Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Jaarlijks verbruik momenteel: 3600 kWh
Optie om zonnepanelen te plaatsen (10) en een thuisbatterij van 10 kWh.
Is dit een goed idee in 2022? Geen premies blijkbaar momenteel.
Wat zou de prijs zijn voor dergelijke installatie? Iemand iets vergelijkbaars laten installeren. Met of zonder batterij?
Wat zou de prijs zijn voor dergelijke installatie? Iemand iets vergelijkbaars laten installeren. Met of zonder batterij?
Re: Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Geen premies meer? Dat hangt dan toch af van je gebouw, als't een nieuwbouw is inderdaad niet geloof ik. Ik meen te weten dat de premies voor zonnepanelen voor 2021 doorgetrokken werden in 2022 (normaal zouden deze dalen). Voor thuisbatterijen is er ook nog steeds een premie, doch die daalt wel jaarlijks.
Ik heb in 2021 een installatie laten plaatsen op een woning van voor 2006 (via groepsaankoop van provincie Oost-Vlaanderen), met digitale meter. 18 panelen van 365kw = 6570Wp + thuisbatterij van 10kWh voor 10.702 euro (inclusief keuring). Zonet bevestiging gekregen dat een premie van 1500,- euro toegekend en uitbetaald zal worden eind deze maand (voor de zonnepanelen, aangevraagd eind 2021) en de premie voor de thuisbatterij is ook aangevraagd, doch die is nog niet bevestigd qua bedrag of betaling (werd ook aangevraagd eind november 2021). Dat zou nog eens een 2.250,- euro moeten zijn.
Als beiden toegekend worden, dan is mijn finale prijs dus 10.702 - 1.500 - 2.250 = 6.952,- euro.
Ik heb in 2021 een installatie laten plaatsen op een woning van voor 2006 (via groepsaankoop van provincie Oost-Vlaanderen), met digitale meter. 18 panelen van 365kw = 6570Wp + thuisbatterij van 10kWh voor 10.702 euro (inclusief keuring). Zonet bevestiging gekregen dat een premie van 1500,- euro toegekend en uitbetaald zal worden eind deze maand (voor de zonnepanelen, aangevraagd eind 2021) en de premie voor de thuisbatterij is ook aangevraagd, doch die is nog niet bevestigd qua bedrag of betaling (werd ook aangevraagd eind november 2021). Dat zou nog eens een 2.250,- euro moeten zijn.
Als beiden toegekend worden, dan is mijn finale prijs dus 10.702 - 1.500 - 2.250 = 6.952,- euro.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zelfs zonder premie zou ik niet twijfelen aan de zonnepanelen, de thuisbatterij is een ander verhaal. Succes!Thegallerist schreef: ↑9 februari 2022, 12:34 Jaarlijks verbruik momenteel: 3600 kWh
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Misschien moet je voor 5Kwh gaan voor batterij, daarmee kan je de nacht overbruggen & de pieken in je dagverbruik opvangen. 10kwh is toch direct een stuk duurder en heb je dan dikwijls niet nodig.
(Mogelijk is het zo'n batterij waar je achteraf nog extra 5kwh kunt toevoegen?)
Is 10 zonnepanelen niet wat weinig? Bv als je ook wat van opbrengst wil in de winter? (Ik weet natuurlijk niet hoeveel wattpiek ze samen zijn.)
(Mogelijk is het zo'n batterij waar je achteraf nog extra 5kwh kunt toevoegen?)
Is 10 zonnepanelen niet wat weinig? Bv als je ook wat van opbrengst wil in de winter? (Ik weet natuurlijk niet hoeveel wattpiek ze samen zijn.)
-
- Newbie
- Contacteer:
We kunnen Max 10 panelen kwijt op het dak 
Over de panelen zijn we wel zeker, nog even wat offertes bijvragen want de eerste leek best duur (via luminus).
De batterij.. nu dat weet ik nog niet goed.

Over de panelen zijn we wel zeker, nog even wat offertes bijvragen want de eerste leek best duur (via luminus).
De batterij.. nu dat weet ik nog niet goed.
Er bestaan ook panelen van 430 a 450, ik weet dat sunpower er zo heeft.
Batterij is inderdaad te groot, 5 kW is meer dan genoeg.
EDIT: die zullen ook duurder zijn, maar je haalt er ook meer uit natuurlijk
Batterij is inderdaad te groot, 5 kW is meer dan genoeg.
EDIT: die zullen ook duurder zijn, maar je haalt er ook meer uit natuurlijk
Ikzelf heb 5.3 kWp ik mijn dak liggen aan zonnepanelen, ik treed dus spaarplan bij dat zelfs zonder premie zonnepanelen een goede investering zijn. Je kan eventueel aansluiten bij ECOPOWER als leverancier als ze de klantenstop opheffen.Spaarplan schreef: ↑10 februari 2022, 18:49Zelfs zonder premie zou ik niet twijfelen aan de zonnepanelen, de thuisbatterij is een ander verhaal. Succes!Thegallerist schreef: ↑9 februari 2022, 12:34 Jaarlijks verbruik momenteel: 3600 kWh
Een thuisbatterij heb ik niet, ik zie momenteel het nut niet in van een thuisbatterij. In de zomer zou je het meer dan je nachtverbruik ermee kunnen afdekken, maar hoeveel verbruik je ‘s nachts? In de wintermaanden haal je sommige dagen nog geen kWh over een hele dag. Je batterij zal dus werkloos staan want je haalt een heel deel van je verbruik van het net ipv je zonnepanelen.
Naast het feit dat je batterij kan helpen de nacht door te komen (is niet alleen in de zomer), ook in de winter redelijk wat dagen dat batterij helemaal kan opladen (of deels), is het ook interessant overdag. Je verbruikt bij sommige zaken overdag iets meer (of een stuk meer) dan dat er op dat moment zon is (of de zon is juist weg) en dan springt je batterij ook in. Dat kan toch ook nog een paar kwh per dag zijn die je zo niet van het net moet halen.almelain schreef: ↑16 februari 2022, 10:22 Een thuisbatterij heb ik niet, ik zie momenteel het nut niet in van een thuisbatterij. In de zomer zou je het meer dan je nachtverbruik ermee kunnen afdekken, maar hoeveel verbruik je ‘s nachts? In de wintermaanden haal je sommige dagen nog geen kWh over een hele dag. Je batterij zal dus werkloos staan want je haalt een heel deel van je verbruik van het net ipv je zonnepanelen.
(En ook bij de nieuwe nettarieven kan je batterij ook handig zijn, je haalt zo toch wat de pieken van verbruik eruit.)
Batterij kan inderdaad zeker helpen om die piekbelasting op te vangen.
Eigenlijk zouden er heel kleine batterijen moeten bestaan, 1 a 2 kW, en klein beetje buffer aan een goede prijs.
Bestaan die?
Eigenlijk zouden er heel kleine batterijen moeten bestaan, 1 a 2 kW, en klein beetje buffer aan een goede prijs.
Bestaan die?
Voor al wie rekent en simuleert, vergeet er geen rekening mee te houden dat de ontlading van de batterij (net als het opladen) gelimiteerd is in stroom en dus in vermogen.
Typisch zo'n 10A of 2,3 kW.
Dus wie rekent met een volle batterij een winteravond door te komen mag nooit meer dan 2,3 kW gelijktijdig verbruiken. Quasi onmogelijk wanneer je kookt. Het verschil ga je toch uit het net halen, en je batterij gaat niet volledig benut kunnen worden.
Omgekeerd, stel dat de batterij 8 kWh capaciteit heeft. Als je ze 's nachts wil opladen op 2u tijd met het allerlaagste tarief gaat dat niet lukken. Je kan dan max 4,6 kWh laden in 2 uur.
Voor PV zijn omvormers tot 3 kW AC vermogen wel interessant in combinatie met een batterij. Grotere omvormers gaan nog vaak te veel injecteren voor je batterij om op te vangen. Maar goed, die injectie in het net is ook wel iets waard natuurlijk.
Typisch zo'n 10A of 2,3 kW.
Dus wie rekent met een volle batterij een winteravond door te komen mag nooit meer dan 2,3 kW gelijktijdig verbruiken. Quasi onmogelijk wanneer je kookt. Het verschil ga je toch uit het net halen, en je batterij gaat niet volledig benut kunnen worden.
Omgekeerd, stel dat de batterij 8 kWh capaciteit heeft. Als je ze 's nachts wil opladen op 2u tijd met het allerlaagste tarief gaat dat niet lukken. Je kan dan max 4,6 kWh laden in 2 uur.
Voor PV zijn omvormers tot 3 kW AC vermogen wel interessant in combinatie met een batterij. Grotere omvormers gaan nog vaak te veel injecteren voor je batterij om op te vangen. Maar goed, die injectie in het net is ook wel iets waard natuurlijk.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Het is op zich mogelijk om een kleine 2.5kw te verbruiken tijdens het koken, als je de powerfunctie niet allemaal tegelijk aanzet bij het opwarmen van water.
Aan de andere kant, als je 's middags kookt (gesteld dat je dan thuis bent natuurlijk) dan heb je in principe 2.5kw + nog eens ik zeg maar iets, 2kw van de zonnepanelen, dan heb je wat meer speling, dan is het zeker goed te doen.
(Je batterij kan ook dienen om een regenachtige dan te starten met nog bv 25% batterij over, waardoor je ook die regenachtige dag minder moet van het net halen.)
Aan de andere kant, als je 's middags kookt (gesteld dat je dan thuis bent natuurlijk) dan heb je in principe 2.5kw + nog eens ik zeg maar iets, 2kw van de zonnepanelen, dan heb je wat meer speling, dan is het zeker goed te doen.
(Je batterij kan ook dienen om een regenachtige dan te starten met nog bv 25% batterij over, waardoor je ook die regenachtige dag minder moet van het net halen.)
Als je overdag je wagen kunt opladen, kun je beter een elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij. Bepaalde types van elektrische wagens kun je hiervoor reeds gebruiken en hun capaciteit is vele malen hoger dan die van een thuisbatterij.
Als je vaak thuiswerkt is het zeker voordelig omdat je dan je energie van je zonnepanelen kan opslagen op je auto om die 's avonds dan te gebruiken.
Als je vaak thuiswerkt is het zeker voordelig omdat je dan je energie van je zonnepanelen kan opslagen op je auto om die 's avonds dan te gebruiken.
over welke auto gaat het dan?
Momenteel zijn het vooral Aziatische wagens die de "vehicle-to-grid" technologie hebben. Bv. Nissan Leaf, Kia EV6,...
Maar de Volkswagen groep heeft bijvoorbeeld onlangs ook al bevestigd dat hun nieuwe modellen (ID3, Skoda Enyaq, Audi Q4, Seat,...) vanaf 2022 dit ook zullen hebben.
https://www.autogids.be/autonieuws/inno ... laden.html
Maar de Volkswagen groep heeft bijvoorbeeld onlangs ook al bevestigd dat hun nieuwe modellen (ID3, Skoda Enyaq, Audi Q4, Seat,...) vanaf 2022 dit ook zullen hebben.
https://www.autogids.be/autonieuws/inno ... laden.html
Laatst gewijzigd door NS2SN op 16 februari 2022, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat noemt vehicle to grid en pakweg de Kia EV6 of Ioniq 5 hebben die optie, al is het in testfase
Ik meen mij te herinneren dat Tesla dit ook had. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat is mij wel een raadsel. Ik lees wel dat dit geen eenvoudig iets is (dus ik vermoed mogelijk wel een speciale installatie).
Out of the box kunnen de EV6 en Ioniq 5 wel al Vehicle to load. Dit is simpelweg een gewone stekker aansluiten aan de laadpoort van de wagen. Hiermee kan je pakweg een stofzuiger, grasmachine of microgolf op aansluiten.
Voor een aparte thuisbatterij ben ik wel sceptisch.
Het doel van zonnepanelen zonder terugdraaiende teller is zoveel mogelijk van je eigen productie te gebruiken. Vandaar zal dit zeer afhankelijk zijn van je huidig gedrag en misschien 30 à 40% (heb geen zonnepanelen dus ik kan het niet echt zeggen).
Prijs van een thuisbatterij is hoog (€7.000 voor 10kWh wordt hier al gezegd) terwijl in de winter die batterij amper gevuld zal geraken en in de zomer (wanneer de dagen lang zijn) misschien als doel heeft om je nachtverbruik op zich te nemen ga ik mij afvragen of je die investering eruit kan halen.
Als extra, als je al een elektrische wagen hebt, ga ik er vanuit dat je die slim zal inplannen om voornamelijk op te laden wanneer je zonnepanelen op volle toeren draaien. Die wagen zal er dan voor zorgen dat je een veel groter deel van je eigen productie zal gebruiken
Iets waar ik geen rekening mee hou is piekverbruik. Hoe dat zal uitdraaien is een groot mysterie en dat zal een pijnlijke worden voor mensen met een warmtepomp en elektrische wagen (oei, hoe gaan we nu onze doelstellingen halen?).