Contact

Website KBC gebruiksvriendelijker dan die van ING en Belfius

Website KBC gebruiksvriendelijker dan die van ING en Belfius
Johan Van Geyte

De gebruikersvriendelijkheid van de website van KBC is groter dan die van Belfius en ING. Tot die conclusie komt een test van het gespecialiseerde bureau UXprobe.

De testopzet was beperkt. Een groep van acht personen kreeg de opdracht om vertrekkend vanaf de startpagina van de bank als niet-klant een rekening te openen en op te zoeken hoeveel het afhalen van geld met een bankkaart buiten Europa zou kosten. Daarbij dienden ze ook aan te geven of ze de opdracht moeilijk of makkelijk konden uitvoeren.

Het openen van een bankrekening nam bij KBC 5 minuten in beslag, bij ING was dat gemiddeld 5.51 minuten en bij Belfius 6.31 minuten. Het opzoeken van de kosten voor een geldafhaling buiten Europa vergde bij KBC 3.14 minuten, bij Belfius 5.04 minuten en bij ING 5.21 minuten. Van zodra een opdracht meer dan 5 minuten vergde, haakten sommige gebruikers echter af.

De beoordeling van de moeilijkheidsgraad liep hiermee synchroon. Bij KBC werd de opdracht doorgaans makkelijk of zeer makkelijk genoemd. Bij ING en Belfius werd vlugger de optie ‘moeilijk’ aangekruist.

De testpersonen beoordeelden ook de manieren waarop ze het vlotst het dichtsbijzijnde kantoor konden vinden. Het makkelijkste vonden ze een interactieve kaart, waarbij hun huidige locatie was aangeduid en de nabijgelegen kantoren visueel werd weergegeven.

Bedrijven kunnen de gebruiksvriendelijkheid van hun website onder meer verbeteren door een logische opbouw ervan, door een goede zoekfunctie, door adequate vraag- en antwoordmodule, door automatische hulp bij het invoeren van gegevens,… Maar een goede test blijft noodzakelijk, aldus UXprobe.

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen