Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Droom maar verder, het net is er niet op voorzien.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191203_04749068
Ik ben ook wel benieuwd naar een serieus antwoord op die vraag van DirkDeLaet?Spruitekop schreef: ↑5 december 2019, 22:59Om vrije baan te hebben voor de tanks.DirkDeLaet schreef: ↑5 december 2019, 17:46 @ spruitekop waarom zou de overheid er belang bij hebben om met een vingerknip het elektriciteitsnet en het autoverkeer lam te leggen?![]()
![]()
TooTall schreef: ↑6 december 2019, 07:39
De infrastructuur.
Ik hoop 10 jaar te kunnen rijden met mijn huidige wagen. In dit land gaat men écht niet op 10 jaar tijd een laadcapaciteit kunnen neerpoten. Het gaat bijna mijn volledig professioneel leven duren om een brug te leggen rond Antwerpen. Als dàt zolang gaat duren, denk ik dat we tegen 2119 misschien voldoende infrastructuur gaan hebben, en dan ben ik al lang de pijp uit!
Hoe vaak zal je gebruik maken van laadinfrastructuur in België?
Voor lange trips zal je eerst thuis laden & vervolgens pas in het buitenland laden. Zeker gezien de 'real world driving range' van 250/300+ km van een deftige EV..
& alles gaat idd wat trager in België, maar ondanks alles hebben we hier nog 1 van de stabielste netwerken ter wereld & importeren we tekorten gewoon bij onze buurlanden. Groot-Brittanië zie ik een grote toeleverancier worden in de toekomst met hun snelle opmars in wind-energie.
Toch enige bedenkingen met dat artikel van de VREG;PinkPanther1970 schreef: ↑6 december 2019, 08:51Droom maar verder, het net is er niet op voorzien.
Bijna alle wallboxes laden op aan 7 of 11kW...
Er zijn momenteel amper auto's die aan 22kW wisselstroom kunnen opladen. (snellaadpalen = gelijkstroom)
Voor 11 & 22kW moet je trouwens over 3 fase beschikken. 22kW zal je enkel gebruiken indien je de lading snel nodig hebt, & dat is een zeldzaamheid. met 7kW is een gemiddelde EV op +- 8u volledig opgeladen van 10tot100%.
Daarnaast zal een groot deel verbruikers z'n auto pas inpluggen bij nachttarief & niet om 17u. & zal men voor pakweg 60km per dag opladen (of iets meer om de 2 dagen)... Een deel zal op het werk opladen, ...
Waarom zijn er in noorwegen geen problemen

- DirkDeLaet
- Newbie
Men zou die batterijen omwisselbaar moeten maken, in een laadstation gewoon een lege eruit en een volle erin. 2 minuutjes.
In Noorwegen bestaat er zoiets als waterkracht !Umi schreef: ↑6 december 2019, 17:36PinkPanther1970 schreef: ↑6 december 2019, 08:51
Droom maar verder, het net is er niet op voorzien.
Waarom zijn er in noorwegen geen problemenDaar is de transitie vééél sneller gegaan dan die hier zal verlopen... Daar is 60% van de verkopen (h)EV op de moment.
Meer dan 90% van de energie wordt omgezet in groene elektriciteit !
Bij verbranding fossiele brandstoffen (kolencentrales) is dat 50%
Nucleair scoort ook meer dan 90% maar daar willen ze niet van weten in Belgie.
De bestaande installaties zullen niet volstaan.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Ik zie niet in wat groene energie al dan niet te maken heeft met de stabiliteit van het net.morse schreef: ↑6 december 2019, 21:25In Noorwegen bestaat er zoiets als waterkracht !
Meer dan 90% van de energie wordt omgezet in groene elektriciteit !
Bij verbranding fossiele brandstoffen (kolencentrales) is dat 50%
Nucleair scoort ook meer dan 90% maar daar willen ze niet van weten in Belgie.
De bestaande installaties zullen niet volstaan.
Het probleem dat de VREG aankaart (& waar ik op reageer), is het piekvermogen.
Tegen 2025 zal men heus wel beslissingen genomen hebben ivm de bouw van nieuwe installaties, zodat ze klaar zijn tegen 2030.(de kerncentrales zullen uiteraard noodgedwongen langer moeten openblijven)
Om op een aantal posts tegelijk te antwoorden:
600.000 bedrijfswagens elektrificeren vraagt 2,5 tot 4,5 extra elektriciteitsproductie
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20191126_04739145
Hierbij de kanttekening dat er wel 6 miljoen personen wagens zijn ingeschreven in België. Er zijn ook 1 miljoen bedrijfswagens (dewelke niet allemaal personen wagens zullen zijn, eg bestelbus...).
Huidige residentiële elektriciteitsnet is niet voorzien op het opladen van die wagens op hetzelfde moment. Helemaal niet als we onze meter allemaal upgraden boven 7 kW. Heden zijn er al problemen met wijken waar te veel zonnepanelen tegelijk stroom het net op duwen.
Opladen aan nachttarief? Ik denk dat dat redelijk snel wordt afgeschaft als er geen baseload meer is uit de kerncentrales waar ze snachts vanaf moeten.
600.000 bedrijfswagens elektrificeren vraagt 2,5 tot 4,5 extra elektriciteitsproductie
Hierbij de kanttekening dat er wel 6 miljoen personen wagens zijn ingeschreven in België. Er zijn ook 1 miljoen bedrijfswagens (dewelke niet allemaal personen wagens zullen zijn, eg bestelbus...).
Huidige residentiële elektriciteitsnet is niet voorzien op het opladen van die wagens op hetzelfde moment. Helemaal niet als we onze meter allemaal upgraden boven 7 kW. Heden zijn er al problemen met wijken waar te veel zonnepanelen tegelijk stroom het net op duwen.
Opladen aan nachttarief? Ik denk dat dat redelijk snel wordt afgeschaft als er geen baseload meer is uit de kerncentrales waar ze snachts vanaf moeten.
Ik wacht geduldig op het klimaatplan van Zuhal Demir voor de aanschaf van mijn nieuwe wagen. Men weet niet meer wat te kopen !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
.Ik wacht op de visie van 'Groen'

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Tja, daar heeft Dhr Gobelijn toch ook niet goed over nagedacht... Waar gaat die massa gras dan moeten gekweekt worden? Nog veel meer regenwoud kappen? Of iedereen vegetarier en de graasweiden worden dan grasweiden? Ook niet, want dan moet dat gras allemaal wijken om soja te kweken voor vleesvervangers.
Enfin, Gobelijn zal inderdaad wel aanhanger van de partij Groen zijn. Veel 'mooie' plannen zonder aan de gevolgen te denken...
Enfin, Gobelijn zal inderdaad wel aanhanger van de partij Groen zijn. Veel 'mooie' plannen zonder aan de gevolgen te denken...
Er is sprake van een capaciteitstarief dat zou ingevoerd worden. Nu betaal je maandelijks niets extra in functie van de capaciteit van je meter, kost enkel meer bij de aansluiting/installatie zelf.Heffain schreef: ↑7 december 2019, 12:27 Om op een aantal posts tegelijk te antwoorden:
Hoeveel woningen zijn er niet die momenteel bvb 3 fasig 40A hebben. Dat is best veel piekvermogen voor een gewone gezinswoning.
Als je geen rekening houdt met elektrische wagen of elektrische verwarming natuurlijk.
Daar zit dus een tegenstrijdigheid: de vreg wil het piekvermogen naar beneden maar aan de andere kant is er een trend naar meer verbruik door auto en verwarming.
Dus ik doe ook zoals veel mensen: niets.
Ik rij met een autootje bj 2005 benzine (aan 36cent/km voor de werkgever, privé rij ik heel weinig)
En ik verwarm met aardgas aan 28€/maand.
We zien wel wat er gaat gebeuren...
Sinds de interconnectie is België wel voornamelijk een elektriciteitsleverancier aan UK.Umi schreef: ↑6 december 2019, 17:15TooTall schreef: ↑6 december 2019, 07:39
De infrastructuur.
Ik hoop 10 jaar te kunnen rijden met mijn huidige wagen. In dit land gaat men écht niet op 10 jaar tijd een laadcapaciteit kunnen neerpoten. Het gaat bijna mijn volledig professioneel leven duren om een brug te leggen rond Antwerpen. Als dàt zolang gaat duren, denk ik dat we tegen 2119 misschien voldoende infrastructuur gaan hebben, en dan ben ik al lang de pijp uit!
Hoe vaak zal je gebruik maken van laadinfrastructuur in België?
Voor lange trips zal je eerst thuis laden & vervolgens pas in het buitenland laden. Zeker gezien de 'real world driving range' van 250/300+ km van een deftige EV..
& alles gaat idd wat trager in België, maar ondanks alles hebben we hier nog 1 van de stabielste netwerken ter wereld & importeren we tekorten gewoon bij onze buurlanden. Groot-Brittanië zie ik een grote toeleverancier worden in de toekomst met hun snelle opmars in wind-energie.
Maar op termijn kan dit misschien wel keren. Al moeten ze daar nog een paar kolencentrales uitfaseren.
Voor de rest akkoord met je post. Op reis gaan buiten beschouwing gelaten moet ik max 330km op één dag. En dat is een trip waarbij ik sowieso moet stoppen voor een broodje of koffie. Zou waarschijnlijk niet nodig zijn maar met 20 minuten laden zou dat al ruim voldoende marge moeten geven.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- DirkDeLaet
- Newbie
Men zal in de toekomst niets anders kunnen doen dan auto's afwisselend te laten rijden, dat gebeurt nu in azie al. Even nummerplaten op oneven dagen en vise versa. Er zijn gewoon teveel auto's, alle straten staan er propvol van.
Offtopic, maar zelf heb je natuurlijk ook niet goed nagedacht. Meeste akkerbouw dient nu voor veeteelt. Reken op ongeveer 10% energie-efficiëntie van akker naar vlees.treenman schreef: ↑9 december 2019, 05:52 Tja, daar heeft Dhr Gobelijn toch ook niet goed over nagedacht... Waar gaat die massa gras dan moeten gekweekt worden? Nog veel meer regenwoud kappen? Of iedereen vegetarier en de graasweiden worden dan grasweiden? Ook niet, want dan moet dat gras allemaal wijken om soja te kweken voor vleesvervangers.
Dus als iedereen vegetarier zou worden, is er geen extra ruimte nodig voor soja op te kweken, integendeel, er komt extra ruimte vrij omdat men niet massaal de veeteelt moet voederen. Dus eigenlijk meer ruimte voor natuur, of gewassen voor energie (ontopic), ....
Dit is uiteraard heel eenvoudig voorgesteld. Je hebt nog een heleboel randbemerkingen (bv wat nu niet meer consumeerbaar is voor de mens, gaat soms naar dierenvoeder etc...).