Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
TIP
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Dat laatste klopt ook al niet meer, gezien de reeds goedgekeurde toekenning van het minimumpensioen indien een gemengde loopbaan van 30 jaren in het stelsel van werknemers, zelfstandigen en ambtenaren, door de vorige regeringen bron: https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... m-pensioenmoneytalks schreef: ↑24 november 2020, 22:03 Trouwens nog een kleine kanttekening bij de werknemer met een topfunctie.
Werknemers hebben jaarlijks een flink aantal betaalde vakantiedagen (ik denk 3 weken).
Ik heb er 0. Ik zou ook helemaal geen vakantie nemen, maar de partner vindt het belangrijk.
Werknemers bouwen ook een deftig pensioen op, en zelfstandigen niet.
en https://www.rsvz-inasti.fgov.be/nl/faq/ ... n-bedragen
en https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... geloopbaan
Daarnaast is het voorstel van de huidige om dit minimaal pensioen ook toe te kennen aan zelfstandigen die niet aan de voorwaarden voldoen, aka alleen een loopbaan als zelfstandige hebben. Dus minder sociale bijdragen voor het pensioen betaald hebben gedurende hun loopbaan dan de werknemers waarmee de ze voor het pensioen worden gelijkgesteld.
Dat is de doelstelling van de zelfstandigen en de ondernemers om met minder sociale zekerheidsbijdragen te betalen dan een werknemer toch dezelfde rechten te bekomen. Voor een zelfstandige worden de sociale bijdragen afgetopt op 90000€ beroepsinkomen daarboven worden geen bijdragen meer betaald terwijl de loontrekkende wel op zijn volledig beroepsinkomen boven 90k€ sociale bijdragen betaald maar dit begrensd wordt voor het pensioen tot een jaarloon van 58446,94€.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 25 november 2020, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
3% op 150.000 = 4.500 euromoneytalks schreef: ↑24 november 2020, 21:32Correctie
3% op de eerste schijf van 150 000 is 4500
9% op 250 000 is 22500
Vroeger was er geen stuk van 18% maar ging het rechtstreeks naar 27%. 27% op het resterende bedrag (600 000) is 162 000.
Dan geeft het nog een kleine 200 000.
Ik weet niet welke schijf momenteel actueel is, maar het verschil tussen schenken en niet schenken is nog steeds enorm
9% tussen 150.000 en 250.000 = 100.000 x 9% = 9.000 euro
Totaal = 4.500 + 9.000 = 13.500 euro
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Inderdaad erfenisrechten kloppen ook niet. Is ook in schijven.Poldermol schreef: ↑24 november 2020, 21:12Euh, nee.moneytalks schreef: ↑24 november 2020, 21:10
0 – 150.000 euro 3%
150.000 – 250.000 euro 9%
250.000 – 450.000 euro 18%
> 450.000 euro 27%
Als u een vermogen van 1 miljoen euro aan uw dochter nalaat bij uw dood, betaalt uw dochter daarop 270 000 euro belasting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 apr 2019
- Contacteer:
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Bewust niet. Mijn boekhouder heeft de schalen vermeld, maar het kwam bij mij over alsof ik op het belastbaar inkomen in zijn totaliteit voor 50% belast wordt. Op basis van je tekst neem ik aan dat ik volgens je progressieve schalen belast wordt en dus meer overhoud dan simpelweg 50% van het belastbaar inkomen.Tycoon schreef: ↑24 november 2020, 22:25 U blijft bewust marginale aanslagvoet met gemiddelde aanslagvoet verwarren. U betaalt op die 55k € in totaal geen 50% belastingen maar 36,36% gemiddeld (of een totale belastingdruk van 19997.50€ o.b.v. aj 2021) o.b.v. de progressieve tarieven. Daarnaast vergeet u nog de belastingvrije som van 8900€ waarop u geen belastingen betaalt in de eerste schijf (25%) of zijnde een vermindering van 2247.50€. Daar heeft u zoals iedereen met een belastbaar inkomen groter of gelijk aan 8990€ recht op. Op uw inkomen rust een belasting van 22245€ in de PB waarop u nog de 2247.5€ in mindering dient te brengen, dit geeft de totale belasting van 19997.50€. Dan heb ik nog niet eens de woonbonus, fiscaal aftrekbare giften, de fiscale aftrekbare uitgaven voor alarmsystemen, de dienstencheques, pensioensparen (derde pijler, uw IPT/ VAPZ werd al als beroepskost in mindering gebracht voor de bepaling van uw belastbaar inkomen), enz. in rekening gebracht.
Er blijft een vrij besteedbaar inkomen van 35002.50€ over of 2692.50€/maand (o.b.v. 13de maandbasis) of 2916.87€/maand (o.b.v. 12 maanden). In feite betaalt u maar belastingen op 52752.50€! U betaalt wel op elke euro dat u meer verdiend dan 41060€, 50% als marginale aanslagvoet d.w.z. als bijkomende belasting.
De woonbonus heb ik gemist. VAPZ doet bijna elke zelfstandige die ik ken. Is fiscaal voordelig maar wel gebaseerd op het idee dat we ooit allemaal een pensioen zullen krijgen. Ik vraag me af hoe dit land er tegen die tijd uit zal zien, maar dat is een andere discussie.
Alvast thanks voor je verduidelijking
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
U weet dat een VAPZ niet afhangt van de overheid? En dat een pensioen verkregen vanuit de overheid er niet toe doet maar u gewoon een contract aangaat met een verzekeringsmaatschappij?
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Wettelijk verlof is 4 weken. Dus 20 dagen als je er 5 per week werkt en 24 dagen als je in een 6dagen systeem zit.moneytalks schreef: ↑24 november 2020, 22:03 Trouwens nog een kleine kanttekening bij de werknemer met een topfunctie.
Werknemers hebben jaarlijks een flink aantal betaalde vakantiedagen (ik denk 3 weken).
Ik heb er 0. Ik zou ook helemaal geen vakantie nemen, maar de partner vindt het belangrijk.
Werknemers bouwen ook een deftig pensioen op, en zelfstandigen niet.
Daar bovenop hebben heel wat firma´s een systeem van ´arbeidsduurvermindering´ omdat je bv 40u doet (8×5) maar er slechts 38 per week moet doen. Standaard geeft elk uur op weekbasis, op jaarbasis recht op 6 extra dagen. Dus in mijn voorbeeld 12 dagen extra en dus 32 in totaal.
En dan is er nog anciënniteitsverlof. Vaal 1 extra dag per 5 jaar dienst.
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
@Moneytalks heb je nu een antwoord gekregen op je vraag? Ik zit namelijk met dezelfde vraag.
Kan je dus een investering/verbouwing in huis inbrengen in je eenmanszaak en hoe agressief kan je het afschrijven.
Ja ik vraag het ook aan de boekhouder. Tot dusver beweert deze dat de ruwbouw op 33j wordt afgeschreven, en bijgevolg een deel van de woning op de zaak komt te staan (bij verkoop met meerwaarde ook belast), en dat de binnenafwerking sneller kan.
Kan je dus een investering/verbouwing in huis inbrengen in je eenmanszaak en hoe agressief kan je het afschrijven.
Ja ik vraag het ook aan de boekhouder. Tot dusver beweert deze dat de ruwbouw op 33j wordt afgeschreven, en bijgevolg een deel van de woning op de zaak komt te staan (bij verkoop met meerwaarde ook belast), en dat de binnenafwerking sneller kan.
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Afschrijvingen op inrichtingskosten: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... R_EU081704
Sinds dit jaar zijn degressieve afschrijvingen fiscaal niet meer toegestaan: https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1319 ... -1-januari
TIP: Vraag aan je boekhouder om voorzieningen (geschatte kost van de werken over x jaar) aan te leggen als je een dubbele boekhouding voert. Dan neem je al elk jaar een deel van de voorziene kosten (voorziening / x jaar) als kost op en die verminderd je winst. In het jaar dat je de werken uitvoert wordt het saldo en reeds een nieuw deel van de volgende voorziening (vb. werkelijke kost van de werken *2% = nieuwe kost over x jaar) afgetrokken van je winst.
Is ook van toepassing op uw eenmanszaak omdat u sinds 1 mei 2018 ook een onderneming (aka onderneming natuurlijke persoon) bent.
Sinds dit jaar zijn degressieve afschrijvingen fiscaal niet meer toegestaan: https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1319 ... -1-januari
TIP: Vraag aan je boekhouder om voorzieningen (geschatte kost van de werken over x jaar) aan te leggen als je een dubbele boekhouding voert. Dan neem je al elk jaar een deel van de voorziene kosten (voorziening / x jaar) als kost op en die verminderd je winst. In het jaar dat je de werken uitvoert wordt het saldo en reeds een nieuw deel van de volgende voorziening (vb. werkelijke kost van de werken *2% = nieuwe kost over x jaar) afgetrokken van je winst.
Is ook van toepassing op uw eenmanszaak omdat u sinds 1 mei 2018 ook een onderneming (aka onderneming natuurlijke persoon) bent.
Uit het WER:
Art. I.1.[1 Behoudens andersluidende bepaling [3 ...]3, wordt voor de toepassing van dit Wetboek verstaan onder :
1° [3 onderneming : elk van volgende organisaties :
(a) iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent;
(b) iedere rechtspersoon;
(c) iedere andere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid.
Niettegenstaande het voorgaande zijn geen ondernemingen, behoudens voor zover anders bepaald in de hierna volgende boeken of andere wettelijke bepalingen die in dergelijke toepassing voorzien :
(a) iedere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid die geen uitkeringsoogmerk heeft en die ook in feite geen uitkeringen verricht aan haar leden of aan personen die een beslissende invloed uitoefenen op het beleid van de organisatie;
(b) iedere publiekrechtelijke rechtspersoon die geen goederen of diensten aanbiedt op een markt;
(c) de Federale Staat, de gewesten, de gemeenschappen, de provincies, de hulpverleningszones, de prezones, de Brusselse Agglomeratie, de gemeenten, de meergemeentezones, de binnengemeentelijke territoriale organen, de Franse Gemeenschapscommissie, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;]3
2° consument : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen;
3° minister : de minister bevoegd voor Economie;
4° producten : goederen en diensten, onroerende goederen, rechten en verplichtingen;
5° dienst : elke prestatie verricht door een onderneming in het kader van haar professionele activiteit of in uitvoering van haar statutair doel;
6° goederen : de lichamelijke roerende zaken;
7° gedragscode : een overeenkomst of een aantal niet bij wettelijke, reglementaire of bestuursrechtelijke bepalingen voorgeschreven regels waarin wordt vastgesteld hoe ondernemingen die zich aan de code binden, zich moeten gedragen met betrekking tot een of meer handelspraktijken of bedrijfssectoren;
8° lidstaat : een lidstaat van de Europese Unie of in zoverre het akkoord over de Europese Economische Ruimte het voorziet, een Staat die dit akkoord heeft ondertekend;
9° werkdagen : het geheel van alle kalenderdagen met uitsluiting van de zondagen en wettelijke feestdagen. Als een termijn, uitgedrukt in werkdagen, op een zaterdag afloopt, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag;
10° adres : een geografisch adres en, in voorkomend geval, het elektronisch adres;
11° elektronisch adres : een geheel van elektronische gegevens waarmee een persoon elektronisch kan gecontacteerd worden;
12° geografisch adres : het geheel van geografische gegevens omvattend, in voorkomend geval, het huisnummer, de straat, de postcode en de gemeente waar een persoon een vestiging heeft of gecontacteerd kan worden;
13° FOD Economie : de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie;
[2 14° beoefenaar van een vrij beroep: elke onderneming wiers activiteit er hoofdzakelijk in bestaat om, op onafhankelijke wijze en onder eigen verantwoordelijkheid, intellectuele prestaties te verrichten waarvoor een voorafgaande opleiding en een permanente vorming is vereist en die onderworpen is aan een plichtenleer waarvan de naleving door of krachtens een door de wet aangeduide tuchtrechtelijke instelling kan worden afgedwongen;]2
[4 15° duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel dat een fysieke persoon of rechtspersoon in staat stelt om persoonlijk aan hem gerichte informatie op te slaan, op een wijze die deze informatie voor hem toegankelijk maakt voor toekomstig gebruik gedurende een tijdsduur die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie kan dienen, en die een ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt. Voor zover deze functionaliteiten bewaard worden, kunnen als duurzame gegevensdrager beschouwd worden het papier of, in een digitale omgeving, een e-mail ontvangen door de bestemmeling of een elektronisch document bewaard op een opslagapparaat of toegevoegd aan een e-mail ontvangen door de bestemmeling;]4
[5 16° omzet voor de ondernemingen die in toepassing van artikel III.85 een vereenvoudigde boekhouding voeren: het bedrag van de andere dan niet-recurrente ontvangsten;
17° balanstotaal voor de ondernemingen die in toepassing van artikel III.85 een vereenvoudigde boekhouding voeren: het grootste van de twee bedragen vermeld onder de bezittingen en de schulden.]5
[4 Wanneer de uitdrukking "duurzame gegevensdrager" voorkomt in een wettelijke of reglementaire bepaling, moet ervan worden uitgegaan dat het begrip gedefinieerd is overeenkomstig de definitie bedoeld in 15° van het eerste lid.]4
Het eerste lid, 1°, 4°, 5° en 8°, is niet van toepassing op Boek XI.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2013-11-07/33, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 12-12-2013 (zie KB 2013-12-08/01, art. 5)>
(2)<W 2017-08-11/14, art. 65, 058; Inwerkingtreding : 01-05-2018>
(3)<W 2018-04-15/14, art. 35, 059; Inwerkingtreding : 01-05-2018>
(4)<W 2018-09-20/14, art. 3, 067; Inwerkingtreding : 20-10-2018>
(5)<W 2019-03-23/06, art. 27, 070; Inwerkingtreding : 01-05-2019>
Laatst gewijzigd door Tycoon op 25 november 2020, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09 mar 2017
- Contacteer:
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
In bepaalde gevallen zal de boekhouder inschatten wat een voor de fiscus aanvaardbaar percentage beroepsmatig gebruik is en zo de afschrijvingen correct laten gebeuren. In andere gevallen heeft fiscus forfaitaire percentages beroepsgebruik vastgelegd (ik denk bij bijvoorbeeld smartphones) en neem je die best over.moneytalks schreef: ↑24 november 2020, 19:16Ik wist dit van vennootschappen en zelfstandigen, maar niet van loontrekkenden.ThomasMore schreef: ↑24 november 2020, 14:03 Wat gefoefel pukkie007?
Beroepskosten zijn kosten die je maakt om je inkomen te verwerven. Iedereen, vennootschappen, zelfstandigen en ook loontrekkenden mogen die aftrekken van hun bruto inkomsten.
Dit is wat alle collega's + de boekhouder zeggen. Momenteel ga ik tijdens de werkuren regelmatig een broodje halen. Collega's zetten het allemaal op een rekening en brengen die maandelijks in als beroepskost. Is volgens mij volledig wettelijk, maar ik kan me voorstellen dat de meesten hier daar anders over denken.ThomasMore schreef: .... kan dus makkelijk inbrengen als kosten:
- de schilderwerken, vloerbekleding, gordijnen, verlichting enz... van de praktijkruimte
- een deel van (het beroepsdeel) van de ruimte die gemeenschappelijk worden gebruikt (bvb. de inkomhal tot de woning waar ook een wachtzaal zal worden ingericht)
- De inrichting: meubilair dat nodig is om het beroep uit te oefenen
- Materiaal dat nodig is om het beroep uit te oefenen: een computer, laptop, telefoon, printer, ... whatever. Zelfs een TV of geluidsinstallatie als hij kan aantonen dat die zaken gebruikt worden bij een therapie.
- Zaken die je nodig hebt om je patiënten te ontvangen: kapstok, koffiezet als je al's een koffie aan je patiënten geeft. Een frigo met drank voor je patiënten, ... eender wat je nodig hebt om je beroep uit te oefenen.
- De aanleg van een parking in de tuin van de psycholoog als die parking ter beschikking staat van patiënten. Dus de klinkerwerken enz... In dat opzicht kan bijvoorbeeld de poort ook als die dient om bijvoorbeeld een parkeerplaats voor patiënten discreet af te sluiten... Als dit de poort is die ook privé wordt gebruikt dan zal de aftrek pro rata gebeuren.
Alleen moet je nagaan of er sprake is van strikt beroepsmatig gebruik of van gemengd gebruik (privé, beroepsmatig).
De frigo die de psycholoog thuis heeft staan waarin naast water en frisdrank voor patiënten ook de wekelijkse boodschappen van de Colruyt in worden gestockeerd heeft een gemengd karakter en zal dus maar pro-rata kunnen worden ingebracht.
De smartphone van de psycholoog zal gebruikt worden om afspraken te maken met patiënten maar met diezelfde smartphone zullen ook wel berichtjes naar vrienden worden verstuurd.
Als mensen hier al stellen dat een poort om cliënteel van het privédeel te scheiden niet beroepsmatig is, dan frons ik de wenkbrauwen.
Ivm de poort vraag ik me wel af hoe de controleur bepaalt voor welk percentage deze privé is en voor welk beroepsmatig. Wat mijn auto betreft gebruik ik deze voor 80% beroepsmatig. Verder rijd ik er enkel mee naar de supermarkt. Maar bij mijn weten zijn brandstofkosten maar voor 50% aftrekbaar, terwijl ik veel meer dan 50% beroepsmatig rijd.
En ja, sjoemelen kan je altijd maar ik zie niet in waarom je dat zou doen... het is niet ethisch en brengt je weinig op in vergelijking met het risico dat je loopt. Het is dus ook nog gewoon dom.
Je uitspraken scherpen het cliché van de zelfstandige aan die zijn privé pleziertjes financiert door ze als kosten in te brengen en zo ook nog 's mooi bespaart op de belastingaanslag. Tsssss

-
- Newbie
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09 mar 2017
- Contacteer:
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Wat een polemiek is dat hier geworden.
Zelfstandigen zijn profiteurs die weinig belastingen betalen en een goed leven hebben versus loontrekkenden hebben veel vakantie en moeten amper werken voor het loon dat ze krijgen...
Imo verdient iedereen een hoger inkomen en betaalt iedereen te veel belastingen
Heb ook gelezen dat TS geen psycholoog blijkt te zijn en dat is geruststellend want heb paar keer de wenkbrauwen gefronst bij zijn uitspraken.
Zelfstandigen zijn profiteurs die weinig belastingen betalen en een goed leven hebben versus loontrekkenden hebben veel vakantie en moeten amper werken voor het loon dat ze krijgen...
Imo verdient iedereen een hoger inkomen en betaalt iedereen te veel belastingen

Heb ook gelezen dat TS geen psycholoog blijkt te zijn en dat is geruststellend want heb paar keer de wenkbrauwen gefronst bij zijn uitspraken.
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Hij heeft het wel over zijn "patiënten". En hij formuleert het zo dat het ook niet duidelijk is dat hij geen psycholoog is. Dat die patiënten discretie vragen en er daardoor een poort moet komen die hij fiscaal kan inbrengen, is me niet duidelijk. Bij psychologen is dit echt niet meer van deze tijd.ThomasMore schreef: ↑25 november 2020, 10:46 Heb ook gelezen dat TS geen psycholoog blijkt te zijn en dat is geruststellend want heb paar keer de wenkbrauwen gefronst bij zijn uitspraken.
Als hij het heeft over patiënten die discretie vragen dan is het enige wat ik mij daarbij kan voorstellen een kinesist die werkt rond incontinentie, een psycholoog die gespecialiseerd is in seksuologie, een psychiater, een plastisch chirurg, misschien zie ik er nog over het hoofd. En dan nog. En als hij psycholoog zou zijn dan heeft hij hier inderdaad enkele uitspraken gedaan die niet door de beugel zouden kunnen van de deontologie en plichtenleer van de Psychologencommissie.
Maar goed, verder ga ik hier niet 'Sherlock Holmes' achterna.

-
- Newbie
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09 mar 2017
- Contacteer:
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Mijn punt met die poort was gewoon dat indien een professional kan aantonen dat de poort nodig is voor de uitoefening van zijn beroep diezelfde professional de kosten ervan kan inbrengen als beroepskosten. Of een psycholoog al dan niet een poort nodig heeft laat ik in het midden.MoreOrLess schreef: ↑25 november 2020, 11:41Hij heeft het wel over zijn "patiënten". En hij formuleert het zo dat het ook niet duidelijk is dat hij geen psycholoog is. Dat die patiënten discretie vragen en er daardoor een poort moet komen die hij fiscaal kan inbrengen, is me niet duidelijk. Bij psychologen is dit echt niet meer van deze tijd.ThomasMore schreef: ↑25 november 2020, 10:46 Heb ook gelezen dat TS geen psycholoog blijkt te zijn en dat is geruststellend want heb paar keer de wenkbrauwen gefronst bij zijn uitspraken.
Als hij het heeft over patiënten die discretie vragen dan is het enige wat ik mij daarbij kan voorstellen een kinesist die werkt rond incontinentie, een psycholoog die gespecialiseerd is in seksuologie, een psychiater, een plastisch chirurg, misschien zie ik er nog over het hoofd. En dan nog. En als hij psycholoog zou zijn dan heeft hij hier inderdaad enkele uitspraken gedaan die niet door de beugel zouden kunnen van de deontologie en plichtenleer van de Psychologencommissie.
Maar goed, verder ga ik hier niet 'Sherlock Holmes' achterna.![]()
Wat voor het ene beroep een verantwoorde kost is zal dat niet zijn voor een ander beroep.
Een dokter heeft geen boormachine nodig, een loodgieter wel.
Een prostituee zal (mogelijk) haar lingerie kunnen verantwoorden als beroepskost. Een restaurantuitbater niet.
Een kinesist kan een loopband inbrengen, een tandarts niet.
enz...
TS - de psy - was aan het hengelen hoe vrij hij/zij verantwoorde beroepskosten kan interpreteren. De fiscus laat daar erg weinig vrijheid en het gezonde verstand van elke zaakvoerder zou voldoende graadmeter moeten zijn om te kunnen bepalen wat een volledige/gedeeltelijke beroepskost is. Van zodra je zelf geen goede verantwoording kan geven dan riskeer je dat de fiscus het als gesjoemel beschouwt en ben je een fraudeur.
Bovendien bepaalt de fiscus zelf voor een groot aantal producten en diensten wat een verantwoorde (gedeeltelijke) beroepskost is. Elke zelfstandige, gelijk welk beroep, waarvan de zetel van de maatschappij gevestigd is in de privé woning zal zijn internetabonnement op naam van de maatschappij nemen. Elke zelfstandige kan claimen dat internet nodig is voor de uitoefening van de activiteiten dus zegt de fiscus zelf welk forfaitair deel als kost kan worden ingebracht en welk deel privé genot is. Daar valt echt niet mee te sjoemelen.
TS heeft nog veel te leren

-
- Newbie
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 apr 2019
- Contacteer:
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Elke zelfstandige weet dat hij verantwoording moet afleggen.ThomasMore schreef: ↑25 november 2020, 15:50 Van zodra je zelf geen goede verantwoording kan geven dan riskeer je dat de fiscus het als gesjoemel beschouwt en ben je een fraudeur
Een hond inbrengen als alarmsysteem vind ik geen goeie verantwoording, maar mag blijkbaar wel.
Broodjes gaan halen in de pauze en die aftrekken leek mij ook geen mogelijkheid, maar wordt wel gedaan.
In feite ben ik op zoek naar een consensus, of wettekst met concrete voorbeelden van wat kan en wat niet kan.
Transportkosten naar een locatie waar een beroepsmatige/educatieve bijeenkomst doorgaat, zijn aftrekbaar als aanwezigheid bij dat evenement kan worden aangetoond. In eigen land doe ik dat jaarlijks 4-5 keer. Ik koop dan een tienrittenkaart van de NMBS en breng die kosten in. Hotelkosten de avond op voorhand ook, en de prijs van de opleiding ook.
Maar in theorie kan ik een maand op vakantie gaan naar Canada, me daar inschrijven voor een weekendopleiding en vervolgens een vliegticket van 900 euro + de hotelkosten + bvb 300 euro opleidingskosten aftrekken. Als ik bij elke verre vliegreis een korte opleiding volg, denk ik niet dat ik wetten overtreed. Er zijn wel degelijk kwalitatieve weekendopleidingen in het buitenland. Is het wettelijk gezien gesjoemel om het zo te doen?
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Dat mag (zo doe ik het ook), maar verwacht u uiteraard wel aan vragen dat u de effectief gemaakte kosten kunt staven.
En als u voor 3 weken (of een maand) naar Canada gaat en de opleiding maar 3 dagen duurt, dan zijn de overige 18 dagen uiteraard een persoonlijke kost, je zal uiteraard geen 25 hotelnachten kunnen inbrengen voor een conferentie van drie dagen. Wat het vliegticket betreft zou je om helemaal correct te zijn kunnen/moeten pro-rateren, maar zelf doe ik dat niet. Mijn conferenties zijn dan ook vaak 5-10 dagen dus dan raak ik er wel mee weg dat ik het volledige vliegticket inbreng.
En als u voor 3 weken (of een maand) naar Canada gaat en de opleiding maar 3 dagen duurt, dan zijn de overige 18 dagen uiteraard een persoonlijke kost, je zal uiteraard geen 25 hotelnachten kunnen inbrengen voor een conferentie van drie dagen. Wat het vliegticket betreft zou je om helemaal correct te zijn kunnen/moeten pro-rateren, maar zelf doe ik dat niet. Mijn conferenties zijn dan ook vaak 5-10 dagen dus dan raak ik er wel mee weg dat ik het volledige vliegticket inbreng.
-
- Newbie
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09 mar 2017
- Contacteer:
Re: Woning verbouwen: kosten inbrengen als zelfstandige
Dat mag inderdaad maar u zal de effectief moeten kunnen aantonen dat het om beroepskosten gaat. Het broodje dat je tijdens de lunch gaat halen zal moeilijk te verantwoorden zijn tenzij u op dat moment met bijvoorbeeld een klant gaat lunchen. Transport- en verblijfskosten voor een opleiding kunnen perfect maar ook daar zal je moeten kunnen verantwoorden dat het een beroepskost is.
Uit zoekt blijkbaar de grenzen op en dat zou ik niet doen. Alle kleine beetjes die u nu gaat inbrengen kunnen wel 's zware gevolgen hebben bij een controle. Trouwens uw boekhouder zal u beschermen en de kosten die u inbrengt als verworpen uitgaven boeken. En wees hem daar maar dankbaar voor
Uit zoekt blijkbaar de grenzen op en dat zou ik niet doen. Alle kleine beetjes die u nu gaat inbrengen kunnen wel 's zware gevolgen hebben bij een controle. Trouwens uw boekhouder zal u beschermen en de kosten die u inbrengt als verworpen uitgaven boeken. En wees hem daar maar dankbaar voor
