Betalen? Met de kaart uiteraard!

'Met de slogan “Betalen? Met de kaart uiteraard!' voeren Comeos, Unizo, UCM en Febelfin campagne om elektronisch betaalverkeer in België te stimuleren. De slogan, vergezeld van een herkenbaar logo, is niet alleen terug te vinden in tal van handelszaken, maar ook op de websites van banken.
Belgen voeren jaarlijks gemiddeld 63 betalingen uit met een debetkaart. Dit is bijna een drievoud van het Duitse gemiddelde (22), maar toch nog opmerkelijk lager dan de Scandinavische landen (151 tot 170).
Niettegenstaande het aantal kaartbetalingen jaarlijks toeneemt, zijn er nog steeds te veel consumenten en handelaars die onvoldoende vertrouwd zijn met het systeem. Met deze sensibiliseringscampagne wil men aantonen dat betalen met de kaart tal van voordelen biedt.
Ten eerste verlopen kaartbetalingen niet alleen vlotter, maar ze verhogen ook de veiligheid van zowel consument als handelaar omdat er minder cash geld op zak of in de kassa gehouden moet worden.
Ten tweede liggen de globale maatschappelijke kosten verbonden aan cash betalingen aanzienlijk hoger dan die van kaartbetalingen. Zo bedroegen deze kosten in 2008 tot 0,6% van het Europese BNP, oftewel een jaarkosten van 129,5 euro per Europeaan.
Maar de betrokken partijen willen het systeem van kaartbetalingen ook verbeteren en vragen onder meer aandacht voor de kostprijs van elektronisch betalen. Daarnaast blijven ze werken aan een algemeen kader dat elektronisch betalen aantrekkelijk maakt voor alle partijen. Ook de overheid zou hierin kunnen meehelpen door bijvoorbeeld fiscale maatregelen te treffen.- Banken starten met naamcontrole bij overschrijvingen
- Nog vijf banken stappen over op Wero
- Binnenkort online betalen met Wero in België, Duitsland en Frankrijk
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.