Fraude met internetbankieren stijgt sterk

0
Reageer
Fraude met internetbankieren stijgt sterk

De fraude met internetbankieren is fors gestegen in het eerste kwartaal van 2017. Tussen begin januari en eind maart vonden liefst 852 gevallen plaats, goed voor een schade van 622.000 euro.

De voorbije jaren leek de fraude met internetbankieren onder controle. In 2014 waren er 277 gevallen met een totale schade van 653.082 euro, in 2015 ging het om 283 dossiers met 1,018 miljoen euro aan schade en in heel 2016 om 475 zaken met 441.214 euro aan ontvreemd geld. Ondanks de opmars van het aantal ging het in veel gevallen om kleinere bedragen.

De fraude gebeurt vooral door phishing, waarbij fraudeurs op een of andere listige manier proberen om codes van het internetbankieren te bemachtigen. De bankenfederatie blijft hiervoor dan ook waarschuwen. Uw bank zal u nooit vragen naar uw pincode of de codes van uw kaartlezer. Ook andere instanties zoals politie of overheidsinstellingen vragen dit niet. Krijgt u toch die vraag, ga daar dan ook nooit op in, luidt het devies.

Lees ook:

- Eén app volstaat voor bewijs identiteit bij meerdere banken
- Eén vijftienjarige op de acht heeft onvoldoende financiële kennis
- Ombudsman ontvangt iets meer klachten

Vindt u het artikel interessant? Geef uw score
(2 stemmen, gemiddeld 4 van de 5)


Categorie: Algemeen nieuws over betalen en kaarten