Woonbonus op de schop vanaf /1/1/2020
TIP
Re: Woonbonus op de schop vanaf /1/1/2020
Ik had het voornamelijk over de ongeschoolde jobs.
Daar zijn ook tal van vacatures en ja ok, die zijn inderdaad niet goed betaald.
We zitten niet met werkende armen zoals we in Duitsland kennen, daar moe(s)ten ze voor 5 a 6 euro per uur gaan werken.
Maar je kan ook niet verwachten dat een winkel een loon van 20 euro per uur gaat betalen.
Wat betreft techniekers, als je niet geschoold bent heb je meerdere mogelijkheden: je kan een opleiding on the job volgen of via de VDAB uit.
Ik blijf bij mijn standpunt
Dop naar beneden = werkloosheid naar beneden
Daar zijn ook tal van vacatures en ja ok, die zijn inderdaad niet goed betaald.
We zitten niet met werkende armen zoals we in Duitsland kennen, daar moe(s)ten ze voor 5 a 6 euro per uur gaan werken.
Maar je kan ook niet verwachten dat een winkel een loon van 20 euro per uur gaat betalen.
Wat betreft techniekers, als je niet geschoold bent heb je meerdere mogelijkheden: je kan een opleiding on the job volgen of via de VDAB uit.
Ik blijf bij mijn standpunt
-
KArelKArton
- Newbie

Volgens mij is het afschaffen van de woonbonus een goede zaak. Ook de eenmalige premie zal mensen over de schreep trekken, en zullen de rentes minder stijgen.
Ik begrijp zelf ook dat de woonbonus iets raars is en dat een eventuele verlaging van registratierechten logischer zou zijn. (ook al denk ik dat de prijzen dit wel snel zullen compenseren...)
Maar waar ik het zelf lastig mee heb is de korte tijd waarop dit (vermoedelijk) zou veranderen.
Het is intussen bijna Oktober en er is spraken om dit in Januari mogelijks af te schaffen...
Zelf hebben wij 2j geleden een bouwgrond gekocht en de volle pot registratierechten betaald, nu zijn wij van plan om hierop te beginnen bouwen na nog wat extra sparen. Hierdoor zouden wij dubbel uit de boot vallen...
Voor zo'n drastische ingrepen (-€33 000) mogen ze dit toch wel langer op voorhand aankondigen. Ofwel in stappen afbouwen waarbij de eerste 5j het "verlies" zeer beperkt is.
Zo weten de mensen die nu nog voor de aankoop van een bouwgrond staan en ook nog willen sparen ten minste waar ze aan toe zijn voor de komende jaren en hun plannen hieraan aanpassen.
Ben benieuwd wat ze de komende dagen uit hun hoed gaan toveren...
Maar waar ik het zelf lastig mee heb is de korte tijd waarop dit (vermoedelijk) zou veranderen.
Het is intussen bijna Oktober en er is spraken om dit in Januari mogelijks af te schaffen...
Zelf hebben wij 2j geleden een bouwgrond gekocht en de volle pot registratierechten betaald, nu zijn wij van plan om hierop te beginnen bouwen na nog wat extra sparen. Hierdoor zouden wij dubbel uit de boot vallen...
Voor zo'n drastische ingrepen (-€33 000) mogen ze dit toch wel langer op voorhand aankondigen. Ofwel in stappen afbouwen waarbij de eerste 5j het "verlies" zeer beperkt is.
Zo weten de mensen die nu nog voor de aankoop van een bouwgrond staan en ook nog willen sparen ten minste waar ze aan toe zijn voor de komende jaren en hun plannen hieraan aanpassen.
Ben benieuwd wat ze de komende dagen uit hun hoed gaan toveren...
Voordeel van woonbonus die verdwijnt om registratierechten te verlagen heeft als voordeel dat meer mensen een huis kunnen kopen. Een ander voordeel is ook dat je gemakkelijker je huis kan verkopen om korter bij je werk te gaan wonen.
Mogelijks kan het ook nog de files verlagen.
Het idee dat op tafel ligt is blijkbaar de afschaffing van een belastingkorting op lange termijn, gecompenseerd door de vermindering van een eenmalige belasting (RR). Dat dit budgettair op korte termijn moeilijk is ligt voor de hand. Ik vraag me af waarom men niet kiest voor het compenseren van de woonbonus door een lagere onroerende voorheffing. Daarmee is de positieve en negatieve impact op de begroting telkens op dezelfde termijn te verwachten en bovendien geeft het wat speelruimte om de achterhaalde en onrechtvaardige KI berekeningsbasis te hervormen.
Bijvoorbeeld : afschaffen van de woonbonus vanaf 2020, en tegelijk een nieuwe (eenvoudige en verlaagde) Onroerende voorheffing invoeren die niet langer is gebaseerd op een fictief huurrendement, maar op objective criteria als oppervlakte, ligging, aantal woningen in bezit enz... Op die manier los je twee problemen tegelijk op, en kan je de impact op de begroting beter afstemmen. De eenmalige registratierechten kan je dan voorlopig gewoon laten bestaan.
Bijvoorbeeld : afschaffen van de woonbonus vanaf 2020, en tegelijk een nieuwe (eenvoudige en verlaagde) Onroerende voorheffing invoeren die niet langer is gebaseerd op een fictief huurrendement, maar op objective criteria als oppervlakte, ligging, aantal woningen in bezit enz... Op die manier los je twee problemen tegelijk op, en kan je de impact op de begroting beter afstemmen. De eenmalige registratierechten kan je dan voorlopig gewoon laten bestaan.
jonash schreef: ↑28 september 2019, 07:47Voordeel van woonbonus die verdwijnt om registratierechten te verlagen heeft als voordeel dat meer mensen een huis kunnen kopen. Een ander voordeel is ook dat je gemakkelijker je huis kan verkopen om korter bij je werk te gaan wonen.
Mogelijks kan het ook nog de files verlagen.
Wij kijken voor woning, het belasting voordeel is ongeveer 30000€ op 20j. Als men zoals in eerste artikels spreekt van verlaging naar 5% en woonbonus weg. Dan hebben we 10000€ minder RR. Dus de woonbonus brengt 20000 meer op, de 10000€ minder betalen in het begin zal niet veel verschil maken op de woning markt. Als je dit zet op een huis tussen de 200000 en 300000€ wat volgens mij de grootste markt is. Dus neem woning van 275000€ op 20j om en bij de 30000€ belasting voordeel. Registratie rechten aan 7% ±20000€. Men spreekt over 5% in het artikel komt op ±14000€ aan RR. Dus men krijgt 6000€ eenmalige korting maar verliezen 30000€ belasting voordeel. En 6000€ zal het grote verschil niet maken op de woningmarkt.
Dus hoe gaan ze dit budget neutraal maken? Het zal enkel maar voordelen hebben bij heel dure huizen niet voor de gemiddelde man.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
De gemeenten zijn de grootste winnaars van dit systeem... De totale belasting gaat stijgen voor mensen die een eerste woning aanschaffen met 2280 * 0,4 = 912 per persoon. Dus extra geld in het laatje voor de gemeenten via de aanvullende personenbelasting.
Van de verlaging van de registratierechten hebben ze toch geen last. Nu begin ik te snappen waarom mijn gemeente besloten heeft om vanaf aanslagjaar 2020 de opcentiemen op de onroerende voorheffing te verhogen en de aanvullende personbelasting lichtjes te verlagen. Werken belonen my ass
Van de verlaging van de registratierechten hebben ze toch geen last. Nu begin ik te snappen waarom mijn gemeente besloten heeft om vanaf aanslagjaar 2020 de opcentiemen op de onroerende voorheffing te verhogen en de aanvullende personbelasting lichtjes te verlagen. Werken belonen my ass
hallo allemaal,
Wij hebben een woning gekocht, ons compromis is getekend deze maand.
Onze akte zal getekend worden in de eerste week van januari.
Wij vallen dus uit de boot voor de woonbonus. Maar zullen wij dan de lagere registratierechten krijgen?
iemand hier zicht op? Of zijn wij gewoon gejost?

Wij hebben een woning gekocht, ons compromis is getekend deze maand.
Onze akte zal getekend worden in de eerste week van januari.
Wij vallen dus uit de boot voor de woonbonus. Maar zullen wij dan de lagere registratierechten krijgen?
iemand hier zicht op? Of zijn wij gewoon gejost?
Waarom dit jaar geen beschrijf meer?
Afwachten in ieder geval. Niemand weet of en welke compensaties er komn.
Afwachten in ieder geval. Niemand weet of en welke compensaties er komn.
-
anonymous9
Het Laagste Nieuws heeft het over het volledig afschaffen van de woonbonus voor een 1% reductie in de registratierechten. Wat een grap.
Zou 2% zijn volgens De Tijd en Het Nieuwsblad.
Blijft een grap
Blijft een grap
-
anonymous9
HLN blijft halsstarrig vasthouden aan 6%.
Wel mooie maatregel voor mensen die een woning van 1,5 miljoen euro of hoger willen aankopen. Gelukkig hebben we een regering die ook eens aan deze bevolkingsgroep denkt, waar te vaak te weinig rekening mee gehouden wordt. 
Wij hebben ook pech, akte wordt nog dit jaar ondertekend voor de grond, hypothecaire lening pas volgend jaar. Ongeveer 30 à 35000 euro belastingsvoordeel de lucht in.