Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wizz Air Holdings PLC

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5028
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door reteiP » 28 februari 2017, 10:53

Door een collega spaargidser getipt en volgens mij zeer interessant.
Low cost maatschappij die focust op Centraal- en Oost-Europa.
Sterke groei (circa 21% meer passagiers YoY)
In 2017 wordt 17% groei verwacht én lagere kosten. Verwachte nettowinst €245-255M

Constante CAPEX voor een moderne vloot, vorig boekjaar 12 nieuwe toestellen.
De volgende 2 jaren volgen nog zo'n 24 nieuwe toestellen. Dus CAPEX kan vergelijkbaar verwacht worden.

De nieuwe toestellen hebben winglets (A320 of A321ceo of neo) en zijn hierdoor opnieuw zuiniger en efficiënter.
Dit is voor een groeiende maatschappij best interessant, omdat ze niet enkel oude toestellen moeten vervangen maar ook extra capaciteit moeten aanbieden. Hierdoor is hun vloot versneld modern en zuinig en dus low-cost. Bovendien profiteren alle maatschappijen nog van lagere olieprijzen dan het lange termijnsgemiddelde. Er wordt gehedged op de olieprijs, wat elke luchtvaartmaatschappij moet doen afaik.
Average jet fuel price 2015: 986 $/ton
Average jet fuel price 2016: 740 $/ton
Huidige fuel price: 566 $/ton (exclusief hedging kosten)

Het gemiddeld aantal stoelen per vliegtuig ligt jaar na jaar iets hoger, wat ook efficiënter is.
Mijn persoonlijk ervaring met Wizz air (10 vluchten gedaan vorig jaar) = vliegtuigen die telkens 95% of meer gevuld zijn. In het jaarverslag vind ik een loadfactor van 88,2% vorig jaar.

In Centraal- en Oost-Europa zijn ze marktleider met 10% meer marktaandeel dan Ryanair.

De laatste 3 jaren is er een positieve en groeiende free cash flow en hier mag verdere groei verwacht worden.

Een paar ratios:
ROCE = 22,4%
Leverage = 1,4
Liquidity = 45%
Current ratio = 1,7

Bearcase:
- Competitieve markt
- Reputatie opbouwen gaat traag maar verliezen gaat snel
- Politieke / milieu gevoelige markt
- (Nog) geen dividend
- Impact fluctuaties brandstofprijzen en USD/EUR op bottomline
- Hoog aantal convertible shares !!

Simpele waarderingsmethodes:
Forward P/E 12,5
Earnings 250 miljoen euro over 126,765 miljoen shares = 1,97 EPS
=> Koersdoel 24,625 euro of 2100 GBp (27% hoger dan de huidige koers van 1654 GBp)

Free cash flow circa £ 125 miljoen x 18 / 126,765 shares = 1775 GBp (7,3% hoger dan de huidige koers)
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Omhoog

anonymous9

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door anonymous9 » 28 februari 2017, 11:20

Let er wel op dat de 321neo's vanaf 2019 geleverd gaan worden, en toch een miljard per jaar aan capex gaan kosten. Oké, de huurprijs van de lease-toestellen zal uiteraard ook dalen (met ongeveer 25M per jaar schat ik), maar reken toch op een lange periode van een netto cash outflow en sterk stijgende schulden en interestkosten.

Maar goed, dat is een eenmalige langdurige groeipijn. Dan kunnen ze 20 jaar verder.
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Didymus
VIP member
VIP member
Berichten: 1245
Lid geworden op: 17 jul 2013
Contacteer:
Contacteer Didymus
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door Didymus » 28 februari 2017, 11:45

Vergeet wel niet dat lowcostmaatschappijen een toestel meestal maar een tiental jaar in hun vloot houden. Door het hoge aantal cycles (starts en landingen) zien die toestellen af en zijn ze sneller dan bij traditionele maatschappijen aan grote onderhoudsbeurten (en dus dure) toe.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5028
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door reteiP » 28 februari 2017, 13:29

Didymus schreef:Vergeet wel niet dat lowcostmaatschappijen een toestel meestal maar een tiental jaar in hun vloot houden. Door het hoge aantal cycles (starts en landingen) zien die toestellen af en zijn ze sneller dan bij traditionele maatschappijen aan grote onderhoudsbeurten (en dus dure) toe.
Klopt, maar de huidige CAPEX is maintentance + expansie.
En je ziet dat ze zelfs dan naar free cash flow gunstig gewaardeerd zijn.

+ de moderne vloot biedt ook troeven. Zie maar recent naar die geluidsproblematiek mbt Zaventem.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Omhoog

anonymous9

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door anonymous9 » 28 februari 2017, 13:39

Zijt ge daar zeker van, Pieter? De capex voor nieuwe vliegtuigen was 126M in FY2016 (en een dikke 50M in H1 2017). Awel, zelfs aan 45% cataloguskorting koopt ge daar maar 2-3 toestellen mee, en zeker geen 12. Ik kan u verzekeren dat nieuwe 320's en 321's meer kosten dan 10 miljoen per stuk. Zelfs een 15-jarig toestel kost nog meer dan dat.

Edit: Wat ik wél zie is dat de lease-kosten met bijna 40% zijn gestegen in H1. Dus volgens mij zijn de 'nieuwe toestellen' waar je het over hebt voor het overgrote deal geleasede toestellen, en dus zéker geen growth capex.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 28 februari 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5028
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door reteiP » 28 februari 2017, 13:45

Poldermol schreef:Zijt ge daar zeker van, Pieter? ...
Nu niet meer ^-^
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Omhoog

anonymous9

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door anonymous9 » 28 februari 2017, 13:50

En hier is het bewijs. De eigenaars van de meest recent geleverde A321's zijn quasi allemal lessors:

https://www.planespotters.net/productio ... us=current

Dus de vliegtuigen zijn wel netjes en nieuw, ze zijn wel quasi allemaal geleased, en je mag de capex van H1 2017 zeker niet extrapoleren naar 2019-2024 toe wanneer de 110 nieuwe vogeltjes aankomen.
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5028
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door reteiP » 28 februari 2017, 13:58

Ja klopt, zo'n toestel kost circa 100 miljoen euro.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Omhoog

anonymous9

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door anonymous9 » 28 februari 2017, 14:02

120M EUR zelfs voor de 321 neo (zie de prijslijst van Airbus:) http://www.airbus.com/newsevents/news-e ... -aircraft/

Nu, het was een groot order, dus je mag uitgaan van een korting van 45-50% op de nieuwprijs, motoren incluis, dus laat ons zeggen 60M EUR per A321. Dat betekent dat er een totale kostprijs van 6,6 miljard euro zal moeten gefund woorden in 2019-2024, ofte gemiddeld 1,1 miljard per jaar.
Omhoog

Gebruikersavatar
WhenDoYouRetire
Full Member
Full Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 23 dec 2016
Contacteer:
Contacteer WhenDoYouRetire
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door WhenDoYouRetire » 28 februari 2017, 14:25

Als klant ben ik wel tevreden van Wizz Air als vliegmaatschappij. Low budget en nog geen slechte ervaringen mee gehad.
Echter vind ik hun business toch moeilijk in te schatten (of voorspellen) waardoor ik me eraf houd.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Omhoog

Umi
VIP member
VIP member
Berichten: 2179
Lid geworden op: 02 okt 2014
Contacteer:
Contacteer Umi
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door Umi » 28 februari 2017, 20:01

Geen idee of dit koopwaardig is maar toch ff melden dat AMG voor de titanium aluminides zorgt voor de motoren van de A320Neo ;D
http://www.amg-nv.com/Investors/Press-R ... fault.aspx
Omhoog

Gebruikersavatar
Inversor
VIP member
VIP member
Berichten: 1742
Lid geworden op: 25 jun 2015
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door Inversor » 1 maart 2017, 13:51

Wat betreft de Brexit: http://www.nu.nl/brexit/4295838/wizz-ai ... rexit.html

Is dat nu goed of slecht nieuws.

Of gewoon noise?
Omhoog

anonymous9

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door anonymous9 » 1 maart 2017, 16:09

Ja dat is wel een interessant gegeven. Want als ze capaciteit cutten,gaan ze die fixed bestelling wel elders moeten inzetten natuurlijk. Ander sta je daar met al die vliegtuigen :D
Omhoog

reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5028
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door reteiP » 28 maart 2017, 13:40

Jetfuel weer fors goedkoper geworden in maart.

Minder reizen naar Turkije en Egypte = meer reizen naar Oost-Europa? Kan ook extra groei betekenen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Omhoog

anonymous9

Re: Wizz Air Holdings PLC

  • Citeer

Bericht door anonymous9 » 28 maart 2017, 13:46

8% ongeveer, inderdaad. Maar hoeveel had Wizz al gehedged? met andere woorden, hoeveel voordeel doen ze met de lagere fuel prijs?
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

49 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy