We wisten het niet verhaaltje
We wisten het niet verhaaltje
Anno 2020 nog velen die geloven dat we in het jaar 1900 leven.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... source=SIM
openen in prive venster en lezen maar.
En dan zijn sommigen verwonderd dat een bank vragen stelt.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... source=SIM
openen in prive venster en lezen maar.
En dan zijn sommigen verwonderd dat een bank vragen stelt.
Estate Guru believer.
Re: We wisten het niet verhaaltje
Ik ben er van overtuigd dat er inderdaad veel gevallen van moetwillige ontduiking zijn. Daar bestaat geen twijfel over.
Toch moet ik wat critisch zijn:
Als je een rekening opent bij degiro zal je normaalgezien wel weten dat het een buitenlandse bank is. Je zit op een .nl site.
Ook vermoed ik dat je al een belegger bent met wat meer kennis, als je daar een rekening opent. Een onwetende belegger, zal eerder bij de grootbanken blijven.
Toch zie ik in de toekomst grotere issues bij de nieuwe niche banken, genre N26, revolut, etc.
Je download een app, doorloopt registratie etc en je hebt een rekening.
Is dat een buitenlandse of een belgische rekening? Veel mensen zullen daar niet bij stilstaan. En al zeker niet op het moment dat ze een belastingsbrief moeten invullen.
Als je een rekening opent bij degiro zal je normaalgezien wel weten dat het een buitenlandse bank is. Je zit op een .nl site.
Ook vermoed ik dat je al een belegger bent met wat meer kennis, als je daar een rekening opent. Een onwetende belegger, zal eerder bij de grootbanken blijven.
Toch zie ik in de toekomst grotere issues bij de nieuwe niche banken, genre N26, revolut, etc.
Is dat een buitenlandse of een belgische rekening? Veel mensen zullen daar niet bij stilstaan. En al zeker niet op het moment dat ze een belastingsbrief moeten invullen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ook bij de Bitcoinrekeningen is er nog veel onduidelijkheid. Op dit moment wordt dat nog niet beschouwd als een buitenlandse rekening. Maar de fiscus kan elk moment beslissen dit te veranderen.
En hoeveel mensen realiseren zich dat PayPal een buitenlandse rekening is? Dat wordt voorlopig gedoogd door de fiscus.
En hoeveel mensen realiseren zich dat PayPal een buitenlandse rekening is? Dat wordt voorlopig gedoogd door de fiscus.
Zal het zelfde zijn met het aangeven van de peer 2 peer lending platformen
Mvg,
Geblin

Mvg,
Geblin
Bij revolut krijg je een UK rekening en bij n26 toch een Duitse ? Dat lijkt me gesneden koek.
Bij Lynx gaat het om een Internationaal bedrijf. De hoofdzetel van het tradingsysteem Interactive Brokers is Amerikaans.
Als Belg moet je je inschrijving bij de Britse zetel in orde brengen.
Maar je rekening is Duits.
Wat moet je dan invullen op je belastingbrief? Ik heb de vraag aan de fiscus gesteld. Het antwoord is de Britse dochter.
Als Belg moet je je inschrijving bij de Britse zetel in orde brengen.
Maar je rekening is Duits.
Wat moet je dan invullen op je belastingbrief? Ik heb de vraag aan de fiscus gesteld. Het antwoord is de Britse dochter.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je een beetje snuistert in de helpfunctie van lynx kom je dat mooi en duidelijk te weten. Staat allemaal mooi uitgelegd.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +500%
Mijn boekhouder had de vraag gesteld. Blijkbaar kende die Lynx niet
Belasting ontwijken is een nationale sport..anonymous schreef: ↑2 juni 2020, 10:40 Ik ben er van overtuigd dat er inderdaad veel gevallen van moetwillige ontduiking zijn. Daar bestaat geen twijfel over.
Antwoord onlangs ontvangen.
Mijnheer,
Op basis van de elementen die wij ontvingen, kunnen wij u het volgende antwoord geven.
Er moeten drie voorwaarden vervuld worden om als een buitenlandse rekening in functie van artikel 307, §1/1, a) WIB 92 te kunnen worden beschouwd:
• Het moet gaan om een rekening bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling;
• De rekening moet onder de definitie vallen van een “rekening van elke aard”.
• De belastingplichtige, zijn echtgenoot of zijn kinderen (onder bepaalde voorwaarden) moet de titularis zijn van de rekening.
Aanbieders zoals Binance, Bitstamp, Blockchain, Gatehub, Coinbase,… worden momenteel nog niet beschouwd als bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling. Daardoor hebben belastingplichtigen in de huidige stand van de wetgeving geen verplichting om deze aan te geven als een rekening bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling in de aangifte van de personenbelasting voor het aanslagjaar 2019.
Het valt echter niet uit te sluiten dat deze “wallet’s” toch verbonden zijn aan rekeningen die wel beschouwd kunnen worden als een buitenlandse rekening in functie van artikel 307, §1/1, a) WIB92.
Niet elke rekening heeft een
IBAN-nummer en BIC-nummer. Indien er geen IBAN-nummer bestaat, moet de unieke user of e-mailadres (vb. bij paypal) gemeld worden.
Ik kan u dus enkel aanraden om dit na te vragen bij de aanbieder van uw wallet of het om een rekening bij een in het buitenland gelegen bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling gaat.
Met vriendelijke groeten,
E. Van der Smissen
Laatst gewijzigd door platin op 2 juni 2020, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Zal zich heel dringend moeten bijscholen me dunkt.MoreOrLess schreef: ↑2 juni 2020, 12:14 Mijn boekhouder had de vraag gesteld. Blijkbaar kende die Lynx niet
Estate Guru believer.
Maar daar is dan ook niets mis mee.
Door te ontwijken blijf je binnen de grenzen van de wet.

Hoe hoger de belastingdruk en hoe ongelijker die druk verdeeld is hoe sneller je de grenzen gaat opzoeken naar wat legaal mogelijk is.
Ontduiken is een ander verhaal.
Hoe zou het toch komen die hoge belasting druk ?
Wordt hoog tijd dat elke Belg gelijk wordt behandeld.
Misschien dat dan de belasting druk vanzelf daalt.
Jan en alleman mag een auto kopen en inbrengen bvb max bedrag is een Dacia.
Wie een duurdere wil mag uit eigen portemonnee bijleggen en niet de andere belasting betalers.
Kwestie van ontwijken te ontmoedigen.
Estate Guru believer.
Bij wijze van spreken natuurlijk en verschillend van persoon tot persoon.
Dit jaar mijn belastingbrief al ingevuld via TOW.
Gemiddelde aanslagvoet bedroeg 27.6%.
Daar moest ik niets speciaal voor doen en zelfs de grenzen van de ontwijking niet meer voor opzoeken.
Laat staan zelfs iets onwettelijks overwegen.
Daar kan ik best mee leven.
Mijn lening aan de overheid bleek dit jaar zelfs 1200 € hoger dan het jaar ervoor.

Die laatste overheid heeft wel getracht de grenzen van het toelaatbare op te zoeken.
Ondanks dat ze alle benodigde fiscale attesten had ontvangen en deze zelf digitaal had toegevoegd aan mijn fiscaal dossier, toch nalaten de juiste bedragen in de vooraf ingevulde aanslag in te vullen. Foei!
Omgekeerd zou ik er waarschijnlijk niet zo gemakkelijk van af komen.