Woonbonus woning en huur appartement
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Woonbonus woning en huur appartement
De situatie:
Mijn vriendin en ik doorgaan een moeilijke periode in onze relatie dus willen even afstand nemen om te zien of onze relatie nog zin heeft.
We hebben een lening lopen (vanaf 2017) op onze woning met woonbonus.
En zouden nu een appartement huren waardoor 1 persoon zijn domicilie moet aanpassen naar dit appartement en we even gescheiden kunnen leven, we zouden beiden de lening en het appartement betalen.
Volgens mij blijft het huis dan nog steeds de enige eigen woning, maar mijn vraag is dus of dit invloed gaat hebben op de woonbonus?
Alvast bedankt,
Kevin
Mijn vriendin en ik doorgaan een moeilijke periode in onze relatie dus willen even afstand nemen om te zien of onze relatie nog zin heeft.
We hebben een lening lopen (vanaf 2017) op onze woning met woonbonus.
En zouden nu een appartement huren waardoor 1 persoon zijn domicilie moet aanpassen naar dit appartement en we even gescheiden kunnen leven, we zouden beiden de lening en het appartement betalen.
Volgens mij blijft het huis dan nog steeds de enige eigen woning, maar mijn vraag is dus of dit invloed gaat hebben op de woonbonus?
Alvast bedankt,
Kevin
Re: Woonbonus woning en huur appartement
In je belastingsbrief zal dit staan:
Nu er is wel een clausule in verwerkt namelijk de vage regel "redenen van sociale aard".
Op het internet lees ik dat "sociale aard" volgende mogelijke regels zijn:
De reden die jij aangeeft lijkt mij dan een terechte reden al is het belangrijk dat je die zal moeten kunnen bewijzen moest dit nodig zijn. Je kan het dus "wagen" en aangeven dat je er nog recht op hebt en moest er iemand iets op zeggen dat je aangeeft dat het omwille van sociale redenen is.
Nu natuurlijk niemand huurt uit plezier een andere woning als men al een woning heeft en zolang niemand huurinkomsten zit te ontvangen voor deze woning lijkt me dit wel goed verdedigbaar.
Wil je 100% uitsluitsel wil, dan kan je altijd contact opnemen met de overheid (gratis nummer 1700)
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... tingdienst
Puur op basis van het eerste stuk zou je partner in de belastingbrief de rubriek dus niet mogen invullen en geen aanspraak maken op de woonbonus.Rubriek I is bestemd voor de (niet in rubriek II, A vermelde) uitgaven voor de woning die op het tijdstip van de betaling uw ‘eigen woning’ was. Onder ‘eigen woning’ wordt verstaan: de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker zelf betrok of niet zelf betrok om één van de volgende redenen: beroepsredenen, redenen van sociale aard, wettelijke of contractuele belemmeringen waardoor u de woning onmogelijk zelf kon betrekken, of de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden waardoor u de woning niet zelf kon betrekken (zie ook de toelichting voor meer bijzonderheden).
Nu er is wel een clausule in verwerkt namelijk de vage regel "redenen van sociale aard".
Op het internet lees ik dat "sociale aard" volgende mogelijke regels zijn:
- het niet zelf bewonen omwille van te verre afstand tussen die woning en uw vaste plaats van tewerkstelling
- Niet bewonen van uw woning omwille van het feit dat u inwonende conciërge bent
- Niet bewonen wegens ziekte of ouderdom en verhuisd naar rusthuis
- Niet bewonen omdat huis te klein is volgens de gezinssamenstelling
- Niet bewonen omwille van rolstoelgebruiker en huis niet aangepast aan die noden
- Niet bewonen omwille van verwikkeling in echtscheiding
De reden die jij aangeeft lijkt mij dan een terechte reden al is het belangrijk dat je die zal moeten kunnen bewijzen moest dit nodig zijn. Je kan het dus "wagen" en aangeven dat je er nog recht op hebt en moest er iemand iets op zeggen dat je aangeeft dat het omwille van sociale redenen is.
Nu natuurlijk niemand huurt uit plezier een andere woning als men al een woning heeft en zolang niemand huurinkomsten zit te ontvangen voor deze woning lijkt me dit wel goed verdedigbaar.
Wil je 100% uitsluitsel wil, dan kan je altijd contact opnemen met de overheid (gratis nummer 1700)
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... tingdienst
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.