Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Professor Gobelijn bedoelde waarschijnlijk gas, groen gas of als verstrooide professor 'gras' !
De man is een visionair !
De man is een visionair !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Coal is minder dan 5% van de energie-mix, dus die impact lijkt me beperkt.. Als je ziet dat men verwacht dat off-shore wind naar meer dan 30% zal stijgen tegen 2030 (pakweg 10% vandaag). UK offshore wind heeft een immens potentieel.reteiP schreef: ↑9 december 2019, 08:36Sinds de interconnectie is België wel voornamelijk een elektriciteitsleverancier aan UK.Umi schreef: ↑6 december 2019, 17:15
Hoe vaak zal je gebruik maken van laadinfrastructuur in België?
Voor lange trips zal je eerst thuis laden & vervolgens pas in het buitenland laden. Zeker gezien de 'real world driving range' van 250/300+ km van een deftige EV..
& alles gaat idd wat trager in België, maar ondanks alles hebben we hier nog 1 van de stabielste netwerken ter wereld & importeren we tekorten gewoon bij onze buurlanden. Groot-Brittanië zie ik een grote toeleverancier worden in de toekomst met hun snelle opmars in wind-energie.
Maar op termijn kan dit misschien wel keren. Al moeten ze daar nog een paar kolencentrales uitfaseren.
Voor de rest akkoord met je post. Op reis gaan buiten beschouwing gelaten moet ik max 330km op één dag. En dat is een trip waarbij ik sowieso moet stoppen voor een broodje of koffie. Zou waarschijnlijk niet nodig zijn maar met 20 minuten laden zou dat al ruim voldoende marge moeten geven.
Zoals ik het begrepen heb, is het de bedoeling om in toekomst nog nieuwe stopcontacten op zee bouwen die onderling met elkaar verbonden worden & zo zal men de stroom sturen naar waar de vraag het grootst is.. Toekomstmuziek voorlopig.
... Ondertussen heb ik de situatie in de UK verder onderzocht & blijkbaar is men de huidige kerncentrales daar ook aan het uitfaseren tegen 2025-2030 (bijna 20% vd mix) & spreekt men ook over een energy-gap. Voorlopig ziet het er naar uit dat de nieuwe kerncentrale er niet (of niet snel) gaat komen.
Ik vermoed dat die 330km voornamelijk over de autostrade is. Dan moet je al 1 van de betere EV's hebben om die afstand in 1x te overbruggen, althans in putje winter. Volledig ontladen van de batterij wil je vermijden, dit is niet goed voor de levensduur. Voor een optimale levensduur is het best om "zo veel mogelijk'' tussen de 10/20 & 80/90% range te blijven. Uiteraard laad je voor zo'n lange trip wel op tot 100%.
Met een deftige EV die 100kW snellaadvermogen heeft, laad je tot 80km per 10 minuten (150km/10min voor Tesla 3 aan de juiste supercharger).
Dus in het slechtste geval 1 stop van maximum 10minuten. (indien de infrastructuur meegroeit met het aantal gebruikers).
TAAS; transport as a serviceDirkDeLaet schreef: ↑9 december 2019, 09:15 Men zal in de toekomst niets anders kunnen doen dan auto's afwisselend te laten rijden, dat gebeurt nu in azie al. Even nummerplaten op oneven dagen en vise versa. Er zijn gewoon teveel auto's, alle straten staan er propvol van.
https://www.youtube.com/watch?v=6Ud-fPKnj3Q
Dirk,
Wat als uw nummerplaat "VROEM" is? mag je dan op zowel even als oneven dagen?
Wat als uw nummerplaat "VROEM" is? mag je dan op zowel even als oneven dagen?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
VROEM is oneven hé (5 letters)
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- DirkDeLaet
- Newbie

Was dat in de jaren 70 ook niet zo bij ons? Wagens op zondag niet rijden en erna afhankelijk van de nummerplaat (even/oneven)?
Met de oliecrisis waren er wel autoloze zondagen, als ik me goed herinner. 1974 en later, maar ik was toen nog een pagadder dus misschien hebben de toen nieuw-religieuze neo-groenen me dat gewoon wijsgemaakt. 
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Wel ik heb dat meegemaakt, en vond dat persoonlijk niet slecht, eindelijk eens een rustdag
Dat is nu eens iets dat ze voor mijn part mogen invoeren, maar dat gaan ze niet doen zenne, dan komt er geen geld binnen voor de schatkist.
Even en oneven was er inderdaad niet bij.
Ik heb het ook meegemaakt. Niet leuk als je in volcontinu dienst werkt en 3 op 4 weekends moet werken. Altijd een vergunning moeten gaan vragen om naar je werk te mogen rijden...
In Beijing, bij veel pollutie, is dat een algemeen aanvaard systeem.
Er is een boete voor rijden op de verkeerde dagen. Wie het zich kan veroorloven betaalt die boete gewoon en klaar is Kees.
Goed voor Kees en voor de staat uiteraard.
Spruitekop, heb je een antwoord op de vraag?DirkDeLaet schreef: ↑5 december 2019, 17:46 @ spruitekop waarom zou de overheid er belang bij hebben om met een vingerknip het electriciteitsnet en het autoverkeer lam te leggen?
https://businessam.be/audi-baas-nieuwe- ... o-duurder/Volgens Schot zullen autobouwers zwaar investeren in elektrische auto’s, terwijl de verkoop uit auto’s op diesel of benzine zal dalen. De winst die een autobouwer maakt met een elektrische wagen ligt echter lager dan de winst uit klassieke wagens. Om de algemene winstgevendheid op peil te houden, zullen autobouwers hun eindprijzen opkrikken, voorspelt de Audi-baas.
Binnen nu en een jaar of vier gaat het om 3.000 tot 5.000 euro’
Dat belooft
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Zolang een elektrische wagen meer dan 15.000 euro kost zal ik er nooit één kopen. Tenzij de Chinees komt.
Als ze geluk hebben rijdt 20% tegen 2030 elektrisch in Belgie.
10% in Vlaanderen, 10% in Brussel en 0,01% in Wallonie.
Als ze geluk hebben rijdt 20% tegen 2030 elektrisch in Belgie.
10% in Vlaanderen, 10% in Brussel en 0,01% in Wallonie.