Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Betalen & Kaarten Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen - Simulator zichtrekeningen
Gebruikersavatar
Nete
Hero Member
Hero Member
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 jan 2008
Contacteer:
Contacteer Nete
Verstuur privébericht

Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Nete » 12 februari 2015, 18:46

Onderstaande tekst heb ik ook aan Pascal De Paepe gestuurd in de hoop dat er ruchtbaarheid aan zou gegeven worden (dus over een verplichting om alleszins een witte lijst aan te bieden).
Misschien kunnen degenen die zich in mijn standpunt kunnen vinden samen een beetje aan de kar trekken.

Toen Electrabel in 2011 zonder voorafgaande kennisgeving alle domiciliëringen omzette naar SEPA mandaten vond ik dat op zijn minst zeer arrogant.
Omdat ik het systeem niet echt vertrouwde heb ik nadien mijn zichtrekening geblokkeerd voor ALLE SEPA mandaten.
Onlangs heb ik dan toch één mandaat aanvaard omdat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Ik wil nu mijn zichtrekening op slot zetten voor ALLE mandaten behalve die ene (en later misschien nog enkele). Dat kan dus niet.
Want mijn bank (Keytrade) biedt op dit moment enkel een zwarte lijst aan: daarmee kan je je rekening helemaal blokkeren, ofwel bepaalde bedrijven blokkeren.
Met een witte lijst zou dat véél simpeler zijn: ik zou enkel op een geblokkerde rekening de blokkage moeten opheffen voor dat ene bedrijf.

Wat blijkt nu: de SEPA regelgeving laat de banken de keuze: ofwel een zwarte lijst, ofwel een witte, ofwel de beiden.

Ik neem aan dat het gros van de mensen zo'n 4 of 5 DOM's hebben. Dat zou betekenen een vijftal bedrijven toelaten op hun witte lijst.
Wil je hetzelfde bereiken met een zwarte lijst dan zou je ALLE bedrijven behalve die 4 of 5 op je lijst moeten zetten, kompleet onmogelijk natuurlijk.

Met die ene DOM van mij staat mijn rekening nu wel open voor alle DOM's, ook als ze onwettig opgestart zouden zijn.
Terwijl een blokkage zoveel efficiënter is, ik heb het zelf ondervonden met die ene DOM: ik was even uit het oog verloren dat de rekening volledig geblokkeerd stond, het mandaat werd aangemaakt en geactiveerd, maar de betaling werd geweigerd.
Er werden voor de SEPA DOM's allerlei (betere dan vroeger) beschermingen in de regelgeving voorzien voor als er toch iets zou mislopen, om ACHTERAF de schade te herstellen, terwijl het toepassen van een witte lijst de risico's van misbruik bijna volledig VOORAF zouden inkapselen.

Het zou nuttig zijn om de media en Europa hierover eens wakker te schudden zodat men tenminste de keuze van een witte lijst door alle banken verplicht zou maken, ongeacht of ze dan ook een zwarte lijst wel of niet willen aanbieden.
Omhoog

Roedie
Full Member
Full Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 12 nov 2012
Contacteer:
Contacteer Roedie
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Roedie » 14 februari 2015, 11:50

Ik vraag mij af of er iemand is die het SEPA gebeuren begrijpt. Ook ik heb slechte ervaringen met het ganse gebeuren. Let overigens op, niet alleen Electrabel, maar ook Water-link en nog anderen hebben uw vroegere domiciliëring geruisloos omgezet naar een SEPA-procedure.
In de vroegere domiciliëringsprocedure ging u akkoord dat terugkerende betalingen van vaste bedragen (maandelijkse huur, electriciteitsrekening, abonnementen enz... ) rechtstreeks werden betaald door de bank. Hiervoor werd een document voor akkoord opgesteld. Maw zoals ik het begrijp, ging men akkoord dat de bank een periodieke betaling deed voor een VAST bedrag aan een bepaalde "leverancier".
Bv : Mijn abonnement op Blad X kost mij maandelijks 10 €. Wel ik geef de bank de toelating om elke maand, zolang het abonnement loopt, automatisch 10 € van mijn rekening af te nemen.
Dit betekent dus ook dat, indien mijn abonnement wordt verhoogd naar 11 €/maand, het vorige contract NIET MEER GELDIG is tenzij MIJN AKKOORD.
Het SEPA-gebeuren heeft geruisloos de domiciliëringsprocedure verandert en omgezet, tot groot jolijt van de banken die nu kunnen zeggen: "Het is niet onze fout, Europa verplicht ons, SEPA is een gebeuren tussen u en de schuldeiser."
Aan de hand van een realistisch voorbeeld wil ik trachten duidelijk te maken, hoe slecht het ganse SEPA- gebeuren is georganiseerd.
Zonder een beschuldigende vinger uit te steken naar Electrabel:
Rekening gehouden met het elec-verbruik van vorig jaar moet ik elke maand 100 € betalen. Dit wordt georganiseerd via het automatische SEPA mandaat dat tot stand is gekomen ZONDER enige handtekening van mijzelf. Geen probleem, ik betaal elke maand netjes 100€. De eindafrekening is echter NOOIT gelijk aan 100€. Het is dus niet meer dan normaal dat, gezien er een afwijkend bedrag wordt gevraagd, de BANK deze betaling NIET uitvoert, en de schuldeiser rechtstreeks verwijst naar de schuldenaar.
NEEN.
Hetgeen nu gebeurt is een regelrechte schande. Er is een mandaat, weliswaar NOOIT ondertekent door ... en de banken betalen zonder aarzelen.
In het vorige voorbeeld moet ik als eindafrekening nog 54,23 € betalen. De schuldeiser maakt een fout (remember) en vraagt de betaling van 5423,00€. Wel, in het huidige systeem wordt dit bedrag netjes van uw rekening gehaald, de bank voert uit, zonder nadenken.
U gaat naar de bank en het antwoord is : "Wij kunnen hier niets aan doen, dit moet geregeld worden door de klant en de schuldeiser".
Aangetekende brieven schrijven, Tf , ja, het helpt maar het duurt ...

Is het aanleggen van zwarte lijsten nodig? NEEN. Is het aanleggen van witte lijsten nodig? EVENMIN.
Wat moet er gebeuren?
IK, NIET DE BANK, geef mijn goedkeuring aan de bank dat bedrijf X maandelijks een VAST bedrag van mijn rekening mag debiteren. Als het bedrag wordt gewijzigd (wijziging abonnementskosten, eindafrekening,...), dient er een nieuw mandaat worden getekend en als het kan door mijzelf.

Schijnbaar hebben, gezien het miniem aantal reacties, de forumleden nog geen probleem gehad. Hopelijk voor hen blijft het zo, maar ik verzeker u dat de Adm "zever" niet te overzien is.
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gebruikersavatar
J Lawieck
Hero Member
Hero Member
Berichten: 930
Lid geworden op: 13 okt 2011
Contacteer:
Contacteer J Lawieck
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door J Lawieck » 14 februari 2015, 12:45

Roedie schreef:In de vroegere domiciliëringsprocedure ging u akkoord dat terugkerende betalingen van vaste bedragen (maandelijkse huur, electriciteitsrekening, abonnementen enz... ) rechtstreeks werden betaald door de bank. Hiervoor werd een document voor akkoord opgesteld. Maw zoals ik het begrijp, ging men akkoord dat de bank een periodieke betaling deed voor een VAST bedrag aan een
bepaalde "leverancier".
Dat klopt niet. Hier is een domiciliering voor de tankkaart. Da's geen vast bedrag.
In het vorige voorbeeld moet ik als eindafrekening nog 54,23 € betalen. De schuldeiser maakt een fout (remember) en vraagt de betaling van 5423,00€. Wel, in het huidige systeem wordt dit bedrag netjes van uw rekening gehaald, de bank voert uit, zonder nadenken.
U gaat naar de bank en het antwoord is : "Wij kunnen hier niets aan doen, dit moet geregeld worden door de klant en de schuldeiser".
Aangetekende brieven schrijven, Tf , ja, het helpt maar het duurt ...
Dat probleem had je vroeger ook.
Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee, maar het is de reden waarom we hier maar 1 domiciliering hebben.
IK, NIET DE BANK, geef mijn goedkeuring aan de bank dat bedrijf X maandelijks een VAST bedrag van mijn rekening mag debiteren. Als het bedrag wordt gewijzigd (wijziging abonnementskosten, eindafrekening,...), dient er een nieuw mandaat worden getekend en als het kan door mijzelf.
Dat is een doorlopende opdracht, ook wel bestendige opdracht genoemd.
http://www.geelsehuisvesting.be/v1/faq/ ... aag-8.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

susu
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 okt 2013
Contacteer:
Contacteer susu
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door susu » 14 februari 2015, 12:46

ik heb gewoon bij het begin van al die sepa zever mijn rekening geblokkeerd voor ALLE dergelijke domicilieringen.
Degene die van mij geld wil, moet mij een factuur / overschrijving sturen.
Omhoog

Gebruikersavatar
jens_dev
VIP member
VIP member
Berichten: 3363
Lid geworden op: 31 jan 2012
Contacteer:
Contacteer jens_dev
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door jens_dev » 14 februari 2015, 12:51

Waarom dit systeem nog gebruiken als er zoveel problemen zijn?
Ik betaal mijn facturen manueel 1x per maand en dit duurt hoogstens enkele minuten.
Omhoog

Gebruikersavatar
J Lawieck
Hero Member
Hero Member
Berichten: 930
Lid geworden op: 13 okt 2011
Contacteer:
Contacteer J Lawieck
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door J Lawieck » 14 februari 2015, 13:06

Een dats 24 tankkaart kan alleen met domiciliering, dacht ik.
Waarom de bankkaart niet gebruiken? In het verleden toch wel een paar keer meegemaakt dat we via de bankkaart niet kon tanken. Het omgekeerde kan natuurlijk ook. Maar je kan dan toch kiezen tussen de tankkaart en de bankkaart. Tot nu toe werkte toch minstens 1 van de 2.
Verder krijgt mijn vriendin via het werk nog een extra korting op de prijs aan de pomp.
Omhoog

Leemans-broertje
VIP member
VIP member
Berichten: 1043
Lid geworden op: 13 nov 2013
Contacteer:
Contacteer Leemans-broertje
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Leemans-broertje » 14 februari 2015, 13:44

Heb zelf enkele jaren terug een factuur van het water (TMVW) gekregen voor enkele miljoenen. Gelukkig geen domiciliering. Zo mogelijk zelf betalen.
Omhoog

Roedie
Full Member
Full Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 12 nov 2012
Contacteer:
Contacteer Roedie
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Roedie » 14 februari 2015, 14:16

Het is toch spijtig vast te stellen dat sommige spaargidsleden niet aandachtig lezen.
Hoe kunt ge nu in godsnaam een domiciliëringsopdracht geven voor uw tankbeurten, Lawieck? Ge kunt inderdaad uw tankbeurten automatisch laten afhalen van uw bankrekening, maar is dit een domiciliëring?
Lawieck, als ge een domiciliëringsopdracht hebt gegeven (wat volgens mij niet kan) is deze automatisch omgezet naar een SEPA . Ooit gehoord van een permanente opdracht?
Lees, vooraleer te reageren, eerst de commentaren van de inzenders, om dan te reageren.
De redenering van , ik betaal pas als ik een factuur krijg, lijkt mij logisch en ik zou dit ook doen. Maar er zijn nu eenmaal mensen die een goedbedoelde domiciliëring spoorloos hebben zien veranderen in een SEPA-constructie.
Ter Info: Ook Test-Aankoop, toch de "beschermer" van de klant bezondigt zich aan het automatisch genereren van een SEPA-verbintenis en dit ook ZONDER handtekening van de klant. Geloven of niet , ik kan het zwart op wit bewijzen.
Omhoog

Gebruikersavatar
J Lawieck
Hero Member
Hero Member
Berichten: 930
Lid geworden op: 13 okt 2011
Contacteer:
Contacteer J Lawieck
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door J Lawieck » 14 februari 2015, 14:33

Roedie schreef:Hoe kunt ge nu in godsnaam een domiciliëringsopdracht geven voor uw tankbeurten, Lawieck? Ge kunt inderdaad uw tankbeurten automatisch laten afhalen van uw bankrekening, maar is dit een domiciliëring?
Ja
"met betalingsgemak via Europees domiciliëringsmandaat"
https://customer.dats24.be/nl/goedkoper ... -tankkaart" onclick="window.open(this.href);return false;
Lawieck, als ge een domiciliëringsopdracht hebt gegeven (wat volgens mij niet kan)
Allez, jong ...
is deze automatisch omgezet naar een SEPA .
Ja, dat klopt. De 'oude' domicilieringen bestaan niet meer. Die zijn automatisch omgezet.
Ooit gehoord van een permanente opdracht?
Ja, dat is een doorlopende opdracht, ook wel bestendige opdracht genoemd ...
Zie ook mijn eerder bericht
Omhoog

Roedie
Full Member
Full Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 12 nov 2012
Contacteer:
Contacteer Roedie
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Roedie » 14 februari 2015, 15:00

En hoe heet een Europees domiciliëringsmandaat? Ja, inderdaad SEPA.
Nu Lawieck, gezien gij tevreden zijt over uw "domiciliëringen", laat dit item aan u voorbijgaan.
Misschien zijn er anderen die de poster van het originele bericht kunnen helpen.
Omhoog

john32
Full Member
Full Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 06 jan 2014
Contacteer:
Contacteer john32
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door john32 » 14 februari 2015, 15:23

In een B2C SEPA mandaat, kan je heel lang (ik dacht tot 8weken) gewoon je bank melden dat je het niet eens bent met een bepaalde sepa transactie en dan draait de bank die terug, zonder discussie of inmenging van schuldeiser.
Omhoog

johann
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 432
Lid geworden op: 15 apr 2009
Contacteer:
Contacteer johann
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door johann » 14 februari 2015, 16:23

Keytrade doet inderdaad niet mee aan de witte lijst. Ergerlijk, maar zo is het. De meeste andere banken doen wel mee. Toegegeven, de regelgeving is op dat punt voor interpretatie vatbaar. Ik heb die nu niet meteen bij de hand, maar het is in ieder geval niet ondubbelzinnig geformuleerd of een bank kan volstaan met het aanbieden van een zwarte of witte lijst, of verplicht beide moet aanbieden. Uit wat ik begrepen heb, zouden in ieder geval BNP, Belfius, ING en Argenta beide opties aanbieden.

Als je toch een SDD (=Sepa Direct Debit) wil aanvaarden voor één specifiek bedrijf, open daarvoor dan een aparte zichtrekening, en communiceer dat rekeningnummer uitsluitend met dat ene bedrijf. Handig? Neen, maar ik zie geen andere oplossing.

Voor SDD's blijft bij mij de deur op slot: bij al mijn zichtrekeningen is de algemene blokkering actief. Nogmaals, ik kan iedereen alleen maar aanraden om hetzelfde te doen. Het systeem is conceptueel fout en laat zich niet snel oplappen.
Omhoog

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 13 nov 2008
Contacteer:
Contacteer Sebastiaan1985
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 14 februari 2015, 16:32

Naar mijn weten kan je bij Argenta enkel alles blokkeren of met een zwarte lijst werken. Een witte lijst bestaat naar mijn weten niet (toch niet via internetbankieren).

Het spijtige is dat ik de afbetaling van mijn hypothecaire lening via een SEPA domiciliëring heb en het dus niet volledig kan blokkeren. En een witte lijst zie ik ook niet direct staan.
Omhoog

johann
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 432
Lid geworden op: 15 apr 2009
Contacteer:
Contacteer johann
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door johann » 14 februari 2015, 19:38

Even gekeken, Sebastiaan: in mijn online-omgeving vind ik bij Argenta wel een witte lijst terug, maar geen zwarte.

Als ik in het hoofdmenu kies voor 'SEPA domiciliëringen' > 'Opties domiciliëringen', krijg ik te lezen:
Inningen via domiciliëring worden niet toegestaan op deze rekening.
<Wijzigen>

Geen enkele schuldeisers mag komen innen op deze rekening, behalve onderstaande schuldeisers.
[Naam schuldeiser Identificatienummer schuldeiser]
<Toevoegen schuldeiser>
Is dat bij jou anders geregeld?
Omhoog

Gebruikersavatar
Nete
Hero Member
Hero Member
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 jan 2008
Contacteer:
Contacteer Nete
Verstuur privébericht

Re: Witte en/of zwarte lijst bij SEPA domiciliëringen

  • Citeer

Bericht door Nete » 15 februari 2015, 12:41

Ter info: wat ik hier wil aankaarten: ik ben vrij argwanend tegenover het reglement van de SEPA mandaten.
Maar er zitten ook al goede punten aan het systeem: als er iets misloopt kan je eenvoudig je storting herroepen. Dat was vroeger véél omslachtiger.

Helaas heeft één of andere pipo in Europa het nodig gevonden om de banken de keuze te laten of ze een witte, een zwarte of beide lijsten aanbieden.

Het nut van een zwarte lijst ontsnapt me totaal, tenzij je het achteraf kunnen blokkeren van frauders of bedrijven waarmee je een conflict hebt, het ei van Columbus vindt.

Met een witte lijst kan je VOORKOMEN dat mandaten aangemaakt en geactiveerd worden door andere bedrijven dan degene waar je zelf je akkoord geeft.

Met een witte lijst is het systeem véél beter dan het vroegere.
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Zichtrekeningen & Bankkaarten”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy