Jonge bestuurder betaalt gemiddeld 820 euro voor polis
Jonge bestuurders tussen 18 en 24 jaar betalen gemiddeld 820,61 euro voor hun verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA), bij jongeren tussen de 25 en 29 zakt dit al tot 574,70 euro. Voor veel startende chauffeurs is dit dan ook de aanleiding om de eerste jaren rond te rijden met een verzekering op naam van moeder of vader, zo blijkt uit een onderzoek van de FOD Economie.
De hoge premies voor startende bestuurders hebben een reden. Elk jaar krijgt zowat 7% van de Belgen te maken met materiële of lichamelijke schade door een ongeval. Bij 18-jarige mannelijke bestuurders loopt dat op tot 32%. Vrouwen van dezelfde leeftijd doen het iets beter, maar met 16% blijven ze aanzienlijk boven het gemiddelde. Daarbij komt nog dat de schade bij een ongeval waarbij jongeren betrokken zijn gemiddeld een pak hoger ligt dan bij een ongeval met andere bestuurders.
Opmerkelijk zijn wel de grote verschillen. Voor de hele groep van de jonge bestuurders tussen de 18 en de 29 jaar komt de gemiddelde premie uit op 662,78 euro. De goedkoopste bedroeg 301 euro, de duurste 2.048 euro. De verschillen zijn te verklaren door het vermogen van de wagen, door de woonplaats en door het feit of men al dan niet al schadegevallen heeft gehad. Meer dan de helft van de jongeren betaalt niettemin een premie tussen de 301 en de 600 euro. Minder dan 2% van de jongeren betaalt meer dan 1500 euro voor zijn BA-autopolis.
Toch doen jonge autobestuurders doorgaans weinig inspanningen. Zowat 60% van de jongeren die op eigen naam een verzekering wil aangaan vraagt slechts één offerte aan. Op die manier buiten ze de concurrentie tussen de maatschappijen niet uit.
Die houding kan ook te maken hebben met de geruststelling dat men een verzekeraar heeft gevonden. Iets minder dan 10% van de jongeren die een autoverzekering heeft proberen af te sluiten op eigen naam is in de zoektocht naar een verzekering ten minste één keer geweigerd door een verzekeraar geweigerd.
Andere bestuurders lossen het anders op. Slechts 55% van de jongeren laat zichzelf als hoofdbestuurder van de wagen inschrijven. Een bestuurder op de drie rijdt rond met een auto, waarvan de polis op naam van vader of moeder staat. Bij iets minder dan 9% - vooral zij die het ouderlijk huis hebben verlaten - staat de verzekering op naam van de partner.
Het Tariferingsbureau is daarentegen weinig bekend bij de jongeren. Bijna 80% heeft geen idee wat dit bureau doet. Slechts 1% nam er al contact mee op. Het Tariferingsbureau verzekert bestuurders die niet via de klassieke weg aan een verzekering geraken of die er een buitensporige premie voor moeten betalen.
Federaal minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte deed intussen enkele voorstellen. Zo wil hij laten bekijken of een gemeenschappelijke polis van ouders en kinderen mogelijk is. Een andere piste is een meerjarenpolis, waardoor de verzekeraars de jonge consument niet alleen tijdens zijn beginjaar als klant hebben, maar ook daarna.
- Gevaarlijke sporten niet gedekt door reisverzekering
- Hoe betalen uw kinderen minder erfbelasting dankzij uw spaar- of beleggingsverzekering?
- Voorstel om uitsluiting zelfdoding in reisverzekeringen te verbieden
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.