Welke fondsen heb je momenteel?
TIP
Re: Welke fondsen heb je momenteel?
ik heb ook zo een brief gekregen, advies DB is om ze over te zetten/ te verkopen omdat er betere oportuniteiten zijn zoals private invest best managers, private invest stability maar deze staan momenteel ook niet zo goed.AMA schreef:Ethna-AKTIV T is uit de DB Best Advice-selectie gehaald.
Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen omdat ik er gewoon te weinig inzicht in heb; ik denk altijd dat er wel wat achter zit waarom men dit aanraadt mss onterecht...
MijnKapitaal had over dat advies van DB een artikel
Ik heb 10 gemengde fondsen.
Heb ze aangekocht in mei 2015.
Het is uiteraard een langetermijnbelegging.
Heeft iemand van het forum advies i.v.m. GEMENGDE fondsen?
Heb ze aangekocht in mei 2015.
Het is uiteraard een langetermijnbelegging.
Heeft iemand van het forum advies i.v.m. GEMENGDE fondsen?
Dat het over het algemeen vrij defensieve beleggingen zijn. Neemt niet weg dat het best mogelijk is dat je een aantal jaren minder of een negatief rendement kan hebben. De beste manier om er in te beleggen is via periodiek aankopen of nog beter via value averaging, zo koop je minder deelbewijzen bij hoge koers en meer bij lage. Je zal zelf wel al ondervonden hebben dat een eenmalige aankoop op het moment dat de markt piekte niet de beste strategie is op korte termijn.
Ik blijf erbij dat je beleggingsfondsen op één hand te tellen moeten zijn, anders klopt er iets niet.
Jos48: je hebt 10 fondsen, bovendien allemaal gemengde fondsen. Heb je al eens gekeken of die niet in grote mate met elkaar overlappen qua posities? Dat kan je bv. doen via Morningstar (een portefeuille aanmaken en dan op X-ray klikken).
Ik heb drie fondsen: een zuiver aandelenfonds (accumulerend), een zuiver obligatiefonds (maandelijkse distributie) en een gemengd fonds waarin ook wat goud zit (accumulerend). Alle drie wereldwijd qua regio. Meer heb ik niet nodig. Wie wil kan eventueel nog wat specifiekere fondsen in kas houden (bv. een goudmijnfonds), maar 10 lijkt me echt van het goede te veel ...
Verwar in elk geval beleggingsfondsen niet met aandelen: aandelen moet je spreiden, en daar heb je er best 10+ van. Beleggingsfondsen zijn al in grote mate gespreid, dus daar speelt een andere ratio.
Zie o.m. https://www.aaii.com/journal/article/ho ... lio.mobile
en http://thechicagofinancialplanner.com/t ... ual-funds/
Jos48: je hebt 10 fondsen, bovendien allemaal gemengde fondsen. Heb je al eens gekeken of die niet in grote mate met elkaar overlappen qua posities? Dat kan je bv. doen via Morningstar (een portefeuille aanmaken en dan op X-ray klikken).
Ik heb drie fondsen: een zuiver aandelenfonds (accumulerend), een zuiver obligatiefonds (maandelijkse distributie) en een gemengd fonds waarin ook wat goud zit (accumulerend). Alle drie wereldwijd qua regio. Meer heb ik niet nodig. Wie wil kan eventueel nog wat specifiekere fondsen in kas houden (bv. een goudmijnfonds), maar 10 lijkt me echt van het goede te veel ...
Verwar in elk geval beleggingsfondsen niet met aandelen: aandelen moet je spreiden, en daar heb je er best 10+ van. Beleggingsfondsen zijn al in grote mate gespreid, dus daar speelt een andere ratio.
Zie o.m. https://www.aaii.com/journal/article/ho ... lio.mobile
en http://thechicagofinancialplanner.com/t ... ual-funds/
Kan je doorgeven wat er vermeld staat over het advies van DB ivm Ethna?wlievens schreef:MijnKapitaal had over dat advies van DB een artikel
Surf Mijn Kapitaal en tik zoekterm in, advies DB : SEARCH RESULTS FOR "ADVIES DEUTSCHE BANK" en lezen maar.
AMA schreef:Surf Mijn Kapitaal en tik zoekterm in, advies DB : SEARCH RESULTS FOR "ADVIES DEUTSCHE BANK" en lezen maar.

Als ik me goed herinner was de conclusie zoiets als "Niet te veel aandacht schenken aan wat die klojo's van DB beweren" en als ge ziet hoe goed hun eigen bank boert de laatste maanden, hecht ik daar wel aan.
Vreemd genoeg had ik begrepen dat Ethna-AKTIV juist wel in de selectie bleef zitten van Private Invest - Best Managers, dit vanwege de uitstekende defensieve kwaliteiten en de focus van Private Invest - Best Managers op fondsen die de impact van beursdalingen weten te beperken.Katleen schreef:ik heb ook zo een brief gekregen, advies DB is om ze over te zetten/ te verkopen omdat er betere oportuniteiten zijn zoals private invest best managers, private invest stability maar deze staan momenteel ook niet zo goed.AMA schreef:Ethna-AKTIV T is uit de DB Best Advice-selectie gehaald.
Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen omdat ik er gewoon te weinig inzicht in heb; ik denk altijd dat er wel wat achter zit waarom men dit aanraadt mss onterecht...
De reden om het uit DB Best Advice te halen zou dan eerder zijn vanwege het achterblijvende rendement (t.o.v. de andere fondsen in hun selectie).
Op zich dus al met al geen reden tot bezorgdheid, zolang je er maar van bewust bent dat de kracht van Ethna-AKTIV ligt in het beschermen van de bodem en niet zozeer in het stijgingspotentieel.
Hoi de fondsen die ik heb:
- Nordea 1 stable return
- Candriam equities L biotechnology
- Vector navigator c1
- legg mason clearbridge US large cap growth fund
Daarnaast heb ik nog enkele fondsen via Argenta, maar die ben ik van plan om te liquideren omdat Argenta geen platform aanbiedt om deze online op te volgen.
Misschien dat ik in de toekomst nog 1 of 2 sectorspecifieke fondsen toevoeg...
De fondsenselectie doe ik grotendeels op basis van de analyses van morningstar.
Daarnaast heb ik met de Brexit nog wat aandelen van KBC en ING ingeslaan op het moment dat die in de dieperik gedoken zijn. Dat was blijkbaar een goede keuze, want die zijn alweer >4% en >7% gestegen :-)
- Nordea 1 stable return
- Candriam equities L biotechnology
- Vector navigator c1
- legg mason clearbridge US large cap growth fund
Daarnaast heb ik nog enkele fondsen via Argenta, maar die ben ik van plan om te liquideren omdat Argenta geen platform aanbiedt om deze online op te volgen.
Misschien dat ik in de toekomst nog 1 of 2 sectorspecifieke fondsen toevoeg...
De fondsenselectie doe ik grotendeels op basis van de analyses van morningstar.
Daarnaast heb ik met de Brexit nog wat aandelen van KBC en ING ingeslaan op het moment dat die in de dieperik gedoken zijn. Dat was blijkbaar een goede keuze, want die zijn alweer >4% en >7% gestegen :-)
Slecht nieuws voor velen onder ons met het Nordea Stable Return fonds.
http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws/25 ... fonds.aspx
Kevva schreef:Slecht nieuws voor velen onder ons met het Nordea Stable Return fonds.
Code: Selecteer alles
Wat betekent de soft close? Nordea benadrukt dat er voor bestaande aandeelhouders niet veel verandert. Zij kunnen vrij blijven handelen in het fonds. Nou ja, per 1 oktober 2016 mogen bestaande aandeelhouders niet meer dan 1 miljoen euro per dag in het fonds storten.

Een fonds afsluiten is normaliter geen slecht nieuws, dixit Graham himself!
De fondsbeheerder heeft dan niet meer de plicht om instromend geld belegd te krijgen in een markt die misschien al wat overgewardeerd is. Fondsen krijgen meestel problemen om hun rendementen te blijven halen wanneer ze te groot worden.
Natuurlijk spijtig dat je een strategie van regelmatige instap moet aanpassen, maar ik ben daar sowieso geen fan van omdat ik een hekel aan mijn rendement percentage te drukken...
De fondsbeheerder heeft dan niet meer de plicht om instromend geld belegd te krijgen in een markt die misschien al wat overgewardeerd is. Fondsen krijgen meestel problemen om hun rendementen te blijven halen wanneer ze te groot worden.
Natuurlijk spijtig dat je een strategie van regelmatige instap moet aanpassen, maar ik ben daar sowieso geen fan van omdat ik een hekel aan mijn rendement percentage te drukken...
Je kan toch nog altijd op regelmatige basis instappen, als je er al in zit... Enkel beperkt tot een bedrag van 1kk/dag.wlievens schreef: Natuurlijk spijtig dat je een strategie van regelmatige instap moet aanpassen, maar ik ben daar sowieso geen fan van omdat ik een hekel aan mijn rendement percentage te drukken...