woon-werkverkeer niet domicilieadres
woon-werkverkeer niet domicilieadres
Momenteel ben ik nog gedomicilieerd bij mijn ouders en heb ik een treinabbonnement van mijn domicilieadres naar mijn werkplaats.
Echter breng ik tegenwoordig 4/7 dagen door bij mijn vriendin en verplaats ik mij op eigen kosten van daar naar mijn werkplaats.
Om bepaalde redenen kan ik mij niet bij haar domicilieren.
Kan ik aan mijn werkgever een andere adres doorgeven dan mijn wettelijke domicilie? Ik vermoed van wel, maar kan ik dan dit correct inbrengen in de belastingen? Want het adres dat op mijn 281xx fiche staat zal dan verschillen van mijn wettelijk adres.
Echter breng ik tegenwoordig 4/7 dagen door bij mijn vriendin en verplaats ik mij op eigen kosten van daar naar mijn werkplaats.
Om bepaalde redenen kan ik mij niet bij haar domicilieren.
Kan ik aan mijn werkgever een andere adres doorgeven dan mijn wettelijke domicilie? Ik vermoed van wel, maar kan ik dan dit correct inbrengen in de belastingen? Want het adres dat op mijn 281xx fiche staat zal dan verschillen van mijn wettelijk adres.
Re: woon-werkverkeer niet domicilieadres
In een artikel uit De Standaard vond ik het volgende:
Vraag: ik woon tijdelijk op een ander adres dan mijn officiële domicilie en pendel vandaar naar het werk. Mag ik de effectief gereisde kilometers inbrengen als beroepskosten?
Antwoord: een belastingplichtige kan meerdere woonplaatsen hebben. De woonplaats beperkt zich niet noodzakelijk tot de plaats waar men is gedomicilieerd, een woonplaats is iedere andere plaats waar men feitelijk verblijft. Het traject tussen die (andere) werkelijke verblijfplaats en de vaste werkplaats is woon-werkverkeer.
Vraag: ik woon tijdelijk op een ander adres dan mijn officiële domicilie en pendel vandaar naar het werk. Mag ik de effectief gereisde kilometers inbrengen als beroepskosten?
Antwoord: een belastingplichtige kan meerdere woonplaatsen hebben. De woonplaats beperkt zich niet noodzakelijk tot de plaats waar men is gedomicilieerd, een woonplaats is iedere andere plaats waar men feitelijk verblijft. Het traject tussen die (andere) werkelijke verblijfplaats en de vaste werkplaats is woon-werkverkeer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zit in dezelfde situatie, je kan ten altijd je verblijfadres aanpassen. Het kan zijn dat je een klein beetje meer moet betalen als de afstand meer dan 80 km is / dag. Je kan dit steeds navragen bij de vakbond of eventueel bij je werkgever.
Beste,
weet iemand waar ik de officiele wetgeving hieromtrent kan terugvinden?
Bedankt.
weet iemand waar ik de officiele wetgeving hieromtrent kan terugvinden?
Bedankt.
Dat is dan het antwoord voor de belastingen en voor de tussenkomst van de werkgever voor woon-werkverkeer.Selena1 schreef:....
De woonplaats beperkt zich niet noodzakelijk tot de plaats waar men is gedomicilieerd, een woonplaats is iedere andere plaats waar men feitelijk verblijft. Het traject tussen die (andere) werkelijke verblijfplaats en de vaste werkplaats is woon-werkverkeer.
Wat ik mij daarbij afvraag: is dit ook geldig voor ingeval van "werkongevallen"? Daar worden ook de ongevallen verzekerd "op weg naar en van" thuis naar het werk.
De definitie van een arbeidswegongeval zegt dat het ongeval zich voordoet op “de weg naar of van het werk” of een gelijkgesteld traject en een letsel veroorzaakt.Nefertari schreef:Dat is dan het antwoord voor de belastingen en voor de tussenkomst van de werkgever voor woon-werkverkeer.
Wat ik mij daarbij afvraag: is dit ook geldig voor ingeval van "werkongevallen"? Daar worden ook de ongevallen verzekerd "op weg naar en van" thuis naar het werk.
“De weg van of naar het werk” wordt beschouwd als het normale traject dat de werknemer moet afleggen om van “verblijfplaats” naar werkplaats te geraken en vice versa.
Om als “verblijfplaats” te gelden wordt er veronderstelt de intentie om ergens minstens tijdelijk te wonen. In dit specifieke geval van Lucent kan de woning van zijn vriendin als verblijfplaats beschouwd worden (en al zeker indien dit andere adres doorgegeven is aan zijn werkgever ivm zijn treinabonnement.
Mocht Lucent echter slechts éénmalig bij een vriendin( dat kan ook zijn vriendin zijn, maar hoeft niet