welke is de beste rekening bij emigratie?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
Guest
welke is de beste rekening bij emigratie?
hallo allemaal
allereerst wil ik zeggen dat ik reeds veel heb opgestoken hier op deze site.
Wij plannen om binnen enkele jaren ons huis hier in belgie te verkopen en met de meerwaarde een nieuw bestaan op te bouwen in het buitenland.
Nu heb ik enkele vraagjes hieromtrent.Welk soort rekening zouden jullie mij aanraden?Het grootste deel van het geld zou onaangeroerd blijven(misschien elk jaar 10.000euro afname).Ook zal ik verschillende rekeningen moeten nemen omdat we meer dan 1600euro zullen ontvangen?Nu heb ik een Maxirekening bij Argenta,en die rekenen ook geen kosten aan bij geldopname in het buitenland,maar ik zou toch meerdere opties willen weten.Allezins bedankt en groetjes .eddy
allereerst wil ik zeggen dat ik reeds veel heb opgestoken hier op deze site.
Wij plannen om binnen enkele jaren ons huis hier in belgie te verkopen en met de meerwaarde een nieuw bestaan op te bouwen in het buitenland.
Nu heb ik enkele vraagjes hieromtrent.Welk soort rekening zouden jullie mij aanraden?Het grootste deel van het geld zou onaangeroerd blijven(misschien elk jaar 10.000euro afname).Ook zal ik verschillende rekeningen moeten nemen omdat we meer dan 1600euro zullen ontvangen?Nu heb ik een Maxirekening bij Argenta,en die rekenen ook geen kosten aan bij geldopname in het buitenland,maar ik zou toch meerdere opties willen weten.Allezins bedankt en groetjes .eddy
Re: welke is de beste rekening bij emigratie?
Waarom geen rekening in het land waar je gaat wonen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Guest
hallo
ik wil mijn nationaliteit gewoon behouden en een spaarrekening behouden in belgie om meer zekerheid te hebben en om een hogere opbrengst te bekomen.
groetjes
ik wil mijn nationaliteit gewoon behouden en een spaarrekening behouden in belgie om meer zekerheid te hebben en om een hogere opbrengst te bekomen.
groetjes
-
nullsestien
- Jr. Member

- Contacteer:
de EU wet voorziet dat de RV op spaargeld en financiele producten, in de woonland betaald wordt.
Je zou dus hier in belgie geen RV meer betalen als je daar gaat wonen, maar je moet daar je rekeningen hier wel aangeven
Je zou dus hier in belgie geen RV meer betalen als je daar gaat wonen, maar je moet daar je rekeningen hier wel aangeven
-
phykris
Vermits je schat elke jaar 10000 euro nodig te hebben en je met de meerwaarde van de verkoop van een huis je daar een nieuw huis kan zetten, vermoed ik dat je niet naar een rijk land verhuist.
Belgie heeft met de meeste landen een verdrag dat dubbele belastingen moet voorkomen. Maar als je van dit verdrag wil genieten mag je geen domicilie meer hebben in Belgie. Je betaalt dan enkel belastingen in het land waar je woont. De dubbele belastingsverdragen verschillen van land tot land en zijn online beschikbaar.
Maar!
- Als je geen domicilie meer hebt in Belgie kan je bij heel wat Belgische banken geen rekening openen. Bovendien verlies je je ziekteverzekering in Belgie. Stel dat je in dat armer land kanker krijgt, kan je dus niet zomaar terugkeren en hier van de ziekeverzekering genieten. Veel mensen die naar een armer land verhuizen behouden daarom ook een domicilie in Belgie (bij familie of zo). Dat is misschien niet 100% wettelijk maar geen enkele Begische dienst zal daar over klagen gezien je nog belastingen op je inkomsten in Belgie blijft betalen. Je kan hierover advies krijgen bij je belastingsdienst. Er zijn duizenden Belgen die in het buitenland wonen en toch nog een domicilie in Belgie hebben. Bekijk ook eens wat de belastingen in je nieuwe woonland zouden zijn "als" je daar al je inkomsten zou aangeven. Deze zouden best wel eens ongunstig kunnen zijn.
zie ook:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/ve ... /index.jsp
Belgie heeft met de meeste landen een verdrag dat dubbele belastingen moet voorkomen. Maar als je van dit verdrag wil genieten mag je geen domicilie meer hebben in Belgie. Je betaalt dan enkel belastingen in het land waar je woont. De dubbele belastingsverdragen verschillen van land tot land en zijn online beschikbaar.
Maar!
- Als je geen domicilie meer hebt in Belgie kan je bij heel wat Belgische banken geen rekening openen. Bovendien verlies je je ziekteverzekering in Belgie. Stel dat je in dat armer land kanker krijgt, kan je dus niet zomaar terugkeren en hier van de ziekeverzekering genieten. Veel mensen die naar een armer land verhuizen behouden daarom ook een domicilie in Belgie (bij familie of zo). Dat is misschien niet 100% wettelijk maar geen enkele Begische dienst zal daar over klagen gezien je nog belastingen op je inkomsten in Belgie blijft betalen. Je kan hierover advies krijgen bij je belastingsdienst. Er zijn duizenden Belgen die in het buitenland wonen en toch nog een domicilie in Belgie hebben. Bekijk ook eens wat de belastingen in je nieuwe woonland zouden zijn "als" je daar al je inkomsten zou aangeven. Deze zouden best wel eens ongunstig kunnen zijn.
zie ook:
Laatst gewijzigd door phykris op 29 december 2008, 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
forum_ludo
- Jr. Member

- Contacteer:
in belgie heeft men gekozen voor het systeem van woonstaatheffing: dus men houd hier een (stijgend percentage af momenteel 20% dacht ik) en betaald dit (gedeeltelijk?) door aan het land waar je resident bent, via je lokale belastingsaangifte kan je dit eventueel verrekenen. Juist zoals voor Belgen met een rekening in Luxemburg.nullsestien schreef: de EU wet voorziet dat de RV op spaargeld en financiele producten, in de woonland betaald wordt.
Zelfs op een spaarrekening word dit vanaf de eerste cent intrest toegepast.
Een tweede aspect is de notie "zetel van je kapitaal": zelfs als je niet resident bent maar je vermogen word hoofdzakelijk in belgie belegd, of vanuit belgie beheerd ben je eigenlijk belgische belastingen verschuldigd.
-
Guest
hallo
bedankt voor de soms nuttige antwoorden,groetjes eddy
bedankt voor de soms nuttige antwoorden,groetjes eddy