zelf brood bakken
-
Rozenbosch
- Newbie

- Contacteer:
Re: zelf brood bakken
Heeft iemand ervaring met de mixer/kneder en bakoven van de firma ROFCO ?
@Rozenbosch: geen ervaring mee, wat is je vraag?
@anderen: onlangs was ik nog eens in Blokker, daar verkopen ze de broodbakmachine van AFK voor 45 euro. Deze werd door het Nederlandse consumentenprogramma Kassa getest als beste toestel. 't Is maar een tip voor al diegenen die op zoek zijn naar een goed toestel voor een schappelijke prijs.
@anderen: onlangs was ik nog eens in Blokker, daar verkopen ze de broodbakmachine van AFK voor 45 euro. Deze werd door het Nederlandse consumentenprogramma Kassa getest als beste toestel. 't Is maar een tip voor al diegenen die op zoek zijn naar een goed toestel voor een schappelijke prijs.
@ Jay
Ik heb het toestel Panasonic van mijn dochter uitgetest. Een paar bemerkingen :
- 1 pakje gist van Colruyt ingedaan (is goed voor een brood van 500g tot 1kg)
- bloem (6granen Colruyt), zout, suiker, ... ingedaan volgens voorschriften. Maar nergens in de handleiding spreekt men van meer dan 600g in te doen??
- resultaat : een prachtig brood, bruine knapperige korst, luchtig, alles Ok... behalve de GISTsmaak, die is niet te harden. Doet me denken aan de Candida(gist)geur die je kunt aantreffen in klinische bakteriologische laboratoria.
Zal wel iets verkeerd doen, misschien hoeveelheid gist verminderen?
Heb het toestel teruggegeven aan de dochter. Zij heeft nog nooit dat probleem gehad. Werkt wel met andere produkten.
Ik heb het toestel Panasonic van mijn dochter uitgetest. Een paar bemerkingen :
- 1 pakje gist van Colruyt ingedaan (is goed voor een brood van 500g tot 1kg)
- bloem (6granen Colruyt), zout, suiker, ... ingedaan volgens voorschriften. Maar nergens in de handleiding spreekt men van meer dan 600g in te doen??
- resultaat : een prachtig brood, bruine knapperige korst, luchtig, alles Ok... behalve de GISTsmaak, die is niet te harden. Doet me denken aan de Candida(gist)geur die je kunt aantreffen in klinische bakteriologische laboratoria.
Zal wel iets verkeerd doen, misschien hoeveelheid gist verminderen?
Heb het toestel teruggegeven aan de dochter. Zij heeft nog nooit dat probleem gehad. Werkt wel met andere produkten.
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
rob
1/2 pakje gist in lauw water of melk oplossen is voldoende voor 600 g bloem + 400 g vloeistof en het is gebakken.
1/2 pakje gist in lauw water of melk oplossen is voldoende voor 600 g bloem + 400 g vloeistof en het is gebakken.
@ Centenkliever
Dank je, dus waarschijnlijk was de hoeveelheid gist de boosdoener.
Dank je, dus waarschijnlijk was de hoeveelheid gist de boosdoener.
@rob: ik denk dat je met gedroogde gist gewerkt hebt. Daar kreeg ik ook altijd een zeer doordringende gistsmaak mee. Wij gebruiken verse gist en dat werkt veel beter.
Als je wil vraag ik bij mijn vriendin even de exacte hoeveelheden van elk ingrediënt na, dan zal je brood zeker gelukt zijn.
Als je wil vraag ik bij mijn vriendin even de exacte hoeveelheden van elk ingrediënt na, dan zal je brood zeker gelukt zijn.
Laatst gewijzigd door Jay op 18 augustus 2008, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is gist van Colruyt.
Staat op de verpakking : Verse koningsgist AB/MAURI. Is per pakje 42g. En zo'n pakje is genoeg voor 500 à 1000g bloem.
Staat op de verpakking : Verse koningsgist AB/MAURI. Is per pakje 42g. En zo'n pakje is genoeg voor 500 à 1000g bloem.
-
digger
De eerste die zijn eigen arm kan eten aan brood moet ik toch nog tegenkomen. Ge kunt beter zelf een varken of een koe houden voor vlees.
Voor al diegenen die overwegen van zelf brood te bakken: vanaf zaterdag 25 oktober kan je bij Aldi een broodbakmachine en allessnijder (om het brood te snijden) kopen aan zeer lage prijzen. Deze toestellen zijn van zeer goede kwaliteit.
Als je elke dag 1 brood verbruikt heb je de investering er op +/- 2 maanden uit en bespaar je vanaf dan elke maand ongeveer 30 euro.
Dit is geen reclame voor Aldi, enkel een tip voor zij die geen 2 euro (of meer) per brood willen blijven betalen
Als je elke dag 1 brood verbruikt heb je de investering er op +/- 2 maanden uit en bespaar je vanaf dan elke maand ongeveer 30 euro.
Dit is geen reclame voor Aldi, enkel een tip voor zij die geen 2 euro (of meer) per brood willen blijven betalen
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
goed om weten is ook dat dit al verschillende jaren achter mekaar rond het einde van het jaar in de aanbieding komt. En ook bij Lidl.Jay schreef: Voor al diegenen die overwegen van zelf brood te bakken: vanaf zaterdag 25 oktober kan je bij Aldi een broodbakmachine en allessnijder (om het brood te snijden) kopen aan zeer lage prijzen. Deze toestellen zijn van zeer goede kwaliteit.
Dit is geen reclame voor Aldi, enkel een tip voor zij die geen 2 euro (of meer) per brood willen blijven betalen![]()
Na een jaar dagelijks gebruik(5à6 broden per week) hield mijn bakmachine en na 2 jaar de snijder het voor bekeken.
Snijmachine is uitgerust met plastieken tandwiel. Tandwieltanden waren zodanig afgesleten dat het mes niet meer draaide. (alleen brood mee gesneden en geen stenen of zo!)
Bakmachine: na een jaar dagelijks gebruik: teflonlaag van de emmer op sommige plaatsen volledig verdwenen waardoor het uitschudden van het gebakken brood niet meer kon. ( en, .... neen nooit met een schuursponsje of schuurpapier of stalen borsten of bijtende zuren de binnenkant gereinigd. En ook niet gezandstraald). Als het deeg gekneed was heb ik dan telkens de emmer met olijfolie bestreken en dan het bakproces terug geprogrammeerd. Ik had geen zin om de garantie in te roepen en heb dan maar de machine weggesmeten, dom hé.
Van de snijmachine blijft nog het mes over dat nu in een handgedraaide machine gemonteerd is. Dit antiek model heeft een tandwiel op het handvat rechtstreeks en is van metaal.
Ik wens iedereen veel plezier en sterke zenuwen na hun aankoop.
@centenkliever: ik heb mijn broodbakmachine en snijmachine nu ongeveer een jaar en nog geen problemen ondervonden. Zelfs als ze morgen alletwee de geest zouden geven heb ik nog altijd veel geld bespaard 
En bij mijn weten krijg je bij Aldi altijd 3 jaar garantie. Dacht zelfs dat je gewoon een nieuw toestel kreeg als het niet te herstellen was.
En bij mijn weten krijg je bij Aldi altijd 3 jaar garantie. Dacht zelfs dat je gewoon een nieuw toestel kreeg als het niet te herstellen was.
-
chiwawa
Ik heb ook een broodmachine AFK bij blokker gekocht, en bak nu ook reeds een 1,5 jaar. Ben er zeer tevreden over. Heb reeds verschillende soorten uitgeprobeerd. Wit brood, volkorenbrood, 6 en 9 granenbrood en zelfs rozijnenbrood. Allen even lekker, en het blijft langer vers.
Soms ga ik eens bij AVEVE omdat ze daar verschillende soorten bloem hebben. Speltmeel, brood met olijfolie en gedroogde tomaten enz....
De recepten staan trouwens op hun website. Soms neem ik een mengeling van de bloemsoorten. En tot nu toe is alles gelukt.
Aan mijn machine is nog niets. Zelfs de teflonlaag is nog intact.
Alleen de snijmachine, da's maar brol, een plastiekene.
Ik ga mij een nieuwe aanschaffen en ga toch eens een kijkje nemen naar de die die uitkomt in den Aldi.
Voortbakken ga ik alleszins. Voor mij niets dan voordelen. Veel beter van smaak, langer vers en geen geloop meer bij den bakker
Ik kan het éénieder aanraden.

Soms ga ik eens bij AVEVE omdat ze daar verschillende soorten bloem hebben. Speltmeel, brood met olijfolie en gedroogde tomaten enz....
De recepten staan trouwens op hun website. Soms neem ik een mengeling van de bloemsoorten. En tot nu toe is alles gelukt.
Aan mijn machine is nog niets. Zelfs de teflonlaag is nog intact.
Alleen de snijmachine, da's maar brol, een plastiekene.
Ik ga mij een nieuwe aanschaffen en ga toch eens een kijkje nemen naar de die die uitkomt in den Aldi.
Voortbakken ga ik alleszins. Voor mij niets dan voordelen. Veel beter van smaak, langer vers en geen geloop meer bij den bakker
Ik kan het éénieder aanraden.
-
suzanne
Ik bak al meer dan 20 jaar zelf ons brood, dus nog voor de rage van het zelf broodbakken begon. Ik heb een heteluchtoven van 90 cm en daarin kan ik terzelfdertijd 8 broden bakken. Dit levert me dus nog een extra besparing op omdat ik de kosten van elektriciteit kan verdelen over de 8 broden. Ik bak ook uitsluitend op nachttarief : vroeger deed ik dat na 22 u, nu doe ik het telkens in het weekend. De eerste jaren kneedde ik het deeg volledig manueel maar daarna heb ik me een Kenwood aangeschaft omdat het niet vrij lastig is om direct na elkaar 8 keer manueel deeg te kneden.
Ik heb enkele jaren geleden ook een broodsnijmachine gekocht in aldi en deze was na een jaar of 2 kapot ondanks dat ik die machine nooit geforceerd heb.
Daarna heb ik me een Bosch snijmachine gekocht (ci 150 euro) en deze gaat al jaren mee.
Ik heb enkele jaren geleden ook een broodsnijmachine gekocht in aldi en deze was na een jaar of 2 kapot ondanks dat ik die machine nooit geforceerd heb.
Daarna heb ik me een Bosch snijmachine gekocht (ci 150 euro) en deze gaat al jaren mee.
- centenkliever
- Hero Member

- Contacteer:
Ik ben dus dan toch niet de enige met een kapot machien. Zaterdag wordt het opnieuw aangeboden, één goede raadsuzanne schreef:
N I E T kopen.
-
chiwawa
Bedankt voor de raad. Ik zal dan maar ergens anders op zoek gaan naar een betere.