Welke voorbeeldportefeuille is het best?
TIP
Re: Welke voorbeeldportefeuille is het best?
Vortex, jij beschrijft helemaal zoals ik het doe. Ik hou van je.
Weet je toevallig waar je dat fonds kan krijgen ? 1.08% kosten volgens Morningstar, maar bij de DIS-variant (de enige die ik tot hiertoe gevonden heb bij DB) zijn de kosten meer dan 1.90%

Geen idee, bij Keytrade is ook enkel de distributie variant te verkrijgen LU0069449576
Ja want dat is wel een garantie op een hoger rendement

-
- Full Member
- Contacteer:
Zelf ben ik al meer dan 25 jaar actief als belegger. Vanalles geprobeerd en uitgetest. Begin 2016 een abonnement genomen op het beste beleggingsblaadje van de lage landen. In 4 jaar 200% winst behaald, alleen al in 2019 55% winst behaald. Dus het is een leerproces. Methodes zoals Warren Buffet en bogle heads die hier op forum besproken worden zijn eveneens goede voorbeelden. Zelf ben ik minstens 10 uur per week met de markten bezig, het is mijn favoriete hobby en enorm boeiend. Toch kun je ook met passief beleggen zeer mooie resultaten halen. Om dus op je vraag terug te komen. Met een goede voorbeeldportefeuille kun je prachtige resultaten behalen maar het juiste voorbeeld eruit halen is net het moeilijkste. Dan nog dat voorbeeld zoveel mogelijk nabootsen is eveneens moeilijk. In het recente boek van Jan Longeval staat het mooi beschreven dat ieder individu denkt het beter te kunnen doen dan de markt. Het is eigen aan de mens.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
Als je die twee fondsen bekijkt zie je goed de impact van de kosten.
Beide fondsen hebben exact dezelfde beleggingen, het enige verschil zijn de kosten.
Het rendement van het ene fonds is:
Rendementen % 20-12-2019
YTD 32,38
3 Jaar geannualiseerd 11,39
5 Jaar geannualiseerd 11,94
Het rendement van het andere fonds is:
Rendementen % 20/12/2019
YTD 31,23
3 Jaar geannualiseerd 10,44
5 Jaar geannualiseerd 11,01
Ik laat het aan de lezer over om te bepalen welk fonds de laagste kosten had.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dan ben ik een uitzondering want ik denk niet het beter te kunnen doen dan de markt. Ik streef daar zelfs niet naar. Jullie schijnen allemaal aan een race mee te doen: beter doen dan de markt, om ter hoogste rendement behalen.koenvhaver schreef: ↑22 december 2019, 18:53 In het recente boek van Jan Longeval staat het mooi beschreven dat ieder individu denkt het beter te kunnen doen dan de markt. Het is eigen aan de mens.

Op dit forum zijn veel indexbeleggers die door constructie van hun portefeuille heel dicht bij het marktresultaat zullen eindigen. Dit is een bewuste beslissing van deze beleggers.Yaris schreef: ↑22 december 2019, 18:58Dan ben ik een uitzondering want ik denk niet het beter te kunnen doen dan de markt. Ik streef daar zelfs niet naar. Jullie schijnen allemaal aan een race mee te doen: beter doen dan de markt, om ter hoogste rendement behalen.koenvhaver schreef: ↑22 december 2019, 18:53 In het recente boek van Jan Longeval staat het mooi beschreven dat ieder individu denkt het beter te kunnen doen dan de markt. Het is eigen aan de mens.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een bewuste beslissing van mij is enkel in actief beheerde fondsen te beleggen en ik voel me daar heel goed bij. 

Waar heb ik ergens garanties gegeven? Ik denk dat je weer spoken ziet.
Volgens sommigen is de huidige 'TINA' euforie toch een reus op lemen voeten ?
Rond 2000 AD was dit ook zo.
Rond 2000 AD was dit ook zo.
Ter vergelijking met IE00B4L5Y983 (IWDA)
Het rendement van IWDA (kosten: 0,2%)
Rendementen % 20-12-2019
YTD 31,37
3 Jaar geannualiseerd 9,88
5 Jaar geannualiseerd 10,89
Het rendement van LU0933613696 (kosten:1,08%)
Rendementen % 20/12/2019
YTD 32,38
3 Jaar geannualiseerd 11,39
5 Jaar geannualiseerd 11,94
Ik laat het aan de lezer over om te bepalen of de lagere kost van 0,2% een hoger rendement garanderen

@SparSpaar: in 2000 hadden we de internetbubbel. Aandelen van bedrijven die iets met internet hadden schoten de stratosfeer in enkel maar omdat het over internet ging. Zo een bubbel is er nu niet.
Er is nu wel een andere bubbel, en amai die jeukt