Woning klaar maken voor verhuur => wat met lening?
TIP
Woning klaar maken voor verhuur => wat met lening?
Hallo iedereen,
Ik zal even de situatie schetsen: mijn moeder (weduwe sinds 2014) woont sinds september van dit jaar officieel in een flat dewelke ze huurt. Haar huis zou ze nu willen verhuren MAAR er moeten nog een aantal opfrissingswerken gebeuren. Daarom dachten we om een waarborg (hypothecaire inschrijving van 2006) die nog op de woonst staat aan te spreken. Wat ik me nu afvroeg: stel dat de waarborg wordt aangesproken en er op een looptijd van 10 jaar wordt geleend, komt deze lening dan in aanmerking voor fiscaal voordeel? De woning is immers nog steeds de enige woning (aangezien mijn moeder huurt) maar over de "eigen" woning ben ik deze niet zo zeker aangezien ze natuurlijk officeel verhuisd is naar haar huurflat. De bankbediende zei wel dat dit geen probleem zou mogen zijn maar ik vond het niet heel overtuigend.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bedankt!
Ik zal even de situatie schetsen: mijn moeder (weduwe sinds 2014) woont sinds september van dit jaar officieel in een flat dewelke ze huurt. Haar huis zou ze nu willen verhuren MAAR er moeten nog een aantal opfrissingswerken gebeuren. Daarom dachten we om een waarborg (hypothecaire inschrijving van 2006) die nog op de woonst staat aan te spreken. Wat ik me nu afvroeg: stel dat de waarborg wordt aangesproken en er op een looptijd van 10 jaar wordt geleend, komt deze lening dan in aanmerking voor fiscaal voordeel? De woning is immers nog steeds de enige woning (aangezien mijn moeder huurt) maar over de "eigen" woning ben ik deze niet zo zeker aangezien ze natuurlijk officeel verhuisd is naar haar huurflat. De bankbediende zei wel dat dit geen probleem zou mogen zijn maar ik vond het niet heel overtuigend.
Bedankt!
Re: Woning klaar maken voor verhuur => wat met lening?
bij een lening die zou aangaan zijn VOOR 2005 zou het geen enkel verschil maken
Re: 'enige, eigen woning' wat wil dat precies zeggen?
Meld dit bericht
Citeer
Bericht
door paul » 1 April 2016, 09:21
eigen woning : waar je zelf in woont
leningen aangegegaan voor 2005 : mocht je zelfs je énige en eigen woning verhuren om toch het max fiscaal voordeel te hebben
bij de huidie leningen verlies je de eerste 10 jaar een extratje als je een lening aangaat van een woning waar jezelf niet in woont
-----------------
de lening loopt al langer dan 10 jaar , dus de bankbediende heeft gelijk
enige woning : dat je maar een woning bezit
Re: 'enige, eigen woning' wat wil dat precies zeggen?
Meld dit bericht
Citeer
Bericht
door paul » 1 April 2016, 09:21
eigen woning : waar je zelf in woont
leningen aangegegaan voor 2005 : mocht je zelfs je énige en eigen woning verhuren om toch het max fiscaal voordeel te hebben
bij de huidie leningen verlies je de eerste 10 jaar een extratje als je een lening aangaat van een woning waar jezelf niet in woont
-----------------
de lening loopt al langer dan 10 jaar , dus de bankbediende heeft gelijk
enige woning : dat je maar een woning bezit
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een hypothecaire inschrijving is voor 30 jaar en kan eventueel nog verlengd wordenJuSa schreef: ↑16 november 2018, 15:30 Hallo iedereen,
Bedankt!
Gezien je in 2006 een hypothecaire inschrijving hebt gedaan is deze dus nog geldig tot 2036
Dit betekent dus dat je opnieuw een lening kan nemen vanaf bv 2018 zonder in principe naar de notaris te moeten.
Je moet hiermee opletten. De bank weet ook dat je hierdoor heel wat kosten uitspaart, ze rekenen de winst die je hierdoor maakt vaak door in het intrestvoet.
Ook al dateert de hypothecaire inschrijving van 2006, de fiscaliteit volgt altijd het aanvangsjaar van de nieuwe lening. Je kan dus perfect een inschrijving hebben van 2006 met een krediet dat de fiscaliteit van 2018 volgt (aanvangsjaar lening)
Om te weten welke belastingsaftrek je geniet moet je een onderscheid maken tussen:
Eigen woning: woning waar je effectief woont in het aanslagjaar
NIet eigen woning: woning waar je niet woont in het aanslagjaar
Gezien het wel de woning is van je moeder, maar niet haar eigen woning (ze woont er niet) kan je elke nieuwe lening voor dit huis enkel aftrekken onder het federale lange termijnsparen.
Kapitaal lening: De maximale korf is 2280 €, daarop krijg je 30% belastingsvoordeel
Intrest lening: Het KI van de woning zal worden belast in de personenbelasting, met de intresten kan je het KI terugwinnen.
Er is wel iets heel vervelend: als je geen belastingen betaalt, kan je ook niet aftrekken bij mijn weten. Als je moeder dus gepensioneerd is, zal zij volgens mij geen fiscale voordelen kunnen genieten. Van dit laatste ben ik niet 100% zeker.
Ik denk dat je een oplossing zal moeten zoeken in de zin van overzetten huis op jullie naam. Mogelijks hebben jullie al een stuk naakte eigendom, gezien ze weduwe is. Echter mocht het al mogelijk zijn om de lening op jullie naam te krijgen en jullie hebben ook al een lening lopen van voor 2016, dan wordt het moeilijk om en jullie fiscale aftrek (gewestelijk) te combineren met die van het huis van jullie moeder (fedraal)
Ik ben verkeerd, er is geen voorwaarde dat jullie eigendom moeten hebben over de woning om hiervan de aftrek te genieten. Jullie moeten alleen een hypothecaire lening hebben die betrekking heeft tot een niet eigen woning. Ik heb ook een groene lening laten lopen voor een huis dat ik niet zelf in bezit heb en ik kan deze lening ook aftrekken, ik heb deze bewust gehouden.Frederic schreef: ↑16 november 2018, 16:20 Ik denk dat je een oplossing zal moeten zoeken in de zin van overzetten huis op jullie naam. Mogelijks hebben jullie al een stuk naakte eigendom, gezien ze weduwe is. Echter mocht het al mogelijk zijn om de lening op jullie naam te krijgen en jullie hebben ook al een lening lopen van voor 2016, dan wordt het moeilijk om en jullie fiscale aftrek (gewestelijk) te combineren met die van het huis van jullie moeder (fedraal)
Ik denk dat je moeder geen belastingen zal mogen terugtrekken omdat ze er geen betaalt, enige optie zal zijn om hypo op jullie naam te nemen, als dit mogelijk is, dan moet je sowieso langs notaris. Vraag is dan nog of kosten opwegen tegenover opbrengsten. Met twee ontleners misschien wel, maar dan moet ik meer gegevens hebben.
Website fod:
In welke gevallen is het belastingbedrag nul?
Werknemers, werkzoekenden, gepensioneerden en eigenaars
Iedereen heeft recht op een bepaald bedrag van zijn inkomsten waarop hij geen belasting moet betalen. Dat betekent dus dat een deel van de inkomsten niet belast wordt. Dat wordt het belastbaar minimum genoemd.
Anders gezegd: als uw inkomsten niet hoger zijn dan het belastbaar minimum, is het bedrag van uw belasting nul. U heeft dan geen recht op belastingverminderingen.
=> die lening moet op jullie naam of geen lening
In welke gevallen is het belastingbedrag nul?
Werknemers, werkzoekenden, gepensioneerden en eigenaars
Iedereen heeft recht op een bepaald bedrag van zijn inkomsten waarop hij geen belasting moet betalen. Dat betekent dus dat een deel van de inkomsten niet belast wordt. Dat wordt het belastbaar minimum genoemd.
Anders gezegd: als uw inkomsten niet hoger zijn dan het belastbaar minimum, is het bedrag van uw belasting nul. U heeft dan geen recht op belastingverminderingen.
=> die lening moet op jullie naam of geen lening
Bedankt voor je reactie Frederic.
Een lening op onze naam lijkt ons niet aangewezen omdat wijzelf al sinds 2010 een lening hebben lopen die ervoor zorgt dat onze fiscale korf "vol" zit dus ik zie niet in hoe we in onze situatie van een fiscaal voordeel kunnen genieten bij het afsluiten van een lening.
Interessant wat je zegt van de belastingen versus pensioenen. Als ik één en ander lees dan begrijp ik dat pensioenen wel kunnen worden belast als je een pensioen ontvangt boven de belastingsvrije som. Ik dacht dat mijn moeder een (overlevings) pensioen ontvangt van een 1500 euro dus dit is boven de belastingsvrije som. Ik vermoed dus dat ze hierop bedrijfsvoorheffing zal moeten betalen.
Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat woonbonus zeer moeilijk wordt (ik ga wel nog eens bekijken of er sociale redenen kunnen worden ingeroepen) maar dat er misschien langetermijnsparen wel in zit (eerst checken of mijn moeder effectief bedrijfsvoorheffing/belastingen betaalt met haar pensioen) om in te brengen en de geïndexeerde KI + 40% (=> vak 106) enigszins te compenseren met de interesten van de lening. Als dit laatste het geval (langetermijnsparen) realiteit is dan lijkt het mij net interessant om meer te lenen, waardoor we de woning naar een hogere standaard kunnen renoveren/opfrissen zodat we maandelijks op een hoger verhuurbedrag kunnen mikken én dan kan er ook meer ingebracht worden om de geindexeerde KI+40% te compenseren. Of sla ik de bal hier nu helemaal mis?
Een lening op onze naam lijkt ons niet aangewezen omdat wijzelf al sinds 2010 een lening hebben lopen die ervoor zorgt dat onze fiscale korf "vol" zit dus ik zie niet in hoe we in onze situatie van een fiscaal voordeel kunnen genieten bij het afsluiten van een lening.
Interessant wat je zegt van de belastingen versus pensioenen. Als ik één en ander lees dan begrijp ik dat pensioenen wel kunnen worden belast als je een pensioen ontvangt boven de belastingsvrije som. Ik dacht dat mijn moeder een (overlevings) pensioen ontvangt van een 1500 euro dus dit is boven de belastingsvrije som. Ik vermoed dus dat ze hierop bedrijfsvoorheffing zal moeten betalen.
Het lijkt mij in ieder geval duidelijk dat woonbonus zeer moeilijk wordt (ik ga wel nog eens bekijken of er sociale redenen kunnen worden ingeroepen) maar dat er misschien langetermijnsparen wel in zit (eerst checken of mijn moeder effectief bedrijfsvoorheffing/belastingen betaalt met haar pensioen) om in te brengen en de geïndexeerde KI + 40% (=> vak 106) enigszins te compenseren met de interesten van de lening. Als dit laatste het geval (langetermijnsparen) realiteit is dan lijkt het mij net interessant om meer te lenen, waardoor we de woning naar een hogere standaard kunnen renoveren/opfrissen zodat we maandelijks op een hoger verhuurbedrag kunnen mikken én dan kan er ook meer ingebracht worden om de geindexeerde KI+40% te compenseren. Of sla ik de bal hier nu helemaal mis?
Een lening op onze naam lijkt mij niet voordelig aangezien we al een lening hebben lopen die onze "korf" al volledig vult dus hier kunnen we geen voordeel mee doen lijkt mij.
@ Frederic, wat je zegt over de mogelijkheid van het inbrengen van de lening (hetzij als woonbonus, hetzij als langetermijnsparen) als gepensioneerde is interessant. Ik heb eens én en ander opgezocht en het lijkt mij dat als je pensioen trekt die boven de belastingvrije som uitkomt je toch belastingen moet betalen? Wordt het betalen van KI etc ook niet meegerekend als "het betalen van belastingen"?
In ieder geval, ik denk dat het verhaal van de woonbonus moeilijk wordt (ik ga nog wel eens horen want blijkbaar gaat het wel wanneer je sociale redenen kan inroepen en mijn moeder is voor specifieke reden verhuisd dus...) maar misschien wordt langetermijnsparen wel iets (op voorwaarde dat ik hierboven vermeld). Stel dat het verhaal van langetermijnsparen een mogelijkheid is: is het dan niet beter dan mijn moeder meer zou lenen zodat we naar een hogere standaard kunnen renoveren en dus op een hogere huurprijs kunnen mikken. De hogere intresten van deze lening kunnen dan binnen langetermijnsparen worden ingebracht en op die manier het geindexeerde KI+40% in de personenbelasting gedeeltelijk compenseren. Of sla ik de bal hier nu volledig mis?
@ Frederic, wat je zegt over de mogelijkheid van het inbrengen van de lening (hetzij als woonbonus, hetzij als langetermijnsparen) als gepensioneerde is interessant. Ik heb eens én en ander opgezocht en het lijkt mij dat als je pensioen trekt die boven de belastingvrije som uitkomt je toch belastingen moet betalen? Wordt het betalen van KI etc ook niet meegerekend als "het betalen van belastingen"?
In ieder geval, ik denk dat het verhaal van de woonbonus moeilijk wordt (ik ga nog wel eens horen want blijkbaar gaat het wel wanneer je sociale redenen kan inroepen en mijn moeder is voor specifieke reden verhuisd dus...) maar misschien wordt langetermijnsparen wel iets (op voorwaarde dat ik hierboven vermeld). Stel dat het verhaal van langetermijnsparen een mogelijkheid is: is het dan niet beter dan mijn moeder meer zou lenen zodat we naar een hogere standaard kunnen renoveren en dus op een hogere huurprijs kunnen mikken. De hogere intresten van deze lening kunnen dan binnen langetermijnsparen worden ingebracht en op die manier het geindexeerde KI+40% in de personenbelasting gedeeltelijk compenseren. Of sla ik de bal hier nu volledig mis?
Sowieso lange termijnspa, vergeet woonbonus
Korf is inderdaad al gevuld, tenzij jullie de lening voor jullie eigen huis afsloten vanaf 2016. Voor 2016 heeft het geen zin.
Als je meer wil lenen, moet je rekening houden met korf van 2280 kapotaalsaflossing die je moet volkrijgen. Sowieso is er een grensbedrag voor de lening ook, meer lenen dan 75250 heeft geen enkele zin. Indien twee ontleners is maximum 2x2280
Inkomen moeder zorgt voor mogelijk aftrekbaarheid, navragen FOD.
Opletten met heropname intrestvoet kan duurder zijn