Wederbelegging en extra kost
TIP
-
Johanzzzzzzzz
- Jr. Member

- Contacteer:
Wederbelegging en extra kost
Ik volg enkele discussies en las dat je jaarlijks recht hebt om een stuk van de lening terug te betalen, terwijl ik dacht dat je dit maar één keer kon doen op de hele looptijd.
Ik lees dat dit vooral interessant is bij het afsluiten van een lening met variabele rentevoet, omdat de bank soms lage rentevoeten biedt omdat men ervan uitgaat dat de klant toch de looptijd volledig uitdoet.
- Is het echt zo dat een (gedeeltelijke) terugbetaling interessanter is bij een variabele rentevoet dan bij een vaste? Welke voordelen heeft dit, naast het feit dat je de maandelijkse aflossing wat kan temperen door vervroegd terug te betalen?
- Per betaling dat je doet moet je drie maanden intrest betalen op het nog openstaande kapitaal. Ik dacht dat dit alles was, maar blijkbaar kan een bank ook extra kosten aanrekenen hiervoor. Klopt dit? En moet deze kost dan uitdrukkelijk vermeld worden in de leningsvoorwaarden?
Ik vraag dit omdat ik zelf met een moeilijke keuze zit. Ik heb een variabele rentevoet van 1,1% en in het worstcasescenario komt die 2500 euro duurder uit dan een vaste rentevoet bij een andere bank. Maar die 1,1% lijkt mij echt een sterk voorstel. Welke technieken (vervroegd terugbetalen,...) kan ik toepassen om die kloof van 2500 euro sowieso te verkleinen?
Ik lees dat dit vooral interessant is bij het afsluiten van een lening met variabele rentevoet, omdat de bank soms lage rentevoeten biedt omdat men ervan uitgaat dat de klant toch de looptijd volledig uitdoet.
- Is het echt zo dat een (gedeeltelijke) terugbetaling interessanter is bij een variabele rentevoet dan bij een vaste? Welke voordelen heeft dit, naast het feit dat je de maandelijkse aflossing wat kan temperen door vervroegd terug te betalen?
- Per betaling dat je doet moet je drie maanden intrest betalen op het nog openstaande kapitaal. Ik dacht dat dit alles was, maar blijkbaar kan een bank ook extra kosten aanrekenen hiervoor. Klopt dit? En moet deze kost dan uitdrukkelijk vermeld worden in de leningsvoorwaarden?
Ik vraag dit omdat ik zelf met een moeilijke keuze zit. Ik heb een variabele rentevoet van 1,1% en in het worstcasescenario komt die 2500 euro duurder uit dan een vaste rentevoet bij een andere bank. Maar die 1,1% lijkt mij echt een sterk voorstel. Welke technieken (vervroegd terugbetalen,...) kan ik toepassen om die kloof van 2500 euro sowieso te verkleinen?
-
anonymous9
Re: Wederbelegging en extra kost
Zeg Johan, in plaats van 4 nieuwe topics te openen, zou je niet beter alles wat centreren in één topicje?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Re: Wederbelegging en extra kost
Je moet het contract hiervoor nalezen. Meestal zal het iets zijn zoals:Johanzzzzzzzz schreef: ↑14 april 2019, 15:12 Ik volg enkele discussies en las dat je jaarlijks recht hebt om een stuk van de lening terug te betalen, terwijl ik dacht dat je dit maar één keer kon doen op de hele looptijd.
1 keer per jaar kan je een vervroegde terugbetaling doen, ongeacht het bedrag.
Je kan ook meerdere vervroegde terugbetalingen doen binnen hetzelfde jaar, maar dan moet het tenminste 10% van het openstaande kapitaal zijn.
Een vervroegde terugbetaling kan inderdaad interessant zijn bij een variabele rentevoet, om je maandelijkse terugbetaling terug te verlagen indien de rentevoet gestegen is.Johanzzzzzzzz schreef: ↑14 april 2019, 15:12Ik lees dat dit vooral interessant is bij het afsluiten van een lening met variabele rentevoet, omdat de bank soms lage rentevoeten biedt omdat men ervan uitgaat dat de klant toch de looptijd volledig uitdoet.
Maar ook bij (zowel vaste als variabele) als je bv teveel spaargeld hebt. Met een boete van 3 maand rente ben je er vanaf. Het spaart je dan toch rente uit voor de langere termijn. En anders bleef dat geld op een spaarrekening staan aan 0.11%
Voor zover ik weet, heb je altijd de kans om minstens 1 keer per jaar vervroegd terug te betalen, met enkel die 3-maand wederbeleggingskost. Het kan zijn dat er kosten bijkomen als je meerdere keren per jaar wil vervroegd aflossen (zie bovenaan de eerste vraag)Johanzzzzzzzz schreef: ↑14 april 2019, 15:12 - Per betaling dat je doet moet je drie maanden intrest betalen op het nog openstaande kapitaal. Ik dacht dat dit alles was, maar blijkbaar kan een bank ook extra kosten aanrekenen hiervoor. Klopt dit? En moet deze kost dan uitdrukkelijk vermeld worden in de leningsvoorwaarden?