Eén op de vijf jongeren bankiert het liefst in een agentschap

De Belgen blijven vasthouden aan hun klassiek bankkantoor. Niet alleen de senioren, maar ook de jongeren. Een op de vijf jongeren (tot 27 jaar) regelt bankzaken zoals het openen van een rekening, het afsluiten van een lening of advies over beleggingen het liefst persoonlijk in een lokaal agentschap, leert een bevraging van BNP Paribas Fortis.
BNP Paribas Fortis liet in het eerste trimester van 2025 1.726 particuliere retailklanten van de grootste zes banken (Argenta, Belfius, BNP Paribas Fortis & Fintro, Crelan, ING, KBC) bevragen om te weten hoe ze het liefst bankieren: digitaal of in een kantoor.
Weinig verrassend, is dat ouderen het meest gehecht blijven aan hun kantoor. Bij de 65-plussers gaat 40% graag nog naar het filiaal in de buurt. Bij 45- à 64-jarigen doet 36% dat, bij 28 -à 44-jarigen gaat het om 35%. En bij 19-à 27-jarigen verkiest nog altijd 19% of bijna een op de vijf het agentschap.
Jongeren kiezen er dan voor om digitaal te bankieren. Bij de jongste groep wil 36% zijn transacties allemaal digitaal doen. Bij 28- à 45-jarigen geldt dat voor 12% van de consumenten, bij de 46- à 64-jarigen om 11%. Bij de oudste groep, de 65-plussers, wil 8% alle bankverrichtingen digitaal afwerken.
De meerderheid kiest evenwel voor een tussenoplossing: een deel digitaal en de belangrijke zaken op kantoor.
Volgens BNP Paribas Fortis kunnen jongeren overigens in vier groepen onderverdeeld worden: Ten eerste zijn er de ‘digitale doe-het-zelvers’: zo’n 36% van de jonge respondenten geeft de voorkeur aan puur digitale oplossingen. Ten tweede is er een groep van zo’n 25% jongeren die sterk digitaal georiënteerd zijn, maar toch de mogelijkheid willen om iemand op afstand te contacteren of naar een bankkantoor te gaan. In het derde segment (20%) vinden we een groep van jonge respondenten die digitaal bankieren voor alledaagse zaken, maar wel naar een bankkantoor willen gaan voor complexere aangelegenheden. En bij de vierde groep is het opmerkelijk dat 19% (dus 1 op de 5 jonge respondenten) een duidelijke voorkeur heeft voor persoonlijk contact en advies.
Ook bij senioren zijn er verschillende gebruikersgroepen. 8% identificeert zich als een ‘digitale doe-het-zelver’. Bovendien beweert 13% sterk digitaal georiënteerd te zijn, maar wel nog persoonlijk contact met een bankmedewerker te willen als dat nodig is. De grootste groep senioren (40%) heeft bij voorkeur persoonlijk contact met hun bankier. Bijna evenveel ouderen (39%) willen weliswaar graag toegang tot hun bankkantoor of een medewerker, maar vinden evengoed hun weg in digitale oplossingen voor hun geldzaken, hoe complex hun vraag ook is.
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.