Klanten zien beterschap bij BNP Paribas Fortis
In 2024 waren de klanten van BNP Paribas Fortis nog het minst tevreden van hun bank. Dit jaar veerden hun waarderingen voor hun financiële instelling aanzienlijk op. Van 5,8/10 ging het naar 7,5/10. Toch blijft de bank met opmerkelijk zwakke plekken zitten.
2024 was een bijzonder jaar voor BNP Paribas Fortis: de bank voegde haar eigen kantorennetwerk en dat van voormalig dochterbedrijf bpost bank samen. Dat had ook gevolgen voor de klant. Wie voornamelijk banktransacties wilde laten uitvoeren, werd verzocht zich naar een postkantoor te wenden. Wie advies wou, moest naar een bankkantoor.
Intussen is de nieuwe werkwijze zowat 2 jaar actief en kregen de klanten van BNP Paribas Fortis de tijd om eraan te wennen.
De verandering werd zichtbaar in de peiling die Spaargids en Guide-épargne tussen 12 en 19 november door het opiniepeilingsbureau iVox online lieten uitvoeren bij de bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn.
De consumenten gingen massaal op de uitnodiging in. Liefst 57.946 gaven hun score, een pak meer dan de 40.354 van vorig jaar. Het ging zowel om consumenten die klant waren bij één bank als bij zij die bij meerdere financiële instellingen kind aan huis waren.
De peiling leverde voor BNP Paribas Fortis een globale score van 7,5/10 op. Daarmee werd ze zesde.
KBC kreeg van zijn klanten 7,7/10. Het won zo de algemene Bank Award 2025 van Spaargids – Guide-épargne. Argenta, Beobank en vdk volgden met 7,6/10. En dan kwamen Belfius, BNP Paribas Fortis, Crelan en ING met 7,5/10. De verschillen die de rangschikking bepaalden, zaten dus grotendeels na de komma.
Hoe scoort jouw bank? Bekijk hier alle resultaten van de Bank Awards 2025.
Kantorennet
De algemene vooruitgang van de tevredenheid van de klant van BNP Paribas Fortis begint in het kantorennet. Daarvoor kreeg BNP Paribas Fortis dit jaar een score van 7,6/10, terwijl ze vorig jaar nog tevreden moest zijn met 5,8/10.
De hoogste score haalde ze net als vorig jaar bij de 18- à 24- jarigen. Toen was dat 6,9/10, nu 7,9/10. Maar opmerkelijk was vooral de vooruitgang in de leeftijdsgroep tussen 45 en 54 jaar. Daar ging het van 5,5/10 naar 7,5/10.
Wie enkel klant was bij BNP Paribas Fortis stopte pas op 8,4/10. Wie bij meerdere banken actief was en dus kon vergelijken, gaf 7,3/10.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 62,9% als goed beoordeeld. 25,2% gaf een neutrale score.
Voor klantgerichtheid ging BNP Paribas Fortis er wel op vooruit. 55,8% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief, tegenover 52,2% vorig jaar.
Voor de openingstijden blijft BNP Paribas Fortis zwak scoren, al steeg de waardering wel van 36,1% naar 38,9%. De afstand tot het kantoor kon echter maar 45,8% bekoren, tegenover nog 54,4% vorig jaar. Dat is opmerkelijk, gezien de uitbreiding van het netwerk.
Digitaal bankieren
Voor digitaal bankieren kreeg BNP Paribas Fortis een score van 6,3. De hoogste score werd gegeven door de 18-24-jarigen met 6,7, terwijl de 45- à 54-jarigen slechts een quotering van 6,2 voor hun bank veil hadden.
63,5% van de klanten roemde het gebruiksgemak van de digitale kanalen van de bank, 53,3% vond het online productenaanbod volledig en 68,0% toonde zich tevreden met de online veiligheid.
Beleggingsbank
Een opvallend lage score kreeg BNP Paribas Fortis als bank om te beleggen. Ze raakte er niet verder dan 5,5/10. In de leeftijdsgroep van 18-24-jarigen kreeg ze nochtans een score van 6,2, maar bij de +25-jarigen was het resultaat zwak met een 5,2 als bodem in de groep 35-44-jarigen. Voor de kwaliteit van de research en de marktinformatie stak 41,7% de duim op. Voor het aanbod aan beleggingsproducten kreeg BNP Paribas Fortis een positieve beoordeling van 46,0%. Bij de beoordeling van het online beleggingsplatform domineerde dan weer de neutrale score. De tarieven en kosten konden zelfs maar op 22,6% positieven rekenen, een zware terugval tegenover de ook al zwakke 28,7% van vorig jaar. De klantendienst kreeg een score van 41,9%. Vorig jaar was dat zelfs maar 23,4%
Spaarbank
Als bank om te sparen, tot slot, kreeg BNP Paribas Fortis van haar klanten maar een score van 4,9/10. De leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar gaf nog 6,0/10. In de groep 45-54 raakte de bank echter niet verder dan 4,7/10.




Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.