Welke bank voor activiteit in bijberoep?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Welke bank voor activiteit in bijberoep?
Beste spaargidsers,
Ik ben nieuw hier.
Kwam de afgelopen periode verscheidene keren op spaargids forum terecht bij het onderzoeken van verschillende zaken. Ik dacht misschien vraag ik het best eens, het is namelijk vrij dringend.
Ik heb al liggen lezen, vergelijken etc. Maar ben er toch nog niet uit.
Ben op zoek naar een bank met zichtrekening voor mijn zelfstandige activiteit in bijberoep.
1x bankkaart
1x kredietkaart
Zal vooral digitaal werken (behalve misschien liefst de inschrijving fysiek)
Hoe gemakkelijk/mooi/duidelijk de digitale interface van een bank is lijkt mij iets te subjectief. Nu bugs, onveiligheden en niet werkende zaken is iets anders natuurlijk.
Liefst gratis of zo goedkoop mogelijk.
Weet niet wat er verder nog nodig zou zijn. Cash ophalen kan wel een paar keer gebeuren, maar niet op regelmatige basis.
Vraag mij wel af, is een zakelijke rekening nodig of volstaat een particuliere rekening? Het gescheiden houden van mijn bijberoep en hoofdberoep dat wil Ik wel, vandaar ook mijn zoektocht. Maar gezien dat in principe niet verplicht is voor eenmanszaken om een aparte rekening te hebben...
Worden 2 verschillende particuliere rekeningen bij 2 verschillende banken aanzien als gescheiden?
Banken die alvast in aanmerking komen
Keytrade
Weet niet of deze zakelijke rekening aanbieden en of deze gratis is?
Lijkt anders wel mijn keuze te worden.
Zijn er addertjes onder het gras?
N26
Zowel particulier als business is gratis
Meerdere valuta kan handig zijn.
Las wel bijvoorbeeld dat je geen gestructureerde mededelingen kon doen? Klopt dit? Dat lijkt mij heel vervelend om dan als zakelijke rekening te gebruiken.
KBC
Goede bevindingen van mensen, maar gaat wel vaak over de app of instantoverschrijvingen...
Wel niet gratis, kredietkaart extra optie en dus bijbetalend.
Welke bevelen jullie aan?
Een die jullie afraden?
Een (neo)bank die niet op mijn lijst staat?
Ik ben nieuw hier.
Kwam de afgelopen periode verscheidene keren op spaargids forum terecht bij het onderzoeken van verschillende zaken. Ik dacht misschien vraag ik het best eens, het is namelijk vrij dringend.
Ik heb al liggen lezen, vergelijken etc. Maar ben er toch nog niet uit.
Ben op zoek naar een bank met zichtrekening voor mijn zelfstandige activiteit in bijberoep.
1x bankkaart
1x kredietkaart
Zal vooral digitaal werken (behalve misschien liefst de inschrijving fysiek)
Hoe gemakkelijk/mooi/duidelijk de digitale interface van een bank is lijkt mij iets te subjectief. Nu bugs, onveiligheden en niet werkende zaken is iets anders natuurlijk.
Liefst gratis of zo goedkoop mogelijk.
Weet niet wat er verder nog nodig zou zijn. Cash ophalen kan wel een paar keer gebeuren, maar niet op regelmatige basis.
Vraag mij wel af, is een zakelijke rekening nodig of volstaat een particuliere rekening? Het gescheiden houden van mijn bijberoep en hoofdberoep dat wil Ik wel, vandaar ook mijn zoektocht. Maar gezien dat in principe niet verplicht is voor eenmanszaken om een aparte rekening te hebben...
Worden 2 verschillende particuliere rekeningen bij 2 verschillende banken aanzien als gescheiden?
Banken die alvast in aanmerking komen
Keytrade
Weet niet of deze zakelijke rekening aanbieden en of deze gratis is?
Lijkt anders wel mijn keuze te worden.
Zijn er addertjes onder het gras?
N26
Zowel particulier als business is gratis
Meerdere valuta kan handig zijn.
Las wel bijvoorbeeld dat je geen gestructureerde mededelingen kon doen? Klopt dit? Dat lijkt mij heel vervelend om dan als zakelijke rekening te gebruiken.
KBC
Goede bevindingen van mensen, maar gaat wel vaak over de app of instantoverschrijvingen...
Wel niet gratis, kredietkaart extra optie en dus bijbetalend.
Welke bevelen jullie aan?
Een die jullie afraden?
Een (neo)bank die niet op mijn lijst staat?
Re: Welke bank voor activiteit in bijberoep?
Een gestructureerde mededeling is niet meer dan een stuk tekst (string) met een vast patroon. Gewoon repliceren in een "vrije" mededeling en het is opgelost.
Hoe N26 voldoet aan de vereiste bankkaart én kredietkaart is mij wel een raadsel. AFAIK, krijg je daar enkel een Mastercard Debit card.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Had dat precies over het hoofd gezien van N26.
En een vrije mededeling is inderdaad wel een goede oplossing.
Ondertussen ontdekt dat een particuliere rekening volstaat!
Verder ook gezien in de tarieven van Keytrade dat er maximum 499 per transfer overschrijving kan gedaan worden.
Dat is wel een serieus minpunt. Stel dat ik bijvoorbeeld een verzekering wil betalen, kan dat problemen opleveren lijkt mij.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
En een vrije mededeling is inderdaad wel een goede oplossing.
Ondertussen ontdekt dat een particuliere rekening volstaat!
Verder ook gezien in de tarieven van Keytrade dat er maximum 499 per transfer overschrijving kan gedaan worden.
Dat is wel een serieus minpunt. Stel dat ik bijvoorbeeld een verzekering wil betalen, kan dat problemen opleveren lijkt mij.
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik snap je punt niet van 499? Heb je het over bedrag, aantal transacties,...?
Enige wat ik zie staan dat lijkt op 499 is €499.999 als maximum bedrag voor een SEPA overschrijving (bedoel je dit?).
Als het bedrag is, lig je hier echt van wakker? Verwacht je maandelijks zulke bedragen binnen te krijgen of (moest het eens voorvallen) je niet gewoon aan je tegenpartij vragen om het bedrag op te splitsen.
Grootste nadeel voor een zelfstandige bij Keytrade is mogelijk geen instant payment of real-time rekeninginfo. Weet natuurlijk niet wat je bijberoep is, maar als het bijvoorbeeld in goederen handelen is, dan zijn die 2 dingen mogelijk wel een behoorlijk minpunt.
Ik spreek niet uit ervaring, maar zover ik weet kan je bij Keytrade geen CODA ofzo vastkrijgen. Als je dus een boekhouder hebt die wilt werken met Codabox of Isabel 6 om je boekhouding te doen dan kan die op zijn kin kloppen. Je boekhouder gaat dit niet grappig vinden en mogelijk je extra factureren voor het manuele werk dat ie heeft (en dit kan wel eens meer zijn dat die paar euro bij KBC).
Dat laatste nadeel is relevant voor al die "vreemde" eend banken als revolut, N26,...
Er komt ook vaak aan bod dat Keytrade nu niet bepaald transparant communiceert over zijn voorwaarden van aanvaarding van de VISA kaart. Gezien deze allemaal gratis zijn, lijkt het erop dat Keytrade voorwaarden als "klant trouwheid" ook meeneemt in zijn beoordeling. Als je dus het gedacht had om even klant te worden en meteen de Gold of hoger variant dacht vast te krijgen dan zal je mogelijk van een kale reis terugkeren. Bij een bank waar de kaart niet gratis is, zal de bank al sneller je die kaart gewoon toekennen.
Indien hun basis VISA kaart volstaat, dan is dit een non issue (het ziet er naar uit dat die kaart wel eenvoudig te bemachtigen is).
Ik wil Keytrade hier niet zwart maken (in vorige topics ben ik anders wel eerder positief over Keytrade), maar goed geïnformeerd worden lijkt me hier wel op de eerste plaats.
Enige wat ik zie staan dat lijkt op 499 is €499.999 als maximum bedrag voor een SEPA overschrijving (bedoel je dit?).
Als het bedrag is, lig je hier echt van wakker? Verwacht je maandelijks zulke bedragen binnen te krijgen of (moest het eens voorvallen) je niet gewoon aan je tegenpartij vragen om het bedrag op te splitsen.
Grootste nadeel voor een zelfstandige bij Keytrade is mogelijk geen instant payment of real-time rekeninginfo. Weet natuurlijk niet wat je bijberoep is, maar als het bijvoorbeeld in goederen handelen is, dan zijn die 2 dingen mogelijk wel een behoorlijk minpunt.
Ik spreek niet uit ervaring, maar zover ik weet kan je bij Keytrade geen CODA ofzo vastkrijgen. Als je dus een boekhouder hebt die wilt werken met Codabox of Isabel 6 om je boekhouding te doen dan kan die op zijn kin kloppen. Je boekhouder gaat dit niet grappig vinden en mogelijk je extra factureren voor het manuele werk dat ie heeft (en dit kan wel eens meer zijn dat die paar euro bij KBC).
Dat laatste nadeel is relevant voor al die "vreemde" eend banken als revolut, N26,...
Er komt ook vaak aan bod dat Keytrade nu niet bepaald transparant communiceert over zijn voorwaarden van aanvaarding van de VISA kaart. Gezien deze allemaal gratis zijn, lijkt het erop dat Keytrade voorwaarden als "klant trouwheid" ook meeneemt in zijn beoordeling. Als je dus het gedacht had om even klant te worden en meteen de Gold of hoger variant dacht vast te krijgen dan zal je mogelijk van een kale reis terugkeren. Bij een bank waar de kaart niet gratis is, zal de bank al sneller je die kaart gewoon toekennen.
Indien hun basis VISA kaart volstaat, dan is dit een non issue (het ziet er naar uit dat die kaart wel eenvoudig te bemachtigen is).
Ik wil Keytrade hier niet zwart maken (in vorige topics ben ik anders wel eerder positief over Keytrade), maar goed geïnformeerd worden lijkt me hier wel op de eerste plaats.
Bedankt voor de info SMGGM.
Ik bedoelde inderdaad 499 euro. Maar heb me miskeken, het punt is geen komma en bedoeld men dus 499 999 euro en niet 499.
Ik was dus iets te vluchtig. Er lijkt daar geen probleem te zijn
Had omtrent de Visa info al gelezen of begrepen dat men niet zomaar de gold of dergelijke krijgt, maar dat lijkt me ook logisch.
Wel goed dat je het aanhaalt, zal nog eens checken of de Classic ok is. Normaal wel, maar heb gelezen dat dat verschilt van bank tot bank...
De instant overschrijvingen en realtime rekening info zijn niet zo erg om niet te hebben.
Onhandig zijn ze natuurlijk niet...
Is dat niet iets dat later overal aanwezig zal zijn?
In afwachting dat mijn reactie wordt goedgekeurd, nog wat liggen lezen op dit forum.
Las regelmatig over de Beobank Kredietkaart.
Misschien wel wat complex, maar dat kan interessant zijn.
Op die manier kan KBC met de gratis basisrekening of misschien nog interessanter N26 gratis business rekening.
N26 en Beobank kredietkaart combinatie lijkt echt wel handig.
De N26 kaart zou niet overal in België werken heb Ik gelezen, maar dat kan dan opgelost worden met de Beobank kredietkaart... Ook de instantoverschrijvingen en realtime rekening, zijn geen musts maar wel handig.
Iemand die die combinatie zou afraden?
Iemand die N26 gebruikt of ervaringen hiermee heeft?
Iemand die zowel met N26 als met Keytrade ervaringen heeft?
Ik bedoelde inderdaad 499 euro. Maar heb me miskeken, het punt is geen komma en bedoeld men dus 499 999 euro en niet 499.
Ik was dus iets te vluchtig. Er lijkt daar geen probleem te zijn

Had omtrent de Visa info al gelezen of begrepen dat men niet zomaar de gold of dergelijke krijgt, maar dat lijkt me ook logisch.
Wel goed dat je het aanhaalt, zal nog eens checken of de Classic ok is. Normaal wel, maar heb gelezen dat dat verschilt van bank tot bank...
De instant overschrijvingen en realtime rekening info zijn niet zo erg om niet te hebben.
Onhandig zijn ze natuurlijk niet...
Is dat niet iets dat later overal aanwezig zal zijn?
In afwachting dat mijn reactie wordt goedgekeurd, nog wat liggen lezen op dit forum.
Las regelmatig over de Beobank Kredietkaart.
Misschien wel wat complex, maar dat kan interessant zijn.
Op die manier kan KBC met de gratis basisrekening of misschien nog interessanter N26 gratis business rekening.
N26 en Beobank kredietkaart combinatie lijkt echt wel handig.
De N26 kaart zou niet overal in België werken heb Ik gelezen, maar dat kan dan opgelost worden met de Beobank kredietkaart... Ook de instantoverschrijvingen en realtime rekening, zijn geen musts maar wel handig.
Iemand die die combinatie zou afraden?
Iemand die N26 gebruikt of ervaringen hiermee heeft?
Iemand die zowel met N26 als met Keytrade ervaringen heeft?
Laatst gewijzigd door TheSurfer op 11 december 2020, 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de info Rantingduck! Goeie tip om naar privérekening dan te storten.RantingDuck schreef: ↑10 december 2020, 13:59Particuliere rekening volstaat. Zolang je alles goed gescheiden houdt tussen privé en bijberoep kan je perfect aantonen welke uitgaven voor je bijberoep waren en welke privé. Dit mbt tot latere (stopzettings)meerwaarden, want dan zijn ze daar om de laatste druppel uit de citroen te persen, spreek uit ervaring. Betaal dus niks privé rechtstreeks met die rekening gereserveerd voor je bijberoep, stort eerst een "loon" of "voorschot" van die rekening naar de rekening die je voor privédoeleinden gebruikt.TheSurfer schreef: ↑10 december 2020, 10:25 Vraag mij wel af, is een zakelijke rekening nodig of volstaat een particuliere rekening? Het gescheiden houden van mijn bijberoep en hoofdberoep dat wil Ik wel, vandaar ook mijn zoektocht. Maar gezien dat in principe niet verplicht is voor eenmanszaken om een aparte rekening te hebben...
Ondertussen N26 nog gegoogled.
Kwam op trustpilot terecht, staat alarmerend vol met negatieve reviews.
Vaak het uit het niets direct sluiten van de rekening, met geen of slechte hulp nadien. Lijkt mij absoluut niet ideaal.
Dan lijkt het Keytrade OF KBC gratis zichtrekening + Beobank kredietkaart te worden. Tenzij iemand nog een andere bank zou aanraden. Ik onderzoek ondertussen nog een beetje verder.
Instant payment zal je volgens mij niet zo snel terugvinden bij Keytrade (mijn gok). Het is iets optioneel dat een bank zelf mag kiezen of ze willen ondersteunen of niet. Er zijn behoorlijk wat (kleine) banken die het niet ondersteunen en bij de grote kost het in veel gevallen geld.
Persoonlijk denk ik niet dat Keytrade hier snel mee zal instappen, maar ze kunnen altijd wel verrassen.
Real-time rekeninginfo mis ik persoonlijk iets meer. Bij Belfius vond ik het best wel prettig om nadat je in de winkel hebt gestaan dat je ook meteen de transactie kan zien in hun app.
Begin dit jaar heeft Keytrade wel hun verkeer van VISA kaart real-time gemaakt. Gebruik je dus je VISA kaart dan zal je zeer snel die transactie kunnen zien in hun app.
Ga dus niet voor Keytrade met de hoop dat ze dit binnenkort gaan toevoegen, want zekerheid heb je natuurlijk niet.
KBC Start heb ik. Zijn wel fel gelimiteerd (geen afhalingen in andere kantoren) maar je hebt wel het gemak van KBC erbij (online een goed aanbod). Lees dus zeker hun beperkingen voor je hen kiest.
N26, Revolut,... lijken mij altijd wel interessant als je veel vreemde valuta transacties gaat doen (ze hebben daar zeer goede voorwaarden bij) en zijn ze mobiel zeer goed. Je hebt ook hun 0.1% cashback, maar daar ga je niet rijk van worden. Boeit je dat niet, dan is het VISA aanbod van Keytrade een stuk beter.
Op de Keytrade meest basis VISA kaart krijg je al een basis verzekeringen en ook gratis cash afhalen (en niet beperkt per maand). Als je dan later kunt upgraden dan heb je een mooi gratis pakket.
Bij N26 en Revolut is de upgrade naar een hoger pakket wel duur tot verschrikkelijk duur. Als je dus denkt dat het basis aanbod later te beperkt zal zijn, dan weet je (als je gratis wilt blijven) dat overstappen de enige optie is.
Op zich is de concurrentie immens in die markt en moet je zeker zelf ook uitpluizen wat belangrijk is voor jou en waar je je accenten op wilt leggen.
Wel altijd beseffen, Keytrade, Revolut, N26,... het zijn allemaal online banken (en vaak low cost). Een helpdesk is een zware verliestpot en uiteindelijk zijn die banken uit op 2 dingen: marktaandeel en dat ze iets aan je kunnen verdienen.
N26 en Revolut doen dit via hun betalende pakketten. Keytrade hoopt dat je begint te beleggen bij hen of een van hun andere diensten gaat afnemen.
Persoonlijk denk ik niet dat Keytrade hier snel mee zal instappen, maar ze kunnen altijd wel verrassen.
Real-time rekeninginfo mis ik persoonlijk iets meer. Bij Belfius vond ik het best wel prettig om nadat je in de winkel hebt gestaan dat je ook meteen de transactie kan zien in hun app.
Begin dit jaar heeft Keytrade wel hun verkeer van VISA kaart real-time gemaakt. Gebruik je dus je VISA kaart dan zal je zeer snel die transactie kunnen zien in hun app.
Ga dus niet voor Keytrade met de hoop dat ze dit binnenkort gaan toevoegen, want zekerheid heb je natuurlijk niet.
KBC Start heb ik. Zijn wel fel gelimiteerd (geen afhalingen in andere kantoren) maar je hebt wel het gemak van KBC erbij (online een goed aanbod). Lees dus zeker hun beperkingen voor je hen kiest.
N26, Revolut,... lijken mij altijd wel interessant als je veel vreemde valuta transacties gaat doen (ze hebben daar zeer goede voorwaarden bij) en zijn ze mobiel zeer goed. Je hebt ook hun 0.1% cashback, maar daar ga je niet rijk van worden. Boeit je dat niet, dan is het VISA aanbod van Keytrade een stuk beter.
Op de Keytrade meest basis VISA kaart krijg je al een basis verzekeringen en ook gratis cash afhalen (en niet beperkt per maand). Als je dan later kunt upgraden dan heb je een mooi gratis pakket.
Bij N26 en Revolut is de upgrade naar een hoger pakket wel duur tot verschrikkelijk duur. Als je dus denkt dat het basis aanbod later te beperkt zal zijn, dan weet je (als je gratis wilt blijven) dat overstappen de enige optie is.
Op zich is de concurrentie immens in die markt en moet je zeker zelf ook uitpluizen wat belangrijk is voor jou en waar je je accenten op wilt leggen.
Wel altijd beseffen, Keytrade, Revolut, N26,... het zijn allemaal online banken (en vaak low cost). Een helpdesk is een zware verliestpot en uiteindelijk zijn die banken uit op 2 dingen: marktaandeel en dat ze iets aan je kunnen verdienen.
N26 en Revolut doen dit via hun betalende pakketten. Keytrade hoopt dat je begint te beleggen bij hen of een van hun andere diensten gaat afnemen.
Sorry het is inderdaad basis.
Al die namen, ze zijn allemaal hetzelfde.
Al die namen, ze zijn allemaal hetzelfde.
Wat me wel opvalt is dat je met de gratis rekening van CBC Banque WEL gratis overal geld kunt afhalen en ook nog gratis een MasterCard krijgt. En dus ook toegang tot Bolero. Zou je daar een rekening kunnen openen als je in Vlaanderen woont?
Als ik geen Visa kaart bij Keytrade krijg, ga ik daar toch eens proberen.
Je kan online een rekening openen bij cbc dus waarom niet?
Prof. Rekening kost daar dan weer wel 30 euro per jaar. Raar.
Beobank is misschien ook een mogelijkheid?
Argenta green?
Ik zou niet naar te onbekende banken gaan als je facturen gaat uitreiken. Als ik op een factuur n26 zie dan moet ik dat googlen. Bepaalde klanten kunnen dan achterdochtig zijn..
Prof. Rekening kost daar dan weer wel 30 euro per jaar. Raar.
Beobank is misschien ook een mogelijkheid?
Argenta green?
Ik zou niet naar te onbekende banken gaan als je facturen gaat uitreiken. Als ik op een factuur n26 zie dan moet ik dat googlen. Bepaalde klanten kunnen dan achterdochtig zijn..
Is de professionele rekening ook niet gewoon 30 euro bij KBC?
Zelfde prijs als de KBC Plusrekening als Ik mij niet vergis.
Kan je met CBC dan ook in een KBC kantoor in Vlaanderen geld afhalen? (bijkomende vraag, is die optie gratis bij CBC?)
N26 is alvast geschrapt.
Gezien de aantallen van slechte reviews met dezelfde klachten.
Had dan Beobank toegevoegd op mijn lijstje in de plaats
Maar lijk voor combinatie KBC Basisrekening en BeoKredietkaart te gaan.
Gezien men in de omgeving zo positief over KBC is.
Geld ophalen in een kantoor tot de mogelijkheden behoort (weliswaar betalend, maar gewoon goed dat het kan).
De upgrade, indien die nodig zou zijn, is bij KBC wel competitief qua prijs.
@itssam
Eventueel al gedacht aan een kredietkaart van Beobank?
Iemand die Beobank aanraad in plaats van KBC?
Extra bevindingen over de kredietkaart van Beo? Iemand die afraad?
Zelfde prijs als de KBC Plusrekening als Ik mij niet vergis.
Kan je met CBC dan ook in een KBC kantoor in Vlaanderen geld afhalen? (bijkomende vraag, is die optie gratis bij CBC?)
N26 is alvast geschrapt.
Gezien de aantallen van slechte reviews met dezelfde klachten.
Had dan Beobank toegevoegd op mijn lijstje in de plaats

Maar lijk voor combinatie KBC Basisrekening en BeoKredietkaart te gaan.
Gezien men in de omgeving zo positief over KBC is.
Geld ophalen in een kantoor tot de mogelijkheden behoort (weliswaar betalend, maar gewoon goed dat het kan).
De upgrade, indien die nodig zou zijn, is bij KBC wel competitief qua prijs.
@itssam
Eventueel al gedacht aan een kredietkaart van Beobank?
Iemand die Beobank aanraad in plaats van KBC?
Extra bevindingen over de kredietkaart van Beo? Iemand die afraad?
Heb juist hetzelfde. Kredietkaart bij Beobank, basisrekening bij KBC.
Raad beiden aan.
Ook gratis afhalen bij cbc en KBC Brussel.
Raad beiden aan.
Ook gratis afhalen bij cbc en KBC Brussel.
Ik heb hier net de afrekening gekregen en het valt tegen bij ing voor de beperkte diensten die ik krijg ( coda betalend, instant overschrijvingen 5 euro per stuk ) en dat voor een 61 euro / jaar. En ik kan me niet herinneren dat ik gecontacteerd ben om mijn lion pro die gratis was om te zetten naar dit.
Axa waar ik ook rekeningen heb lijkt goedkoper en gratis coda / instant overschrijving. ( Denk 48 euro )
Bank van Breda lijkt me 30 euro + 15 euro dus 45 maar met die 15 euro is een soort krediet voor speciale verrichtingen.
Eigenlijk zou er een vergelijker moeten komen voor zichtrekeningen ondernemen natuurlijk persoon.
Axa waar ik ook rekeningen heb lijkt goedkoper en gratis coda / instant overschrijving. ( Denk 48 euro )
Bank van Breda lijkt me 30 euro + 15 euro dus 45 maar met die 15 euro is een soort krediet voor speciale verrichtingen.
Eigenlijk zou er een vergelijker moeten komen voor zichtrekeningen ondernemen natuurlijk persoon.