Leerlingen vijfde en zesde ASO hebben onvoldoende financiële kennis
Derdegraadsleerlingen uit het ASO hebben te weinig financiële, maatschappelijke en economische basiskennis. Dat blijkt volgens Scriptie vzw uit het onderzoek van vier pas afgestudeerde bachelorstudenten.
De vier laatstejaarsstudenten Economie (Lerarenopleiding aan de Arteveldehogeschool) onderzochten de financiële, maatschappelijke en economische kennis van leerlingen uit het vijfde en zesde middelbaar (ASO). Aan het onderzoek werkten 15 scholen mee, verspreid over Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. In totaal kregen 1.193 leerlingen een vragenlijst voorgeschoteld. Die bestond uit 20 vragen om hun financiële, economische en maatschappelijke basiskennis te testen.
Met gemiddeld slechts 43% juiste antwoorden, laat die basiskennis duidelijk te wensen over. De laagste score werd behaald in het financiële gedeelte, waar slechts 38% het juiste antwoord wist te geven. In het maatschappelijke gedeelte werd 40% van de vragen juist beantwoord, in het economische 53%. De onderzoekers concludeerden eveneens dat leerlingen uit economische richtingen het doorgaans beter deden dan die uit niet-economische richtingen.
Ten slotte peilden de onderzoekers ook naar het interesseniveau van de leerlingen. Hier werd over het algemeen een eerder neutrale houding vastgesteld. Zowel het financiële als economische thema kreeg betreffende de interesse van ongeveer 40% het label 'neutraal', maar respectievelijk 26% en 28% noemde de thema’s 'saai'. Bovendien bestempelde respectievelijk 11% en 14% het thema zelfs als “heel saai”. Het maatschappelijk thema kon op iets meer interesse rekenen. Daar gaf 29% aan het “interessant” te vinden.
Volgens de onderzoekers zijn de lage scores verontrustend. De enquête peilde immers slechts naar basiskennis waar iedereen mee geconfronteerd kan worden in zijn of haar dagelijkse leven. Het is met andere woorden noodzakelijke kennis om te kunnen fungeren in deze maatschappij. In het onderzoek wordt ook de rol van het onderwijs onderstreept om jongeren die noodzakelijke basiskennis mee te geven. De onderzoekers pleiten dan ook meteen ook voor de invoering van een vak algemene vorming en dit voor zowel economische als niet-economische richtingen.
- Nieuwe staatsbons op 4 september
- Uw staatsbon, kasbon of termijnrekening op één jaar vervalt: wat zijn uw opties?
- Wat zou het beleggen van uw koffiegeld opbrengen?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.