Contact

Nieuws over betalen en betaalkaarten

Online fraude zorgt voor piek in klachten bij Ombudsfin

Online fraude zorgt voor piek in klachten bij Ombudsfin

Johan Van Geyte

De ombudsdienst van de financiële sector (Ombudsfin) ontving in 2018 liefst 3.986 klachten van consumenten. Dat waren er 20,5% meer dan het jaar voordien. Vooral over het betalingsverkeer werd gemord, waarbij een aanzienlijk aantal betrekking had op fraude met online bankieren. Ook de integratie van Record Bank in ING zorgde voor een aantal dossiers.

Lees meer

Belfius-app haalt betaalgegevens zelf uit facturen

Belfius-app haalt betaalgegevens zelf uit facturen

Johan Van Geyte

De bijna 1,3 miljoen klanten van Belfius die de app van hun bank gebruiken om te bankieren met hun smartphone hoeven de gegevens van de facturen die ze digitaal ontvangen niet meer over te tikken. Hun app genereert nu automatisch een overschrijvingsformulier met alle benodigde gegevens, wat ook de herkomst en de taal van de factuur is. De klant hoeft ze nog enkel te bevestigen.

Lees meer

Schrijf je in op onze
nieuwsbrief!

  • Ontvang tips om te besparen
  • Blijf up-to-date met de nieuwste investeringsopties
  • ...en nog veel meer!
NEWSLETTER_BOX_TITLE
Bijna 10.000 gevallen van phishing in 2018

Bijna 10.000 gevallen van phishing in 2018

Johan Van Geyte

Ondanks alle waarschuwingen steeg het aantal gevallen van oplichting via internetbankieren verder in 2018. Er werden maar liefst 9.747 gevallen van phishing opgetekend. Bij deze vorm van fraude hengelen oplichters naar bankcodes of andere persoonlijke gegevens door zich voor te doen als een bank, de politie, een telecomoperator, een geïnteresseerde koper op een zoekertjessite, enz.

Lees meer

Klanten KBC hoeven niet meer naar betaalautomaat bij Q-Park

Klanten KBC hoeven niet meer naar betaalautomaat bij Q-Park

Johan Van Geyte

Klanten van KBC en CBC die de nummerplaat van hun voertuig aan hun bancaire app koppelen, kunnen vanaf de tweede helft van maart direct een parking van Q-Park inrijden. De nummerplaat wordt dan automatisch herkend. Bij het verlaten van de parking gebeurt hetzelfde, waarop het parkeerbedrag automatisch van de rekening wordt gehaald. De gebruiker hoeft dus niet meer met een ticket naar de betaalautomaat te gaan.

Lees meer

Uniform document voor kosten zichtrekening tegen 1 juli

Uniform document voor kosten zichtrekening tegen 1 juli

Johan Van Geyte

De banken moeten tegen 1 juli 2019 de kosten die ze aanrekenen voor de meest gebruikte betalingsdiensten op een uniforme manier presenteren. Dat moet het voor de consument makkelijker maken om de aanbiedingen onderling te vergelijken en van instelling te veranderen. Nu heeft elke bank nog een eigen tarieflijst, die ze zelf mag opmaken.

Lees meer

Banken starten met flitsbetalingen

Banken starten met flitsbetalingen, maar nog niet iedereen is klaar

Johan Van Geyte

De Belgische banken zijn eindelijk klaar voor het uitvoeren en het ontvangen van flitsbetalingen. Vanaf vandaag kunnen klanten van zestien instellingen ze ontvangen. Voor het  uitvoeren van dergelijke snelle overschrijvingen is de situatie wat complexer. Niet elke bank laat dit al toe, of toch niet aan iedereen. Ook inzake kostprijs zijn er belangrijke verschillen.

Lees meer

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen