zin pensioensparen indien werkloos ?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
zin pensioensparen indien werkloos ?
Beste spaargidsers,
Is er iemand die een antwoord weet op volgende vraag :
ik doe al jaren aan pensioensparen & heb altijd fulltime gewerkt, ttz tot dit jaar.
Ben begin 2009 werkloos geworden en vraag mij nu af of het wel zin heeft om dit jaar ook aan pensioensparen te doen?
Ben nog nooit werkloos geweest, weet dus ook niet of daar nog belasting op geheven wordt en het dus wel nuttig zou zijn te 'pensioensparen' - of misschien een gedeeltelijke inlage ?
Mvg,
Lore
Is er iemand die een antwoord weet op volgende vraag :
ik doe al jaren aan pensioensparen & heb altijd fulltime gewerkt, ttz tot dit jaar.
Ben begin 2009 werkloos geworden en vraag mij nu af of het wel zin heeft om dit jaar ook aan pensioensparen te doen?
Ben nog nooit werkloos geweest, weet dus ook niet of daar nog belasting op geheven wordt en het dus wel nuttig zou zijn te 'pensioensparen' - of misschien een gedeeltelijke inlage ?
Mvg,
Lore
Re: zin pensioensparen indien werkloos ?
Best eens op tax on web een simulatie proberen te maken ( is wel verkeerd aanslagjaar, maar totdaar nog aan toe )
Wel rekening houden met het feit dat in 2009 nog een vakantiegeld hebt ontvangen ( al dan niet vervroegd ) , eventueel contractbreukvergoeding.
Mogelijk zijn je inkomsten toch hoog genoeg om van je pensioensparen fiscale voordelen te genieten ( miniumum vermindering is 30% , op voorwaarde dat je genoeg belastingen moet betalen.
Wel rekening houden met het feit dat in 2009 nog een vakantiegeld hebt ontvangen ( al dan niet vervroegd ) , eventueel contractbreukvergoeding.
Mogelijk zijn je inkomsten toch hoog genoeg om van je pensioensparen fiscale voordelen te genieten ( miniumum vermindering is 30% , op voorwaarde dat je genoeg belastingen moet betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op werkloosheidsuitkering betaal je ook belastingen dus ik veronderstel wel genoeg.
Volgend jaar zal het max waarschijnlijk rond de 900Euro liggen==> 30 a 40% daarvan is 270 a 360Euro.
Waarschijnlijk dus als je daar over zit...
Volgend jaar zal het max waarschijnlijk rond de 900Euro liggen==> 30 a 40% daarvan is 270 a 360Euro.
Pensioensparen kan je voor het fiscale voordeel doen, een extraatje te hebben wanneer je met pensioen gaat of de combinatie.
Persoonlijk doe ik het voor de combinatie, maar vooral om tegen mijn pensioen een extraatje te hebben waar ik al zeker in de tussentijd niets anders mee kan doen.
Daarom zou ik, als je het geld kan missen, steeds blijven pensioensparen zelf al heb je de aftrek eens een jaar niet of niet volledig.
Maar ieder zijn gedacht in deze materie natuurlijk.
Persoonlijk doe ik het voor de combinatie, maar vooral om tegen mijn pensioen een extraatje te hebben waar ik al zeker in de tussentijd niets anders mee kan doen.
Daarom zou ik, als je het geld kan missen, steeds blijven pensioensparen zelf al heb je de aftrek eens een jaar niet of niet volledig.
Maar ieder zijn gedacht in deze materie natuurlijk.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Indien je geen fiscale aftrek hebt is pensioensparen niet aan te raden.
Je wordt op het einde van de rit wel belast op het totale bedrag, of dat je nu een belastingsvoordeel hebt gehad of niet.
Zonder dat belastingsvoordeel is het rendement maar magertjes, en bestaan er betere beleggingen.
Je wordt op het einde van de rit wel belast op het totale bedrag, of dat je nu een belastingsvoordeel hebt gehad of niet.
Zonder dat belastingsvoordeel is het rendement maar magertjes, en bestaan er betere beleggingen.
Het bedrag voor pensioensparen zou volgend jaar (aj. 2011) niet opgetrokken worden, en dus 870 EUR blijven! Dit ter info.brakke schreef: Op werkloosheidsuitkering betaal je ook belastingen dus ik veronderstel wel genoeg.