Contact

Ziekenfonds klaagt reclame bijstandsverzekering Touring aan

Ziekenfonds klaagt reclame

Een niet nader genoemd ziekenfonds heeft bij de Jury voor Ethische Prakijken inzake reclame (JEP) klacht ingediend tegen een reclamespot van Touring. Volgens de aanklager is de publiciteit voor de bijstandsverzekeringen van de organisatie misleidend en denigrerend. De JEP heeft de klacht echter onontvankelijk verklaard.

“Een hospitalisatie? Een virus? Vertrek zonder zorgen, want Touring betaalt u alle kosten terug zonder franchise. Een dienst die uw ziekenfonds niet altijd aanbiedt”, luidt de tekst van de reclame.

Volgens het klagende ziekenfonds is de vergelijking die Touring toepast echter niet correct. Zo worden de diensten van ziekenfondsen die inbegrepen zijn in de bijdrage van de leden vergeleken met verzekeringen waarvoor premies betaald moeten worden. Een vergelijking tussen beide producten is enkel correct als de verschillen tussen de twee worden uitgelegd. Dat laatste doet Touring niet, waardoor de reclame misleidend en foutief is, heet het.

Bovendien valt het ziekenfonds over de correctheid van de informatie zelf. Touring zegt immers dat noch een limiet noch een franchise gehanteerd wordt en dat het dus alle kosten op zich neemt. Maar dat is niet zo. Meerdere grondgebieden zijn immers uitgesloten van de dekking voor voertuigen. Bovendien komt Touring niet noodzakelijk tussen bij natuurrampen.

Het ziekenfonds eist dat de reclamespot van Touring volledig wordt teruggetrokken of dat de zin “Een dienst die uw ziekenfonds niet aanbiedt” wordt geschrapt. Op lange termijn wil het ziekenfonds ook dat er geen vergelijkende reclames met ziekenfondsen meer worden gemaakt.

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame heeft de klacht onontvankelijk verklaard. Het gaat in dit geval om een concurrentieel geschil en het beslechten van een dergelijk geschil behoort niet tot de taken van de Jury.

Touring heeft wel duidelijk gemaakt rekening te houden met de klachtpunten die de aanklager heeft aangehaald en in de toekomst aanpassingen en verduidelijkingen aan te brengen in haar commerciële communicaties.

Lees ook:

Andere tips over ziekenfondsen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen