Contact

Verkoop verzekeringen via internet‏ verdubbelt

Verkoop verzekeringen‏ verdubbelt

De verkoop van schade- en levensverzekeringen via het internet kan in Europa verdubbelen tot 25 miljard euro tegen 2016. Dit blijkt uit onderzoek van Accenture bij 78 verzekeringsondernemingen, waaronder zes in België.

De digitaal afgesloten verzekeringen zullen in 2016 goed zijn voor 18% van de omzet uit nieuwe polissen, tegenover 11% dit jaar. Verder is wil 75% van de verzekeringsondernemingen meer in de digitale verkoop en distributie investeren. De ondernemingen verwachten er in de komende drie jaar gemiddeld 27 miljoen euro aan te besteden.

85% van de Europese verzekeraars ziet de ‘fysieke’ transformatie van hun distributiewijzen als de grootste uitdaging. De wettelijke beperkingen (81%) en het gebrek aan daadkracht binnen de onderneming zien de verzekeraars ook als obstakel.

Verder verwacht 89% van de Europese verzekeraars dat de concurrentie in de distributie veel zal toenemen in de komende drie jaar. 64% verwacht concurrentie van buiten de sector zoals Google, maar ook van de grote e-commercebedrijven zoals Amazon.

60% van de Europese verzekeraars geeft toe nog geen echte strategie te hebben om de strijd tegen het internet te winnen, ook al richten ze zich wel al op bepaalde onderdelen ervan. Hun topprioriteit is het verkrijgen van een gedetailleerd profiel van de klant over verschillende distributiekanalen. Andere prioriteiten zijn het stroomlijnen van processen en de ontwikkeling van selfservice.

Volgens algemeen directeur Piercarlo Gera van Accenture Distribution and Marketing Services is deze evolutie noodzakelijk om klanten aan te trekken die steeds minder geneigd zijn diensten of producten te kopen die niet de eenvoud, het gemak en de snelheid bieden die ze gewend zijn van de andere diensten die ze dagelijks hanteren. Dit is vooral van toepassing op de digitale generatie die continu online is en alles via het internet aankoopt.

Lees ook:

Andere tips over brandverzekeringen en schuldsaldoverzekeringen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen