Welke waarden moet de BE staat ondersteunen in zijn fiscaal beleid.
Welke waarden moet de BE staat ondersteunen in zijn fiscaal beleid.
Er zijn momenteel een reeks threads ivm belastingen en besparingen.
De voorstellen in die threads zijn ofwel bepaald door de persoonlijke situatie ofwel door een onderliggende "waarde" die de poster
Vandaar mijn vraag:
Welke maatschappelijke waarden en principes moet de Belgische staat ondersteunen in zijn fiscaal beleid van belastingen, taksen aan de ene kant en besparingen aan de andere kant.
De voorstellen in die threads zijn ofwel bepaald door de persoonlijke situatie ofwel door een onderliggende "waarde" die de poster
Vandaar mijn vraag:
Welke maatschappelijke waarden en principes moet de Belgische staat ondersteunen in zijn fiscaal beleid van belastingen, taksen aan de ene kant en besparingen aan de andere kant.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Welke waarden moet de BE staat ondersteunen in zijn fiscaal beleid.
Mijn eerste ideen:B7H4long schreef: Welke maatschappelijke waarden en principes moet de Belgische staat ondersteunen in zijn fiscaal beleid van belastingen, taksen aan de ene kant en besparingen aan de andere kant.
Het fiscaal beleid moet zorgen voor zekere herverdeling van de "actieve leeftijd" naar de momenten daarvoor en daarna.
Het fiscaal beleid moet zorgen voor zekere herverdeling van de meerbedeelden naar de minderbedeelden.
Gelijkaardige belastingen voor inkomen uit vermogen en arbeid; met telkens een eerste vrijstelling.
Geen belastingen voor het louter bezit, het louter vermogen.
Duidelijk vereenvoudiging van de toepassing, met het afschaffen van alle achterpoortjes.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- "gratis" onderwijs
- een basis pensioen voor iedereen
- een basis pensioen voor iedereen
- WildeHilde
- Newbie

- Contacteer:
Uw vraag heeft niet veel succes, lange.
Ik denk dat er zeker een grotere factor "verantwoordelijkheid" moet komen
Als je zelf stommiteiten uitsteekt of persee op te grote voet wil leven, dan moet je ook verantwoordelijk hiervoor gehouden worden en niet bij de eerste tegenslag ondersteuning van de maatschappij krijgen.
Nu is het zo dat het sociaal vangnet zo kleinmazig is, dat je overal mee wegkomt.
Door die mazen groter te maken, zullen we de mensen die ondanks goed gedrag toch een tegenslag hebben, goed kunnen beschermen.
Dus daar mag voor mij het fiscaal beleid op gebaseerd zijn. Net zoals het mensen die het goed doen niet mag bestraffen, maar net belonen. Dus vermogenstaksen en dergelijke zijn in dat opzicht taboe.
Dus in die herverdeling tussen meer en minderbedeelden ben ik het niet eens.
Herverdeel niet, zorg ervoor dat minderbedeelden meerbedeeld kunnen worden door inzet.
Dus maximaal inzetten op bijscholing, maar vooral op een mentaliteitswijziging.
Als je zelf stommiteiten uitsteekt of persee op te grote voet wil leven, dan moet je ook verantwoordelijk hiervoor gehouden worden en niet bij de eerste tegenslag ondersteuning van de maatschappij krijgen.
Nu is het zo dat het sociaal vangnet zo kleinmazig is, dat je overal mee wegkomt.
Door die mazen groter te maken, zullen we de mensen die ondanks goed gedrag toch een tegenslag hebben, goed kunnen beschermen.
Dus daar mag voor mij het fiscaal beleid op gebaseerd zijn. Net zoals het mensen die het goed doen niet mag bestraffen, maar net belonen. Dus vermogenstaksen en dergelijke zijn in dat opzicht taboe.
Dus in die herverdeling tussen meer en minderbedeelden ben ik het niet eens.
Herverdeel niet, zorg ervoor dat minderbedeelden meerbedeeld kunnen worden door inzet.
Dus maximaal inzetten op bijscholing, maar vooral op een mentaliteitswijziging.
-
ThomasMore
- Newbie

- Contacteer:
Waarden:
- eenvoud: hoe simpeler de heffing hoe beter.
- rechtvaardigheid: sterke schouders dragen de zwaarste lasten maar de verdeling moet rechtvaardig zijn.
- eerlijkheid: transparantie in het aanwenden van de belasting.
- zelfstandigheid: hoe meer mensen voor zichzelf kunnen zorgen hoe minder ze afhankelijk zijn van premies, subsidies, enz (van belastingsgeld dus). Mensen die zelf vermogen opbouwen moeten fiscaal gestimuleerd worden.
- eenvoud: hoe simpeler de heffing hoe beter.
- rechtvaardigheid: sterke schouders dragen de zwaarste lasten maar de verdeling moet rechtvaardig zijn.
- eerlijkheid: transparantie in het aanwenden van de belasting.
- zelfstandigheid: hoe meer mensen voor zichzelf kunnen zorgen hoe minder ze afhankelijk zijn van premies, subsidies, enz (van belastingsgeld dus). Mensen die zelf vermogen opbouwen moeten fiscaal gestimuleerd worden.