welk pensioenspaarfonds
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
Dobermann01
- Newbie

- Contacteer:
welk pensioenspaarfonds
Ben in twijfel over welk pensioenspaarfonds ik zou nemen.Arpe ,pricos of rabo growth of balanced.Daar KBC voor mij 2 procent instapkosten niet wil laten vallen(buiten autoverzekering bij hen alles bij KBC)ga ik deze niet nemen denk ik.Als je dan het nettorendement zou bekijken zal dit nadelig uitvallen.Rabobank ken ik niet zo goed .Bij Arpe stond er apart vermeld dat beheersvergoeding 1,2 % is en lopende kosten 1,34% .Dacht dat beheerskosten mee vervat zaten in lopende kosten 
Bij finnotheker maken ze echter reclame dat pensioensparen via hen meer zou opbrengen.Iemand ervaring met één van deze producten
Alvast bedankt voor de reacties .
Bij finnotheker maken ze echter reclame dat pensioensparen via hen meer zou opbrengen.Iemand ervaring met één van deze producten
Alvast bedankt voor de reacties .
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Re: welk pensioenspaarfonds
Rabobank Growth en balanced is 100% het BNP Paribas Fortis pensioenfonds maar dan verkocht onder de naam Rabo. Enige verschil is dat je bij Rabo 0% instapkosten betaalt en bij BNP 3%.
Als je kijkt naar de vergelijking op https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zie je dat de pensioenspaarfondsen van BNP Paribas al hun sporen hebben verdiend.
Ik zou voor Rabo kiezen dus.
Als je kijkt naar de vergelijking op https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zie je dat de pensioenspaarfondsen van BNP Paribas al hun sporen hebben verdiend.
Ik zou voor Rabo kiezen dus.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ik denk dat je een verkeerde vraag stelt. Alles is afhankelijk van wie je bent en hou oud je bent.
Ben je 25 jaar of ben je 55 jaar?
Panikeer je als de beurs daalt of bekijk je dat allemaal nuchter?
Naar gelang de situatie zal je een keuze moeten maken.
-
Dobermann01
- Newbie

- Contacteer:
Beste Stany,ben 47 jaar, en panikeer niet als beurs daalt .Pensioenverzekering brengt eigenlijk niet veel op dus zou graag in een fonds stappen en indien nodig op latere leeftijd overschakelen naar een defensiever fonds.Bij Argenta was dit kosteloos mogelijk evenals bij KBC.stany schreef:ik denk dat je een verkeerde vraag stelt. Alles is afhankelijk van wie je bent en hou oud je bent.
Alvast bedankt voor je reactie
Ik ben destijds begonnen bij Dexia, maar dan overgestapt naar Rabo. Ten eerste om de instapkosten, ten tweede om het povere resultaat van Dexia. Ondertussen doet die laatste het beter, maar blijf ik toch bij Rabo. De resultaten van het fonds zijn al geruime tijd goed. Dat is geen garantie voor de toekomst, maar dat hebben de andere fondsen evenmin.
Het pensioenspaarfonds van Argenta heeft qua beheerd vermogen de 1 miljard euro overschreden.
Isin code: BE0172903495
Rendementen:
1 jaar: 14,60 %
2 jaar (geannualiseerd): 13,34 %
3 jaar (geannualiseerd): 12,88 %
5 jaar (geannualiseerd): 9,22 %
10 jaar (geannualiseerd): 5,74 %
Lopende kosten in % per jaar: 1,35 %
(geen in- of uitstapkosten, enkel beheerskosten)
Isin code: BE0172903495
Rendementen:
1 jaar: 14,60 %
2 jaar (geannualiseerd): 13,34 %
3 jaar (geannualiseerd): 12,88 %
5 jaar (geannualiseerd): 9,22 %
10 jaar (geannualiseerd): 5,74 %
Lopende kosten in % per jaar: 1,35 %
(geen in- of uitstapkosten, enkel beheerskosten)
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Misschien wel even vermelden dat de beheerskosten reeds van de inventariswaarden afgetrokken zijn, deze zie je dus niet.
Instapkosten zijn apart te rekenen, aangezien je niet weet wanneer wie met welk bedrag instapt.
Je kan tot op zeker niveau rekening houden met beheerskosten, maar voor mij liever een fonds dat meer opbrengt met een hogere beheerskost, dan eentje die minder opbrengt met een lagere beheerskost.
Mijn favorieten voor pensioensparen : Arpe en Rabo Growth
Instapkosten zijn apart te rekenen, aangezien je niet weet wanneer wie met welk bedrag instapt.
Je kan tot op zeker niveau rekening houden met beheerskosten, maar voor mij liever een fonds dat meer opbrengt met een hogere beheerskost, dan eentje die minder opbrengt met een lagere beheerskost.
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Kijk eens naar de verschillende pensioenspaarfondsen van de grootbanken, die stijgen of dalen evenredig met het sentiment en het rendement van hun banken. Dexia en Belfius hebben nooit kunnen meedingen, Argenta was goed tot het ook leed onder de zware kosten, zakte toen terug en is nu weer prima. BNP Paribas was lang de beste, tot ze die zware boete moesten betalen in de VS. Ik geloof niet dat die aangeboden modellen (die men de mensen voorspiegelt van aandelen/obligaties) hier ALLEEN elke stijging of daling evenredig verklaren. De pensioenspaarfondsen zullen hun broodheer ook wel moeten ter wille zijn en hogere kosten doorrekenen als de banken het moeilijk hebben. Welke pensioenfondsspaarder durft te beweren dat hij een totaal heldere kijk heeft op het tot stand komen van de waardering van zijn fonds ?
Fondensamenstelling kan je gewoon terugvinden op bijvoorbeeld morningstar en in de pdf prospectus.witte merel schreef:Kijk eens naar de verschillende pensioenspaarfondsen van de grootbanken, die stijgen of dalen evenredig met het sentiment en het rendement van hun banken. Dexia en Belfius hebben nooit kunnen meedingen, Argenta was goed tot het ook leed onder de zware kosten, zakte toen terug en is nu weer prima. BNP Paribas was lang de beste, tot ze die zware boete moesten betalen in de VS. Ik geloof niet dat die aangeboden modellen (die men de mensen voorspiegelt van aandelen/obligaties) hier ALLEEN elke stijging of daling evenredig verklaren. De pensioenspaarfondsen zullen hun broodheer ook wel moeten ter wille zijn en hogere kosten doorrekenen als de banken het moeilijk hebben. Welke pensioenfondsspaarder durft te beweren dat hij een totaal heldere kijk heeft op het tot stand komen van de waardering van zijn fonds ?
Voor ARPE in het jaarverslag onder hoofdstuk 7 kan je de samenstelling vinden:
https://solutions.vwdservices.com/docum ... NLfySrSKys" onclick="window.open(this.href);return false;
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Het blijft toch een beetje gokken, vooral gelet op de lange termijn.
Neem nu het Belfius Pension Fund High Equities (http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... f0gbr04pbj). Tot 2012 presteerde dat ondermaats; in 2012 komt er een nieuwe fondsbeheerder, en poef: vanaf 2012 behoren ze tot de beteren van de klas.
Neem nu het Belfius Pension Fund High Equities (http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... f0gbr04pbj). Tot 2012 presteerde dat ondermaats; in 2012 komt er een nieuwe fondsbeheerder, en poef: vanaf 2012 behoren ze tot de beteren van de klas.
+1 Hier sluit ik mij volledig bij aan...Boogje schreef:Je kan tot op zeker niveau rekening houden met beheerskosten, maar voor mij liever een fonds dat meer opbrengt met een hogere beheerskost, dan eentje die minder opbrengt met een lagere beheerskost.
ARPE beste prestatie tot nog toe dit jaar:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.