zeezoutjes versus de bel20 tracker
TIP
Re: zeezoutjes versus de bel20 tracker
In principe ben ik niet vies van optie 2.
Maar daar is het nog te vroeg voor.
Als alles wat afgekoeld is, en het bedrijf zit weer op de rails, dan is optie 2 een mogelijkheid.
Maar daar is het nog te vroeg voor.
Als alles wat afgekoeld is, en het bedrijf zit weer op de rails, dan is optie 2 een mogelijkheid.
voor de echte portefeuille wat minder leuk dalende koersen maar voor model portefeuilles wel
hoe reageren ze bij dalende koersen.
BEL20 tracker is deze maand -5.5 % gedaald (winst sinds start +5.1)
dividendaandelen portefeuille daalt -4.2 % ( +4,5%)
de zeezout classics dalen -1.3 % ( +8,9 %) komt overeen met ervaring eigen portefeuille, moeilijk om snel stijgende beurzen te volgen , maar bij dalingen beperk ik de schade. vermoedelijk is het groot percentage GVV's daarvoor verantwoordelijk.
de groei aandelen dalen -2.3 % (+8,8 %)
de stabiel dividend aandelen -2,0 % (+8,2 %)
Doordat het dividend van WEB gelijk blijft voldoen ze niet meer voor de groei portefeuille en worden ze daar vervangen door Ascencio, een GVV die ik zelf nooit gehad heb en niet volg, tijd om dat wel te doen dus
alle portefeilles doen mee aan de kapitaalverhoging solvac/solvay.
De geinde dividenden van de afgelopen weken voldoen niet voor de nodige cash dus moeten er dingen verkocht worden.
voor de dividendportefeuille koos het algoritme voor Befimmo dividend in cash,
om mee te kunnen doen aan de kapitaalverhogingen solvac/solvay werden er solvac aandelen verkocht.
lijkt raar, maar is naar kosten toe voordeliger om mee te doen en een deeltje van de bestaande aandelen te verkopen dan de rechten te verkopen.
voor de stabiel portefeuille werden er wat WEB's verkocht, voor de zeezout classic wat sioens.
tot volgende week !
hoe reageren ze bij dalende koersen.
BEL20 tracker is deze maand -5.5 % gedaald (winst sinds start +5.1)
dividendaandelen portefeuille daalt -4.2 % ( +4,5%)
de zeezout classics dalen -1.3 % ( +8,9 %) komt overeen met ervaring eigen portefeuille, moeilijk om snel stijgende beurzen te volgen , maar bij dalingen beperk ik de schade. vermoedelijk is het groot percentage GVV's daarvoor verantwoordelijk.
de groei aandelen dalen -2.3 % (+8,8 %)
de stabiel dividend aandelen -2,0 % (+8,2 %)
Doordat het dividend van WEB gelijk blijft voldoen ze niet meer voor de groei portefeuille en worden ze daar vervangen door Ascencio, een GVV die ik zelf nooit gehad heb en niet volg, tijd om dat wel te doen dus
alle portefeilles doen mee aan de kapitaalverhoging solvac/solvay.
De geinde dividenden van de afgelopen weken voldoen niet voor de nodige cash dus moeten er dingen verkocht worden.
voor de dividendportefeuille koos het algoritme voor Befimmo dividend in cash,
om mee te kunnen doen aan de kapitaalverhogingen solvac/solvay werden er solvac aandelen verkocht.
lijkt raar, maar is naar kosten toe voordeliger om mee te doen en een deeltje van de bestaande aandelen te verkopen dan de rechten te verkopen.
voor de stabiel portefeuille werden er wat WEB's verkocht, voor de zeezout classic wat sioens.
tot volgende week !
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
http://1drv.ms/1mgLGm6" onclick="window.open(this.href);return false;
eens proberen met de tijd mee te gaan hierboven de link met de modelportefeuilles.
classic groei en stabiel doen het in december nog steeds beter dan de overige.
in de stabiel portefeuille is retail estates vervangen door ascencio.
eens proberen met de tijd mee te gaan hierboven de link met de modelportefeuilles.
classic groei en stabiel doen het in december nog steeds beter dan de overige.
in de stabiel portefeuille is retail estates vervangen door ascencio.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
kalme week de tracker en dividendportefeuille zitten nog in de min in december
de drie andere terug in de plus
geen aan of verkopen en verwacht dat volgende week ook niet.
even de gemaakte kosten na 3 maand bekeken en geëxtrapoleerd naar een heel jaar.
modelportefeuilles zitten dan tussen 0.4 % en 0.58 % op jaar basis.
Zijn portefeuilles met startkapitaal van 200.000 bij kleinere portefeuilles zal het nog hoger zijn.
Zelf je portefeuille beheren heeft ook kosten. Wordt wel eens vergeten, in de afweging Tracker/fondsen/eigen aandelen.
de drie andere terug in de plus
geen aan of verkopen en verwacht dat volgende week ook niet.
even de gemaakte kosten na 3 maand bekeken en geëxtrapoleerd naar een heel jaar.
modelportefeuilles zitten dan tussen 0.4 % en 0.58 % op jaar basis.
Zijn portefeuilles met startkapitaal van 200.000 bij kleinere portefeuilles zal het nog hoger zijn.
Zelf je portefeuille beheren heeft ook kosten. Wordt wel eens vergeten, in de afweging Tracker/fondsen/eigen aandelen.
na drie maanden eens zien of de "strategie portefeuilles" de bel20 tracker hebben kunnen kloppen.
Wie drie maanden geleden 200.000 euro in bel20 tracker had gestoken had nu 22.061 euro winst. Beurs heeft het een zeer goed Q4 achter de rug.
Wie de eenvoudigste strategie "ik koop de 20 aandelen met hoogste dividendrendement" had nu 15.680 euro winst , heel stuk minder.
In deze portefeuille zit Fagron nog steeds, er wordt geen rekening gehouden met de verwachtingen, enkel met het laatste dividend.
Volgens de literatuur zou je de down jones kloppen als je ieder jaar enkel de 10 aandelen neemt uit de DJ met hoogste dividend.
Hier lukt dit voorlopig niet. Ook zonder Fagron zou dit de minst goed presterende strategie zijn.
De groei strategie heeft 26.775 opgebracht, 4.700 extra tov de bel20 tracker (op 200.000 startkapitaal)
Enkel aandelen waarvan het laatste dividend stijgend is komen in aanmerking en ook de gewichten van de postities worden regelmatig aangepast zodat die aandelen met beste vooruitzichten hoger gewicht hebben dan de overige. dit veroorzaakt ook wel extra kosten.
De stabiel strategie heeft 24 870 opgebracht. Beetje vergelijkbaar met de groei portefeuille maar regels zijn hier minder streng, gelijkblijvende dividenden komen ook in aanmerking. Voor deze portefeuille gebeurde er op 31/12 nog een transactie Retail estates verving montea.
De Classic strategie heeft 24 660 opgebracht, dit is een buy and hold portefeuille, geen arbitrage tussen posities, gewoon aandelen kopen met stijgende dividenden en dan houden tot dividend daalt.
Opmerkelijk dat na 3 maanden de rangschikking ongeveer is zoals ik verwacht had, maar dat kan best de lucky factor zijn.
Ga voor mijn eigen portefeuille die meest op classic lijkt, beetje opschuiven naar "groei"
Komende drie maanden zijn de leukste, met de jaarresultaten.
heb ook alle dividendverwachtingen nog eens nagekeken, in de bijlage via onedrive (zie hierboven) kunnen jullie alle cijfertjes vinden.
Wie drie maanden geleden 200.000 euro in bel20 tracker had gestoken had nu 22.061 euro winst. Beurs heeft het een zeer goed Q4 achter de rug.
Wie de eenvoudigste strategie "ik koop de 20 aandelen met hoogste dividendrendement" had nu 15.680 euro winst , heel stuk minder.
In deze portefeuille zit Fagron nog steeds, er wordt geen rekening gehouden met de verwachtingen, enkel met het laatste dividend.
Volgens de literatuur zou je de down jones kloppen als je ieder jaar enkel de 10 aandelen neemt uit de DJ met hoogste dividend.
Hier lukt dit voorlopig niet. Ook zonder Fagron zou dit de minst goed presterende strategie zijn.
De groei strategie heeft 26.775 opgebracht, 4.700 extra tov de bel20 tracker (op 200.000 startkapitaal)
Enkel aandelen waarvan het laatste dividend stijgend is komen in aanmerking en ook de gewichten van de postities worden regelmatig aangepast zodat die aandelen met beste vooruitzichten hoger gewicht hebben dan de overige. dit veroorzaakt ook wel extra kosten.
De stabiel strategie heeft 24 870 opgebracht. Beetje vergelijkbaar met de groei portefeuille maar regels zijn hier minder streng, gelijkblijvende dividenden komen ook in aanmerking. Voor deze portefeuille gebeurde er op 31/12 nog een transactie Retail estates verving montea.
De Classic strategie heeft 24 660 opgebracht, dit is een buy and hold portefeuille, geen arbitrage tussen posities, gewoon aandelen kopen met stijgende dividenden en dan houden tot dividend daalt.
Opmerkelijk dat na 3 maanden de rangschikking ongeveer is zoals ik verwacht had, maar dat kan best de lucky factor zijn.
Ga voor mijn eigen portefeuille die meest op classic lijkt, beetje opschuiven naar "groei"
Komende drie maanden zijn de leukste, met de jaarresultaten.
heb ook alle dividendverwachtingen nog eens nagekeken, in de bijlage via onedrive (zie hierboven) kunnen jullie alle cijfertjes vinden.
Heel leuk! Kunnen we dit zelf ook gebruiken als strategie, via kant en klare instructies?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dat denk ik niet. Je kan er inspiratie uit halen. Meer niet.
interessante week om te zien hoe de portefeuilles omgaan met een beursdip(je)
resultaat na één week 2016
Tracker bel20 portefeuille -6,44 %
dividend aandelen -3,55%
classic -4.68%
groei -5,19 %
stabiel -4,75 %
In de portefeuille 'stabiele dividend aandelen' wordt CFE opgenomen waarmee ze terug aan 30 aandelen zitten het maximum aantal.
resultaat na één week 2016
Tracker bel20 portefeuille -6,44 %
dividend aandelen -3,55%
classic -4.68%
groei -5,19 %
stabiel -4,75 %
In de portefeuille 'stabiele dividend aandelen' wordt CFE opgenomen waarmee ze terug aan 30 aandelen zitten het maximum aantal.
eerste maand zit erop
alle portefeuilles deden het beter dan de bel20 tracker -6,85 %
een logische volgorde
dividendaandelen portefeuille -4,86 %
stabiele portefeuille met aandelen die dividend niet laten dalen -6.15 %
de zeezout classic -6.65 % en de dividendgroei portefeuille -6,61 % bleven nipt voor de tracker.
Februari en Maart zijn de maanden met de dividendaankondigingen.
Ga niet alle portefeuille switches hier één voor één melden.
In de excel op onedrive kan wie het wenst ze dagelijks zien. (dat hoop ik toch)
alle portefeuilles deden het beter dan de bel20 tracker -6,85 %
een logische volgorde
dividendaandelen portefeuille -4,86 %
stabiele portefeuille met aandelen die dividend niet laten dalen -6.15 %
de zeezout classic -6.65 % en de dividendgroei portefeuille -6,61 % bleven nipt voor de tracker.
Februari en Maart zijn de maanden met de dividendaankondigingen.
Ga niet alle portefeuille switches hier één voor één melden.
In de excel op onedrive kan wie het wenst ze dagelijks zien. (dat hoop ik toch)
De prestatie van de Belgian All Share-index al bekeken (dus inclusief small-caps en die dus een betere vergelijkingsbasis vormt voor je portefeuilles dan de BEL20) ? -4,00%
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
hebben we het al eens over gehad, in het draadje dividend groei aandelen.
bedoeling van deze portefeuilles is om te zien of je door zelf portefeuilles samen te stellen je de tracker van de bijhorende beurs kan kloppen.
met de stijgende RV, beurstaks, speculatietaks ... allemaal nadelen die je als individu hebt tov een fonds is dat niet zo evident meer.
aangezien er maar één tracker is op belgische aandelen heb ik die genomen
De belgian all shares index (of de vlam21) kan je als luie belegger niet kopen.
tracker is de ultieme droom van de luie belegger. Indien ik met mijn simpele regels de tracker niet kan kloppen, verkoop ik mijn portefeuille en koop ik de tracker, aandelen zijn voor mij geen hobby, maar een middel om vermogen op te bouwen.
dus daarom dat ik een paar simulatie portefeuilles heb gemaakt met kosten etc... om te zien of je zo de tracker kan kloppen.
ééntje met enkel de bel20 tracker ééntje gebaseerd op mijn huidige strategie , ééntje met wat minder buy&hold (groei) en dan nog twee waar ik zelf minder in geloof "dividend" en "stabiel".
publiceer ze hier om :
-mezelf te motiveren om regelmatig ze te blijven aanpassen
-mogelijk haalt iemand er inspiratie uit/zijn ze nuttig voor iets of iemand
Wil zeker niemand overtuigen om ook op deze manier te beleggen en nog veel minder dat dit de énige of de beste methode is, want dat is ze zeker niet. Daarvoor is ze véél te triviaal.
Probeer mijn post op spaargids dan ook te beperken, met wisselt succes
, af en toe vertel ik eens over mijn zienswijze en toon ik verifieerbare cijfertjes erover. Zeezoutjes bestaan hier nog maar 2,5 jaar, geluksfactor kan een verklaring zijn voor de resultaten tot dusver,
bedoeling van deze portefeuilles is om te zien of je door zelf portefeuilles samen te stellen je de tracker van de bijhorende beurs kan kloppen.
met de stijgende RV, beurstaks, speculatietaks ... allemaal nadelen die je als individu hebt tov een fonds is dat niet zo evident meer.
aangezien er maar één tracker is op belgische aandelen heb ik die genomen
De belgian all shares index (of de vlam21) kan je als luie belegger niet kopen.
tracker is de ultieme droom van de luie belegger. Indien ik met mijn simpele regels de tracker niet kan kloppen, verkoop ik mijn portefeuille en koop ik de tracker, aandelen zijn voor mij geen hobby, maar een middel om vermogen op te bouwen.
dus daarom dat ik een paar simulatie portefeuilles heb gemaakt met kosten etc... om te zien of je zo de tracker kan kloppen.
ééntje met enkel de bel20 tracker ééntje gebaseerd op mijn huidige strategie , ééntje met wat minder buy&hold (groei) en dan nog twee waar ik zelf minder in geloof "dividend" en "stabiel".
publiceer ze hier om :
-mezelf te motiveren om regelmatig ze te blijven aanpassen
-mogelijk haalt iemand er inspiratie uit/zijn ze nuttig voor iets of iemand
Wil zeker niemand overtuigen om ook op deze manier te beleggen en nog veel minder dat dit de énige of de beste methode is, want dat is ze zeker niet. Daarvoor is ze véél te triviaal.
Probeer mijn post op spaargids dan ook te beperken, met wisselt succes

Daarbij zal zeezout, zeker op lange termijn, per constructie een hoger dividendrendement hebben dan een total market index.
Ik heb er al veel van opgestoken en een vrij gelijkaardige portefeuille opgebouwd.
Ik heb er al veel van opgestoken en een vrij gelijkaardige portefeuille opgebouwd.
over welke periode ga je dit bekijken om een conclusie te trekken?tracker is de ultieme droom van de luie belegger. Indien ik met mijn simpele regels de tracker niet kan kloppen, verkoop ik mijn portefeuille en koop ik de tracker, aandelen zijn voor mij geen hobby, maar een middel om vermogen op te bouwen.
heb een excel model dat startte in 1998 en dat ik nog gebruik.
indien eigen portefeuille paar jaar niet beter doet dan de tracker, is de tijd gekomen om tracker te kopen.
heb even geprobeerd om buitenlandse individuele aandelen te selecteren.
Bleek dat het me niet lukte (op NL aandelen na, ) om beter te doen dan de markt , dus ben ik daar mee gestopt.
indien eigen portefeuille paar jaar niet beter doet dan de tracker, is de tijd gekomen om tracker te kopen.
heb even geprobeerd om buitenlandse individuele aandelen te selecteren.
Bleek dat het me niet lukte (op NL aandelen na, ) om beter te doen dan de markt , dus ben ik daar mee gestopt.
dividendaankondiging WEHB is voldoende om WEHB in de zeezout classic portefeuille op te nemen ten nadele van HOMI.
WEHB zit nu in Classic , Groei en Stabiel voor DIVIDEND is het onmiddellijk dividend niet hoog genoeg om een ander GVV te vervangen.
hopelijk komen er nog meer stevige dividendverhogingen.
WEHB zit nu in Classic , Groei en Stabiel voor DIVIDEND is het onmiddellijk dividend niet hoog genoeg om een ander GVV te vervangen.
hopelijk komen er nog meer stevige dividendverhogingen.