woonbonus : akte verleden of domicilie ??
TIP
woonbonus : akte verleden of domicilie ??
Ik heb gisteren een verkoopakte getekend. In de opschortende voorwaarden staat dat deakte voor 31 december verleden moet zijn. Nu vertelde vandaag iemand mij iets wat voor grote paniek zorgt : volgens hem moet niet alleen de akte verleden zijn voor 31 december, maar moet je domicilie ook al in orde zijn
Dit lijkt me zeer moeilijk haalbaar ...
Klopt dit ?? Wat vinden jullie ?
Klopt dit ?? Wat vinden jullie ?
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Re: woonbonus : akte verleden of domicilie ??
OP de site van de FOD Financiën staat :
Wat zijn die voorwaarden voor de woonbonus?
De belangrijkste voorwaarde is dat het om uw enige woning gaat op 31/12 van het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. U mag dus geen eigenaar zijn van een andere woning. En in principe moet u op die datum ook effectief al in die woning wonen (er is wel een uitzondering voorzien als de woning nog in aanbouw is of niet kan worden betrokken omwille van wettelijke of contractuele redenen). De andere voorwaarden zijn: het moet om een hypothecair krediet gaan dat is afgesloten bij een instelling uit de EER en het moet een looptijd hebben van minstens 10 jaar.
Ik heb bijvoorbeeld een nieuwbouwwoning aangekocht begin van dit jaar, ik kan er dus al moeilijk wonen op 31/12 hé
anyway : Je moet er dus in principe ook wonen voor de 31ste december van het jaar waarin de lening afgesloten is. Dit wordt waarschijnlijk zo gedaan om te vermijden dat je de 3 januari van het jaar erop intrekt en zo een jaar onroerende voorheffing "ontduikt'.
Wat zijn die voorwaarden voor de woonbonus?
De belangrijkste voorwaarde is dat het om uw enige woning gaat op 31/12 van het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. U mag dus geen eigenaar zijn van een andere woning. En in principe moet u op die datum ook effectief al in die woning wonen (er is wel een uitzondering voorzien als de woning nog in aanbouw is of niet kan worden betrokken omwille van wettelijke of contractuele redenen). De andere voorwaarden zijn: het moet om een hypothecair krediet gaan dat is afgesloten bij een instelling uit de EER en het moet een looptijd hebben van minstens 10 jaar.
Ik heb bijvoorbeeld een nieuwbouwwoning aangekocht begin van dit jaar, ik kan er dus al moeilijk wonen op 31/12 hé
anyway : Je moet er dus in principe ook wonen voor de 31ste december van het jaar waarin de lening afgesloten is. Dit wordt waarschijnlijk zo gedaan om te vermijden dat je de 3 januari van het jaar erop intrekt en zo een jaar onroerende voorheffing "ontduikt'.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Oké, dat vergroot de paniek dus nog meer.
Hoe lang duurt het (ongeveer) voordat je domicilie is aangepast ?? Wanneer zou de akte ten laaste verlopen moeten zijn ?
Hoe lang duurt het (ongeveer) voordat je domicilie is aangepast ?? Wanneer zou de akte ten laaste verlopen moeten zijn ?
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Je moet je bij de gemeente laten inschrijven op je nieuw adres. Daarna moet de wijkagent nog komen kijken of je daar wel echt woont om valse domicilies te vermijden.
Dus dat kan weken duren met een beetje pech ?? Met andere woorden, wij dachten volgende week onze verkoopovereenkomst te tekenen, maar de kans dat we de woonbonus nog zullen hebben is zeer klein ??
Ongeloofelijk dat GEEN ENKELE bank ons hier iets van gezegd heeft.
Ongeloofelijk dat GEEN ENKELE bank ons hier iets van gezegd heeft.
-
anonymous9
Ge kunt ook de wijkagent uitnodigen voor een koffie met een taartje, dan zal ie de volgende dag wel al daar aan uw voordeur staan 
Je huis moet er bewoond uitzien. Je moet dus al verhuisd zijn met heel je huis ingericht. Als er alleen maar een tafel en twee stoelen staan gaat hij nooit geloven dat je daar woont.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Ik heb indertijd de wijkagent uitgenodigd en hem inderdaad een taartje uitgedeeld. Een paar basisdingen in dat huis gezet, en hem na een kort gesprek uitgelegd dat ik er in de feiten nog niet woonde, maar dat het voor mijn centen een groot verschil maakte. De man heeft dan begrijpend geknikt en de papieren ondertekend. Geen probleem dus. Heeft ook geen week geduurd.Yaris schreef:Je huis moet er bewoond uitzien. Je moet dus al verhuisd zijn met heel je huis ingericht. Als er alleen maar een tafel en twee stoelen staan gaat hij nooit geloven dat je daar woont.
Je kan misschien ook eens nakijken of het moment van aangifte telt (na bevestiging door de wijkagent), of het moment van verificatie door de wijkagent. Ik dacht me te herinneren dat het het moment van aangifte was dat telde als datum. Allicht gaat de gemeenteadministratie daar wel vrij soepel mee zijn als je hen het waarom uitlegt.
Niet panikeren dus, maar wel kort op de bal spelen...
Als je een lastige wijkagent hebt kan die dat beschouwen als poging tot omkoping( taartje ) van een ambtentantenaar in funktie en domiciliefraude
-
anonymous9
Niet panikeren, gewoon proactief zijn
Anticiperen!
-
anonymous9
Dan kunt ge het proberen met een taartje met extra slagroom! En melden dat ge bereid zijt om als burgerinfiltrant te fungerenpaul schreef:Als je een lastige wijkagent hebt kan die dat beschouwen als poging tot omkoping( taartje ) van een ambtentantenaar in funktie en domiciliefraude
Je moet zorgen dat er een paar onderbroeken en wat bh's rondslingerenYaris schreef:Je huis moet er bewoond uitzien. Je moet dus al verhuisd zijn met heel je huis ingericht. Als er alleen maar een tafel en twee stoelen staan gaat hij nooit geloven dat je daar woont.
wat was op de draad, bed overhoop enz
Dus, stel dat de akte ten laatste op 25/12 verleden is moet ik me geen zorgen maken ?
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Je laat in de verkoopovereenkomst zetten dat je er pas vanaf 2015 moogt intrekken... 
als het citaat louter een samenvatting is van de gewone voorwaarden om in 2014 een woonbonus te krijgen dan zou ik me geen zorgen maken over de voorwaarde om er te wonen toch niet als het een weken of paar maandenkwestie is.
vb de uitzondering in aanbouw is dan "kan ik mijn woning niet zelf bewonen omwille van de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden"
valt wachten tot telenet of belgacom langskomt om internet of televisie te installeren daar ook onder?
of installeren van nieuwe sloten?
...
vb de uitzondering in aanbouw is dan "kan ik mijn woning niet zelf bewonen omwille van de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden"
valt wachten tot telenet of belgacom langskomt om internet of televisie te installeren daar ook onder?
of installeren van nieuwe sloten?
...