Parket onderzoekt praktijken Keyware
Het parket van Brussel onderzoekt klachten tegen Keyware Smartcard, een leverancier van betaalterminals. De FOD Economie heeft namelijk een dossier tegen het bedrijf doorgespeeld na een klachten van de kmo-organisatie Unizo.
Maar in het merendeel van de klachten gaat het om verkopers die ondernemers niet de volledige waarheid vertellen omtrent de duur en inhoud van de contracten. Op die manier kregen ze vaak een vijfjarig contract aangesmeerd met hoge stopzettingsclausule. Om het contract te verbreken moet de ondernemer minstens 500 euro (excl. btw) en 75 euro dossierkosten ophoesten. Daarnaast moet hij de betaalterminal binnen de 3 dagen aangetekend binnenleveren bij Keyware. Doet hij dat niet, dan levert dit hem nog een extra boete op van 1000 euro (excl. btw). Deze hoge verbrekingskost leidt er dan ook vaak toe dat er voor ondernemers niets anders op zit dan gewoon het contract uit te doen.
Keyware liet heel wat handelaars die contracten tekenen toen het probeerde om klanten van Atos Worldline, bekend van het Banksys-systeem over te nemen. Toen Atos aankondigde dat een bepaald type terminal diende vervangen te worden, probeerde Keyware zich op te dringen.Nadat Unizo de alarmbel luidde, begon de federale overheidsdienst Economie een eigen onderzoek. Daaruit blijkt dat Keyware wel degelijk in de fout gaat en de wet op marktpraktijken schendt. De zaak zal nu door het parket van Brussel bekeken worden.
Naar aanleiding van dergelijke klachten gericht tegen leveranciers van betaalterminals bracht UNIZO enkele jaren geleden al het ‘Unizo-charter Betaalterminals’ uit. Tot nog toe werd het certificaat aan vier leveranciers toegekend: Atos Worldline, CCV Cardfon, Kredietkaart België en Loyaltek. Hiermee weten ondernemers dat het om betrouwbare leveranciers gaat.
Gedupeerden in de zaak Keyware kunnen zich ondertussen melden bij de procureur des Konings te Brussel (Vierarmenstraat 4, 1000 Brussel) met vermelding van volgend notitienummer van het dossier: BR 61.EC.000153/12. Daarnaast kan men ook klacht indienen bij de FOD Economie via de gewone klachtenprocedure (zie hier).
- Banken starten met naamcontrole bij overschrijvingen
- Hoe veilig is contactloos betalen op een festival?
- Revolut sluit aan bij Wero
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.