Contact

Zes misleidende campagnes van banken in drie jaar gestopt

De Algemene Directie Controle van de Federale Overheidsdienst Economie heeft in 2011 één misleidende reclamecampagne van een bank doen stopzetten. In 2010 waren het er twee, in 2009 drie. Dat blijkt uit een antwoord van minister van consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a) op een parlementaire vraag van Kamerlid Leen Dierick (CD&V).

In 2009 deed de Dienst Controle 8 onderzoeken tegen 6 bankinstellingen. Er werden 3 inbreuken op de bepalingen van de wet betreffende marktpraktijken en consumentbescherming gevonden in de campagnevoering. Deze campagnes werden onmiddellijk stopgezet en/of aangepast

In 2010 werden 10 onderzoeken gedaan tegen 8 bankinstellingen, waarbij 2 inbreuken werden vastgesteld.

In 2011 deed men 5 onderzoeken tegenover 5 bankinstellingen, waarbij er maar 1 inbreuk werd opgetekend.

Wat zijn nu de voornaamste redenen tot inbreuk? Het meest voorkomend is dat de banken misleidende of onvolledige informatie verstrekken aan de klant. Men laat soms essentiële informatie weg in de reclameboodschappen, zoals de rendementen.

Het is de taak van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de Federale Overheidsdienst Economie om overtredingen op de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming tegen te gaan. Dit door misleidende reclamecampagnes te stoppen/aan te passen.

Lees ook:

Andere tips over beleggingsplannen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen