het precies? De laatste keer dat ik het WIB van voor tot achter gelezen heb, ben ik er geen tegengekomen, hoewel ik nu precies daarnaar op zoek was.
Ik ben wel gespuw in andermans gezicht tegengekomen. De RV op auteursrechten bijv., die zijn gewoon 15% gebleven met daarbovenop een zeer riante forfaitaire aftrek, terwijl die voor het gepeupel naar 30% ging. Wie herinnert zich die poppenkast toen nog? Weinig mensen waarschijnlijk want het geheugen bij de meesten is zeer kort.
Welk inkomen wordt dan niet belast? Dan kan ik ervoor zorgen dat ik vooral dat soort inkomen verwerf. Ik moet selectief blind geweest zijn, die laatste keer dat ik het WIB van voor tot achter doorlas, want ik dacht dat ieder inkomen (behalve kindergeld) belast wordt.
Dat is nu eens een bijzonder goed ideetje. Eén met mogelijk zeer positieve gevolgen: <<KNIP>> zouden wel eens vrijwillig hun boeltje hier kunnen pakken. <<KNIP>>
Voor al diegenen die zich niet de moeite genomen hebben het WIB eens te lezen (nochtans staat in de grondwet dat iedere belziekeling de wet kent). Kindergeld is volledig belastingvrij, het wordt dus niet bij het inkomen geteld. Voor ieder kind wel een extra belastingvrije som, waardoor mensen met een uitkering soms op negatieve belastingen uitkomen. Het is dus zo zot dat na het kindergeld en de belastingvrije sommen, de fiscus deze mensen er letterlijk geld bovenop geeft.
Maar wel kappen op een ondernemer die verliezen in zijn vennootschap persoonlijk ten laste neemt en dit van zijn persoonlijk inkomen in mindering brengt (dit geld gaat dan ook letterlijk van de persoon naar de vennootschap). Trump is zo'n voorbeeld, maar dan snapt dat achterlijk volk hier niet dat zoiets in belziek ook perfect mogelijk is. Uiteraard kan zo iemand niet negatief gaan, maar maximaal in mindering brengen wat hij dt jaar verdient heeft.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Nooit bijgedragen = Geen enkele uitkering.
Behalve uitzonderingen, die door ziekte enz niet zelf kunnen werken.
Kom je hier toe - enkel na bvb 5 jaar bijdrage betaald te hebben kun je van het systeem genieten.
Zal al een slok op een borrel schelen in de uitgaven en het aantal aankomenden.
Behalve uitzonderingen, die door ziekte enz niet zelf kunnen werken.
Kom je hier toe - enkel na bvb 5 jaar bijdrage betaald te hebben kun je van het systeem genieten.
Zal al een slok op een borrel schelen in de uitgaven en het aantal aankomenden.
Top idee eigenlijk.
Maar dan moeten we ook naar een systeem waarin iedereen voor zijn eigen pensioen zorgt ipv af te hangen van toekomstige generaties.
Of de gulden middenweg: Tot 2 kinderen kindergeld krijgen, vanaf het 3de belasting betalen. De bevolking moet niet echt meer aangroeien