Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Dank om mee te denken. Ik heb een eenmanszaak, dus fiscaliteit speelt ook voor een stukje mee, al is een auto toch ook emotie
.
Nieuw of jonge tweedehands; ik heb eigenlijk geen echte voorkeur. Ik zou op het eerste zicht eerder opteren voor een jonge tweedehands, en deze afschrijven op drie jaar. Zo 'koop' ik tijd, en vermijd ik het risico om met een wagen te zitten die op een bepaald moment niet meer aan de alsmaar wijzigende eisen voldoet. Hopelijk behoud ik dan ook nog een zekere restwaarde na drie/vier gebruiksjaren.
Moeilijk, moeilijk,....

Nieuw of jonge tweedehands; ik heb eigenlijk geen echte voorkeur. Ik zou op het eerste zicht eerder opteren voor een jonge tweedehands, en deze afschrijven op drie jaar. Zo 'koop' ik tijd, en vermijd ik het risico om met een wagen te zitten die op een bepaald moment niet meer aan de alsmaar wijzigende eisen voldoet. Hopelijk behoud ik dan ook nog een zekere restwaarde na drie/vier gebruiksjaren.
Moeilijk, moeilijk,....
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Economisch bekeken heeft voor een particulier enkel Benzine of Diesel zin (evt combinatie mat LPG/CNG).
Zelf moet ik niet onmiddelijk een andere wagen hebben want ik mag overal waar ik zijn wil (Brussel in mijn geval) nog rijden tot 01/01/2025.
Ik ga dus minstens tot 2024 met deze wagen rijden en dan evalueren in functie van LEZ reglement, mijn noden en de prijzen op dat moment.
Zoals het er nu naar uit ziet wordt het (in 2024) een Benzine EURO 6d tweedehands, bvb. van 2021. Dan mag ik er nog mee Brussel binnen tot 01/01/2035. Als ik met een 2dehandswagen 10 jaar kan rijden dan is het zo erg niet dat hij op het eind van de rit waardeloos is.
Opgelet: Als je op een grote auto-zoekertjessites naar "euro 6d" filterd zijn de meeste getoonde modellen geen EURO 6d, maar EURO 6D-temp. Een euro 6d-temp diesel van 2020 mag vanaf 01/01/2028 Brussel niet meer binnen (=binnen 6 jaar), terwijl dit voor een echte euro 6d pas vanaf 01/01/2030 is. Vele professionele autohandelaren spelen dit spelletje.
Zelf moet ik niet onmiddelijk een andere wagen hebben want ik mag overal waar ik zijn wil (Brussel in mijn geval) nog rijden tot 01/01/2025.
Ik ga dus minstens tot 2024 met deze wagen rijden en dan evalueren in functie van LEZ reglement, mijn noden en de prijzen op dat moment.
Zoals het er nu naar uit ziet wordt het (in 2024) een Benzine EURO 6d tweedehands, bvb. van 2021. Dan mag ik er nog mee Brussel binnen tot 01/01/2035. Als ik met een 2dehandswagen 10 jaar kan rijden dan is het zo erg niet dat hij op het eind van de rit waardeloos is.
Opgelet: Als je op een grote auto-zoekertjessites naar "euro 6d" filterd zijn de meeste getoonde modellen geen EURO 6d, maar EURO 6D-temp. Een euro 6d-temp diesel van 2020 mag vanaf 01/01/2028 Brussel niet meer binnen (=binnen 6 jaar), terwijl dit voor een echte euro 6d pas vanaf 01/01/2030 is. Vele professionele autohandelaren spelen dit spelletje.
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
dank voor je insteek, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Nu wordt het nog moelijker om te kiezen
.
Nu wordt het nog moelijker om te kiezen

- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 7256
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Een pechverhelper met lichte vrachtwagen met dieselmotor sleept een aanhangwagen met erop een generator met benzinemotor om een elektrisch aangedreven auto met platte batterij van stroom te gaan voorzien …. Zie zo, ons milieu is weeral eens gered!!
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
?? Bij een hybride rij je toch verder op benzine als de batterij leeg is ??
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Wat E10 beschrijft gaat over een puur elektrische auto.
Een gewone hybride (geen plug in) krijgt geen platte batterij zolang de motor draait en er benzine is.
Als alles leeg is, is het natuurlijk ook gedaan.
Een gewone hybride (geen plug in) krijgt geen platte batterij zolang de motor draait en er benzine is.
Als alles leeg is, is het natuurlijk ook gedaan.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
PHEV is gewoon een combinatie van de nadelen van twee systemen. Of voor twijfelaars die niet weten wat ze eigenlijk willen.veje schreef: ↑18 september 2021, 20:37 dank je om mee te denken. Ik heb tweemaal per week een verplaatsing van 250 km, grotendeels autostrade.
Als ik de technische gegevens mag geloven kunnen de meeste PHEV tot 40 à 50 km halen op elektriciteit..? Deze kleine verplaatsingen gebeuren voor ons meest op gemeentewegen, geen autostradekilometers hiervoor.

Als je de middelen (of een zaak) hebt is het eigenlijk een no brainer: de enige optie is een BEV. Al het andere is verouderde technologie waaraan alleen conservatief ingestelde personen nog aan vast houden.
Je verplaatsingen zijn ook geen enkel probleem. Ik ken geen enkele fatsoenlijke BEV welke deze range en meer zelfs onder de meest ongunstige omstandigheden niet haalt. Mijn huidige BEV haalt onder gunstige omstandigheden 500 km op één lading en in het meest ongunstige geval nog 350 km. Uiteraard in theorie want je rijdt nooit een auto naar 0%. Maar de marge is groot genoeg om in het slechtste geval op één lading 250 km te halen.
De technologie is uiteraard nog in volle ontwikkeling. In de gunstige zin van het woord. bij brandstofmotoren zijn alleen nog maar marginale verbeteringen te bekomen, als de verbetering al niet alleen maar marketing is.
Dus ga je best voor een lease die je om de 4-5 jaar inruilt voor een verbeterd model. Waarschijnlijk tegen een goedkopere prijs.
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Nee Ludo, niemand kan de toekomst voorspellen. Maar zoals het er nu naar uitziet is waterstof enkel een optie voor zwaar transport (en enkel verre afstanden) Voor LDV's is dit geen optie -> 90% efficiëntie vs <50% efficiëntie. De bedoeling is om zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Er is maar een beperkte hoeveelheid groene energie beschikbaar, als je die dan nog gaat verspillen aan weinig efficiënte systemen is er geen hoop om de doelstellingen te halen.
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Een stukje geschiedenis...
Wetenschappers beweren dat de eerste lamp, de olielamp, stamt uit 12000 en 15000 voor christus.
De Egyptenaren waren de eersten die de olielamp gebruikten. Ze gebruikten stenen en schelpen en maakten later gebruik van zelf gemaakte potjes. Talg werd gebruikt als brandstof en van plantenvezels werden lontjes gemaakt. Later begon men olielampen te ontwikkelen van grondstoffen zoals aardewerk en metaal.
Na de olielamp werd de petroleum lamp uitgevonden, deze kwam in 1859 op de markt. Bij deze lamp maakte men niet meer gebruik van olijf- of mineralenolie, maar van petroleum. Een voordeel aan deze lamp was het metalen tuitje, hierdoor knoeide men minder snel olie/petroleum.
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Inderdaad, waterstof wordt vooral gepushd door de huidige fossiele brandstofmachten. Want zij weten ook dat 'grijze' waterstof uit fracking hun business voor vele decennia kan verlengen.Umi schreef: ↑23 september 2021, 07:05Nee Ludo, niemand kan de toekomst voorspellen. Maar zoals het er nu naar uitziet is waterstof enkel een optie voor zwaar transport (en enkel verre afstanden) Voor LDV's is dit geen optie -> 90% efficiëntie vs <50% efficiëntie. De bedoeling is om zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Er is maar een beperkte hoeveelheid groene energie beschikbaar, als je die dan nog gaat verspillen aan weinig efficiënte systemen is er geen hoop om de doelstellingen te halen.
Je hebt 3 stromingen en dan de full electric 4e stroming:
- Waterstof
- Methanol / DME
- Ethanol
Er is voor elk van die stromingen wat te zeggen maar voor personentransport lijkt full electric wel de winnaar te gaan worden.
Vandaag zitten we nog wat in een overgang met biodiesel / bioethanol mengsels en met CNG. Allen nobele pogingen maar geen eindoplossing (of te veel nadelen).
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
zie PB aub.David_DeWa schreef: ↑22 september 2021, 15:19PHEV is gewoon een combinatie van de nadelen van twee systemen. Of voor twijfelaars die niet weten wat ze eigenlijk willen.veje schreef: ↑18 september 2021, 20:37 dank je om mee te denken. Ik heb tweemaal per week een verplaatsing van 250 km, grotendeels autostrade.
Als ik de technische gegevens mag geloven kunnen de meeste PHEV tot 40 à 50 km halen op elektriciteit..? Deze kleine verplaatsingen gebeuren voor ons meest op gemeentewegen, geen autostradekilometers hiervoor.![]()
Als je de middelen (of een zaak) hebt is het eigenlijk een no brainer: de enige optie is een BEV. Al het andere is verouderde technologie waaraan alleen conservatief ingestelde personen nog aan vast houden.
Je verplaatsingen zijn ook geen enkel probleem. Ik ken geen enkele fatsoenlijke BEV welke deze range en meer zelfs onder de meest ongunstige omstandigheden niet haalt. Mijn huidige BEV haalt onder gunstige omstandigheden 500 km op één lading en in het meest ongunstige geval nog 350 km. Uiteraard in theorie want je rijdt nooit een auto naar 0%. Maar de marge is groot genoeg om in het slechtste geval op één lading 250 km te halen.
De technologie is uiteraard nog in volle ontwikkeling. In de gunstige zin van het woord. bij brandstofmotoren zijn alleen nog maar marginale verbeteringen te bekomen, als de verbetering al niet alleen maar marketing is.
Dus ga je best voor een lease die je om de 4-5 jaar inruilt voor een verbeterd model. Waarschijnlijk tegen een goedkopere prijs.
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Overschakelen van FCEV naar BEV heeft nog kinderziektes bij Toyota en Subaru. Toyota en Subaru moesten vrijdag de eerste 5000 eenheden van hun full BEV BZ4X en Solterra terugroepen. Het is niet de batterij maar een wielbout dat voor problemen zorgt bij scherpe bochten. Roept herinneringen op aan de Mercedes A-klasse
Toyota heeft dit jaar nog niet veel plezier beleeft aan zijn BEV avonturen met achterstand en problemen bij dochtersbedrijf Hino's Tundra en de problemen met de eigen BZ4X.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-24/
https://www.google.com/amp/s/www.cnet.c ... x-recalls/

Toyota heeft dit jaar nog niet veel plezier beleeft aan zijn BEV avonturen met achterstand en problemen bij dochtersbedrijf Hino's Tundra en de problemen met de eigen BZ4X.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-24/
https://www.google.com/amp/s/www.cnet.c ... x-recalls/